Udenrigsudvalget 2013-14, Finansudvalget 2013-14, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 42, FIU Alm.del Bilag 26, KEB Alm.del Bilag 74
Offentligt
1303548_0001.png
1303548_0002.png
1303548_0003.png
1303548_0004.png
1303548_0005.png
1303548_0006.png
1303548_0007.png
1303548_0008.png
9. marts 2011
REFERATafMøde i Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejdeden 9. marts 2011Til stede:Klaus Bustrup (formand)Marie Louise Knuppert (næstformand)Lars Goldschmidt t.o.m. pkt. 9Anne Mette KjærAnders LadekarlMichael StevnsMimi JakobsenNiels ThuesenLisbeth Valentin HansenIb Petersen f.o.m. pkt. 6.Carsten Nilaus Pedersen t.o.m. pkt. 6Einar Hebogård Jensen f.o.m. pkt. 6Eva Grambye t.o.m. pkt. 6Tove DegnbolNicolai RugeMads Mariegaard (PDK)Thomas Kjærgaard (referent)Jakob Vinding Madsen og Kit Clausen pkt. 5Margit Thomsen, Erik Næraa-Nicolajsen, ChristofferBertelsen pkt. 6Darriann Riber pkt. 7 og 8Margrethe Holm Andersen pkt. 10Lars Kjellberg pkt. 11Repræsentationerne:Svend Olling og Jan Møller Hansen pkt. 3Søren Skou Rasmussen og Mads Mayerhofer pkt. 4Steffen Smidt, Peter Hertel Rasmussen, Anne CharltonChristensen og Aino Askgaard pkt. 9
Udenrigsministeriet:
1
Der afholdtes møde i Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde den 9. marts 2011. Framødet kan følgende fremhæves:

Dagsordenspunkt 1 – Meddelelser

Formanden orienterede om, at det næste rådsmøde planlægges afholdt den 13. maj, hvorstyrelsesformandens beretning til rådet vil blive givet. Han opfordrede alle Styrelsensmedlemmer til at deltage.Styrelsesformanden orienterede om mulige emner for Styrelsens retreat den 27. maj. Det blevbesluttet, at Udenrigsministeriets arbejde med multilateral kohærens, samt en bordrunde hvorde enkelte Styrelsesmedlemmer forklarer hvordan de I deres daglige funktioner arbejder medudviklingsspørgsmål, vil indgå. Af andre mulige emner blev nævnt: trends i andre donorersarbejde, udviklingen i Nordafrika, DAC-temaet Aid and Beyond og DAC’s Peer Review afDanmark.Udenrigsministeriet (Carsten Nilaus Pedersen) orienterede om, at det siden Styrelsens mødeden 8. december 2010 var besluttet at overføre 10,0 mio. kr. fra bevillingen til GenerelBudgetstøtte i 2011-2015 i Tanzania til skatte-initiativet i Tanzania. Budgetstøtten til Tanzaniavil således blive reduceret fra 625,0 mio. kr. til 615,0 mio. kr.Den nyligt vedtagne Helmand-plan 2011 havde betydet en forhøjelse af landerammen forAfghanistan på 25 mio. kr. Forøgelsen vil blive udmøntet med 5 mio. kr. til hvert af de femprioritetsområder i Afghanistanbistanden jf. styrelsesoplæg fra 9. februar 2011.Styrelsen blev ligeledes orienteret om status for arbejdet med øget strategisk fokusering afStyrelsens arbejde og ændrede forelæggelsesgrænser, der nu var blevet godkendt påministerniveau. Det var endnu ikke besluttet, hvornår de ændrede forelæggelsesgrænser træder ikraft, men der stiledes mod en glidende overgang og fuld udrulning senest pr. 1. januar 2012.Situationen i Mellemøsten blev berørt, og der var fra dansk side et stort ønske om at støtte dedemokratiske reformprocesser i regionen, og der var i den forbindelse allokeret 25,0 mio. kr. fraden nyetablerede frihedspulje til indsatser med særligt fokus på Egypten og Tunesien.Yderligere bistand var under overvejelse. Partnerskab for Dialog og Reform initiativet - derallerede var etableret i regionen - havde givet Danmark et godt netværk.Udviklingen i Libyen var bekymrende og den humanitære situation var forværret i den senestetid, hvor især mange migrantarbejder var berørt. Udenrigsministeriets nødhjælpspulje havdebidraget med 2,75 mio. kr. og ministeriet havde fremskyndet sit bidrag til UNHCR. EU havdebidraget med 30,0 mio. Euro.Formanden noterede sig den positive effekt af Partnerskab for Dialog og Reform initiativet ogbemærkede, at det var væsentligt , at nødhjælpspuljerne havde den fornødne fleksibilitet.
2

Dagsordenspunkt 2 – Referat af Styrelsens møde den 9. februar 2011

Referatet blev godkendt.

Dagsordenspunkt 3 – Bangladesh: Årlig drøftelse af udviklingen i Landeprogrammet -

til Styrelsens orientering

Bangladesh er et moderat muslimsk land, der rummer massive udfordringer men også store muligheder. Dennuværende regering under ledelse af partiet Awami League har været ved magten i lidt mere end to år og ståroverfor store udfordringer i forhold til indfrielse af tidligere valgløfter om forbedringer af levevilkårene for demange millioner fattige, kontrol af stigende fødevarepriser og bekæmpelse af omfattende korruption. Regeringensambition er at gøre Bangladesh til et mellemindkomstland i 2021. Den gennemsnitlige indkomst pr. indbyggerligger dog stadig på omkring 560 USD. Bangladesh er på vej til at indfri flere af MDG-målene, men der erstadig mange udfordringer i forhold til bekæmpelse af fattigdom, forbedring af sundheds- og uddannelsessystemer,bæredygtig udvikling af energiforsyning, infrastrukturudvikling og bekæmpelse af forurening. Landeprogrammetmed fokus på menneskerettigheder og god regeringsførelse, landbrug og vandforsyning/sanitet kørertilfredsstillende og leverer gode resultater trods udfordringer med tilpasning af bistanden til de nationale systemer.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen udtrykte generel ros til orienteringen om landeprogrammet i Bangladesh og kunnekonstatere, at landet på mange måder er et interessant partnerland med mange politiske ogudviklingsmæssige udfordringer. Det blev noteret, at landet trods en vanskelig politisk situationvar inde i en positiv social og økonomisk udvikling. Der var også en dynamiskprivatsektorudvikling, hvilket havde tiltrukket stigende interesse fra danske firmaer. Trods nogleaktuelle tilbageskridt på governance området, gik udviklingen, set over et længere tidsforløb, iden rigtige retning. Der var enighed om, at hvis udviklingen omkringantikorruptionskommissionen gik i den forkerte retning, hvilket man kunne frygte, så måtte dendanske støtte til kommissionen trækkes tilbage. Styrelsen så frem til at diskutere udkast til et nytlandepolitikpapir for Bangladesh senere på året, hvor der kunne være gode muligheder for atøge fokus på erhvervsudvikling i landeprogrammet.

Dagsordenspunkt 4 – Gaza/Vestbredden: OXFAM 2011-2014 - til Styrelsens tiltrædelse

(19,2 mio. kr.)

I forbindelse med beslutningen om at lukke det bilaterale Support to Municipal Development and Managementprojekt i Gaza blev det understreget, at man fra dansk side fortsat ønskede en fokuseret indsats i forhold tillevevilkårsforbedringer i Gaza. På den baggrund har Oxfam indsendt et projektforslag, der tager udgangspunkti den komplekse levevilkårskrise, som Gaza forsat befinder sig som resultat af fraværet af muligheder for reeløkonomisk deltagelse, en situation, der følger dels af den fortsatte israelske blokade af Gaza, dels af Hamas-regeringens kontrol med det økonomiske og social liv i selve Gaza. Projektforslaget fokuserer på en bred tilgangtil økonomisk genopbygning med fokus på potentielle økonomiske vækstsektorer samt disses aktører. Formåleter at skabe bæredygtige levevilkår for et antal virksomheder og familier. Projektet tager særligt sigte på forbedringaf kvinder og unges adgang til arbejdsmarkedet.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen tiltrådte bevillingen og fandt, at projektet var gennemarbejdet og relevant, ikke mindstfsva. indikatorerne. Styrelsen spurgte til det lokale markeds absorberingskraft og mulighedernefor jobskabelse i et lukket system præget af konflikt og noterede sig behovet for rehabilitering3
af produktionssektoren, jf. vareafhængighed ift. Israel, samt projektets fokus på rehabilitering affå, men udvalgte vækstsektorer samt værdikædetilgangen. Styrelsen anerkendte det udtaltepolitiske ønske om en fortsat dansk tilstedeværelse i Gaza trods vanskelige operationelle vilkårog de deraf følgende risici forbundet med implementering i en konfliktsituation. Styrelsenfremhævede i den forbindelse behovet for en politisk løsning på konflikten i Gaza som enforudsætning for bæredygtig og langsigtet udvikling. Oxfam vurderedes at være en relevantpartner med et veletableret partnernetværk i Gaza

Dagsordenspunkt 5 – IDB: Den 9. generelle Kapitaludvidelse af den Interamerikanske

Udviklingsbank - til Styrelsens tiltrædelse (18,0 mio. kr.)

IDB’s overordnede formål er at bistå udviklingslandene i Latinamerika og Caribien med at reducere fattigdomog ulighed og at tilvejebringe udvikling på en bæredygtig og klimavenlig måde. IDB’s seneste kapitaludvidelse vari 1995. Med den planlagte kapitaludvidelse på 70 pct. - svarende til ca. USD 70 mia. - vil IDB kunne levereudviklingsfinansiering for ca. USD 12 mia. årligt. Alene 2,4 pct. af kapitaludvidelsen skal indbetales, mensresten er garantiforpligtelser, der historisk ikke har været bragt i anvendelse. Danmarks andel er på 0,17 pct.svarer til ca. 18 mio.kr. til indbetaling (det præcise beløb afhænger af valutakurs). Alle medlemmer af IDBdeltager i kapitaludvidelsen, der for Danmarks vedkommende kan ses som udtryk for et regionalt engagement.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen tiltrådte bevillingen og noterede sig, at IDB var en effektiv og velfungerendeorganisation, og at kapitaludvidelsen ville sikre mulighed for større udlån. Man så banken somet godt udkigstårn i den latinamerikanske region. Dansk deltagelse i kapitaludvidelsen varnaturlig. Aktieposten i IDB var med til at fastholde et dansk engagement i Latinamerika. Denomstændighed, at man fra dansk side havde besluttet at fokusere på nogle få lande i detbilaterale bistandssamarbejde, var ikke ensbetydende med, at man meldte sig ud af samarbejdetmed regionen. Styrelsen udbad sig desuden yderligere baggrundsinformation om forholdetmellem IDB’s balance og aktiekapital (både før og efter kapitaludvidelsen) og om Danmarksgarantistillelse til alle udviklingsbankerne.

Dagsordenspunkt 6 – Klimapuljen 2011 - til Styrelsens tiltrædelse (380,0 mio. kr.)

De stadig mere mærkbare konsekvenser af klimaforandringerne accentuerer behovet for en omstilling til grønvækst. Samtidig står det klart, at tilpasning til klimaændringerne er hastende især for de fattigste og mestsårbare lande. Inddragelse af privatsektoren til finansiering i de nødvendige klimainvesteringer er afgørende.Disse forhold ligger til grund for fordelingen af Danmarks bidrag til klimafinansiering i ulandene. MedKlimapuljen 2011 støttes tre nye multilaterale initiativer. De bilaterale pilotindsatser, som indledtes i 2010 iMaldiverne, Kenya og Indonesien, videreføres. Endelig vil tværgående indsatser støttes, herunder tilcivilsamfundsaktiviteter med fokus på oprindelige folk.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen tiltrådte bevillingen på de 380,0 mio. kr. med en bemærkning om, at der var tale omen allerede indgået politisk aftale. Styrelsen fandt, at flere af de programmer, som indgår iKlimapuljen 2011, var innovative og påpegede, at der bør ses på mulighederne for at fådanskere placeret ikke mindst i de to nyetablerede initiativer. Det gjaldt ikke mindst støtten tildet sydkoreanske Global Green Growth Institute med udsigt til placering af et kontor iDanmark.4
Styrelsen lagde stor vægt på at sikre fattigdomsorienteringen i udmøntningen af Klimapuljen,som er en del af bistandsrammen. Den erkendte samtidig udfordringerne, som flere forskelligeministeriers deltagelse i beslutningsprocessen forårsager, men lagde vægt på at blive inddragetpå et tidligere tidspunkt i forbindelse med Klimapuljen 2012. Dette blandt andet for at sikre enbedre balance mellem tilpasnings- og reduktionsaktiviteter, hvor der bør tilstræbes en 50/50fordeling. Styrelsen fandt, at grundlaget for tiltrædelsen af især programmet for Maldiverne varforholdsvis svagt, men noterede sig, at Udenrigsministeriet ville foretage en vurdering affremdriften i alle programmerne seks måneder efter indsatsernes igangsættelse. Det aftaltes,at Styrelsen ville blive orienteret om resultatet af denne vurdering.

Dagsordenspunkt 7 – Støtte til anden international forskning 2011- til Styrelsens

tiltrædelse (25,0 mio. kr.)

Vedrørende den årlige bevilling på 25 mio.kr. til anden international forskning indstilles følgende: 1) 4 mio.kr.som toårigt tilsagn til ”Council for the Development of Social Research in Africa” (CODESRIA); 2) 2,4mio.kr. som toårigt tilsagn til United Nations Research Institute for Social Development (UNRISD); 3) 1,6mio.kr. som toårigt tilsagn til Nordisk Afrika Institut (NAI); 4) 2. mio.kr. som toårigt tilsagn til “UnitedNations University – World Institute on Development Economic Research” (UNU-WIDER) og 5) 15mio.kr som treårigt tilsagn til ”International Partnership on Microbiocides” (IPM).Styrelsens bemærkninger:Styrelsen tiltrådte bevillingen og erklærede sig enig i fokuseringen på færre internationalesamfundsvidenskabelige forskningsinstitutioner primært i Afrika. Styrelsen tilsluttede sigudfasningen af støtten til Nordisk Afrika Institut og United Nations Research Institute forSocial Development og bemærkede, at udfasningen godt kunne være sket hurtigere end deforeslåede to år. Styrelsen udbad sig oversigten over den internationale ranking afforskningsinstitutioner, som der henvises til i styrelsesoplægget.

Dagsordenspunkt 8 – Forskningsredegørelsen 2010 - til Styrelsens orientering

Det samlede tilsagn til udviklingsforskning udgjorde i 2010 200 mio.kr. De væsentligste nye initiativer i 2010var 1) enighed mellem Udenrigsministeriet og Danske Universiteter om at videreudvikle 4 forskningsplatforme.3 mio.kr. blev bevilget til forberedelsen af platforme i tæt samarbejde med partnere i syd; 2) det nyeinternationale forskningsprogram, ReCOM, blev forberedt og lanceret; 3) International AIDS VaccineInitiative støttet med 10 mio.kr. og 4) et tværgående CGIAR forskningsprogram og “African Insect Science forFood and Health” (ICIPE) fik kernebevillinger for i alt 35,6 mio.kr.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen tog redegørelsen til efterretning og noterede, at Danmark tilsyneladende anvenderfærre midler på udviklingsforskning end f.eks. DFID, SIDA, NORAD og Nederlandene.Styrelsen så gerne, at flere midler blev afsat til udviklingsforskning, og at andelen afkonkurrenceudsatte midler samt midler til landbrugsforskning blev forhøjet. Styrelsen varpositiv over for de beskrevne nye initiativer, herunder pilotforskningsprogrammet og DanskeUniversiteters platformene. Det blev anerkendt, at platformene supplerer den øvrige støtte tiludviklingsforskning ved at arbejde med langsigtet institutionel kapacitetsopbygning, og det blevbemærket, at initiativet i lighed med andre programmer skal følges og monitoreres nøje.Styrelsen noterede, at støtten til de tre forskningsfaglige netværk vil blive afsluttet i 2011, og atrelevante kompetencer søges videreført inden for platformsinitiativet. Styrelsen noterede, at de5
årlige opslåede forskningsfaglige temaer, i lighed med tidligere, ville blive konsulteret med DetRådgivende Forskningsfaglige Udvalg (FFU). Styrelsen ønskede i øvrigt en tættere dialog medFFU om relationen mellem udviklingsbistanden og forskningen. Endelig understregedeStyrelsen vigtigheden af, at det nye internationalt orienterede forskningsprogram trækker påerfaringerne fra evalueringer (især impact-evalueringer) og evalueringsstudier.

Dagsordenspunkt 9 - Afrapportering af handlingsplaner 2009, handlingsplaner for 2011

for ICRC, OHCHR, UNHCR, Den Globale Fond, UNAIDS og WHO - til Styrelsens

orientering

ICRC

viste i 2009 overordnet positive resultater for de danske indikatorer. Plads til yderligere forbedringerbl.a. vedrørende styrkelse af resultatbaseret ledelse og øget brug af evalueringer.

OHCHR

har samlet set leverettilfredsstillende resultater i 2009. Dog er prioriteringen af kernefunktionerne, som de komiteer, der overvågerstaternes overholdelse af traktaterne, utilstrækkelig. Overordnede politiske udfordringer, herunder forsøg på atindskrænke højkommissærens uafhængighed.

UNHCR

opnåede gode resultater på danske prioritetsområder,herunder varige løsninger for placering af flygtninge, beskyttelse af internt fordrevne, nødhjælpsberedskabet ihumanitære kriser samt ”mainstreaming” af ”køn, alder og forskellighed”. Der skal fortsat arbejdes medresultatbaseret økonomistyring.

Den Globale Fond

er i dag den største kilde til finansiering afHIV/AIDS, tuberkulose og malaria. Den hastige vækst og øgede kompleksitet har nødvendiggjortiværksættelsen af en række reformer, som Fonden arbejder aktivt for at gennemføre.

WHO

har opfyldt de flestemål i den danske handlingsplan. Dog har faldende effektivitet og underfinansiering af centrale prioritetsområder,herunder MDG 5, gjort behovet for gennemgribende reformer påtrængende. Danmark støtter aktivt deniværksatte reformproces.

UNAIDS

har fulgt aktivt op på anbefalingerne i den eksterne evaluering i 2009. Detudestår dog fortsat at se, hvorledes principperne i den nye strategi vil blive operationaliseret i det kommendebudget.Styrelsens bemærkninger:Styrelsen tog afrapporteringen til efterretning og udtrykte ønske om, at der i forbindelse medUdenrigsministeriets igangværende arbejde med øget multilateral kohærens også udarbejdes etrevideret format for præsentationer af multilaterale organisationer. Derudover så Styrelsengerne, at den fremover får lejlighed til at foretage en mere tilbundsgående diskussion af deenkelte organisationers resultatopnåelse, eksempelvis med 2-3 års mellemrum, hvororganisationerne bliver forelagt Styrelsen enkeltvis.Styrelsen spurgte til anvendelsen og niveauet for de over 200,0 mio. kr. til HIV/AIDS, somgives Global Fund og UNAIDS, jf. uregelmæssighederne i Global Fund, og arbejdsdelingenorganisationerne imellem, og så frem resultatet af den igangværende redegørelse fra GlobalFund om uregelmæssighederne.

Dagsordenspunkt 10 - Evaluering af udviklingsbistanden - til Styrelsens orientering

Redegørelsen indeholder et kort sammendrag af de evalueringer og evalueringsstudier, der er blevet afsluttet i2010. Evalueringsprogrammet omfatter dels syv evalueringer og syv evalueringsstudier, der allerede er i gang, ogdels 12 nye evalueringer, der planlægges igangsat i 2011-12. Et særligt prioritetsområde for evalueringskontoreti 2011-12 vil gennemførelsen af flere evalueringer af den danske bistand til skrøbelige stater (Afghanistan,Somalia og Nepal).6
Styrelsens bemærkninger:Styrelsen takkede for en god beretning og understregede værdien af at formidleevalueringsresultater blandt andet gennem offentlige møder. Styrelsen fandt, at der var tale omet fornuftigt arbejdsprogram for 2011-12, hvor Styrelsens tidligere anbefalinger også varreflekteret. Man værdsatte den løbende dialog om evalueringsprogrammet og prioriteringen afindsatserne vedrørende skrøbelige stater i programmet. Styrelsen fremkom også med flere ideertil emner, der kunne overvejes dækket i kommende evalueringer, herunder spørgsmålet om entværgående evaluering af erhvervsprogrammerne; betydningen af uddannelse i enudviklingsmæssig sammenhæng; erfaringer med udfasning samt partnerlandes engagement ellermangel på samme. Det blev afslutningsvist understreget, at et hovedformål med evalueringerbør være at afdække, at der skabes resultater i felten, og derigennem at udviklingsbistanden gøren forskel.

Dagsordenspunkt 11- Årsforhandlinger om puljeordninger med Projektrådgivningen,

Danske Handicaporganisationer, Dansk Missionråds Udviklingsafdeling, Dansk

Ungdoms Fællesråd, Genbrug til Syd (Mellemfolkeligt Samvirke) og NGO Forum - til

Styrelsens orientering

Under forhandlingerne drøftedes strategier og prioriteter for samarbejdet baseret på den finansielle ramme iFL11 for de organisationer, der har aftaler med Udenrigsministeriet om administration af puljeordninger.Gennemgående emner for forhandlingerne vedrørte bevillingsloftet for de forskellige ordninger, udviklingen afmonitorerings- og rapporteringsredskaber samt opfølgningen på Rigsrevisionens rapport vedrørende den finansielleadministration af ordningerne. Fra forhandlingerne med de enkelte organisationer kan fremhæves:

Projektrådgivningen

– øget bevillingsloft (5 mio. kr.); ny strategi; aktiviteter indenfor vækst ogbeskæftigelse; det politiske rum for civilsamfundet i udviklingslande samt rigsrevisionens anbefalinger.

Danske

Handicaporganisationer

– fortsat behov for indsats for inddragelse af flere frivillige i ulandsarbejdet;solidt arbejde med strategiudvikling, retningslinjer og redskaber, herunder ny strategi for miniprogrammet medafsæt i handicapkonventionen og fokus på beskæftigelse.

Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling

videreførelse af visionsprocessen; gennemgang af resultater under bestående strategier; inddragelse af miljø- ogklimahensyn; Danmission arbejder nu med en programmæssig tilgang.

Dansk Ungdoms Fællesråd

– nyinternational strategi bredt forankret med fælles retningslinjer for alle aktiviteter; mål for forøgelse imedlemskredsen på u-landsområdet ikke opfyldt, men stigende interesse fra allerede projektaktive.

Mellemfolkeligt Samvirke

– velfungerende ordning med stigning i antallet af bevillingshavere; fokus påstyrkelse af civilsamfundet; styrket kommunikationsindsats; hjemmeside udbygges med digitalt ansøgningssystemog brugerportal.

NGO-Forum

– konsolidering af netværksplatform samt strategiske prioriteringer. Deraftaltes nye områder, der i den kommende periode særligt ville blive fulgt på det strategisk/organisatoriskeniveau og rapporteret til Styrelsen i forhold til den enkelte ordning.Styrelsens bemærkninger:Et gennemgående tema for Styrelsens drøftelse var relevansen af den forelagte orientering, der ibegrænset omfang gav indblik i indholdet af aktiviteterne under puljeordningerne. Styrelsenefterlyste således fremover et bedre grundlag for at kunne forholde sig til resultaterne afaktiviteterne, og herunder hvordan puljeordningerne bidrog til den folkelige forankring afudviklingsbistanden. Der var i Styrelsen tilslutning til, at man gik videre med planerne om atforhøje bevillingslofterne for paraplyorganisationernes bevillingslofter til f.eks. 1,0 mio. kr.Styrelsen fandt, at samarbejdet med erhvervslivet var positivt. Endelig blev det understreget, atordningernes egne politiske tiltag selvsagt ikke kunne støttes med puljemidler.7

Dagsordenspunkt 12 – Tiltrådte oplæg til Styrelsens orientering

Ingen bemærkninger.
Kontoret for Humanitær Bistand, Udviklingspolitik og Civilsamfund
8