Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 63
Offentligt
DANMARK – BANGLADESHLANDEPOLITIKPAPIR2013-2017
INDHOLD
INTRODUKTION123UDFORDRINGER OG MULIGHEDER I BANGLADESHDANMARKS MÅLSÆTNINGER I BANGLADESHBIDRAG TIL FATTIGDOMSBEKÆMPELSE,VÆKST OG BÆREDYGTIG UDVIKLINGBIDRAG TIL DEMOKRATI, RESPEKT FORMENNESKERETTIGHEDERNE, RETSSIKKERHEDOG GOD REGERINGSFØRELSEFREMME AF KOMMERCIELT SAMARBEJDESAMARBEJDE OM GLOBALE SPØRGSMÅLBILAG 1ØKONOMISKE OG SOCIALE NØGLETALBILAG 2DANMARKS UDVIKLINGSAKTIVITETERI BANGLADESHBILAG 3FREMSKRIDT I BANGLADESHI FORHOLD TIL AT NÅ 2015-MÅLENE
569
11
4
141618
56
20
21
22
2
SAMMENFATNING
Bangladesh er på mange måder et land i forandring.Landet kæmper fortsat for at overvinde udbredt fattigdom,overbefolkning og dårlig regeringsførelse, men viser sig samtidigsom en potentiel, fremtidig global økonomi – et af de såkaldte“Next Eleven”-lande. De overordnede målsætninger for Danmarksengagement i Bangladesh er:1. at bidrage til fattigdomsbekæmpelse2. at fremme demokrati, menneskerettigheder,retssikkerhed og god regeringsførelse,3. at fremme kommercielt samarbejde mellem Danmarkog Bangladesh4. at styrke samarbejde om globale spørgsmål.Fattigdomsbekæmpelse og andre centrale udviklingspolitiskeudfordringer udgør fortsat kernen i det danske engagement.Men dette politikpapir repræsenterer samtidig et klart skift fradet traditionelle donor-/modtagerforhold til et mere afbalanceretforhold, hvor Danmark også forfølger egne interesser, f.eks. vedat udvikle kommercielle bånd til Bangladesh og samtidig fremmeen udvikling i landets private sektor, som går i en mere bære-dygtig og socialt ansvarlig retning.
3
NEPALKishanganj26�
JalpaiguriPanchagarhThakurgaonKoch Bihar
89�
90�
91�
aputraahmBrDhuburi
Dingram
BANGLADESHGuwahati
Tista
PirganjRaiganj
Nilphamari
Goalpara
LalmanirSaidpurHatDinajpurRangpurrigraKu
I
m
I NTura
D
I
A
BANGLADESH
Gaibandha
25�
Farraka
Ga
Nawabganj
R
A
J
S
Jaipur HatBograJamalpur
H
A
H
Sherpur
Jaria
Sunamganj
ChhatakSylhet
Naogaon
Brah
Surm
aSilchar
25�
Mymensingh
RautparaGouripur
ng
esRajshahi
Nator
SirajganjTangail
INDIA24�
BahamrapurKushtiaMeherpurDabgram
Pabna
Gazipur
A
Bhairab BazarNarsinghdi
M
hn
eg
a
H
unaJam
aputrma
A
Maulvi BazarHabiganj
K
Kishorganj
BrahmanbariaAgartala
Manikganj
I N D I AAijal
24�
JhenidaMagura
D
Chuadangai
Rajbari
Ga
Ga
ng
Faridpur
es(Pad
Dhaka(Dacca)
ra
ma
)
NarayanganjMunshiganjComillaChandpurLakshamKhagrachariFeni
oghlyHoBurdwanSantipur
Domdar23�
Narail
Bangaon Jessore
PalongMadaripurGopalganj
Megh
KHULNABarrackporeHabra(Calcutta)
na
Satkhira
Khulna
Kolkata
Chalna
BagherhatPirojpur
BarisalJhalakati
Bhola NoakhaliatkhanI.
L
C H I T T A G O N GRangamati
shmipurak
23�
Daul
DiamondHarbour22�
pI.
Patuakhali
BARISALBarguna
Karnaphuli Res.Bungtlang
ChittagongBandarbanSatkania
Haldia
S
dan
wi
S
u
n
d
a
r
b
a
n
s
MouthsNational capitalProvincial capitalTown, villageMajor airportInternational boundaryProvincial boundaryMain roadRailroad88�Map No. 3711 Rev. 2 UNITED NATIONSJanuary 2004
of
the
ngGa
e
s
22�
Kutubdia I.Matarbari I.Maiskhal I.
Bichari
Kal
Cox'sBazar
B A Y
O F
B E N G A L
MYANMAR21�
Maungdaw00252550755090�100 km75 miThe boundaries and names shown and the designationsused on this map do not imply official endorsement oracceptance by the United Nations.
adan
89�
91�
92�
93�
Department of Peacekeeping OperationsCartographic Section
4
INTRODUKTION
Danmark var blandt de første lande til officielt at anerkendeBangladesh efter uafhængigheden i 1971. Bangladesh var pådet tidspunkt blandt de fattigste lande i verden og på vej tilat blive en fejlslagen stat. Fyrre år senere oplever Bangladeshen imponerende økonomisk vækst og har udviklet sig til et ungtmen skrøbeligt demokrati.Bangladesh er et land i forandring med mange muligheder,men også med massive udfordringer. Udbredt fattigdom, over-befolkning og dårlig regeringsførelse er blandt de udviklings-mæssige udfordringer, som Bangladesh står overfor. Infrastruk-turen kan ikke følge med den økonomiske vækst, korruption erudbredt, og Bangladesh lider under følgerne af klimaforandringer.Dårlige arbejdsforhold og manglende arbejdstagerrettigheder erfortsat et stort problem. Samtidig er Bangladesh et af de såkaldte”Next Eleven”-lande; en gruppe lande, der har potentiale til atblive de nye BRIK-lande, primært fordi de er de næste i rækkenaf hurtigt voksende lande med store befolkninger.Bangladesh har været en af de primære modtagere af danskudviklingsbistand, siden landet opnåede uafhængighed.Fattigdomsbekæmpelse og fremme af menneskerettighederog demokrati har været bærende principper for dette langvarigesamarbejde. Dette politikpapir markerer dog et klart skift fra
et traditionelt donor-/modtagerforhold til et mere afbalanceretforhold, hvor Danmark også forfølger egne interesser i forhold tilat udvikle kommercielle relationer og skabe partnerskaber medBangladesh om en række globale spørgsmål. Danmark har megetat tilbyde og meget at vinde ved at fortsætte det stærke partner-skab med Bangladesh, som er opstået i årenes løb.Fattigdom er stadig udbredt i Bangladesh, og uligheden vokser.Danmark vil også fremover opmuntre Bangladesh til at fortsættede imponerende fremskridt mod at udrydde fattigdom og skabelige muligheder for alle. Udviklingsbistanden til Bangladeshhar gjort en vigtig forskel, og Danmark er klar til at fortsættesit engagement i Bangladesh, mens landet gradvist bevæger sigmod uafhængighed af udviklingsbistanden. Dette politikpapirudstikker de overordnede retningslinjer for Danmarks samledeengagement i Bangladesh i årene 2013–2017, bilateralt såvelsom via multilateralt samarbejde.Politikpapiret er i vid udstrækning baseret på fælles målsætningerfor det politiske, udviklingspolitiske og kommercielle samarbejde.Det er imidlertid ikke en fælles strategi, men en præsentationaf Danmarks politiske prioriteter i og med Bangladesh og dermedDanmarks engagement i Bangladesh og overfor det banglades-hiske folk.
5
1UDFORDRINGER OG MULIGHEDERI BANGLADESHTrods en imponerende social ogøkonomisk udvikling i de senere årstår Bangladesh fortsat over for mangekomplekse politiske og udviklingspolitiskeudfordringer på både kort og langt sigt.Fattigdom og ulighedDet samlede fattigdomsniveau faldtfra 57 % i 1991–92 til 31,5 % i 2010.Faldet i fattigdommen er sket hurtigerei indeværende årti end i forrige, og mereend 2,8 millioner mennesker er hvertår blevet løftet ud af fattigdommen.Bangladesh er dog stadig blandt defattigste lande i verden med en placeringsom nummer 146 ud af 187 på FN’sHuman Development Index i 2011. Ulig-heden er stigende, og mange menneskernyder ikke godt af den sociale og økono-miske udvikling. Ca. 25 % (40 millionermennesker) er ekstremt fattige og brugernæsten hele deres indkomst på mad udenat få opfyldt deres ernæringsmæssigeminimumsbehov. Særligt udsatteer kvinder, børn og især husstandemed kvinder som eneforsørgere, samtforældreløse børn. Ca. 40 % af børneneog 30 % af kvinderne er fejlernærede.Etniske minoritetsgrupper lider ligeledesi høj grad af ekstrem fattigdom, isæri regioner som Chittagong Hill Tracts,the Northern Plains, Mymensingh og Cox’sBazar (hvor der findes en stor gruppeRohingya-flygtninge fra Myanmar). Fattig-dommen monitoreres blandet andet afUNDP, f.eks. i forbindelse med rapporte-ring om 2015-målene.Social udviklingBangladesh har høstet global aner-kendelse for landets fremskridt modopfyldelse af 2015-målene, særligtpå områderne ligestilling mellem kønnenepå uddannelsesområdet, bekæmpelseaf hiv/aids, malaria og andre sygdomme,samt en markant reduktion af spædbarns-og børnedødeligheden. Moder- ogneonataldødeligheden er dog fortsatuacceptabelt høj. Selvom det går fremadmålt på indikatorer for ligestilling, stårmange kvinder fortsat over for ekstremsocial og økonomisk ulighed. Vold modkvinder og piger er almindelig og berørerhver anden kvinde. Bangladesh erdesuden et af de lande i verden, hvorder forekommer flest børneægteskaberog -graviditeter.Politiske forhold, god regeringsførelseog menneskerettighederBangladesh er et parlamentariskdemokrati og et sekulært land. SelvomBangladesh befinder sig i en forholdsvisstabil periode i forhold til den politiskeog sikkerhedsmæssige situation, og rege-ringen i Bangladesh har sat en ambitiøsøkonomisk og social reformdagsorden,herunder et stærkere internationalt ogregionalt samarbejde, står landet fortsatover for udfordringer med at konsolideredemokratiet og retsstaten. Dette skyldestil dels den konfrontationspolitik, somi årtier har været ført af de to størstepolitiske partier, og som afspejler etmangeårigt personligt fjendskab mellemlederne af henholdsvis Awami Leagueog Bangladesh Nationalist Party. Detforventede parlamentsvalg i begyndelsenaf 2014 bliver en lakmusprøve på, omdemokratisk, sekulær regeringsførelseog retsstatsprincipper kan blive yderligerekonsolideret i Bangladesh. Dette kan havebetydning for lande i Asien, Mellemøstenog Nordafrika, da Bangladesh i så faldvil styrke sin position som et succesfuldt,sekulært og civilt demokrati i et land meden overvejende muslimsk befolkning.Det komplekse politiske forhold mellemhæren og de to største politiske partierer en anden faktor, som i nogen gradrisikerer at undergrave demokratiet iBangladesh. Det lokale regeringssystemanses for svagt og for at have utilstrække-ligt mandat og ressourcer, og effektivdecentralisering, herunder decentralise-ring af beslutningsprocessen og ressour-ceallokering, er en langsommelig proces.En styrkelse af de lokale myndighederer afgørende for at forbedre den offentligeservice til landets enorme befolkning,især for dem, der bor i mindre byer oglanddistrikter. Den offentlige administra-tion er ineffektiv og stærkt centraliseret,hvilket gør levering af effektive service-ydelser til en reel udfordring.Positiv udvikling på en række områderhar bidraget til at styrke den demokratiskeregeringsførelse i landet. Blandt depositive forhold tæller den generelt godeafvikling af lokalvalg og parlamentariskesuppleringsvalg i henholdsvis 2011og 2012, etableringen af en nationalmenneskerettighedskommission,styrkelsen af kvinders rettigheder,herunder vedtagelsen af en ny uddannel-sespolitik, som indførte sekulære under-visningselementer i madrassaernesundervisningsplaner, en ny nationaludviklingspolitik for kvinder ”Women’sDevelopment Policy” (vedtaget trodsbetydelige offentlige demonstrationerfra islamiske konservative), en nationalbørnepolitik, vedtagelsen af lovgivning omret til information samt oprettelsen af eninformationskommission.
6
Regeringen i Bangladesh har en erklæretnultolerancepolitik i forhold til krænkelseaf menneskerettighederne, men alligevelsker der fortsat omfattende krænkelseraf menneskerettighederne, herunderudenretlige henrettelser foretaget afretshåndhævende myndigheder, dødsfaldblandt anholdte, straffri tortur, ulovligearrestationer, vold mod kvinder, diskrimi-nering af oprindelige folk i spørgsmålom jord og adgang til retssystemet, børne-arbejde og manglende respekt for fængs-ledes rettigheder mv. Årsagerne til detteer komplekse, men en væsentlig faktor ersvage og angiveligt korrupte retssystemerog retshåndhævende myndigheder.SikkerhedsspørgsmålRegeringen i Bangladesh gør en aktiv ogprisværdig indsats i forhold til islamiskradikalisering, både på nationalt oginternationalt plan, men kampen modnational og global terrorisme er fortsaten udfordring.Oprindelige folk ogChittagong Hill TractsFredsaftalen for Chittagong Hill Tracts blevunderskrevet i 1997, men implemente-ringen har været langsom og anses ikkefor tilfredsstillende af hverken de oprinde-lige folk eller nationale og internationaleobservatører. Manglen på væsentligefremskridt i implementeringen af freds-aftalen for Chittagong Hill Tracts fører tilstigende frustration og desillusion blandtde oprindelige folk i regionen. Selvomsituationen i området er forholdsvissikker, er der spændinger og hyppigekonfrontationer mellem oprindelige folkog bengalske bosættere fra resten aflandet, primært forårsaget af konfliktervedrørende rettigheder og adgang til jord.
Der forekommer ligeledes voldeligesammenstød mellem politiske gruppe-ringer internt i de oprindelige samfund.Klimaforandringer oggeopolitiske udfordringerDe vigtigste nye udfordringer omfatterøget sårbarhed over for naturkatastroferog tilpasning til klimaforandringerneledsaget af en hastigt voksende bybefolk-ning. Bangladesh er med sin beliggenhedi et lavtliggende delta og med en megethøj befolkningstæthed – 150 millionermennesker på et areal, der kun er 140.000km2, eller tre en halv gang så stort somDanmark – ekstremt sårbart over for natur-katastrofer, herunder oversvømmelser,cykloner og tidevandsbølger, ofte medkatastrofale følger. I de kommende årtierforventes den globale stigning af verdens-havene at forårsage oversvømmelseaf landområder i landets sydlige delog tvinge de mennesker, som bor langskyster og floder samt på lavtliggendelandområder, til at flytte.Manglende regulering og kontrol af massivvand-, luft- og jordforurening i og omkringDhaka og andre større byer er et voksendeproblem, der berører millioner af menne-skers leveforhold og sundhed. I 2025forventes det, at halvdelen af befolk-ningen vil bo i byområder, og Dhakaer i dag en af verdens hurtigst voksendemillionbyer. Jordressourcerne er knappe,og adgang til og ejendomsret over jord erkendetegnet ved stor ulighed, et voksendeantal konflikter vedrørende jordrettig-heder, samt udbredt tyveri af jord.
Imponerende økonomisk vækst– og begrænsningerBangladesh har oplevet en stærk økono-misk udvikling i det seneste årti. Denøkonomiske vækst er steget med enkonstant hastighed på 5–6 % om året igennemsnit siden 2004. De to drivkræfteri økonomien er pengeoverførsler (remitter)primært fra Mellemøsten, samt eksporten,hvor tekstilsektoren bidrager med totredjedele. Den globale økonomiske krisehar haft relativt begrænset effekt i landet,og der er forholdsvis gode muligheder for,at væksten vil fortsætte.Bangladesh’ BNP er omkring en tredjedelaf Danmarks. Selvom halvdelen af BNPgenereres af servicesektoren, er land-bruget med sin andel på 20 % fortsat denvigtigste sektor og beskæftiger halvdelenaf den arbejdende befolkning. Økonomiener gradvist ved at udvikle sig fra landbrugtil industriel produktion.Den største begrænsning ligger i dagi energiproduktionen, som trods de fore-tagne investeringer ikke er tilstrækkeligtil at kunne følge med væksten i landetsindustriproduktion. Tekstilsektoren ogindustrisektorerne giver gode mulighederfor at skabe beskæftigelse og understøtteden økonomiske vækst, men det kræverstrukturel og infrastrukturel støtte. Detanslås, at den årlige økonomiske vækster 2 procentpoint lavere end potentialet,fordi landet ikke har tilstrækkelige energi-ressourcer.
7
Tilstrømningen af udenlandske direkteinvesteringer er fortsat lille og liggerstabilt lige under en milliard USD. Enforbedring af det generelle erhvervsklima,herunder bekæmpelse af korruption, eren forudsætning for at sætte skub i deprivate investeringer. Udbredt korruptioni både den offentlige og den privatesektor er stadig en stor udfordring.I 2011 lå Bangladesh som nummer 120 udaf 183 lande i Transparency Internationalskorruptionsindeks. Retsvæsnet og politietmenes at være værst ramt.Bangladesh har et af de laveste niveaueraf skatteindtægter i verden, og der liggeret stort potentiale for forbedring af deoffentlige indtægter i en modernisering ogforbedring af landets skatteopkrævnings-system.Arbejdsvilkårog arbejdstagerrettighederDen industrielle vækst i Bangladesh harværet en vigtig faktor i fattigdomsbekæm-pelsen, især ved at skabe beskæftigelsei tekstilsektoren for kvinder. Det er dogfortsat et stort problem, at løn og arbejds-sikkerhed på visse fabrikker befindersig på et uacceptabelt lavt niveau. Under5 % af arbejderne er organiserede, ogde eksisterende fagforeninger er svageog fragmenterede, især sammenlignetmed de ofte velorganiserede og ressource-stærke arbejdsgiverorganisationer.Danske fagforeninger (LO/FTF og 3F)har i en årrække været aktivt engagereti at styrke fagforeninger og arbejdstager-rettigheder.
Der findes regler for brand- og bygnings-sikkerhed, men manglende overholdelseaf disse regler er et alvorligt problem.Regeringens kontrolorganer på områdeter underbemandede og mangler de nød-vendige redskaber. Udbredt korruptiongør det muligt for lovovertræderne atundslippe kontrol og undgå sanktioner.Dette gør det blot så meget des vigtigere,at udenlandske købere opfylder derespligt til at leve op til deres sociale ansvarog styrke deres egne kontrolordninger, såder på denne måde kompenseres for denineffektive regeringskontrol og straffrihed.Ekstern bistandfra udviklingspartnereI de seneste år har den årlige bistand tilBangladesh været på cirka 1,2–1,5 milli-arder USD. Verdensbanken, Den AsiatiskeUdviklingsbank, Japan, UK, USA og EUer de væsentligste donorer i Bangladesh.I øjeblikket tegner udviklingsbistandensig for ca. 40–45 % af landets årligeudviklingsplan, herunder social udviklingog udvikling af infrastrukturen. Bistandenforventes at stige i løbet af de næste femår, hvor UK har annonceret en fordoblingaf sin bistand. Ud over de traditionellemultilaterale og bilaterale udviklingspart-nere, findes der også nye store udviklings-partnere som Kina og Indien, der levererbistand, hovedsageligt i form af kredit-muligheder og infrastrukturlån. Bangla-desh er dog ikke et bistandsafhængigtland, idet den samlede støtte udgørmindre end 2 % af landets BNP.
8
2DANMARKS MÅLSÆTNINGERI BANGLADESHDanmarks engagement i Bangladesh tagerudgangspunkt i den komplekse politiskesituation og de udviklingsmæssige udfor-dringer, men også i de mange muligheder,der findes i Bangladesh.Danmarks engagement er en del afen aktiv og ansvarlig udenrigspolitik,der er baseret på tanken om, at ethvertmenneske har ret til et liv uden fattigdom.Danmark har en rettighedsbaseret tilgangtil udvikling, som sigter på at fremmepolitisk stabilitet, sikkerhed, demokratiog menneskerettigheder.Danmark støtter Bangladesh’ regeringsvision og dens nationale udviklingsplanersom formuleret i bl.a. “Vision 2021”, dentilhørende “Perspective Plan 2010–2021”og den sjette femårsplan for 2011–2015samt i “2010 Joint Cooperation Strategy”,som er underskrevet af Bangladesh’regering og 18 udviklingspartnere.Danmarks overordnede målsætninger er:• At bidrage tilfattigdomsbekæmpelse,vækst og bæredygtig udvikling, isærvia prioriterede programmer inden formenneskerettigheder og god regerings-førelse, landbrug, vandforsyning ogsanitet, samt virksomhedspartner-skaber.• At bidrage til fremme afdemokrati,respekt for menneskerettighederne,retssikkerhed og god regeringsførelseog dermed politisk stabilitet via enstyrkelse af centrale demokratiskeinstitutioner inden for den offentligeforvaltning og i civilsamfundet.• At fremmekommercielt samarbejdemellem Danmark og Bangladesh.• At samarbejde omglobale spørgsmål,såsom klimaforandringer, terror-bekæmpelse, fredsbevaring oghandelspolitik.Målsætningerne er tæt forbundne ogpåvirker hinanden på flere dimensioner.Politisk stabilitet i et demokratiskpolitisk system, hvor retssikkerhed, godregeringsførelse og respekt for menneske-rettighederne er fremherskende, ses somessentielt for en bæredygtig økonomiskvækst og en rettighedsbaseret og socialtinklusiv bekæmpelse af fattigdommen.Økonomisk vækst og bedre beskæftigel-sesmuligheder er i sig selv afgørendebetingelser for en effektiv fattigdoms-bekæmpelse. Styrkelse af den privatesektor i kraft af øget kommercielt sam-arbejde med andre lande vil understøtteen sådan udvikling, men det kræver etgunstigt erhvervsklima uden korruption.I denne henseende er en demokratisk ogansvarlig regering, der følger princippernefor god regeringsførelse, en afgørendeforudsætning.Samarbejde om globale spørgsmål udgøren integreret del af en aktiv udenrigs-politik og er dermed et vigtigt redskabtil at fremme danske udenrigs- og sikker-hedspolitiske prioriteter i udlandet.EU er en vigtig partner for Danmark iBangladesh, og de danske politiske priori-teter og instrumenter er nøje koordineretmed EU’s. Danmark vil fortsat deltageaktivt i processen med at formulere EU’spolitik i forhold til Bangladesh.Den formuleres i tæt samspil mellemEU-delegationen og EU-missionernei Dhaka, EU-hovedstæderne og EU’sUdenrigstjeneste (EEAS) i Bruxelles.Hvor det er muligt, vil Danmark arbejde foren koordineret fælles EU-holdning medhenblik på at maksimere EU’s indflydelseog resultater i Bangladesh. En egentligEU-delegation har resulteret i en tætterekoordination blandt EU-missionerneog gjort EU mere synlig i Bangladesh.Danmarks engagement i Bangladesh– via en integreret tilgangPolitisk dialog, diplomati og det lang-sigtede kommercielle samarbejde ogudviklingssamarbejde er hjørnestenenei Danmarks engagement i Bangladesh.Ligesom målsætningerne er indbyrdesforbundne, er de anvendte instrumenterogså tæt forbundne. Det er nødvendigtat anvende forskellige instrumenter ogarbejde på forskellige niveauer med enbred vifte af interessenter Derfor betyderden integrerede tilgang, at vi forfølgermålsætningerne for vores engagementud fra en forståelse af, at der ikke er etsimpelt årsags-virkningsforhold mellem,hvad vi gør, og hvad vi søger at opnå.Danmark anvender en rettighedsbaserettilgang til udviklingssamarbejdet medBangladesh for at sikre en systematiskinklusion og myndiggørelse (empower-ment) af de mest sårbare grupper i befolk-ningen. Fattigdom handler om mere endøkonomiske behov, og vækstfokuseretudvikling må nødvendigvis søge at løsemere komplekse og fundamentale årsagertil fattigdom og ulighed, såsom diskrimi-nation, udnyttelse og overgreb. Specielt vilDanmark via en politisk dialog og udvik-
9
lingsbistand fremme grundlæggendemenneskerettigheder samt rettigheder tilnaturressourcer, jord, mad, drikkevand ogsanitetsfaciliteter. Den rettighedsbaseredetilgang er ligeledes tæt forbundet medkvinders og oprindelige folks rettigheder.Bistandseffektivitet, tilpasningog harmonisering – og risikofor overførte midlerDet store antal udviklingspartnerei Bangladesh og de mange forskelligeimplementeringsmetoder skaberudfordringer for donorkoordination ogharmonisering. Arbejdsdelingen mellemudviklingspartnerne skrider langsomtfremad på grund af svagt nationaltlederskab og tilbageholdenhed hosvisse udviklingspartnere i forhold til atfremme konceptet om arbejdsdeling.Danmark vil fortsat søge at fremmebistandseffektiviteten blandt regering,udviklingspartnere og NGO’er. Medudgangspunkt i internationale erklæringerom bistandseffektivitet og ”2010 JointCooperation Strategy” vil Danmark fortsatarbejde for at tilpasse sin udviklings-bistand til nationale systemer og harmoni-sere den med andre udviklingspartneresbistand. Der er sket moderate fremskridti tilpasningen af udviklingsbistanden tilde bangladeshiske udviklingsprioriteter,men tilpasningen til landets egnesystemer og procedurer er fortsatbegrænset. Risikoen for, at overførtemidler bruges til andre formål end tilsigtet
(fiduciary risks), er fortsat en afgørendehindring for at arbejde via offentligemyndigheder i Bangladesh og hoved-årsagen til, at stort set alle udviklings-partnere tøver med så meget som atoverveje generel budgetstøtte. Sektor-budgetstøtte forsøges kun anvendti meget få sektorer, først og fremmesti sundhedssektoren, hvor processenstadig er på et meget tidligt stadium.Introduktionen af budgetstøtte i Bangla-desh er dog fortsat et mål på langt sigt,og det vil kræve både politisk vilje ogen vedholdende indsats at gennemførereformer af den offentlige sektor medhenblik på at sikre bedre resultater,kontrol og gennemsigtighed i den offent-lige sektor. I den forbindelse vil Danmarkfortsat gøre det til en hovedprioritet atbidrage til at skabe et gunstigt miljø forbudgetstøtte i Bangladesh, herunder viasin støtte til styrkelse af offentlig finansieladministration gennem ”StrengtheningPublic Expenditure Management Program”(SPEMP).I de seneste år har de væsentligsteresultater inden for bistandseffektivitetbl.a. omfattet “2010 Joint CooperationStrategy” mellem regeringen og 18 udvik-lingspartnere samt implementeringenaf “Aid Effectiveness Strategy Action Plan”og “National Development ResultsFramework” samt etableringen af enbistandseffektivitetsenhed i Bangladesh’finansministerium.
10
3BIDRAG TIL FATTIGDOMSBEKÆMPELSE,VÆKST OG BÆREDYGTIG UDVIKLINGDe væsentligste bidrag til fattigdomsbe-kæmpelse, vækst og bæredygtig udviklingvil ske via udviklingssamarbejde rettetmod fremme af vækst og beskæftigelse,vandforsyning og sanitet samt via støttetil den private sektor. Udviklingsprogram-merne omfatter målrettede eller main-streamede aktiviteter til forbedring afligestilling mellem kønnene og fremmeaf oprindelige folks rettigheder.Vækst og beskæftigelseStøtten til vækst og beskæftigelse indenfor landbruget er rettet mod landbrugs-produktion og diversificering samtforarbejdning af landbrugsprodukter ogerhvervsudvikling inden for landbruget.Programmet for 2013–2018 vil værelandsdækkende, og herunder ogsåomfatte Chittagong Hill Tracts.Programmet vil bidrage til fattigdoms-bekæmpelse, forbedret ernæring oggenerel økonomisk vækst via udviklingaf integrerede systemer for landbrugs-produktion samt erhvervsudvikling indenfor landbruget på lokalt, regionalt og nati-onalt plan. I programperioden vil 1 millionkvindelige og mandlige medlemmeraf 525.000 husstande blive uddanneti integreret landbrugsdrift og produktionaf højværdiafgrøder, der vil omfattemarkafgrøder, havebrugsafgrøder, husdyrog dambrug. Herudover vil 21.000 lokaltforankrede landbrugsorganisationer bliveetableret og udviklet til lokale enhederfor landbrugsvirksomhed, der vil væreforbundet med landbrugsvirksomhederpå lokalt, regionalt og nationalt niveaumed fokus på såvel hjemmemarkedetsom på eksportmarkederne.Manglende adgang til information eren generel begrænsning for fattige land-mænd og har især betydning for produk-tion og markedsføring af højværdiafgrøderog letfordærvelige produkter. Meddækning i hele landet og mere end 90millioner mobilabonnementer kan infor-mation på landbrugsområdet formidles viabrug af informations- og kommunikations-teknologi. Der vil blive udviklet innovativeog inklusive tjenester baseret på informa-tions- og kommunikationsteknologii tæt samarbejde med den private sektor.For at skabe bedre forbindelse mellemden akademiske verden og den privatesektor vil der blive etableret samarbejdemed landbrugsuniversiteter i Bangladeshsamt mellem universiteter i Bangladeshog Danmark, om muligt via optagelseaf Bangladesh i forskningsstøtte-programmet.Vandforsyning og sanitetBistanden til vandforsyning og sanitet hartil formål at reducere fattigdommen ogforbedre sundheden via forbedret adgangtil rent drikkevand og hygiejniske sanitets-faciliteter. I programmet for 2012–2015 vil1,2 millioner landsbyboere få adgang tilrent drikkevand og 800.000 til hygiejniskesanitetsfaciliteter.Den danske støtte ydes primært viaHygiene, Sanitation and Water Fund(HYSAWA), som direkte støtte til lokalemyndigheder. Det er fortsat en prioritetat sikre teknisk og økonomisk bære-dygtighed via stærk mobilisering oginddragelse af lokalsamfund og lokalemyndigheder. Bangladesh har opnåetimponerende resultater, for så vidt angåradgang til rent vand og hygiejniskesanitetsfaciliteter, både i landdistrikterog byområder. Regeringen øger gradvistsin egen finansiering af investeringeri sektoren, og den nationale ekspertiseinden for levering af vand og sanitethar udviklet sig meget gennem årene.Adskillige andre udviklingspartnere ogcivilsamfundet yder bistand til dennesektor. Den danske gavebistand tilsektoren vil blive udfaset med henblik påat frigøre ressourcer til nye udfordringerpå udviklingsområdet. Støtten tilvandforsyning i byerne fortsættes medfinansiering fra blandede kreditter.Grøn vækstBangladesh står over for mange udfor-dringer i forhold til innovation inden forvedvarende energi, energieffektivitet,miljøforvaltning og klimaforandringer.Danmark vil i 2013–2014 undersøgemulighederne for bistand inden for grønvækst i byområderne og i ChittagongHill Tracts.
11
Grøn vækst er en integreret del af bære-dygtig vækst. Grøn vækst fremmer genereløkonomisk vækst og udvikling på enmåde, der gør det muligt for miljøet bådei dag og i fremtiden at levere de ressourcerog de miljøtjenester, som vores velfærder afhængig af. Grøn vækst sætter gangi investeringer, innovation og jobskabelse,og fastholder dermed ikke blot fortsatvækst, men også åbner op for nye økono-miske muligheder. Der vil være behov foroffentlig-private partnerskaber og innova-tive finansieringsmekanismer for at sættegang i samarbejde omkring teknologi-udvikling og aktiviteter til reduktionaf energiforbrug og forurening.Danmark har stor viden og ekspertiseinden for bæredygtig energi, energi-effektivitet og miljøforvaltning. Grønnevækstinitiativer inden for energi, miljø ogklimaforandringer vil give synergieffektermellem danskstøttede udviklingsrelate-rede og kommercielle aktiviteter i Bangla-desh samt mellem grøn vækst og vækst-og beskæftigelsesaktiviteter.Støtte til virksomhedspartnerskaberDanida Business Partnerships (DBP)bidrager aktivt til at reducere fattig-
dommen ved at fremme vækst og beskæf-tigelse via støtte til partnerskaber mellemprivate virksomheder i Danmark ogBangladesh. Via sine aktiviteter sigterDBP mod at lette overførsel af teknologiog dermed skabe beskæftigelse og bedrearbejdsmiljø inden for forskellige bran-cher. DBP bidrager aktivt til at styrkevirksomhedernes sociale ansvarlighedi de kommercielle partnerskaber, herunderforbedring af børns rettigheder ogarbejdsvilkår samt arbejdssikkerhed.Nogle af fokusområderne er ren teknologi,vedvarende energi, forarbejdning aflandbrugsvarer, skibsbygning, fiskeri,IT, fremstillingsvirksomhed og tekstil.Danmark har ekspertise på alle disseområder, og der er gode muligheder forat yde støtte til disse sektorer. Den privatesektor i Bangladesh er karakteriseret vedat være proaktiv, imødekommende ogåben over for udenlandske investeringerog samarbejde. Manglende politiskkontinuitet, korruption og ringe kapaciteti regeringen når det kommer til at styrkeet gunstigt erhvervsklima, udgør dogfortsat udfordringer, når det gælderrealiseringen af det fulde potentialei landets private sektors.
12
DANMARK VIL Fortsat sikre, at dansk udviklingsbistand er med til at bekæmpefattigdom, og at ligestilling mellem kønnene og oprindeligefolks rettigheder adresseres effektivt. Fortsat støtte bæredygtig produktion og leveveje inden for landbruget, husdyrhold og dambrug, og i stigende gradfremme forbindelsen mellem organisationer af små landbrugog producentgrupper og større markeder. Støtte vandforsyning og sanitet frem til 2015. Lancere et nyt program for udviklingsbistand inden for grønvækst fra 2016. Fortsat være stærkt engageret i Chittagong Hill Tracts. Fremme grøn vækst i det kommercielle samarbejde. Fortsat udforske og styrke synergien mellem udviklingsbistandog kommercielt samarbejde samt mellem de forskelligeudviklingsbistandsprogrammer.
INDIKATORER• I 2015 vil mellem 1,2 millioner og 800.000 menneskerfå adgang til bedre vandforsyning og hygiejniske sanitets-faciliteter.• I 2018 vil 1 million kvinder og mænd i 525.000 husstandehave deltaget i 21.000 Farmer Fields Schools, hvorved deresrealindkomst pr. husstand vil være blevet forhøjet med 10 %.• Et nyt program for grøn vækst vil blive igangsat i 2016.• Handelsdelegationer vil blive gennemført inden for prioriteredeudviklingssektorer.
13
4BIDRAG TIL DEMOKRATI, RESPEKT FORMENNESKERETTIGHEDERNE, RETSSIKKERHEDOG GOD REGERINGSFØRELSESelvom den langsigtede tendens sand-synligvis vil være positiv, er der behov forat styrke de demokratiske institutioner,god regeringsførelse og respekt formenneskerettighederne i Bangladesh.Der er behov for at forbedre det parla-mentariske demokrati, sikre fuldretssystemets fulde uafhængighed,og bekæmpe korruption.også fremadrettet vil være af afgørendebetydning for Bangladesh’ fortsatte vækstog udvikling. Det overordnede mål forden danske støtte til programmet formenneskerettigheder og god regerings-førelse er at bidrage til et gunstigt miljø,hvor mennesker deltager aktivt i de demo-kratiske processer, lever i et samfundmed retssikkerhed og nyder godtaf menneskerettigheder og social ret-færdighed. Det forventes, at støtten vilføre til et mere gunstigt miljø for fremmeaf demokratisk udvikling, styrkede rege-ringssystemer og systemer til leveringaf serviceydelser, samt bedre forhold påmenneskerettighedsområdet. En vellykketstøtte inden for menneskerettighederog god regeringsførelse vil afhænge afregeringens vilje til fortsat at gennemførereformer og afstå fra at rulle reformertilbage på centrale områder, samt til atsikre centrale demokratiske og tilsyns-førende institutioners uafhængighed.Civilsamfundsorganisationerne erafgørende for yderligere fremskridt,og de vil fortsat udgøre en væsentligdel af den danske støtte til Bangladeshinden for menneskerettigheder oggod regeringsførelse.Danmark vil fortsat i samarbejde medBangladesh’ regering og partnere icivilsamfundet lægge særlig vægt påat bidrage til skabelsen af et samfund,der er fri for kønsbaseret diskriminationog vold. Dette indebærer støtte tilregeringens bestræbelser på at mobiliserestatsapparatet til at behandle vold modkvinder mere effektivt under det tvær-sektorielle program imod vold modkvinder (MSP-VAW). Danmark anserseksuelle og reproduktive rettighedersom en integreret del af kvinders grund-læggende menneskerettigheder, og det vilfortsat være et centralt punkt i den danskedialog med regeringen og partnere icivilsamfundet.Den generelle menneskerettigheds-situation i Bangladesh blev evaluereti forbindelse med FN’s Menneskerettig-hedsråds universelle regelmæssigegennemgang (UPR) i april 2013. Danmarkvil i samarbejde med EU og FN prioritereat støtte den bangladeshiske opfølgningpå gennemgangens anbefalinger.Fremme af arbejdstagerrettighederog sikkerhedDanmark vil i den politiske dialog medBangladesh arbejde for arbejdstager-rettigheder, fælles overenskomster,anstændig løn og en effektiv reguleringaf sikkerheden i industrien. Den danskeambassade i Dhaka vil tilbyde hjælptil danske virksomheder med at sikreoverholdelse af internationale standarderog højere standarder for bangladeshiskepartnervirksomheder.Danmark vil aktivt støtte ILO i deresarbejde med regering, arbejdsgivereog arbejdstagere med henblik på atudarbejde en køreplan for forbedretarbejdssikkerhed Bangladesh. Danmarkvil i denne forbindelse overveje at blivefinansieringspartner i et fremtidigt ILO”Better Work”-program i Bangladesh.
HVILKE BUDSKABERTIL BANGLADESH?Politisk dialog vil være et centralt redskabtil at bidrage til den politiske stabilitet,demokrati og god regeringsførelse,menneskerettigheder og restsikkerhedi Bangladesh. Danmark vil opfordreregeringen i Bangladesh til at fortsættesin politik om at styrke menneskerettig-hederne i landet. Danmark vil fortsattilskynde politiske aktører og institutionertil at udvise konstruktiv fleksibilitet ogvilje til kompromis. Danmark vil ogsålægge vægt på fremdrift med hensyntil at styrke Bangladesh’ tilsynsførendeinstitutioner: Bangladesh’ valgkommis-sion, den nationale menneskerettigheds-kommission, informationskommissionenog kommissionen for korruptions-bekæmpelse.Støtte til menneskerettighederog god regeringsførelseDanmark vil støtte menneskerettighederog god regeringsførelse i Bangladeshi hele strategiperioden, da fortsat støttetil opbygning af tilsynsførende institu-tioner og bekæmpelse af korruption
14
DANMARK VIL Fortsætte den tætte politiske dialog og diplomati i forhold tilrelevante institutioner, samarbejdspartnere og interessenterinden for regeringen, politiske partier, civilsamfundet, denprivate sektor og den akademiske verden. Fortsat støtte menneskerettigheder og god regeringsførelse,herunder støtte institutioner, der overvåger demokratiet,korruptionsbekæmpelsesinitiativer og rettighedsbaseredetilgange til udvikling. Fortsat støtte nogle af de vigtigste demokratiske institutioner,herunder parlamentet og retssystemet, samt decentraliseringvia kapacitetsudvikling i de lokale myndigheder med henblikpå at forbedre dårligt stillede gruppers adgang til basaleserviceydelser. Støtte institutioner, der overvåger menneskerettighederne,og organisationer, der kæmper for fremme og beskyttelseaf menneskerettighederne med henblik på at skabe størrebevidsthed hos rettighedshaverne. Fremme kvinders rettigheder og bekæmpe vold mod kvinder. Aktivt fremme bedre arbejdsforhold og -sikkerhed i Bangladeshvia politisk dialog, bistand til danske virksomheder og partner-skab med ILO.
INDIKATORER• I marts 2014 vil ca. 2.886.000 mennesker have avanceretviden om korruptionsrelaterede spørgsmål, ligesom de vil havedeltaget i korruptionsbekæmpelseskampagner.• I juni 2016 vil ca. 80.000 fattige og dårligt stillede mennesker(primært kvinder), herunder oprindelige folk, have modtagetgratis retshjælp.• I 2016 vil 1,5 millioner mennesker have deltaget i planlæg-nings- og budgetteringsprocesser i udvalgte Union Parishads(laveste niveau af lokale myndigheder).• I juni 2016 vil ca. 12.000 kvindelige voldsofre have modtagetintegreret hjælp fra syv One Stop Crisis Centres (OCC).
15
5FREMME AF KOMMERCIELT SAMARBEJDE
I de senere år er danske virksomheder istigende grad blevet interesseret i at gøreforretninger i Bangladesh, både i form afoutsourcing af produktion og med henblikpå at få adgang til det voksende nationalemarked. Danmark har i de senere år ydetstøtte til mere end 100 forskellige succes-fulde partnerskaber mellem danskeog bangladeshiske private virksomheder.Små og mellemstore danske virksomhederklarer sig allerede godt i Bangladesh.Især sektorerne grøn teknologi og energi,vand og sanitet, dambrug, IT, marine-teknologi og lægemidler synes at væregode match for danske virksomheder.Samhandlen mellem Danmark og Bangla-desh vokser støt i begge retninger. Detforventes, at eksporten af bangladeshiskforarbejdede varer vil fortsætte medat stige, både på mellemlangt og pålangt sigt på grund af lempelsen af deeuropæiske oprindelsesregler, somtillader Bangladesh toldfri adgang tilEU-markederne, også for varer, der delvister fremstillet i andre lande. Det betyder,at Bangladesh som et af de sidste billigelande i Asien har potentiale til at overtagevisse fremstillingsprocesser fra landesom Kina, Korea og Malaysia. Bangladeshtilbyder en række attraktive forretnings-muligheder, ikke mindst på grund aflandets yderst konkurrencedygtigeog kompetente arbejdsstyrke.
Færdigproducerede beklædnings-genstande udgør mere end 90 % af denbangladeshiske eksport til Danmark, menandre sektorer som f.eks. skibsbygning,IT og fødevarer er også i vækst. Danskeksport til Bangladesh omfatter isærmælkepulver, og eksport af maskinertil fremstillingssektoren er stigende,herunder udstyr til skibsbygningssektoreni Bangladesh. Grøn teknologi, luksus-forbrugsfoder og lægemidler kan værevækstområder for dansk eksport i frem-tiden.Bangladesh er ganske vist ikke altid etlet marked. Der er andre udfordringer forkommerciel succes end dem, der kendesfra Danmarks traditionelle markeder.Kendskab til det politiske, sociale ogkulturelle miljø spiller en afgørende rolle,ligesom virksomhederne også skal væreparat til at håndtere korruption og bureau-krati. Med henblik på at gøre det letterefor små og mellemstore virksomhederat etablere sig blev der i 2010 oprettetet fælles nordisk handels- og industri-kammer (Nordic Chamber of Commerceand Industry). Det nordiske handels- ogindustrikammer har som sit erklærede målat fremme vidensdeling blandt nordiskeligesindede virksomheder i Bangladeshsamt fungere som en videnbank for nyevirksomheder.
Udenrigsministeriet vil fortsætte medaktivt at medvirke til at fremme handel ogkommercielle aktiviteter mellem Danmarkog Bangladesh, især med henblik påat hjælpe danske virksomheder medat eksportere såvel varer som tjeneste-ydelser til Bangladesh. Danmark vil fortsatsamarbejde med Dansk Industri, DanskErhverv, Håndværksrådet og andrebrancheforeninger med henblik påat styrke partnerskaber mellem danskeog bangladeshiske virksomheder.
16
DANMARK VIL Løbende afsøge kommercielle muligheder for danskevirksomheder i Bangladesh samt finansieringsmulighederfor store udviklingsprojekter i Bangladesh, som kunnevære relevante for danske iværksættere og konsulenter. Fortsætte Danish Business Partnership-programmeti strategiperioden. Aktivt støtte arbejdet i det nordiske handels- og industri-kammer i Bangladesh. Aktivt være involveret i Verdenshandelsorganisationenog EU med henblik på at sikre optimale vilkår for EU’sog Danmarks kommercielle relationer til Bangladesh.
INDIKATORER• Invitere mindst 7–10 danske virksomheder på besøgi Bangladesh hvert år.• Støtte 4–6 projekter/pilotprojekter hvert år underDanidas Business Partnership-programmet.• Sikre opgaver fra 10–15 nye danske virksomheder/klienter hvert år.
17
6SAMARBEJDE OM GLOBALE SPØRGSMÅL
Bangladesh forventes at blive stadigtmere aktiv i forhold til globale spørgsmål.Bangladesh er som et demokrati og detstørste af de mindst udviklede landeen potentielt stærk allieret for Danmarkog omvendt. Det erklærede mål forBangladesh’ udenrigspolitik er sikkerhed,bevarelse af suverænitet og søgen efterressourcer til udvikling. Dette under-streges af det ofte gentagne slogan:”Frienship towards all and malice towardsnone” – Alle er venner, ingen er fjender.Traditionelt har Bangladesh været enforholdsvis marginal udenrigspolitiskaktør i betragtning af, at landet er verdenssyvende mest folkerige nation. Men denfortsatte økonomiske vækst og den relativtstabile politiske situation har fået Bangla-desh til at påtage sig en mere aktivrolle i regionale og globale spørgsmål.Det forventes, at Bangladesh fortsat vilgøre sig gældende internationalt på grundaf landets store befolkning, stabile demo-krati, økonomiske vækst og som et af delande, der i øjeblikket bidrager med flesttropper til FN’s fredsbevarende missioner.Som følge heraf har Bangladesh ogsåpåbegyndt en omfattende udvidelse afsine diplomatiske aktiviteter i form af tætpå en fordobling af antallet af ambassaderi udlandet, herunder arbejde modåbningen af en ambassade i Danmark.
For Danmark vil et internationalt mereselvsikkert og aktivt Bangladeshmuliggøre øget samarbejde om globalespørgsmål som klimaforandringer, menne-skerettigheder, terrorbekæmpelse, freds-bevarelse og handelspolitik. Især i FNog andre multilaterale fora kan et partner-skab mellem et stort udviklingsland oget lille udviklet land øge legitimiteten af enfælles sag. Danmark vil aktivt – i takt medat mulighederne opstår – søge at etablerepartnerskaber med Bangladesh medhenblik på at adressere disse fællesudfordringer.Den bangladeshiske regerings omfattendeforanstaltninger i forhold til anti-radikali-sering og terrorbekæmpelse udgør ensærlig mulighed for samarbejde. Bangla-desh har besluttet at styrke de regionaleterrorbekæmpelsesaktiviteter, ogDanmark er parat til at yde økonomiskog teknisk støtte til disse aktiviteter.Initiativet rummer muligheder for atstyrke et tiltrængt regionalt sydasiatisksamarbejde om terrorbekæmpelse.Sydasien er fortsat en af de mindstintegrerede regioner i verden. Bangladeshhar meget at vinde ved et øget regionaltsamarbejde, især i forhold til forbedretinfrastruktur og handel. Som et af de
eneste lande, der har gode forbindelsertil alle andre sydasiatiske lande,kunne Bangladesh potentielt spille enkonstruktiv rolle regionalt. Bangladeshforsøger bl.a. via Den SydasiatiskeSammenslutning for RegionaltSamarbejde (SAARC) at styrke denneregionale rolle. Traditionelt har Danmarksudviklingsengagement i Asien fokuseretpå Sydasien suppleret med fremmeaf økonomisk samarbejde og handel,hvor dette er muligt.
18
DANMARK VIL Aktivt søge partnerskaber med Bangladesh om globalespørgsmål, såsom klimaforandringer, menneskerettigheder,terrorbekæmpelse, fredsbevarelse og handelspolitik, særligti multilaterale sammenhænge, og når det er muligt i EU-regi. Støtte Bangladesh i yderligere at styrke landets rolle somen aktiv og ansvarlig aktør i Sydasien. Aktivt fremme bestræbelser på retshåndhævelse og regionaleterrorbekæmpelsesaktiviteter.
INDIKATORER• Dialog på ministerniveau eller besøg af højtståendepersoner mindst tre gange om året.• Bangladesh tager mindst ét konkret globalt/regionaltpolitikinitiativ hvert år.
19
BILAG 1ØKONOMISKE OG SOCIALE NØGLETAL
ØKONOMISKE NØGLETALArealBefolkning (2010)BNI pr. indbygger (2010)Årlig økonomisk vækst (BNP) (2011)Ease of Doing Business-indeks (2012)Udenlandske direkte investeringer (2009)Økonomiske sektorer: Værditilvækst (% of BNP)Landbrug (2010)Industrien (2010)Servicesektoren (2010)Udviklingsbistand pr. indbygger (2011)Udlandsgæld (2011)Samlet udlandsgæld (EDT)– heraf multilateral gæld
ENHED144.000 km2148,7 mio.700 USD6,7 %122 (183)674 USD mio.
KILDEWDRWDRWDRWDRDBWDFWDR
18,6 %28,5 %53 %10 USD
WDRWDRWDRWDRWDF
22.922 USD mio.19.609 USD mio.
IMFIMF
SOCIALE NØGLETALBefolkningstilvækst (årligt gennemsnit) (2000–2009)Forventet levealder (2010)Spædbørnsdødelighed (antal dødsfald pr. tusind fødsler i det første leveår) (2010)Adgang til rent drikkevand (% uden adgang) (2010)Antal læger (pr. 100.000 indbyggere) (2010)Andel hiv-smittede blandt 15–49-årige (2009)Voksne analfabeter (2010)Grundskoleuddannelse (% af børn i skolealderen) (2009)Piger i grundskoleuddannelse(% af piger i skolealderen)(2009)Offentlige udgifter til militæret (% af BNP) (2010)
ENHED1,6 %69 år3817,7 %300,8 %56 %87,8 %93,1 %2,6 %
KILDEWDRWDRWDRWDRWHOWDRWDRWDRHDR (FN-datafor 2015-målene)
20
BILAG 2DANMARKS UDVIKLINGSAKTIVITETERI BANGLADESH
Støtte til menneskerettigheder og god regeringsførelseDet danske program for menneskerettigheder og god regerings-førelse (HRGG fase III) har til formål at muliggøre en effektivparlamentarisk proces, almindelig lov og orden, offentlig servicetil gavn for befolkningen, et forbedret juridisk og retsligt system,styrkelse af lokale myndigheder og skabelse af et korruptionsfritsamfund med social retfærdighed. De umiddelbare målsæt-ninger for programmet, som er på linje med både regeringeni Bangladesh og relevante danske strategier er: (1) Forbedringaf den offentlige forvaltning med henblik på at øge gennem-sigtighed, ansvarlighed og effektiv levering af services, og(2) forbedring af retsstatsprincippet og respekt for menneskeret-tighederne for sårbare grupper. Programmet har to komponentermed tre delkomponenter hver. Den første komponent fokusererpå forvaltning i den offentlige sektor, og omfatter tre forskelligedelkomponenter: i) offentlig finansiel forvaltning, ii) lokalregeringsførelse og iii) anti-korruption. Den anden komponentfokuserer på menneskerettigheder og er opdelt i tre delkompo-nenter: i) støtte til NGO’er, som arbejder som fortalere formenneskerettigheder, ii) støtte til den nationale menneske-rettighedskommission og iii) programmet til bekæmpelseaf vold mod kvinder. Den samlede bevilling til dette programer 190 mio. kroner over fem år fra juli 2011 til juni 2016.Støtte til landbrugssektorenDanmark vil støtte programmet for vækst og beskæftigelsei landbruget (AGEP) 2013–2018 med et samlet dansk bidrag på330 mio. kroner. Udviklingsmålet med programmet er at bidragetil øget og inklusiv vækst til gavn for de fattige og bæredygtigjobskabelse for mandlige og kvindelige medlemmer af småog marginale landbrug. Programmet er fokuseret på landbrugs-produktion samt udvikling af landbrugsfremstilling og land-brugsvirksomheder. AGEP har to komponenter: “The IntegratedFarm Management Component” (IFMC) og “Agro-businessDevelopment Component” (ABDC). Det umiddelbare formålmed IFMC er øget og diversificeret landbrugsproduktion forkvindelige og mandlige medlemmer af marginale og smålandbrugshusstande gennem deltagelse i ”Integrated FarmManagement Farmer Field Schools”. Det umiddelbare formålmed AGEP er at styrke konkurrenceevnen i landbrugs- oglandbrugsvirksomhedssektorerne.Støtte til vand- og sanitetssektorerneDen danske støtte til vandforsynings- og sanitetssektorernesigter mod at reducere fattigdommen gennem implementering
af en sektorudviklingsplan og forbedret adgang til drikkevandog hygiejniske sanitetsfaciliteter. Den serviceleverende delaf programmet gennemføres i tæt samarbejde med de lokalemyndigheder, lokale partnere og lokalsamfund, mens politik- ogstrategidelen gennemføres sammen med det relevante ressort-ministerium og andre sektorprogrampartnere. Programmethar et dansk bidrag på 200 mio. kroner over en fireårig gennem-førelsesperiode (2012–2015). Den danske støtte til sektorenvil blive udfaset med afslutningen af det nuværende program.Støtte til grøn vækstStøtte vil blive givet til forberedelsen af et nyt Grøn Vækst-program fokuseret på bæredygtig energiproduktion og energi-effektivitet, miljøforvaltning og klimaforandringer. Det forventes,at støtten vil begynde i 2016.Støtte til Danida Business Partnership ProgramDet overordnede mål for Danida Business Partnerships (DBP)er at støtte bæredygtig udvikling og bidrage til fattigdoms-bekæmpelse gennem vækst og beskæftigelse. Det umiddelbaremål for programmet er at overføre viden og teknologi fra dansketil lokale partnere, herunder forbedring af arbejds- og levevilkårfor de fattige, og styrkelse konkurrenceevnen hos lokale virk-somheder. Dette gøres ved at støtte etablering af partnerskaber,der skaber værdi for virksomheder, mens de på samme tidtilfører samlet værdi for samfundet. Nogle af de sektorer,hvor programmet har spillet en afgørende rolle i at promovereBangladesh er: tekstil, IT og skibsbygning. Det nuværende fokuser primært på vedvarende energi, ren teknologi, landbrug,fiskeri og landbrugsfremstillingssektorer mm. DBP-programmetafsætter 15–18 mio. kroner om året til forskellige projekter.Typisk støttes et projekt i en periode på 3–4 år.Anden støtteDanmark støtter projekter, der er finansieret af blandedekreditter, blandt andet Saidabad Water Treatment Plant ogopgradering af den internationale lufthavn, begge i Dhaka by.Finansiering af sådanne projekter via blandede kreditter vil fort-sætte. Gennem Local Grant Authority er den danske ambassadei Bangladesh også i stand til at reagere hurtigt på nye behov– uanset om disse er behov i forbindelse med en krisesituationeller innovative aktiviteter, der skal afprøves, før andre størreprogrammer kan samle op, hvor pilotprojekterne stopper.Danmark yder ligeledes central støtte til tilpasning til klima-forandringerne og regionale sikkerhedsaktiviteter.
21
BILAG 3FREMSKRIDT I BANGLADESHI FORHOLD TIL AT NÅ 2015-MÅLENE
INDIKATORER FOR 2015-MÅLENEMÅL 1OVERSKIRFT PÅ MÅLETAndel af befolkningen, som leverunder fattigdomsgrænsenAndel af befolkningen, som lever under minimums-niveauet for dagligt kalorieforbrug (1805 kcal)MÅL 2INDSKRIVNINGSRATE I GRUNDSKOLENAndel af elever, som fuldføreren grundskoleuddannelseAlfabetiseringsgrad for 15–24-årigekvinder og mændMÅL 3OVERSKIRFT PÅ MÅLETAndel af nationale parlamentspladser,som er besat af kvinderMÅL 4OVERSKIRFT PÅ MÅLETBørnedødelighed blandt børn under 5 år(pr. 1.000 fødte)MÅL 5OVERSKIRFT PÅ MÅLETAntal kvinder, der dør under graviditet eller fødsel(pr. 100.000 levendefødte)Andel af fødsler overvåget af uddannetsundhedspersonaleMÅL 6OVERSKIRFT PÅ MÅLETAndel af hiv/aids-smittede blandt befolkningen(pr. 100.000)MÅL 7OVERSKIRFT PÅ MÅLETAdgang til vandi by- og landområder
Tidligereniveau
Nuværendeniveau
2015-mål
På rette vej, bliver nået inden 2015eller behov for opmærksomhedfor at nå 2015-målene
56,0 %28,0 %
38,7 %(2008)19,5 %(2009)
29,0 %14,0 %
På rette vejPå rette vej
43,0 %36,9 %
54,9 %(2008)58,3 %(2007)
100 %–
Behov for opmærksomhedBehov for opmærksomhed
12,7 %
19,0 %(2009)
33,0 %
Behov for opmærksomhed
146
53,8 (2008)
48
På rette vej
5745,0 %
348(2008)24,0 %(2009)
14450,0 %
Behov for opmærksomhedBehov for opmærksomhed
0,005
0,1
Standset
På rette vej
78,0 %
86,0 %(2009)
89,0 %
På rette vej
22
Danmark – BangladeshLandepolitikpapir 2013-2017September 2013Udgiver:UdenrigsministerietAsiatisk Plads 21448 København KTelefonFaxE-mailInternet33 92 00 0032 54 05 33[email protected]www.um.dk
Design BGRAPHICFotoMogens Strunge LarsenLandkort Forenede NationerPublikationen kan downloades eller bestilles på:www.danida-publikationer.dkTeksten kan citeres frit.
WWW.DANIDA.DK