Udenrigsudvalget 2013-14, Finansudvalget 2013-14, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 42, FIU Alm.del Bilag 26, KEB Alm.del Bilag 74
Offentligt
1303544_0001.png
1303544_0002.png
1303544_0003.png
Aktstykke nr.102
Folketinget 2010-11
Afgjort den 5. maj 2011

102

Udenrigsministeriet.København, den 31. marts 2011.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2011afgives tilsagn på 380,0 mio. kr. fra Klimapuljen i støtte til tre multilaterale, tre bilaterale og enkeltetværgående klimaindsatser.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2011 opførte bevilling på 753,5 mio. kr. til §06.34.01. Miljø- og klimabistand i udviklingslande mv.BaggrundSom en del af det danske bidrag til den opstartfinansiering, som i-landene gav tilsagn om underCOP15 i København i 2009, finansieres i 2011 forskellige indsatser med 380,0 mio. kr. over Klima-puljen. For at imødegå en forventet kritik af i-landenes manglende opfyldelse af tilsagn om opstartfi-nansiering godkendte regeringens klimakonference-udvalg allerede i november 2010 fordelingen afKlimapuljen 2011, som regeringen med forbehold for de bevilgende myndigheders godkendelse kund-gjorde under klimakonferencen i Cancun, COP16. Klimapuljen 2011 vil i overensstemmelse medKøbenhavnsaftalen blive balanceret mellem indsatser til begrænsning af CO2 udledning og tilpasningtil klimaændringer.ProjektbeskrivelseUnder Klimapuljen 2011 vil der blive givet støtte til tre multilaterale, tre bilaterale og enkelte tvær-gående indsatser. Der er tale om følgende tre nye multilaterale indsatser:1)Støtte til gruppen af små ø-stater blandt udviklingslandene (80,0 mio. kr.):Formålet er i samar-bejde med østaternes egen organisation at fremme bæredygtig energiforsyning, så de på sigt står bedrerustet til klimaudfordringerne. Støtten vil blive kanaliseret gennem Verdensbanken og UNDP somimplementerende organisationer. Danmark vil være den første bidragsyder til dette initiativ. Der erforventning om, at også andre lande vil bidrage.2)Støtte til Global Green Growth Institute (3GI) (90,0 mio. kr.):Er oprettet på initiativ af Sydkorea.Formålet er at støtte udviklingslandene med at udvikle omkostningseffektive reduktions- og tilpas-ningsstrategier, inkl. metoder til emissionsopgørelse (MRV). Endvidere støttes 3GIs generelle arbejdemed udvikling af en ny model for grøn økonomisk vækst i udviklingslande, der integrerer fattigdoms-reduktion og social udvikling med miljømæssig bæredygtighed, forebyggelse af klimaændring og
b.
AS001267Udenrigsmin., j.nr. 104.G.13.
2
energisikkerhed. Instituttet er stadig under opbygning og forventes fuldt etableret i løbet af 2011. Ho-vedsædet er i Seoul, og der planlægges etableret fem regionalkontorer, heraf et i Danmark.3)Bidrag til en tysk iværksat international fond, Global Climate Partnership Fund (GCPF) (40,0mio. kr.):Fonden skal mobilisere private midler til klimarelevante investeringer i udviklingslande ho-vedsageligt via lokale finansielle institutioner. Formålet er at fremme vedvarende energi og energief-fektivisering særligt i små og mellemstore virksomheder. Fonden vil samtidig kunne yde fagligrådgivning til kapacitetsopbygning af de pågældende lokale institutioner. Fonden finansieres gennemsalg af aktier og obligationer. Den del af aktiekapitalen, som erhverves af donorer, kan henregnes somudviklingsbistand. Disse aktier og udbyttet herfra skal dække et eventuelt tab på fondens udlån oginvesteringer.Generelt gælder, at landekredsen under de multilaterale programmer både omfatter lande med etbetydeligt reduktionspotentiale og lande med behov for støtte til tilpasning til klimaændringerne. Kli-mafinansieringen vil dermed komme til at omfatte en bredere kreds af u-lande end normalt for dendanske bilaterale udviklingsbistand. Det vurderes, at reduktionsaktiviteter på længere sigt også vil haveen fattigdomsreducerende effekt.De bilaterale indsatser er en videreførelse af de pilotindsatser, der blev igangsat og finansieret afKlimapuljens midler i 2010 i Kenya, Maldiverne og Indonesien:1)Programmet i Kenya (50,0 mio. kr.):Udspringer af den nationale strategi for klimatilpasning, somisær har fokus på den private sektor. Formålet med programmet er at fremme innovation og forret-ningsmuligheder inden for klimatilpasning og bæredygtig energi, ikke mindst i relation til de fødeva-reproducerende erhverv, herunder særligt landbrug. Det er formuleret og gennemføres i tæt tilknytningtil de eksisterende dansk-støttede hhv. naturressource-program og privat sektorprogram under hensyntil fattigdomsbekæmpelse og ligestilling.2)Programmet i Indonesien (50,0 mio. kr.):Formålet er at bidrage til CO2 binding og biodiversi-tetsgenopbygning via et skov-rehabiliteringsprogram i et ca. 1000 km2 stort område i Harapan påSumatra. Harapan er den første rehabiliterings-koncession givet af de indonesiske myndigheder, ogprogrammet er dermed et pilotprojekt på en række områder. Det omfatter genetablering og beskyttelseaf tropisk regnskov, økonomisk og social udvikling i lokalbefolkningen, skovbevarelse herunder op-rindelige folks rettigheder samt en forskningskomponent. Programmet gennemføres af en stor nationalNGO, Burung, som er én af regeringens rådgivere på skovrehabilitering og bæredygtig drift.3)Programmet i Maldiverne (50,0 mio. kr.):Programmet fokuserer på klimatilpasning under hensyntil de helt specielle forhold, som hersker i ø-staten. Det vil fokusere på katastrofeberedskab, kystsikringog klimatilpasset infrastruktur samt naturressourcebeskyttelse, som vil være målrettet bæredygtig an-vendelse af de begrænsede naturressourcer, udvikling af miljøvenlige energikilder og beskyttelse ogbedre udnyttelse af stærkt begrænsede vandressourcer. Programmet er udarbejdet i samarbejde medUNDP, som vil være ansvarlig for gennemførelsen sammen med nationale og lokale myndigheder.Der lægges i alle aktiviteter – såvel de multilaterale som de bilaterale – vægt på nationalt og lokaltejerskab og på, at der sker en koordinering med landenes øvrige udviklingsstrategier og andre donorersindsatser.Endelig vil der tiltværgående indsatser blive ydet 20,0 mio. kr.,som omfatter støtte til forhand-lingsprocessen, civilsamfundsaktiviteter med fokus på oprindelige folk samt faglig rådgivning til atunderstøtte klimapuljeindsatser.BudgetDet samlede budget andrager 380,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:
3
Ø-statsprogrammetGlobal Green Growth InstituteGlobal Climate Partnership FundKenya, Indonesien og Maldiverne hver 50 mio. kr.Tværgående indsatserI alt
80,0 mio. kr.90,0 mio. kr.40,0 mio. kr.150,0 mio. kr.20,0 mio. kr.380,0 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt med 380,0 mio. kr. under § 06.34.01.70. Klimapulje. Tilsagnet vil bliveudbetalt i årene 2011-2013.Væsentlige risikoelementerBegrænset kapacitet i udviklingslandene ligesom ukoordinerede procedurer i de multilaterale insti-tutioner kan medføre forsinkelser i gennemførelsen af de konkrete initiativer. Manglende enighed blandtøstaterne kan også skabe forsinkelser i Ø-statsprogrammet.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger35,0 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,at der i finansåret 2011 afgives tilsagn på 380,0 mio. kr. fra Klimapuljen i støtte til tre multilaterale, trebilaterale og enkelte tværgående klimaindsatser.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2011 opførte bevilling på 753,5 mio. kr. til §06.34.01. Miljø- og klimabistand i udviklingslande mv.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 31. marts 2011
SØRENPINDTil Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 05-05-2011