Udenrigsudvalget 2013-14, Finansudvalget 2013-14, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 42, FIU Alm.del Bilag 26, KEB Alm.del Bilag 74
Offentligt
UdenrigsministerietNovember 2013
REDEGØRELSE VEDRØRENDEGLOBAL GREEN GROWTH INSTITUTE
1
UdenrigsministerietNovember 2013
Baggrund:1. Som meddelt i den tidligere udviklingsministers samrådsbesvarelse af 23. oktober 2013vedr. Danmarks samarbejde med organisationen Global Green Growth Institute(GGGI) oversendes hermed en redegørelse om en række af de forhold vedr. GGGI,som blev berørt under samrådet.Redegørelsen behandler spørgsmålet om bevillingsgrundlaget og udbetalingen af danskebidrag til GGGI; om indholdet af og opfølgning på den såkaldte appraisal rapport, dvs.den rapport der indeholder Udenrigsministeriets Udviklingsfaglige Tjeneste vurdering afog anbefalinger til forslaget til dansk støtte til GGGI; om indholdet og opfølgningen pådet såkaldte inception review anbefalinger, dvs. den gennemgang UdenrigsministerietsUdviklingsfaglige Tjeneste gennemførte i starten af samarbejdet med GGGI, samt aktuelstatus i forhold til opfølgningen på anbefalingerne; om modtagelse af den sydkoreanskerigsrevisionsrapport af november 2012 og opfølgning herpå, herunder i forhold tiløkonomistyring, indkøb, personalepolitik mv.; om orientering om det fællesdonorreview i september 2013 og GGGI-ledelsens svar på reviewets konklusioner oganbefalinger; og om forberedelsen af en fremtidig bevillingsforelæggelse.Redegørelsen er vedlagt en række relevante dokumenter som bilag. Bortset fra bilag 17Aid Management Guidelines, 18 Terms of Reference for den norske-danskeforvaltningsrevision og 21 Gennemgang og opfølgning vedr. McKinsey-kontrakternehar alle bilag tidligere været oversendt til Folketinget. Det bemærkes, at bilag 12, densydkoreanske Rigsrevisions rapport, indeholder oversættelse af hele rapporten tilengelsk, inklusive fodnoter, afsnittet om det sydkoreanske Udenrigs- ogHandelsministerium samt annekser/tabeller. Det bemærkes også, at der vedlægges bilagtil GGGI´s opfølgningsrapport af november 2013, og at disse bilag omfatter regulativerog politikker for forvaltning mv.Redegørelsen sendes til orientering til Rigsrevisionen og til Folketingets Udenrigsudvalg,Klima-, Energi- og Bygningsudvalg og Finansudvalg.2. Handels- og Europaministeren og Udenrigsministeriets departementschef har herudoveriværksat en undersøgelse af hændelsesforløbet omkring vedtagelsen af rejsereglerne iGGGI’s bestyrelse i 2012 og frem til i dag. Denne undersøgelse vil danne baggrund foren anden redegørelse om dette spørgsmål, som også vil blive sendt til Folketinget, nården foreligger.
2
UdenrigsministerietNovember 2013
Indhold1. Bevillingsgrundlaget og udbetaling af danske bidrag.....................................................................42. Appraisal og inceptions reviews anbefalinger og status for opfølgning..........................................63. Den sydkoreanske Rigsrevisionsrapport og opfølgningen herpå...................................................114. Status for opfølgning på den koreanske revisionsrapport..............................................................145. Fælles donor review i september 2013 og GGGI-ledelsens svar herpå.........................................206. Forberedelse af stillingtagen til fortsat dansk støtte.......................................................................21
3
UdenrigsministerietNovember 2013
1. Bevillingsgrundlaget og udbetaling af danske bidragFolketingets Finansudvalg tiltrådte i maj 2011 en bevilling på 90 mio. kr. som Danmarks bidragtil det sydkoreansk baserede Global Green Growth Institute (GGGI) for en treårig periode.Bevillingen er en del af klimapuljen under bistandsrammen. Klimapuljens formål er at støtteudviklingslandene med at gennemføre indsatser, som skal føre til reduktioner i udledningen afdrivhusgasser og øge landenes muligheder for at tilpasse sig klimaændringer. Heri indgår støttetil at fremme landenes grønne omstilling til en økonomisk, social og miljømæssig bæredygtigsamfundsmodel gennem politikreformer og øget offentlig-privat samarbejde.GGGI blev oprettet i 2010 på den sydkoreanske regerings foranledning som en privatorganisation med det formål at støtte udviklingslande i grøn omstilling. Den sydkoreanskeregering varetog den indledende finansiering. Initiativet til at oprette GGGI foregik i tætsamarbejde med en række anerkendte klimaeksperter (bl.a. Lord Nicolas Stern), som efterstiftelsen blev medlemmer af GGGI’s bestyrelse. Der var i den tidlige fase af GGGI’s virke taleom et tæt samarbejde mellem GGGI og den sydkoreanske regering.I beslutningen om at støtte etableringen af GGGI indgik bl.a., at der ikke fandtes en tilsvarendeinternational organisation med det formål at fremme grøn vækst i partnerskaber mellemregeringer og den private sektor. Desuden indgik, at det i lyset af de store vanskeligheder ved atopnå en global klimaaftale, var – og er – nødvendigt med en række initiativer med deltagelse aflande, der er villige til at gå foran. GGGI blev vurderet som en innovativ organisation med godlegitimitet i udviklingslandene, bl.a. fordi, den var baseret i et land, som for lidt over engeneration siden, var et af verdens fattigste lande og nu er et af de rigeste, og fordi der var enligeværdig repræsentation i bestyrelsen af donorlande og udviklingslande. Det var – og er –samtidig en organisation, som kunne bidrage med nye måder at samarbejde med den privatesektor på, herunder gennem private bidrag til organisationen og gennem bestyrelsen, som eråben for privat sektor repræsentanter.Forud for Folketingets beslutning havde GGGI – i overensstemmelse med retningslinjerne fordansk udviklingsbistand (Aid Management Guidelines) – udarbejdet programdokumentation,som blev vurderet (appraised) af Udviklingsfaglig Tjeneste i Udenrigsministeriet. Vurderingenfremkom med en række observationer og anbefalinger, som fremgår af vedhæftede såkaldteappraisal-dokument, dateret februar 2011 (se også nedenfor under pkt. 2.).Efter GGGI’s færdiggørelse af programdokumentationen på baggrund af anbefalinger iappraisal-rapporten, udarbejdede Udenrigsministeriet et bevillingsdokument, som blev forelagtDanidas daværende Styrelse i marts 2011. Styrelsen fandt, at den foreslåede støtte til GGGI varinnovativ og spændende bl.a. på baggrund af udsigten til placering af et kontor i Danmark.Styrelsen fandt videre, at der var tale om en stor bevilling til et nyt initiativ, som knapt varkommet i gang. Styrelsen bad på den baggrund om en orientering, når der som planlagt varblevet gennemført en vurdering af projektets fremdrift seks måneder efter iværksættelsen.Finansudvalget behandlede på sit møde i maj 2011 bevillingsanmodningen vedr. GGGI som endel af 380 mio. kr. til udmøntning af Klimapuljen for 2011. Bevillingen blev tiltrådt af et enigtFinansudvalg. Aktstykke samt styrelsesoplæg og referat fra styrelsesmødet er vedhæftet.
4
UdenrigsministerietNovember 2013
Der udsendtes i april 2011 fra Udviklingsfaglig Tjeneste i Udenrigsministeriet en tekniskmission, der rådgav GGGI om en række forhold, herunder vedrørende retningslinjer forprojektforberedelse, for økonomistyring, oprettelse af funktion for intern revision, forinddragelse af tværgående hensyn, monitorering og donorsamarbejde. Missionen foreslog også,at man overvejede at tilbyde en Danida rådgiver til GGGI.I overensstemmelse med appraisal missionens anbefaling blev den første årlige udbetaling på ialt 30 mio. kr. gjort afhængig af vurderinger af fremskridt i GGGI’s finansielle ogadministrative procedurer. Den første udbetaling blev gjort afhængig af en vurdering fraambassaden i Seoul i september 2011, jf. (nedenfor under pkt 2). Denne vurdering var baseretpå udkast til retningslinjer for økonomistyring, herunder intern revision, udarbejdet afrevisorfirmaet Ernest and Young. Vurderingen var, at der var tilstrækkelige fremskridt. Eftermodtagelse af en bekræftelse fra GGGI på, at retningslinjerne var godkendt i GGGI, blevudbetalingen af 20 mio. kr. foretaget i oktober 2011. Ambassadens vurdering er vedlagt.Den anden udbetaling i 2011 blev gjort afhængig af anbefalingerne i et såkaldt inception review,som i overensstemmelse med appraisal missionens anbefaling blev gennemført i november2011 af Udviklingsfaglig Tjeneste i Udenrigsministeriet. Inception review gennemføres ofte ibegyndelse af projektperioden for at yde rådgivning. Reviewet var fælles med Australien, somogså ønskede at vurdere fremdrift i GGGI. Reviewet fremkom med en række observationer oganbefalinger, som fremgår af vedhæftede såkaldte inception review rapport dateret november2011 (se også nedenfor under pkt. 2).På baggrund af reviewets anbefalinger blev de resterende 10 mio. kr. af det samlede årligebidrag i 2011 på 30 mio. kr. udbetalt i november 2011.Udbetalingen af bidraget for 2012 på 30 mio. kr. skete i juli 2012 i henhold til bestemmelserne iprojektaftalen og var i overensstemmelse med inception reviewets anbefalinger baseret påGGGI´s anmodning og godkendelse af GGGI’s årsrapport og eksterne revisionsrapport forGGGI i 2011. Revisionsrapporten havde ingen anmærkninger til GGGI’s regnskab.Udbetalingen af bidraget for 2013 på 30 mio. kr. fandt sted i juni 2013 i henhold tilbestemmelserne i projektaftalen og var i overensstemmelse med inception reviewets anbefalingbaseret på GGGI’s anmodning og på godkendelse af GGGI´s årsrapport og eksternerevisionsrapport for 2012. Den eksterne revisionsrapport havde ingen anmærkninger.Revisionsrapporterne vedhæftes.Rekruttering af en Danida rådgiver til GGGI blev iværksat i andet halvår af 2011. I august 2012påbegyndte Danida-rådgiveren en toårig kontrakt. Arbejdsbeskrivelsen omfatter rådgivningvedrørende udvikling af retningslinjer for projektledelse, monitorering, til forbedring afsamarbejdet med donorer, udvikling af manual vedrørende udbud og kontraktindgåelse, træningaf personalet i retningslinjer og inddragelse af tværgående hensyn i programmer.GGGI blev i oktober 2012 omdannet til en international, traktatbaseret organisation. GGGIhar nu status af et mellemstatsligt, internationalt samarbejde, som er baseret på de deltagendelandes frivillige bidrag til organisationen. Et ”Assembly”, hvor de p.t. 20 deltagende lande errepræsenteret, udgør organisationens øverste besluttende myndighed bl.a. vedrørende valg til5
UdenrigsministerietNovember 2013
bestyrelsen og fastlæggelse af den overordnede strategiske retning for organisationen. Iorganisationens bestyrelse på i alt 17 medlemmer er balanceret deltagelse af såvel bidragsydendesom deltagende regeringsrepræsentanter samt af repræsentanter valgt i personlig kapacitet.Danmark ratificerede den internationale aftale om GGGI som et af de første lande i august2012.
2. Appraisal og inceptions reviews anbefalinger og status for opfølgningAppraisal og inception review indeholdt en række anbefalinger (jfr. de vedlagte dokumenter).Appraisal-missionen var rent dansk, mens inception review blev gennemført sammen medAustralien. Nogle af anbefalingerne havde Danmark mulighed for at gennemføre umiddelbart,da de ikke krævede tilslutning fra GGGI's bestyrelse. Hovedparten af anbefalingerne havdeimidlertid en sådan karakter, at de krævede bestyrelsens tilslutning, og var derfor anbefalinger,som Danmark (og for inception reviews vedkommende ligeledes Australien) gennemmedlemsskab af bestyrelsen skulle arbejde for gennemførelsen af.Nedenfor gives i skemaform en oversigt over anbefalingerne fra appraisal rapporten og statusfor gennemførelsen.Appraisal rapport, februar 2011, anbefalinger og opfølgning og statusAnbefalingerUdsendelse af inception review, når GGGI’s strategi ogarbejdsplan er færdiggjort.Opfølgning og statusInception review gennemført i november 2011( jfr.nedenfor vedrørende anbefalinger).
Danmark skal arbejde for, at GGGI respekterer bistands-effektivitetsdagsordenen - ejerskab, tilpasning m.v.
GGGI indgår Memorandum of Understanding medpartnerlande inden større projektaktiviteter iværksættes. Ihenhold til det fælles donor review i september 2013 harGGGI etableret sig som en betroet rådgiver forpartnerlandedes regeringer, og partnerlanderegeringernehar ejerskab til de nationale grønne vækstplaner.I 2012 begyndte GGGI at udsende personale til enkeltelande såsom Etiopien og Indonesien. I 2013 forudses 12pct. af GGGI's personale at være placeret på landeniveau.I henhold til udkast til arbejdsplan og budget for 2014-16forudses andelen af stige til 23 pct. i 2014, 28 pct. i 2015og 33 pct. i 2016.
Danmark arbejder for en stærkere GGGItilstedeværelse på landeniveau.
Danmark bør arbejde for at fremme GGGI's engagement iafrikanske lande.
I 2013 forventes 19 pct. af GGGI’s midler til grøn vækstplanlægning og gennemførelse anvendt i afrikanske landeog i henhold til udkast til arbejdsplan og budget for 2014-16 stiger andelen til 23 pct. i 2014, 24 pct. i 2015 og 25pct. i 2016.
6
UdenrigsministerietNovember 2013
AnbefalingerDanmark arbejder for at tværgåendehensyn indarbejdes i GGGI's strategi.
Opfølgning og statusDanmark arbejder for at tværgående hensyn ogfattigdom integreres i den kommende strategiplan for 2015-2020,som i øjeblikket er under forberedelse og forventes godkendtaf GGGI's bestyrelse i efteråret 2014. Ifølge udkast til arbejdsplanog budget for 2014-16 indarbejdes tværgående hensyn og socialesafeguards i alle projekter.
Danmark bør arbejde for etablering af etrådgivende råd.
I aftalen om etablering af GGGI som en international organisationer indeholdt oprettelsen af en rådgivende komite (artikel 9).Bestyrelsen har ikke hidtil givet prioritet til etableringen af dennekomite, men arbejdet hermed er påbegyndt, og som et første skridtvil blive inviteret en række personer fra den private sektor til endrøftelse med GGGI's bestyrelse på bestyrelsesmødet i december2013.
Danmark bør arbejde for, at GGGI'sambitioner vedrørende antallet afpartnerlande reduceres.
I GGGI- ledelsens svar på anbefalingerne i det 2. fælles donorreview fra september 2013 og i udkast til arbejdsplan og budgetfor 2014-16 anføres, at antallet af partnerlande indtil videre vilblive begrænset til de nuværende 20.
Den danske ambassade i Seoul skalforetage en vurdering af de finansielle ogadministrative procedurer i GGGI førudbetaling første del af danske bidrag for2011.
Ambassaden foretog vurderingen den 6. september 2011.
7
UdenrigsministerietNovember 2013
AnbefalingerDanmark bør udpege etbestyrelsesmedlem hurtigst muligt.
Opfølgning og statusDen daværende klima- og energiminister blev udpeget som danskbestyrelsesmedlem og deltog i GGGI's bestyrelsesmøde i juni 2011,der var det første efter finansudvalgets godkendelse af det danskebidrag til GGGI.
Danmark bør arbejde for, at deretableres kvantificerbare og tidsbestemteindikatorer som en del af GGGI'sstrategi, og at der gives bestyrelsen enseks måneders rapportering herom.
GGGI's første strategi fra maj 2012 indeholder kvantificerbare ogtidsbestemte indikatorer. På bestyrelsens uformelle møde iIndonesien i september 2013 redegjorde GGGI for status formålopfyldelse. Danmark arbejder for, at den kommende strategi forperioden 2015-2020 også kommer til at indeholde kvantificerbare ogtidsbestemte indikatorer.
Danmark bør anmode om en årligopdatering af forudsætninger og risici ogat yderligere eller tilpassedeforudsætninger og risici tilføjes.
GGGI foretager løbende, kvartalsvise analyser af forudsætninger ogrisici.
8
UdenrigsministerietNovember 2013
Nedenfor er udarbejdet en ovesigt over inception reviews anbefalinger og opfølgning og statusherpå:Inception review november 2011AnbefalingerArbejde for at bestyrelsen vedtager en strategiskgennemførelsesplan for GGGI.Opfølgning og statusGGGI udarbejdede i maj 2012 en strategi for perioden2012-2014, som også indeholdt kvantitative ogtidsbestemte indikatorer. Udkast til arbejdsplan ogbudget for 2014-2016 indeholder centrale performanceindikatorer.
Arbejde for at GGGI-ledelsen sammen med personaletvil sikre en fælles forståelse af GGGI's vision, strategiog arbejdsprogram.
GGGI er i færd med at udforme sin organisatoriskeidentitet. Det sker bl.a. i forbindelse medformuleringen af den nye strategiske plan for 2015-2020, som vil blive gennemført som en ”bottom up”proces med inddragelse af alle niveauer iorganisationen, inkl. medarbejdere i felten.
Arbejde for at bestyrelsen skal godkendelandevalgskriterier og den endelige godkendelse afhvert landevalg.
Landevalgskriterier er fortsat under drøftelse og erendnu ikke blevet forelagt bestyrelsen i lyset afbeslutningen om ikke p.t. at inkludere nyepartnerlande. Danmark har vedvarende arbejdet for, atogså beslutning om hvert landevalg godkendes afbestyrelsen.
Arbejde for at GGGI opnår status som ODA berettigetorganisation.
GGGI opnåede på et møde den 13. juni 2013 iOECD/DAC WP Stats status som ODA berettigetinternational organisation.
Arbejde for at GGGI hurtigt udvikler internationalanerkendte miljømæssige og sociale safeguards.
En konceptnote om miljømæssige og socialesafeguards vil blive drøftet på bestyrelsens møde idecember 2013.Der er indarbejdet miljømæssige og sociale safeguardscheck i den kvartalsvise rapportering omgennemførelsen af alle projekter.
9
UdenrigsministerietNovember 2013AnbefalingerArbejde for at GGGI ansætter enforskningsprogram direktør og godkenderforskningsprogrammet.Opfølgning og statusEn forskningsprogramdirektør er blevet ansat.Forskningsprogrammet for 2013 blev godkendt som led igodkendelsen af budgettet for 2013.Forskningsprogrammet for 2014 vil blive godkendt i forbindelsemed godkendelsen af udkast til arbejdsplan og budget for 2014-2016.
Arbejde for, at GGGI udarbejder enpolitik-manual, der klargør roller ogansvar for de forskellige aktører i GGGI,primært bestyrelse, formand ogeksekutivdirektør.Arbejde for oprettelsen af en position iGGGI som uafhængig intern revisor.
I aftalen om etablering af GGGI som en international organisationer ansvar og rollefordeling mellem bestyrelse, formand oggeneraldirektør klargjort (i artikel 7,8 og 10).
En uafhængig intern revisor blev ansat i april 2013, og der erudarbejdet et charter for kontoret for intern revision og integritet,hvori uafhængighed og objektivitet er fremhævet som vigtigeelementer, og hvor arbejdsopgaver og ansvar for kontoret erfastlagt.
Arbejde for etablering af en DonorKonsultativ Gruppe.
Det første møde i Donor Konsultative Gruppe blev holdt den 14.-15. februar 2013.
Arbejde for at GGGI udarbejder enarbejdsplan og budget for 2012.
Bestyrelsen godkendte på sit møde den 12. maj 2012 arbejdsplanog budget for 2012.
Arbejde for at GGGI øger andelen af fastpersonale herunder centrale positioner.
GGGI’s ledelsesposter er besat.I 2012 var der 65 personer fastansat i GGGI. I henhold til udkasttil arbejdsplan og budget for 2014-2016 vil antallet af ansatte stigefra 105 personer med udgangen af 2013 til 141 personer medudgangen af 2014.
10
UdenrigsministerietNovember 2013AnbefalingerOpfølgning og status
Anbefaling til Danmark alene:Udbetalinger af de danske bidrag for 2012og 2013 skal ske i overensstemmelse medartikel 6 i aftalen mellem GGGI ogDanmark.
De danske bidrag for 2012 og 2013 udbetaltes henholdsvis i juli2012 og juni 2013 baseret på en anmodning fra GGGI ogårsrapport, inkl. eksterne revisionsrapport.
3. Den sydkoreanske Rigsrevisionsrapport og opfølgningen herpåDen koreanske revision (Board of Audit and Inspection) gennemførte i september-november2012 en revision af den sydkoreanske regerings støtte til GGGI i perioden 2010 til medio 2012.Formanden for bestyrelsen informerede på GGGI’s bestyrelsesmøde den 23. oktober 2012 om,at den sydkoreanske revisionsrapport var under udarbejdelse og ville blive offentliggjort senerepå efteråret. Udviklingsministeren repræsenterede Danmark på dette bestyrelsesmøde.Revisionsrapporten blev forelagt den koreanske nationalforsamling umiddelbart efter den 10.november 2012.GGGI udarbejdede en uofficiel engelsk oversættelse af rapporten. Denne oversættelse afrapporten viste sig efterfølgende ikke at indeholde fodnoter, fire tabeller i bilag og et afsnit omden sydkoreanske Rigsrevisions gennemgang af det ansvarlige sydkoreanske ministeriumsforvaltning i forhold til det sydkoreanske bidrag til GGGI. Det ansvarlige ministerium varUdenrigs- og Handelsministeriet.GGGI’s engelske oversættelse af rapporten blev umiddelbart efter modtagelsen fremsendt den21. november 2012 af ambassaden til Udenrigsministeriet. Den fulde rapport i engelskoversættelse er vedlagt som bilag. Samtidig, dvs. den 21. november, fremsendtes ligeledes enuofficiel engelsk oversættelse af det ansvarlige sydkoreanske ministeriums interne notat om,hvorledes man fra sydkoreansk side ville følge op på rapporten. Dette notat har detsydkoreanske Udenrigs- og Handelsministerium ikke ønsket at give offentligheden adgang til.Nedenfor er gengivet en skematisk oversigt over de punkter den sydkoreanske Rigsrevisionkritiserede, om det sydkoreanske udenrigs- og handelsministerium var enigt i kritikken, og omder ville blive fulgt op.
11
UdenrigsministerietNovember 2013Forklaret og/ellertaget tilefterretningJaYderligereopfølgningplanlagtJa
Execution of OrganizationalOperation Expenses
Unreasonable Payment of Housingand Child Education Allowances toExecutive DirectorUnreasonable Payment of VariousAllowances including DispatchedService AllowanceUnreasonable Provision ofExclusive Vehicle and CorporateCredit Card to Non-StandingDirector
Ja
Ja
Der var alleredefulgttilfredsstillendeopJa
Disbursement of Project Costs
Unreasonable Conclusion andManagement of OutsourcingAgreementsUnreasonable Conclusion andManagement of AgreementConcerning Ethiopia HouseholdIrrigation Technologies ResearchServiceUnreasonable Conclusion andManagement of AgreementConcerning Research Service forFormulation of Low-CarbonDevelopment Plan in ShandongProvinceUnreasonable Conclusion andManagement of AgreementConcerning Dispatch of ExpertsImproper Outsourcing of Researchon Planning for Low-Carbon GreenGrowth and Development of Braziland Two Other Countries
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Execution of Other Expenses andCoaching & Supervision
Improper Execution of Expensesfor the Office and ImproperManagement of AgreementsImproper Establishment andOperation of an Internal ControlSystem
Ja
Ja
Ja
Ja
12
UdenrigsministerietNovember 2013
Notatet var udgangspunktet for GGGI’s opfølgningsarbejde og den statusrapport foropfølgning på revisionsrapporten, som GGGI udarbejdede i maj 2013 og igen i november2013. GGGI´s statusrapporter fra maj og november 2013 er vedhæftet som bilag. Disse tostatusrapporter er tidligere sendt til Folketinget og har været tilgængelige for offentligheden.Det fremgår af den sydkoreanske revisionsrapport, at der er tale om revision af koreanskebidrag til GGGI, som på det tidspunkt stadig var en sydkoreansk ikke-statslig organisation.Udenrigsministeriet lagde ved modtagelse af den koreanske Rigsrevisions rapport til grund, atrapporten ikke behandler problemer i GGGI som en korruptionssag. Ingen øvrige donorlandehar efterfølgende behandlet sagen som en korruptionssag. Det indgik også i ministerietsbehandling af sagen, at der sammen med rapporten var udarbejdet et udførligt svar fra detsydkoreanske ministerium, der på tilfredsstillende vis redegjorde for, hvordan der ville blivefulgt op på de forhold som den koreanske Rigsrevision havde kritiseret. Der var dermedallerede igangsat en proces for opfølgning på de konstaterede kritisable forhold. På denbaggrund blev Rigsrevisionen (i Danmark) ikke underrettet.Da Danmark ligesom andre donorer ydede kernebidrag til GGGI, var revisionsrapporten ogdens konklusioner også relevante for Danmark, hvorfor den blev et vigtigt grundlag for dereformer, Danmark som donor til GGGI pressede på for, og som blev igangsat samtidig medGGGI’s overgang til en international organisation.Ambassaden i Seoul blev efterfølgende bekendt med den interne kritik i GGGI af McKinsey-kontrakterne nævnt i den koreanske revisionsrapport. Da der blev givet kernebidrag til GGGI,var det ikke på dette tidspunkt Udenrigsministeriet bekendt, til hvilke konkrete projekter dedanske midler blev anvendt. Den interne kritik i GGGI var imidlertid baggrunden for, atambassaden bad GGGI om at oplyse, hvorvidt der fandtes kontrakter, som var nævnt i denkoreanske revisionsrapport (men finansieret af ikke-koreanske midler og dermed ikke behandleti rapporten), og hvor endelig betaling ikke havde fundet sted. Generaldirektøren svarede, at denendelige betaling for fase 2 af projekterne i Etiopien og Indonesien udført af McKinsey ikke vareffektueret. Ambassaden anmodede derfor GGGI om at undersøge kvaliteten af de leveredeprodukter efter samme retningslinjer, som var anbefalet i den koreanske revisionsrapport. Detaftaltes på den baggrund, at der skulle gennemføres en intern gennemgang af de leveredeprodukter.GGGI’s første svar af 8. marts afledte yderligere spørgsmål fra ambassaden fvsa. Etiopien. IdetIndonesien var medlem af GGGI’s bestyrelse, vidste Ambassaden, at den indonesiske regeringvar tilfreds med det udførte arbejde. Generaldirektørens endelige besvarelse af den 16. april2013 vedr. Etiopien blev vurderet som tilfredsstillende. Resultaterne af den interne gennemganger vedlagt.Danmark har arbejdet aktivt for reformer i GGGI herunder opfølgning på den koreanskerevisionsrapport. Dette er sket både i bestyrelsen under formandens ledelse og i udvalg underbestyrelsen med henblik på at sikre, at GGGI lever op til internationale standarder forforvaltningssystemer og procedurer, herunder indkøbssystem, personaleaflønning ioverensstemmelse med FN-praksis, etablering af en intern revisorfunktion og den nødvendigepersonalemæssige kapacitet på disse områder.13
UdenrigsministerietNovember 2013
Den 29. november 2012 indstillede Udenrigsministeriet, at udviklingsministeren deltog ibestyrelsesmødet i januar 2013. I den forbindelse blev ministeren orienteret om, at ”en nyligtudarbejdet revisionsrapport med vurdering af koreansk støtte til organisationen (GGGI) ikkeoverraskende (indeholdt) en række kritikpunkter i GGGI´s etableringsfase. Mens en række afdisse kritikpunkter vedrørte konkrete og isolerede dispositioner, var der også områder, hvor deter helt afgørende, at der hurtigst muligt etableres regler i overensstemmelse med internationalenormer.”. Rapporten fra den sydkoreanske rigsrevision var ikke vedlagt.På et uformelt bestyrelsesmøde den 4. december 2012 i Doha, hvor Danmark var repræsenteretaf en kontorchef fra Udenrigsministeriet, blev behovet for opfølgning understreget, herundervigtigheden af, at der blev etableret et regelsæt for indkøb i overensstemmelse medinternationale standarder.På mødet i bestyrelsen i januar 2013 var Danmark repræsenteret af den danske ambassadør iSydkorea. Udviklingsministeren aflyste af personlige grunde sin deltagelse. På bestyrelsesmødeti januar 2013 drøftedes en række relevante punkter i forhold til opfølgningen, herunderindkøbsregler og lønpolitik. På mødet blev det besluttet at nedsætte et forretningsudvalg (tilafløsning af det overgangsudvalg, som blev etableret ved GGGI’s overgang til internationalorganisation i oktober 2012). Der blev også nedsat et revisions- og finansudvalg og et udvalgfor GGGI´s programmer i udviklingslandene, ligeledes under bestyrelsen. Danmark blevmedlem af forretningsudvalget, der har formanden for bestyrelsen som formand, og Danmarkblev formand for revisions- og finansunderudvalget. Begge de to danske poster er varetaget afden danske ambassadør i Sydkorea.Begge udvalg har arbejdet aktivt med reformer af GGGI herunder i opfølgning af densydkoreanske revisionsrapport. Overgangsudvalget holdt 4 møder i januar-februar 2013 og blevderefter erstattet af forretningsudvalget. Forretningsudvalget holdt 8 møder og revisions- ogfinansunderudvalget 4 møder fra marts til oktober 2013.
4. Status for opfølgning på den koreanske revisionsrapportStatus på opfølgningen på den koreanske revisionsrapport fremgår af følgende skematiskeoversigt, som er udarbejdet på baggrund af det notat GGGI fremsendte 4. november 2013(vedhæftet som bilag).
Den sydkoreanske Rigsrevisionskonklusioner og anbefalinger
GGGI-ledelses opfølgning(ansvarlig: Chief Financial Officer)
I. Styrkelse af GGGI’skompensations-systemStramning og justering af regler fortilskud til husleje, bl.a. mhp. at tage
Status for indsats den 24. majStatus: Gennemført.Relevant dokument:
Opdateret status den 24. oktoberStatus: Gennemført.Relevant dokument:
14
UdenrigsministerietNovember 2013højde formedarbejdernes bopæl, position ogansættelsesforhold.Personalebestemmelser og foreløbigepersonaleregler.Ikrafttræden: 1. april 2013.Kommentar: GGGI’s personale-regulativer blev godkendt påbestyrelsens 2. møde i Abu Dhabi(januar 2013), og personalereglerneer godkendt af direktøren. Der givesboligtilskud for udenlandskpersonale, der ikke arbejder i dereshjemland.Status: Gennemført.Relevant dokument:Personalebestemmelser og foreløbigepersonaleregler.Ikrafttræden: 1. april 2013Kommentar: GGGI’s personale-regulativer godkendt på bestyrelsens2. møde i Abu Dhabi.Uddannelsestilskud gives tiludenlandsk personale, der ikkearbejder i deres hjemland.Personalebestemmelser og foreløbigepersonaleregler.Ikrafttræden: den 1. april 2013Kommentar: Der er justeret for at tagehensyn til ny klassifikation afpersonale og leveomkostninger.Link: Staff regulations and provisionalstaff rules
Stramning og justering af regler fortilskud til medarbejderes børnsuddannelse, herunder mhp. at tagehøjde for medarbejdernesboligområde, position ogansættelsesforhold.
Status: Gennemført.Relevant dokument:Personalebestemmelser og foreløbigepersonaleregler.Ikrafttræden: den 1. april 2013Kommentar: Ingen kommentar.Link: Staff regulations and provisionalstaff rules
II. Justering af forskelligestandarder for løntillæg oggodtgørelseStramning af reglerne for udbetalingaf diæter/tillæg i forbindelse medmødedeltagelse.Pga. manglen på arbejdskraft iopstartsfasen betalte GGGIdiæter/tillæg til midlertidigt ansattefor at dække udgifter tilmødedeltagelse etc. I dag udbetalerGGGI ingen tillæg, med mindre de eri fuld overensstemmelse med GGGI’sbestemmelser herfor.Stramning af reglerne for løntillæg tilsekunderede.I medfør af artikel 3 og 14 i GGGI’skompensationsregler udbetaler GGGItillæg på omkring 1,5 mio.sydkoreanske won til sekunderede,som har arbejdet minimum en månedved GGGI. På nuværende tidspunktindgås ingen sekunderinger uden ensekunderingsaftale, og GGGI tilsigterat handle i fuld overensstemmelsemed reglerne vedr. løntillæg tilsekunderede. Disse er udarbejdet ihenhold til ICSC’s landestandard forløntillæg til sekunderede, der også ergældende i FN-organisationerne.
Status for indsats den 24. maj
Opdateret status den 24. oktober
Status: Gennemført.Relevant dokument:Personalebestemmelser og foreløbigepersonaleregler.Ikrafttræden: 1. april 2013Bemærkning: Ingen diæter/tillæg iforbindelse med GGGI-ansattesmødedeltagelse.
Status: Gennemført.Relevant dokument:Personalebestemmelser og foreløbigepersonaleregler.Ikrafttræden: den 1. april 2013.Bemærkning: Ingen diæter/tillæg iforbindelse med GGGI-ansattesmødedeltagelse.Link: Staff regulations and provisionalstaff rules
Status: Undervejs.Relevant dokument:Sekunderingspolitik (SecondmentPolicy).Ikrafttræden: 3. kvartal 2013.Bemærkning: HR vil udvikle ensekunderingspolitik.
Status: Gennemført.Relevant dokument: Bestemmelservedr. mulighederne for gæster til og fraGGGI (Policy on Opportunities forVisiting Persons to and from GGGI)Ikrafttræden: 15. oktober 2013Bemærkning: Bestemmelserne blevgodkendt 15. oktober, og ingenkompensationer er blevet udbetaltundtagen for en praktikant.Link: Policy on Opportunities forVisiting Persons to and from GGGI
15
UdenrigsministerietNovember 2013(ICSC er en FN organisation, derlaver leveomkostningsundersøgelser).Overgangen fra den eksisterende K-GGGI personalepolitik til den nyeIO-GGGI personalepolitik i medføraf omdannelsen til internationalorganisation.Status: Gennemført.Relevant dokument:Personalebestemmelser og foreløbigepersonaleregler.Ikrafttræden: 1. april 2013.Bemærkning: Der er én medarbejder,der efter eget ønske er ansat på en K-GGGI-baseret kontrakt, og som ikkeer berettiget til bolig- elleruddannelsestillæg.Status for indsats den 24. majStatus: Gennemført.Relevant dokument:Personalebestemmelser og foreløbigepersonaleregler.Ikrafttræden: 1. april 2013.Bemærkning: Ingen ændring.Link: Staff regulations and provisionalstaff rules
III. Formulering af bestemmelserfor brug af firmabil og styrketovervågningFormulering af bestemmelser forbrug af organisationens biler er ved atblive udarbejdet mhp. godkendelse iledelsen:Virksomhedens biler må kunanvendes af GGGI’s ansatte ogaf generaldirektøren;En bilforvalter udpeges til at føreeffektivt opsyn med bilernesanvendelse, brug ogvedligeholdelse;Oplysninger om bilanvendelsenskal forvaltes transparent.
Opdateret status den 24. oktober
Status: Gennemført.Relevant dokument: GGGI’sbilanvendelse ogreservationspolitik (GGGI VehicleUse and Reservation Policies).Ikrafttræden: 1. april 2013.Bemærkning: Der er to biler iorganisationen: en tilgeneraldirektøren og en til øvrigvirksomhedsbrug.Link: GGGI Vehicle Use andReservation Policies
Status: Gennemført.Relevant dokument: GGGI’s officiellebilpolitik (GGGI Official VehiclePolicy)Ikrafttræden: den 24. october 2013.Bemærkning: GGGI har biler, som erregistreret og forvaltet online, og somkun må anvendes ivirksomhedsmedfør.Link: GGGI Official Vehicle UsageLog Sample
IV. Formulering af bestemmelserfor brug af kreditkort og styrketovervågningUdarbejdelse af bestemmelser forbrug af organisationens kreditkort,særligt med følgende for øje:Kun GGGI’s ansatte kan havefast GGGI-kreditkort;Betalinger forudsætter bilag, derklart specificerer karakteren afden pågældende transaktion;Den ansvarlige kreditkortholderskal til enhver tid tilbagebetaleeventuelle midler, der ikke erbrugt i overensstemmelse med degældende bestemmelser.Udkastet er forelagt ledelsen somhar godkendt det.
Status for indsats den 24. maj
Opdateret status den 24. oktober
Status: Under udarbejdelse.Relevant dokument: GGGI’sretningslinjer for brug af GGGI-kreditkort (GGGI Credit CardUsage Guidelines).Ikrafttræden: 3. kvartal 2013.Bemærkning: Retningslinjerne forbrug af kreditkort var udarbejdet afchief financial officer og revideret oggodkendt af ledelsen i december2012. Disse er til gennemsyn mhp.mulige ændringer.Link: GGGI Corporate Card UsagePolicy
Status: Gennemført.Relevant dokument: Kvittering forGGGI-kreditkort.Ikrafttræden: 27. august 2013.Bemærkning: Kreditkortholdereskriver under på at skulle overholdegældende regler for opbevaring,forvaltning og generel brug af kortet.Link: Receipt of Official IndividualCard
V. Styrkelse af GGGI’s indkøbs- ogudbudsregler og mere stringent
Status for indsats den 24. maj
Opdateret status den 24. oktober
16
UdenrigsministerietNovember 2013anvendelse heraf
Udvikling af og fortsat forbedring afretningslinjerne i overensstemmelsemed internationale standarder,herunder nedjustering afmulighederne for optionskontraktersamt mere stringent gennemgang afdetaljerne i indgåede aftaler.
Status: Undervejs.Relevant dokument: Midlertidigeindkøbs- og udbudsregler.Ikrafttræden: 2. kvartal 2013Bemærkninger: Udkastet til indkøbs-og udbudsregler blev vedtaget påmidlertidig basis på bestyrelsesmødeti januar 2013. Udkastet vil blivevurderet med henblik på endeligvedtagelse i juni 2013.Status: Undervejs.Relevant dokument: Midlertidigeindkøbs- og udbudsregler.Ikrafttræden: 2. kvartal 2013.Bemærkninger: Rekruttering af enleder med ansvar for indkøb ogudbud er undervejs.Status: Gennemført.Relevant dokument: GGGIstandardkontrakt.Ikrafttræden: 1. kvartal 2013Bemærkninger: Alle bemærkningerfra den sydkoreanskerigsrevisionsrapport er reflekteret iGGGI standard kontrakt skabelonen.
Status: Gennemført.Relevant dokument: GGGI indkøbs-og udbudsregler (Procurement rules).Ikrafttræden: 8. juni 2013.Bemærkninger: En indkøbs- ogudbudshåndbog vil blive udarbejdetfor at facilitere implementering afreglerne.Link: Procurement rules.Status: Gennemført.Relevant dokument:Ansættelseskontrakt.Ikrafttræden: 17. september 2013.Bemærkninger: En leder med over 40års erfaring er ansat med ansvar forindkøb og udbud.Status: Gennemført.Relevant dokument: GGGIstandardkontrakt.Ikrafttræden: 1. kvartal 2013.Bemærkninger: Alle bemærkninger fraden sydkoreanske rigsrevisionsrapporter reflekteret i GGGI standard kontraktskabelonen.Link: Standard Contract Templates fornon-consulting services, consultingservices, individual consultant, supplyof goods and purchase order.
Rekruttering af medarbejdere medansvar for indkøb og udbud samtkontrakter.
Opstramning vedr. brugen afstandardkontrakter, herunder merestringente detaljer for at sikrespecificering af kontraktperiode,forventede ydelser, forventederesultater, overholdelse afkontraktens bestemmelser,overvågning inkl. periodiskrapportering, kontraktudgifter,regnskabsaflæggelse m.m.
VI. Styrkelse afvirksomhedsledelsesmetoder ogetablering af etkvalitetskontrolsystemIndførelse af en mere stringentevaluering af GGGI’s brug af CoreOperating Process, COP ogformulering af en tilsvarendevirksomhedsledelses- ogtilsynsmetode, samt opstramningvedr. vurderingen af forventede samtleverede ydelser for hver indgåetkontrakt.For hvert landeprojekt bekræftelse af,hvad de nationale regeringer haranmodet om.Etablering af etkvalitetskontrolsystem, inkl.udvikling af retningslinjer for
Status for indsats den 24. maj
Opdateret status den 24. oktober
Status: Gennemført.Relevant dokument: GGGI CoreOperating Processes (COP).Ikrafttræden: 2. kvartal, 2013.Bemærkninger: COP’en er anvendtfsva. alle GGP&I projekter. Enhedenfor portefølje-administration(Portfolio Management Unit, PMU)blev dannet for at overvågeprojektledelsen og for at opdatere denøverste ledelse om status vedr.GGP&I’s projekter.
Status: Gennemført.Relevant dokument: Organization &Delivery Unit, ODU.Ikrafttræden: 2.-3. kvartal, 2013Bemærkninger: ODU’en er etableretmed 4 personer for at sikre en bedreovervågning af GGP&I’sprojektcyklusser – samt andre GGGI-aktiviteter.Link: http://gggi.org/about-gggi/organizational/organization/
Link: GGGI Core OperatingProcesses
17
UdenrigsministerietNovember 2013evaluering af landeprojekter samtudvikling af et monitoreringssystem.Etablering af procedurer mhp. atbekræfte detaljerne i projektforslagog -kontrakter, herundersammenligning med detaljerne i enudstedt invitation til at byde ind på etprojekt.Status: Gennemført.Relevant dokument:Kontraktevalueringsudvalget(Contract Review Committee,CRC).Ikrafttræden: 2. kvartal, 2013.Bemærkninger: CRC’en blevetableret for at undersøge alle faservedr. udbud og kontraktindgåelse forsamtlige GGP&I projekter (for mereinformation se 4.3 og 4.4 iProcurement Rules).Status: GennemførtRelevant dokument:Kontraktevalueringsudvalget(Contract Review Committee,CRC).Ikrafttræden: 2. kvartal, 2013.Bemærkninger:CRC’en har mødtes tre gange.Link: Procurement Rules 4.3 and 4.4.
Link: Procurement Rules 4.3 and 4.4.
VII. Styrkelse af det internekontrolsystem
Status for indsats den 24. majStatus: Gennemført.Relevant dokument:Bestyrelsesbeslutning (CouncilDecision).Ikrafttræden: 1. kvartal, 2013.Bemærkninger: BestyrelsensFinansudvalg (Audit & Finance Sub-Committee of the Council (AFSC)blev etableret og er velfungerende,p.t. under dansk ledelse.Status of Action: Undervejs.Relevant dokument: Diversepolitikker og procedurer.Ikrafttræden: 4. kvartal, 2013.Bemærkninger: Som følge afBestyrelsens godkendelse af deøkonomiske, HR- og indkøbs-bestemmelser, udarbejdes ogimplementeres mere detaljeredepolitikker og procedurer gennemadministrationssystemet.
Opdateret status den 24. oktoberStatus: GennemførtRelevant dokument: Rådets beslutning(Council Decision).Ikrafttræden: 1. kvartal, 2013.Bemærkninger: BestyrelsensFinansudvalg (Audit & Finance Sub-Committee of the Council (AFSC))blev etableret og er velfungerende, p.t.under dansk ledelse.
Etablering af et finansudvalg underbestyrelsen (Finance Sub-Committee).
Udvikling af politikker og procedurerfor intern kontrol.Styrkelse af det interne kontrolsystemved korrekt dokumentation for ogimplementering af finansielle, HR ogandre administrative politikker ogprocedurer. Mere fokuseretbudgetplanlægning,resultatorienterede ledelsesmetoderog værktøjer, og systematiskmonitorering og evalueringspraksisvil blive indført for at opbygge etvelfungerende internt kontrolsystem.
Status: Undervejs.Relevant dokument: Diverse politikkerog procedurer.Ikrafttræden: 4. kvartal, 2013.Bemærkninger:Følgende politikker er blevet indført:1. Personalebestemmelser ogforeløbige personaleregler (StaffRegulations and Provisional StaffRules)2. Indkøbs- og udbudsbestemmelser(Procurement Regulations)3. Økonomiske og finansiellebestemmelser (FinancialRegulations)4. HR rettelser til de foreløbigepersonaleregler (HR DirectiveAmendments to GGGI ProvisionalStaff Rules)5. Læring- og udviklingspolitik(Learning and DevelopmentPolicy)
18
UdenrigsministerietNovember 20136. Politik og procedurer forindividuelle konsulenter(Individual Consultants Policies &Procedures)7. Politik for brugen afparkeringsfaciliteter tildelt afGGGI (Policy on Use of GGGIAllocated Car Parking Facilities)8. Konferencedeltagelsespolitik(Conference Attendance Policy)9. Dokumentgodkendelsespolitik forGeneralforsamlingen, Bestyrelsensamt underudvalg (Policy forAssembly, Council and Sub-Committee Document Clearance)10. Politik for repræsentationsudgifter(Policy on RepresentationExpenses)11. Politik for brug af GGGI logo ogsponsorat (Policy on Use of GGGILogo and Sponsorship)12. Politik for engelsksprogedekontrakter (Policy on EnglishLanguage Contracts)13. Politik om muligheder for gæstertil og fra GGGI (Policy onOpportunities for Visiting Personsto and from GGGI)14. Rejsepolitik for medlemmer afGGGI’s styrende organer (TravelPolicy for Members of theGovernance Organs of the GGGI)15. Vejledningsnotat for DGgodkendelsesprocessen (GuidanceNote on DG Approval Process)Derudover er der 19 politikker ogretningslinjer under udarbejdelse.3. Etablering af et velfungerendeinternt revisionssystem, herunder:Ansættelse af mindst én internrevisor samt udarbejdelse af enrevisionsplan til udførelse eftergodkendelse i Finansudvalget.Rapportering til Bestyrelsengennem Finansudvalget.Evaluering af de internerevisioner i Finansudvalget underBestyrelsens kontrol.Gennemførsel af en eksternrevision hvis behov herfor, efterbeslutning i Finansudvalget.Status: Gennemført.Relevant dokument: Vedtægter forkontoret for intern revision(Charter for Office of InternalAudit).Ikrafttræden: 2. kvartal, 2013.Bemærkninger: GGGI etableredeKontoret for Intern Revision (Officeof Internal Audit, OIA) i april 2013.OIA foretager uafhængig og objektivmonitorering og evaluering afGGGI’s drift.Link: GGGI Charter for Office ofInternal Audit and 2013 InternalAudit Plan & Budget.Status: Gennemført.Relevant dokument: Vedtægter forkontoret for intern revision ogintegritet (Charter for Office ofInternal Audit and Integrity)Ikrafttræden: 3. kvartal, 2013.Bemærkninger: OIA ændrede navn tilkontoret for intern revision ogintegritet (Office of Internal Audit andIntegrity, OIAI). Vedtægterne er blevetopdateret for bedre at reflektere oginkludere monitorering og evalueringaf ”integritet” i kontorets rolle.OIAI gennemfører revisioner ioverensstemmelse med en risiko-
19
UdenrigsministerietNovember 2013baseret årlig intern revisionsplangodkendt af Finansudvalget. Eftergennemførelse af hver revision,udarbejder OIAI en rapport, derinkluderer observationer, anbefalingerog tilbagemeldinger fra ledelsen meden handlingsplan til Finansudvalget.Link: The Charter for OIAI.
Af oversigten fremgår, at GGGI har fulgt op på samtlige punkter, og at der for de fleste afpunkternes vedkommende er trådt nye retningslinjer, som vurderes at være tilfredsstillende, ikraft. Der udestår stadig færdiggørelse af visse retningslinjer og politikker for så vidt angårintern revision, og processer, der kan sikre kvalitet i forberedelsen, gennemførelse ogmonitorering af de projekter, som GGGI finansierer på bl.a. landeniveau. Der vedhæftes tilligesom bilag politikker og retningslinjer, som GGGI har vedtaget i opfølgning på densydkoreanske Rigsrevisions rapport.
5. Fælles donor review i september 2013 og GGGI-ledelsens svar herpåAllerede i forbindelse med inception reviewet i 2011 var det blevet foreslået, at Danmark ogAustralien på ny skulle gennemføre et fælles donor review i 2013. I september 2013 blev etsådant gennemført på dansk foranledning og under dansk ledelse med deltagelse af Australien,Korea og Norge. Rapporten fra review og GGGI-ledelsens svar herpå af 4. november 2013,der tidligere er tilsendt Folketinget, vedlægges. Review peger på, at aktiviteterne på landeniveaui de to besøgte lande (Etiopien og Cambodja) forløber godt med nogle tidlige positiveresultater. Det viser, at GGGI har været god til at placere sig som en tillidsfuld partner forregeringerne i de to lande vedrørende grøn vækst. Det viser, at GGGI’s personale pålandeniveau er kompetente og dedikerede overfor grøn vækst-visionen. Review peger også påudfordringer. Blandt andet, at GGGI står overfor en dobbelt omstilling; nemlig først gennemovergangen fra en koreansk NGO til en international organisation og dernæst overgangen fraden tidligere ledelse til den nuværende ledelse, der tog over i april/maj 2013. Vurderingen frareview er, at GGGI’s nuværende ledelse responderer på det bydende behov, der er for atopbygge og professionalisere alle aspekter af organisationen, både for så vidt angår styringen afGGGI, herunder styring af finanser, og vedrørende udvikling af en særlig GGGI identitetbaseret på en klart defineret niche.Det fremgår af GGGI-ledelsens svar, at man er enig i review-teamets konklusioner oganbefalinger og vil have et stærkt fokus herpå i den nærmeste fremtid, herunder i forbindelsemed udarbejdelsen af GGGI’s fremtidige strategi (2015-20).
20
UdenrigsministerietNovember 2013
6. Forberedelse af stillingtagen til fortsat dansk støtteI samarbejde med GGGI er et oplæg til en ny dansk bevilling under forberedelse.Forberedelsen vil – som det var tilfældet i forhold til bevillingen i 2011 – følge Danidasretningslinjer herfor (Aid Management Guidelines, som vedhæftes).I samarbejde med Norge vil der inden udgangen af 2013 blive gennemført en særligrevisionsundersøgelse af GGGI´s opfølgning på den sydkoreanske rigsrevisions anbefalinger.Undersøgelsen vil vurdere kvaliteten af de mange nye politikker, procedurer og retningslinjerfor indkøb, personale, projektadministration mv. samt hvorledes disse anvendes i praksis.Undersøgelsens resultater ventes at være et godt bidrag til vurderingen af behovet for yderligerereformer og kapacitetsopbygning i GGGI og vil indgå i beslutningsgrundlaget vedr. den nyebevilling til GGGI i 2014 for en treårig periode.Det britiske departement for internationalt samarbejde, DFID, er ved at udarbejde en analyse afGGGI (en såkaldt value for money analyse), der danner baggrund for DFID´s beslutning om atyde støtte til GGGI. DFID har oplyst, at value for money analysen ventes klar i midten afjanuar 2014.GGGI udarbejder et programdokument for det planlagte fortsatte danske bidrag. Dette vilsammen med GGGI´s arbejdsplaner, administrative og ledelsesmæssige systemer, udkast tilstrategi mv. indgå som dokumentation for den appraisal, der vil blive gennemført afUdenrigsministeriets Udviklingsfaglige tjeneste i overensstemmelse med retningslinjerne herfor.Programdokumentation vil være offentlig tilgængelig; først i forbindelse med forelæggelse af ensåkaldt konceptnote vedrørende samarbejdet, som forelægges den interne Programkomité iUdenrigsministeriet, dernæst i forbindelse med den forventede forelæggelse for DanidasEksterne Bevillingskomité og den efterfølgende forventede forelæggelse for FolketingetsFinansudvalg i maj 2014.
21
UdenrigsministerietNovember 2013
Bilag1. Samrådstalepapir af 23. oktober 20132. Styrelsesnotits af marts 20113. Aktstykke af maj 20114. Appraisal rapport af februar 20115. Projektdokument af februar 20116. Aftale mellem Udenrigsministeriet og GGGI af maj 20117. Referat fra Styrelsesmøde, marts 20118. Status til Styrelsen, januar 20129. Referat af Styrelsesmøde, februar 201210. Ambassadens vurdering af finansielle og administrative procedurer i GGGI af september2011.11. Inception review af november 201112. Sydkoreanske rigsrevisions rapport af november 201213. GGGI’s opfølgningsrapport af maj 201314. GGGI’s opfølgningsrapport af november 201315. Joint Donor Review og Management Response af oktober/november 201316. GGGI oversigt over politikker og retningslinjer17. Aid Management Guidelines for forberedelse af programmer og projekter, herunder forappraisal18. Terms of Reference af november for den norsk-danske forvaltningsrevision19. Retningslinjer for oversendelse til Rigsrevisionen og for orientering af Folketinget20. Terms of Reference for Danida Rådgiver21. Gennemgang og opfølgning vedr. McKinsey-kontrakterne af december 2012 - april 201322. GGGI’s vedtægter som international organisation (Agreement On The Establishment ofthe Global Green Growth Institute)
Bilag til GGGI’s opfølgningsrapport af november 2013Annex 1. Staff Regulations and Provisional Staff RulesAnnex 2. Policy on Opportunities for Visiting Persons to and from GGGIAnnex 3. GGGI Vehicle Use and Reservation PoliciesAnnex 4. GGGI Official Vehicle Usage LogAnnex 5. GGGI Corporate Credit Card Usage PolicyAnnex 6. Receipt of Official Individual CardAnnex 7. Procurement RulesAnnex 8. Standard Contract TemplatesAnnex 9. GGGI Core Operating ProceduesAnnex 10. Charter for Office of Internal AuditAnnex 11. Charter for Office of Internal Audit and Integrity
22