Udenrigsudvalget 2013-14, Finansudvalget 2013-14, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 42, FIU Alm.del Bilag 26, KEB Alm.del Bilag 74
Offentligt
1303550_0001.png
1303550_0002.png
1303550_0003.png
1303550_0004.png
1303550_0005.png
1303550_0006.png
1303550_0007.png
8. februar 2012
REFERATafMøde i Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejdeden 8. februar 2012Til stede:Klaus Bustrup (formand)Henrik Secher MarcussenAnders LadekarlMarie GadJan LaustsenAnne Mette KjærVagn BertelsenIb PetersenCharlotte SlenteTrine Rask ThygesenTove DegnbolNicolai RugeUlrikke Moustgaard (PRS)Thomas Kjærgaard (referent)Ole Winckler Andersen pkt. 7Franz-Michael Skjold Mellbin og Casper Klynge pkt. 8, 9og 10Christian Dons Christensen og Fin Poulsen pkt. 11Søren Jensen, Niels Richter og Lars-Henrik Worsøe pkt.12Repræsentationerne:Steffen Smidt og Sofie H. Flensborg pkt. 3Anders Garly Andersen og Mamadou Lamine Traorépkt. 5Karin Sørensen, Trine Storm og Jacob Faber pkt. 8, 9 og10Carsten Staur, Steffen Smidt, Thomas Djuurhus ogBirger Riis-Jørgensen pkt. 12
Udenrigsministeriet:
1
Der afholdtes møde i Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde den 8. februar 2012.Fra mødet kan følgende fremhæves:

Dagsordenspunkt 1 – Meddelelser

Formanden takkede for et godt retreat og meddelte, at han havde bedt om et møde medudviklingsministeren mhp. at videregive sine synspunkter om den fremtidige organisering afudviklingsbistanden.Udenrigsministeriet (Ib Petersen) orienterede om, at den seneste opinions- og kendskabsmålingvedrørende udviklingsbistanden, 2011, nu var lagt på ministeriets hjemmeside, samt atStyrelsens medlemmer ville blive inviteret til konferencen den 16. marts i forbindelsen medDanidas 50-års jubilæum.Styrelsen fandt, at den fremsendte orientering om aktiviteter under klimapuljen 2011 gavanledning til en vis bekymring om, hvorvidt støtten i tilstrækkelig grad kommer de fattigstelande til gode. Endvidere fandt Styrelsen, at man ikke er kommet særligt langt med aktiviteternei Indonesien og Maldiverne, hvorfor der bør være en opdatering på fremdrift i disse lande, nårKlimapuljen drøftes på Styrelsens møde i maj.Udenrigsministeriet (Ib Petersen) oplyste, at Klimapuljen er en del af Globalrammen, og derforikke kun er rettet mod fattigdomsbekæmpelse, men også tager klimapolitiske hensyn til indtægt,når aktiviteterne tilrettelægges i samarbejde med Klimaministeriet. Endvidere var der tilstræbtsynergi med miljøsektorprogrammerne i både Kenya og Indonesien. Man ville selvfølgelig ogsåvurdere, hvorvidt urolighedere på Maldiverne fik betydning for de planlagte aktiviteter.

Dagsordenspunkt 2 – Referat af Styrelsens møde den 7. december 2011

Referatet blev godkendt.

Dagsordenspunkt 3 – ILO: Styrkelse af ungdomsuddannelser – opfølgning på

Afrikakommissionen – Til Styrelsens tiltrædelse (55,0 mio. kr.)

I overensstemmelse med Afrikakommissionens anbefalinger tiltrådte Styrelsen i december 2009 første fase(2010-11) af det femårige program til forbedring af ungdomsuddannelser i Benin, Burkina Faso og Zimbabwe.Programmets formål er uændret at styrke de økonomiske muligheder for unge mennesker mellem 15 og 30 år –særligt i landområder – igennem styrkelse af tekniske og faglige uddannelsestilbud. Målet er at sikreindtægtsmuligheder for unge i landområder samt at forbedre rammerne og anerkendelsen af erhvervsuddannelser iden uformelle sektor. Programmet, der gennemføres af ILO, har et stort indhold af teknisk bistand ogkapacitetsopbygning af lokale parter, hvor ILO’s treparts- og rettighedsbaserede tilgang, erfaring og ekspertiseudgør et afgørende bidrag. Med sigte på bedre udnyttelse af ressourcerne overvejes det i fase to at koncentrere detdanske bidrag til programmets gennemførelse i Zimbabwe og Benin. Programmet indarbejder hensyn til grønvækst, ligestilling og bekæmpelse af HIV/AIDS og er i fuld overensstemmelse med ILO’s dagsorden forordentligt arbejde.
2
Styrelsen kunne ikke godkende ansøgningen på det foreliggende grundlag, da man ønskedeargumentationen for tilstedeværelsen i Vestafrika uddybet og særligt rationalet for at udfaseprogrammet i Burkina Faso samt fortsættelsen af aktiviteterne i Benin. Styrelsen billigedeprogrammets fokus på at sikre kvalificeret arbejdskraft og øge beskæftigelsen for unge, også iden uformelle sektor. Man støttede programmets tilgang, der søgte at hjælpe de unge, samtidigmed at man styrkede kapaciteten hos myndigheder og andre interessenter. Dialogen medparterne var vigtig og kunne udgøre en selvstændig udfordring i den uformelle sektor. Styrelsenudtrykte samtidig bekymring over programmets høje administrations udgifter og ILO’sinvolvering i gennemførelsen af selve aktiviteterne. Styrelsen fandt, at selve formålet medprogrammet var væsentligt og at programmet bør fortsætte i Zimbabwe, hvor der er godfremdrift i aktiviteterne.

Dagsordenspunkt 4 – UDGIK

Dagsordenspunkt 5 – Mali: Generel budgetstøtte – Til Styrelsens tiltrædelse – (110,0

mio. kr.)

Det planlægges at yde budgetstøtte til Mali i perioden 2012-2014 på 110 mio. kr. Formålet med programmeter at bidrage til nedbringelse af fattigdommen i Mali ved at medfinansiere den nationale strategi for vækst ogfattigdomsreduktion. Støtten udmøntes i nært samarbejde med Malis Finansministerium og gruppen afbudgetstøttedonorer. Den monetære fattigdom i Mali er faldende, men de gode resultater er under pres af en højbefolkningstilvækst. 81 mio. kr. ydes i generel budgetstøtte, mens 18 mio. kr. er reserveret til potentielle ekstraudbetalinger i tilfælde af specielt gode resultater inden for forvaltning af de offentlige finanser. De resterende 11mio. kr. er afsat til målrettet teknisk bistand mhp. at støtte regeringens analysearbejde for dermed at styrke dennationale kapacitet til formulering af fattigdomsorienterede udviklingspolitikker, gennemgange og evalueringersamt forberedelse af en evt. næste fase.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen tiltrådte bevillingen og udtrykte generel tilfredshed med oplægget, der dokumenteredebehovet og muligheden for at yde budgetstøtte til Mali. Der blev spurgt ind til den aktuellesikkerhedssituation i Malis nordlige regioner og dennes potentielle negative indflydelse på detdanske landeprogram. Ambassaden redegjorde kort for de seneste begivenheder, hvorkidnapninger af vesterlændinge og militære træfninger mellem regeringsstyrker og separatistiskerebeller i de nordlige regioner havde understreget den maliske stats meget svage tilstedeværelse iog kontrol med den nordlige del af landet. Begivenhederne havde ledt til protester i Bamako, oghavde således også en politisk dimension i en situation med snarlige præsident- ogparlamentsvalg og tiltagende fødevareusikkerhed. Ambassadens aktuelle vurdering var, atsituationen for indeværende ikke ville få større indflydelse på gennemførslen aflandeprogrammet; herunder den generelle budgetstøtte. Styrelsen understregede vigtigheden afløbende politisk dialog med regeringen om gennemførelsen af dens strategi for økonomiskvækst- og fattigdomsbekæmpelse. Det var afgørende, at budgetstøttemidlerne kom de fattigstetil gode, og fokusset på korruptionsbekæmpelse i budgetstøtteprogrammet hilstes ligeledesvelkommen. Styrelsen understregede tillige vigtigheden af økonomisk diversifikation og enbredt-baseret økonomisk vækst med udgangspunkt i landbruget og så frem til at drøfte detplanlagte program for privatsektordrevet økonomisk vækst i Mali.
3

Dagsordenspunkt 6 – UDGIK

Dagsordenspunkt 7 – Evalueringsprogrammet: Redegørelse for gennemførte aktiviteter

i 2011 og Evalueringsprogram for 2011-2012 – Til Styrelsens orientering/diskussion

Redegørelsen indeholder et kort sammendrag af de evalueringer og evalueringsstudier, der er blevet afsluttet i2011. Evalueringsprogrammet omfatter dels seks evalueringer og fire evalueringsstudier, der allerede er i gang, ogdels otte nye evalueringer, der planlægges igangsat i 2012-13.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen tog redegørelsen for de gennemførte evalueringsaktiviteter i 2011 ogevalueringsprogrammet for 2012-13 til efterretning. Styrelsen noterede sig, at det i en rækkesammenhænge giver god mening at gennemføre fællesevalueringer med andre donorer, men atdisse kan være forbundet med en række udfordringer, når forskellige donorers interesser medhensyn til landedækning og tværgående hensyn skal tilgodeses. Samtidig fandt Styrelsen detogså relevant at gennemføre separate danske evalueringer af specifikke danskstøttede indsatserog at det gjaldt om at finde en hensigtsmæssig balance mellem disse og fællesevalueringer.Styrelsen pegede endvidere på, at et samarbejde om gennemførelsen af evalueringerne medinstitutioner i partnerlandene kan være med til at bidrage til anvendelsen af evalueringerne. Iforbindelse med den planlagte evaluering af den danske støtte til Mali fremhævede Styrelsenstøtten til den private sektor som et muligt fokusområde for denne evaluering. Blandtfremtidige evalueringer nævnte Styrelsen, at man så frem til at modtage evalueringerne afbudgetstøtte til Tanzania og den danske støtte til Afghanistan. Styrelsen diskuterede desuden desærlige udfordringer, som evalueringer i skrøbelige stater er forbundet med og opfordredeevalueringskontoret til at være innovative, når sådanne evalueringer skal gennemføres.

Dagsordenspunkt 8 – Afghanistan: Støtte til god regeringsførelse i Afghanistan

Til Styrelsens tiltrædelse (132,0 mio. kr.)

Støtten til god regeringsførelse har til formål at understøtte transitionsprocessen ved at bidrage til fremme afmenneskerettigheder, sikre opbygning af demokratiske institutioner og processer, skabe øget adgang til retshjælpog forbedre retssikkerheden, samt at bidrage til at styrke den offentlige administration og skabe mere effektivlevering af serviceydelser. Derudover omfatter aktiviteterne støtte til danske transitionsrådgivere i Helmand. Denskrøbelige sikkerhedssituation i Afghanistan, omfattende korruption samt lav absorptions- ogimplementeringskapacitet hos afghanske myndigheder medfører væsentlige risici og kræver høj grad af fleksibilitet,tæt monitorering og fokus på realisme og bæredygtighed. I lyset af bl.a. styrelsesdrøftelsen i 2011 oganbefalingerne fra en formuleringsmission er støtten til god regeringsførelse i 2012 væsentligt mere forenklet ogfokuseret end den hidtidige støtte til statsopbygning i Afghanistan. Dette bl.a. ved en betydelig reduktion iantallet af partnere (mere end 50 pct. reduktion).Styrelsens bemærkninger:Styrelsen havde indledningsvis en generel drøftelse af det danske udviklingspolitiskeengagement i Afghanistan. Styrelsen fandt, at flere evalueringer og undersøgelser stillerspørgsmålstegn ved, hvordan man bedst promoverer sikkerhedssituationen i Afghanistan
4
gennem udviklingsbistand, og at der efter 10 års indsats er behov for en grundig evaluering afden danske indsats og det bagvedliggende rationale. Styrelsens tiltrædelse af de 3 etårigebevillinger i 2012 skulle derfor ses i dette lys. Styrelsen fremhævede endvidere, at man ønskerstørre fokus på de opnåede resultater fremover og at det er væsentligt, at der tages højde fordette i udarbejdelsen af en ny strategi for Afghanistan. Endvidere sås 2012 som et overgangsår,hvor fokus ville flyttes fra stabilisering til i endnu højere grad at fokusere på langsigtedeudviklingsindsatser. Endelig fandt Styrelsen det væsentligt, at der fremover udarbejdedesflerårige programmer for indsatserne i Afghanistan.Styrelsen tiltrådte bevillingen og lagde afgørende vægt på, at korruptionsbekæmpelse gives encentral placering. Derudover så Styrelsen behov for at styrke regeringsførelse på det sub-nationale niveau, herunder at styrke forbindelsen mellem det centrale niveau, provinsniveauetog distrikterne. Styrelsen fandt det fornuftigt at støttePublic Financial Management,da en indsatspå området både kan styrke den sub-nationale regeringsførelse og medvirke til at bekæmpekorruption. Styrelsen så videre støtte til det civile samfund som et vigtigt indsatsområde – manså dog gerne, at en større andel af støtten var allokeret hertil. Styrelsen noterede med beklagelse,at der ikke var gennemført enappraisalaf programmet.

Dagsordenspunkt 9 – Afghanistan: Støtte til uddannelse i Afghanistan

Til Styrelsens tiltrædelse (115,0 mio. kr.)

Uddannelsesprogrammet i Afghanistan vil gennem støtte til Undervisningsministeriet bidrage til gennemførelse afden nationale uddannelsesstrategi. Den danske indsats følger de nationale prioriteter, systemer og procedurer ogbygger primært på hidtidige indsatser. Der vil fortsat være særligt fokus på pigers adgang til uddannelse samtHelmand provinsen. I lyset af den igangværende transition mod større afghansk ansvar for sikkerhed ogudvikling vil der blive lagt vægt på at sikre institutionel bæredygtighed gennem kapacitetsopbygningsindsatser påbåde centralt og decentralt plan. En nøglebegivenhed i 2012 vil være afholdelse af det første joint sector review afuddannelsessektoren. Der vil i programmet endvidere være fokus på dokumentation og kommunikation afresultaterne af den samlede danske støtte til uddannelsessektoren.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen tiltrådte bevillingen og bemærkede, at uddannelsesområdet var flagskibet i den danskeudviklingspolitiske indsats i Afghanistan, og noterede, at der var opnået betydelige fremskridt.Styrelsen understregede, at bæredygtighed i indsatsen var helt afgørende. Styrelsen fandt detligeledes vigtigt at opbygge lokal kapacitet til at understøtte de opbyggede strukturer – detteikke mindst på det decentrale niveau og ikke kun i Undervisningsministeriet i Kabul. Endeligpåpegede styrelsen, at korruptionsbekæmpelse og monitorering bør være gennemgåendeprioriteter – særligt i betragtning af, at bistanden ydes direkte gennem de afghanske nationalebudgetter og systemer.

Dagsordenspunkt 10 – Afghanistan: Støtte til levevilkår i Afghanistan

Til Styrelsens tiltrædelse (98,0 mio. kr.)

Den danske støtte til forbedring af levevilkår i Afghanistan vil i 2012 udgøre 98 mio. kr. Det overordnede målmed støtten er at bekæmpe fattigdom og forbedre levevilkårene ved at fremme økonomisk vækst og beskæftigelse iAfghanistan på nationalt og lokalt niveau. Indsatserne fokuserer på tre områder: 1) Støtte til lokal økonomiskudvikling 2) Støtte til alternative leveveje som led i kampen mod opiumsproduktionen i Afghanistan samt 3)
5
Støtte til reintegration af oprørere og fanger igennem indkomstgenererende aktiviteter. Den danske indsats beståraf en række programmer, som støttes på basis af en etårig bevilling. Denne indsats skal ses som en overgangsfasei lyset af vedtagelsen af en ny Afghanistan-plan og forventningen om en snarlig overgang til flerårigprogrammering af udviklingsbistanden i Afghanistan.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen tiltrådte bevillingen og noterede sig, at der er tale om et program i overgangsfase. Derblev lagt vægt på vækst og beskæftigelse som helt centrale interventionsområder, ikke mindst ilandområderne, og man opfordrede til fremover at fokusere på de to områder og udeladebegrebet levevilkår. NSP blev fremhævet som et vellykket og velfungerende program, bl.a. fordidet formår at opbygge kapacitet og skabe resultater lokalt og herved styrke det subnationaleniveau. Ambassaden i Kabul blev anmodet om efterfølgende at sende Styrelsen en notits vedr.APRP og forklare det hensigtsmæssige i at bidrage med yderligere 15 mio. kr. til programmet,der i Styrelsens optik synes at have tilstrækkelige midler til rådighed.

Dagsordenspunkt 11 - Naboskabsprogrammet: Konceptnote og procesplan for ny

strategi for Naboskabsprogrammet 2013-2017 – Til Styrelsens orientering/diskussion

Strategien for Naboskabsprogrammet 2008-2012 planlægges revideret mhp. lancering af en ny strategi forperioden 2013-2017. Der foreslås en koncentration i landekredsen samt en tematisk fokusering ioverensstemmelse med nationale behov, danske udviklingspolitiske prioriteter og ressourcer til gennemførelse afprogrammet. Der skitseres to hovedmålsætninger: Demokrati og god regeringsførelse, herunder respekt formenneskerettigheder og mindretalsrettigheder, konfliktløsning og fredsprocesser, ligestilling mellem kønnene, samtstyrkelse af civilsamfundet. Økonomisk udvikling, herunder privatsektorudvikling til fremme af bæredygtigvækst, jobskabelse, energieffektivitet og grøn teknologi.Konceptnoten forelægges tidligt mhp. Styrelsenskommentarer inden udarbejdelse af strategien, som tænkes gennemført i en åben proces, herunder med inddragelseaf den danske ressourcebase.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen udtrykte tilfredshed med den tidlige inddragelse og drøftelse af udkastet til ny strategifor Naboskabsprogrammet. Det var første gang, siden det nuværende programs start i 2004, atStyrelsen havde mulighed for at drøfte strategien for Naboskabsprogrammet. Styrelsen fandt, atdet var et godt oplæg som klargjorde såvel programmets udenrigs – som udviklingspolitiskeafsæt og målsætninger. Dog var det centralt at programmet, med en begrænset budgetramme på200 mio. kr. årligt, til mange forskellige lande fokuseres på få væsentlige indsatsområder som deforeslåede; 1) Demokrati og god regeringsførelse samt 2) Økonomisk udvikling. Indsatserneburde ligeledes søge at inddrage den danske ressourcebase hvor relevant, ikke mindst i relationtil de foreslåede nye indsatsområder vedrørende støtte til energieffektivisering og promoveringaf grøn teknologi. Indsatserne burde ligeledes afspejle de indhøstede erfaringer og anbefalingerfra den seneste evaluering.Strategiens intention om at støtte den samlede østlige naboskabsregion, dog med et særligtfokus på 7 lande plus eventuelt Serbien, fandt Styrelsen relevant, men pointerede samtidigt atdet danske naboskabsprogram skal ses i sammenhæng med EU’s Naboskabsprogram og
6
arbejdet med at forbedre rammebetingelser for en styrket EU integration og fred og stabilitet iregionen.

Dagsordenspunkt 12 – Tilrettelæggelsen af Damarks engagement i multilaterale

udviklings- og humanitære organisationer 2012 – Til Styrelsens orientering/diskussion

Det blev i 2011 besluttet at styrke policy fokus og sammenhæng i Danmarks deltagelse i det multilateraleudviklingssamarbejde gennem en tilpasning af forberedelsen af og rapporteringen om samarbejdet med demultilaterale organisationer, som herefter forankres i én årlig cyklus. Nærværende er det samlede strategiskeoplæg til Styrelsen med henblik på drøftelse af status og den overordnede linjeføring i samarbejdet på detmultilaterale område i det efterfølgende år og vil være udgangspunktet for tilrettelæggelsen af den multilateraleudviklingsbistand i det kommende finansår (2013). Analysen vil desuden indgå i udspillet til nyudviklingspolitisk strategi. Den årlige drøftelse træder i stedet for hidtidige orienteringer af Styrelsen om strategierog handleplaner for de enkelte organisationer. Oplægget bliver herefter forelagt udviklingsministeren tilgodkendelse.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen fandt, at oplægget var interessant, velstruktureret og relevant. Analysen aframmebetingelserne, herunder forsøget på at vurdere behovene fremover i en situation medændrede vækstmuligheder og nye partnere, samt vurderingerne af organisationers relevans fordanske udviklingspolitiske prioriteter var nyttig for placeringen af Danmarks samarbejde medde multilaterale organisationer i den rette kontekst. Med de betonede metodiske problemer gavde valgte multilaterale indikatorer sammen med den anvendte effektivitetsvurdering et godtgrundlag for en tværgående sammenligning af samarbejdet med de enkelte organisationer. Enyderligere udvikling af denne model med egentlig effektmåling ville styrke analysen fremover.Samlet set var der tale om et godt grundlag for stillingtagen til Danmarks multilateraleengagement med udgangspunkt i den merværdi, organisationerne tilførte, og man fandt, atoplægget kunne tjene som inspiration også for arbejdet med den nye udviklingspolitiskestrategi. I betragtning af de hastige forandringer i de internationale økonomiske og politiskeforhold var det var en god ide at fokusere på ændringerne i rammebetingelserne for denmultilaterale indsats suppleret fra år til år med grundigere analyser af emner af særlig aktualitet.Der var ligeledes tilslutning til anbefalingerne, herunder, at Danmark skulle arbejde for at vendetendensen til øremærkning af bidrag til organisationerne til fordel for øgede kernebidrag, omend det erkendtes, at der ikke var lette løsninger på dette. Fremtidige oplæg kunne med fordelgå endnu mere i dybden med hensyn til at identificere muligheder for synergi og sammenhængmellem den multilaterale og den bilaterale indsats, ligesom det også ville være nyttigt at udbyggeanalysen af andre donorers og aktørers holdninger, inkl. EU som led i fastlæggelsen afDanmarks taktik og med henblik på at afsøge mulighederne for partnerskaber.

Dagsordenspunkt 13 – Tiltrådte oplæg til Styrelsens orientering

Ingen bemærkningerKontoret for Humanitær Bistand, Udviklingspolitik og Civilsamfund
7