Udenrigsudvalget 2013-14, Finansudvalget 2013-14, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 29, FIU Alm.del Bilag 17, KEB Alm.del Bilag 57
Offentligt
1299176_0001.png
1299176_0002.png
Udenrigsministeriet
Folketingets UdenrigsudvalgFolketingets FinansudvalgFolketingets Klima-, Energi- og Bygningsudvalg
Asiatisk Plads 2DK-1448 København KTelefon +45 33 92 00 00Telefax +45 32 54 05 33E-mail: [email protected]http://www.um.dkGirokonto 3 00 18 06
Journalnummer
Kontor
104.DAN.6-6.f82.C.71.a.
KVA
11. november 2013
I lyset af sagen vedrørende GGGI og samråd herom i Udenrigsudvalgetden 23. oktober 2013 vil jeg gerne understrege, at jeg ønsker en så godog grundig orientering af Folketinget som muligt, og at jeg altid gernebesvarer spørgsmål og møder op i samråd – også når det gælder konkretesager.Men jeg mener, det er formålstjenstligt at bevare og overholde deeksisterende regler for orientering af Folketinget i sager om korruption.Vi har under udviklingssamarbejdet over 2.500 igangværende bevillinger.Hvis vi indfører en praksis, hvorunder der skal tilgå Folketinget løbenderapporteringer i de tilfælde, hvor der opstår andre typer af problemer, vilvi skabe en administrativ praksis, som fjerner fokus på de særlige sager afstørre omfang eller af særlig principiel karakter, og som vil være megetressourcekrævende. Dertil kommer, at det vil udvande spørgsmålet omansvaret for administration af udviklingsbistanden. Det er et ansvar, derligger hos udviklingsministeren.Det betyder ikke, at jeg ikke ønsker en grundig debat og orientering omudfordringer i og resultater af udviklingssamarbejdet. Det sikrer vigennem den meget tidligere inddragelse af Udenrigsudvalget iudarbejdelsen af nye strategier og landepolitikpapirer, genneminddragelsen af Udviklingspolitisk Råd og gennem det nye Åbne Danida(http://um.dk/da/danida/om-danida/det-aabne-danida/). Der bliverlavet talrige evalueringer og reviews, der lægges åbent frem(www.evaluering.dk), og hvis der opstår begrundet mistanke omkorruption, lægges det åbent frem på vores hjemmeside, samtidig med atdet oversendes til Rigsrevisionen, ligesom de større og særlige principiellesager oversendes til Finansudvalget og Udenrigsudvalget.Dette blot for at understrege, at jeg står bag udtalelsen om, at vi gernedrøfter udviklingssamarbejdet med Folketingets udvalg, men at det medover 2.500 igangværende bevillinger ikke er muligt eller ønskeligt at
2
indføre en ny rapporteringspraksis, men derimod sikre, at vi til stadighed,og som det har været gældende i forhold til GGGI-sagen, følger degældende regler og retningslinjer.Venlig hilsen
Christian Friis Bach