Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 271
Offentligt
1405733_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsnr.
2014 - 17956
Doknr.
173658
Dato
07-10-2014
Redegørelse vedr. dagsorden for IMFC-møder den 10.-
11. oktober 2014
I forbindelse med årsmøderne i den Internationale Valutafond (IMF) og Verdensban-
ken i Washington den 9.-12. oktober 2014 afholdes møder i den Internationale Mone-
tære og Finansielle Komité (IMFC), som er den rådgivende ministerkomité for IMF.
Møderne i IMFC afholdes 10. og 11. oktober og vil blive ledet af komitéens formand,
Singapores finansminister, Tharman Shanmugaratnam.
Den nordisk-baltiske IMF-valgkreds, som Danmark er medlem af, ventes på IMFC-
mødet repræsenteret ved den finske finansminister, Antti Rinne. Danske synspunkter
vil desuden indgå i EU’s fælles skriftlige indlæg til IMFC.
Mødet i IMFC ventes at omhandle udviklingen i verdensøkonomien samt den globale
økonomisk-politiske dagsorden, herunder fremskridt i håndteringen af krisen og styr-
kelse af den globale vækst og beskæftigelse, samt reformer af IMF.
Udviklingen i verdensøkonomien
I
udkast
til IMF’s efterårsudgave af World Economic Outlook (WEO)
1
, er skønnet for
den globale vækst omtrent uændret sammenlignet med prognoseopdateringen fra juli,
om end skønnet for 2014 er 0,4 pct. enheder lavere end forventet i foråret. IMF forven-
ter en stigning i global BNP på 3,3 pct. i 2014 og 3,9 pct. i 2015,
jf. tabel 1.
2
Grundlæggende er den globale økonomi i bedring, og væksten ventes at tage til over
prognoseperioden, blandt andet understøttet af den fortsat lempelige pengepolitik og
aftagende finanspolitisk konsolidering. Genopretningen er dog fortsat ujævn, med
store forskelle landende imellem. Det samlede skøn dækker således over en opjuste-
ring i USA, mens udsigterne for euroområdet og Japan er nedjusteret. Nedjusteringer-
ne skyldes hovedsageligt en svag udvikling gennem første halvår af 2014.
Sammenlignes IMF’s skøn med
Økonomisk Redegørelse,
august 2014, er der for
Danmarks største samhandelspartnere tale om stort set samme skøn for USA og
Storbritannien, mens der er tale om lidt lavere skøn euroområdet svarende til -0,3 og
-0,4 pct.-point i 2014 og 2015.
Genopretningen i euroområdet er fortsat træg, og væksten dæmpes af svag inden-
landsk efterspørgsel, høj gæld, samt den stadig høje arbejdsløshed i kølvandet på
krisen. IMF forventer en vækst på 0,8 pct. i 2014 og 1,3 pct. i 2015. Nedjusteringen
skyldes især et uventet dårligt 2. kvartal i en række lande. Det indebærer, at IMF ned-
1
Prognosens kapitel 1 og 2 (som indeholder de centrale skøn) forventes offentliggjort den 7. oktober. Dette
notat er baseret på et foreløbigt udkast til prognosen, og tallene kan dermed være ændret i den endelige
version.
2
IMF skønnede i april den globale vækst til 3,6 pct. i 2014 og 3,9 pct. i 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405733_0002.png
justerer forventningerne til væksten i blandt andet Tyskland, Frankrig og Italien. Over
prognoseperioden forventes væksten dog igen at tage til, blandt andet understøttet af
en lempelig pengepolitik og tiltagende global vækst.
Tabel 1
Foreløbige skøn for BNP-vækst fra
udkast
til
World Economic Outlook,
oktober 2014
Prognose
Pct.
Verden
Industrialiserede økonomier
USA
Euroområdet
Tyskland
Frankrig
Italien
Spanien
Japan
Storbritannien
Canada
Danmark
Emerging markets og udviklingslande
Central- og Østeuropa
CIS
4
Kina
Indien
ASEAN-5
5
Afrika syd for Sahara
Mellemøsten og Nordafrika
Latinamerika
2013
3,3
1,4
2,2
-0,4
0,5
0,3
-1,9
-1,2
1,5
1,7
2,0
0,4
4,7
2,8
2,2
7,7
5,0
5,2
5,1
2,5
2,7
2014
3,3
1,8
2,2
0,8
1,4
0,4
-0,2
1,3
0,9
3,2
2,3
1,5
2
4,5
2,8
0,7
7,4
5,6
4,7
5,2
2,7
1,3
2015
3,9
2,3
3,1
1,3
1,5
1,0
0,8
1,7
0,8
2,7
2,4
1,8
2
5,0
2,9
1,9
7,1
6,4
5,4
5,8
3,9
2,2
Ændring ift. tidligere prog-
nose
1
2014
-0,1
0,0
0,5
-0,3
-0,5
-0,4
-0,5
0,1
-0,7
0,0
0,1
0,0
3
-0,1
0,0
-0,1
0,1
0,2
0,1
-0,2
-0,3
-0,7
2015
-0,1
-0,1
0,0
-0,2
-0,2
-0,5
-0,3
0,1
-0,3
0,0
0,1
0,1
3
-0,2
0,0
-0,1
0,0
0,0
-0,2
0,0
-0,9
-0,4
Ændring i forhold til WEO update, juli 2014.
Tallene i tabellen er fra det foreløbige udkast til WEO. IMF har tilkendegivet, at de forventer en nedjuste-
ring af skønnet i forbindelse med offentliggørelsen af den endelige WEO.
3)
Ændring i forhold til WEO, april 2014, idet prognoseopdateringen fra juli kun indeholder skøn for de stør-
ste økonomier.
4)
Commonwealth of Independent States – de tidligere Sovjet-republikker.
5)
Indonesien, Malaysia, Filippinerne, Thailand og Vietnam.
Kilde: IMF,
World Economic Outlook – udkast,
oktober 2014
1)
2)
Amerikansk økonomi ser grundlæggende stærk ud, og IMF forventer en vækst på 2,2
pct. i 2014 og 3,1 pct. i 2015. Særligt arbejdsmarkedet har vist tegn på bedring, og er
sammen med lave renter og aftagende finanspolitiske stramninger med til at styrke
den indenlandske efterspørgsel.
I Japan ventes en vækst på 0,9 pct. i 2014 og 0,8 pct. i 2015 (i forhold til hhv. 1,6 pct.
og 1,1 pct. fra juliprognosen). Nedjusteringen skyldes især at den vækstdæmpende
effekt af gennemførte momsforhøjelser har været større end ventet. I Kina skønner
IMF en aftagende men fortsat høj vækst, der ventes at udgøre 7,4 pct. i år og 7,1 pct.
til næste år.
I forbindelse med IMF’s netop overståede Artikel IV-mission til Danmark blev det til-
kendegivet, at IMF har i sinde at nedjustere vækstudsigterne for dansk økonomi fra
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405733_0003.png
det foreløbige udkast til den endelige udgave af WEO. Skønnet i den endelige udgave
af WEO ventes at blive i størrelsesorden �½-1 pct. i 2014 og omkring 1�½ pct. i 2015.
Ifølge IMF er der fortsat behov for en betydelig reformindsats både i de industrialise-
rede økonomier og i emerging markets. I euroområdet er der behov for reformer, der
på den ene side understøtter den indenlandske efterspørgsel, og på den anden side
er med til at øge udbuddet og dermed styrke den potentielle produktion på længere
sigt. Hvis den lave inflation fortsætter, bør den Europæiske Centralbank ifølge IMF
være klar til at gøre mere, herunder åbne mulighed for mere vidtgående kvantitative
lempelser af pengepolitikken. I emerging markets efterlyses reformer der kan korrigere
for den ubalancerede vækst.
Generelt ser IMF et forværret risikobillede, hvilket i høj grad skyldes den aktuelle uro i
Mellemøsten samt konflikten mellem Rusland og Ukraine. IMF forventer som ud-
gangspunkt ikke store direkte konsekvenser af konflikten, men i højere grad i form af
indirekte risiko gennem potentielt højere oliepriser. Fremadrettet vurderes den gradvi-
se normalisering af den amerikanske pengepolitik også at kunne udgøre en risikofak-
tor, jf. uddybning nedenfor.
Den globale økonomisk-politiske dagsorden, herunder IMF’s rolle
Diskussionen på IMFC-mødet ventes at tage afsæt i en synteserapport (”Global Policy
Agenda”) fra IMF’s administrerende direktør, Cristine Lagarde, hvori vurderinger og
anbefalinger fra IMF’s centrale bilaterale og multilaterale overvågningsrapporter er
sammenfattet.
Drøftelsen i IMFC ventes således at fokusere på fremskridtene i implementering af
centrale politikprioriteter; håndteringen af økonomisk-politiske udfordringer, herunder i
lyset af øgede geopolitiske risici, aftagende vækstpotentiale i mange økonomier samt
potentielle afsmittende virkninger af en gradvis normalisering af pengepolitikken; samt
tilpasning af IMF’s prioriteter og styring til den skiftende globale økonomi.
Implementering af centrale politikprioriteter, større risici og tiltagende sårbarheder
Det er IMF’s vurdering, at IMF-medlemslandene generelt har gjort fremskridt i imple-
menteringen af centrale politikprioriteter, og at den økonomiske genopretning fortsæt-
ter, men samtidig peges på, at fremskridtene i forhold til implementering af strukturelle
reformer til fremme af jobskabelse og vækst generelt er langsomme.
I
EU/euroområdet
er der på det seneste blevet ført en passende lempelig penge-
politik, der er sikret fremskridt i forhold til etableringen af en bankunion, herunder
en fælles afviklingsmekanisme, og gennemførelsen af en omfattende vurdering af
sundhedstilstanden i de europæiske banker. Der udestår imidlertid stadig at blive
etableret en effektiv og fælles brofinansiering (’backstop’). Samtidig er der behov
for større fremskridt i reformer af produkt- og arbejdsmarkeder for at styrke pro-
duktivitet og konkurrenceevne.
I
USA
er den gradvise normalisering af pengepolitikken i gang. Centralbankens
kommunikation herom har generelt fungeret effektivt, men der er behov for styr-
ket vejledning til de finansielle markeder om centralbankens planer. Der er opnå-
et nogle fremskridt i reformer af arbejdsmarkedet. Derimod er ikke sket tilstræk-
keligt i forhold til at investere i infrastruktur. Det føderale gældsloft er midlertidigt
suspenderet frem til begyndelsen af 2015, men der udestår fortsat enighed om en
mellemfristet finanspolitik konsolideringsplan for at sikre finanspolitisk holdbar-
hed.
I
Japan
fortsætter centralbanken sine aggressive pengepolitiske lempelser. Ja-
pan mangler også at fremlægge en plan for at sikre finanspolitisk holdbarhed.
I
emerging markets
har pengepolitikken generelt været passende, om end inflati-
onen har ligget over målsætningerne i nogle lande og opbygning af finansielle
sårbarheder som følge af stor kreditvækst er blevet stadigt mere tydelig i andre
lande (særligt i
Kina).
Den nødvendige finanspolitiske tilpasning er imidlertid ge-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405733_0004.png
nerelt forsinket, og den private sektors gældsætning og de afledte potentielle fi-
nanspolitiske forpligtelser er steget i nogle lande. Samtidig er fremskridtene i
gennemførelsen af strukturelle reformer til fremme af holdbar vækst meget for-
skellige, og der er generelt behov for at forbedre investeringsklimaet, styrke de
offentlige budgetrammer og institutioner.
I
lavindkomstlandene
er det lykkedes at fastholde en lav inflation og samtidig sik-
re fremskridt i forhold til mobilisering af offentlige indtægter samt styrket finansielt
tilsyn. Der er behov for større fremskridt på en række andre områder, herunder i
forhold til styrkede økonomisk-politiske rammer, stærkere institutioner, øget kvali-
tet af offentlige udgifter samt udvikling af sociale sikkerhedsnet.
IMF ser på baggrund heraf en række større risici for og sårbarheder i IMF-
medlemslandene, som kan bringe den igangværende økonomiske genopretning i fare.
For det første ser IMF en risiko for, at det
underliggende vækstpotentiale i mange
økonomier er lavere end tidligere forventet.
I de højest udviklede lande er der tiltagen-
de tegn på, at vækstpotentialet var aftagende allerede inden krisen satte ind, hvilket
kan have betydning for hastigheden af den igangværende genopretning. Samtidig
peger IMF på et stort strukturelt element i den seneste vækstafmatning i mange
emerging markets, hvilket kan rejse tvivl om holdbarheden af de høje vækstrater, som
oplevedes op til krisen og i årene umiddelbart efter krisen (2010-2011). I fraværet af
tiltag til håndtering af de strukturelle barrierer for væksten, er der risiko for at verdens-
økonomien holdes fast på et relativt lavt vækstniveau, hvilket kan svække jobskabel-
sen og forværre økonomiernes sårbarheder. IMF peger særligt på de høje offentlige
gældsbyrder som en sådan sårbarhed.
For det andet ser IMF en risiko for, at
vedvarende lempelig pengepolitik
og dermed
fortsat søgen i den finansielle sektor efter afkast, kan medføre opbygning af systemi-
ske finansielle risici, særligt i de mindre regulerede dele af den finansielle sektor.
Pludselige, større korrektioner på de finansielle markeder kan afspore genopretningen
og føre til større udsving i kapitalbevægelserne til og fra de emerging markets og lav-
indkomstlande, som er tæt knyttet til de internationale finansielle markeder. IMF ser
især en risiko for, at en hurtigere og større rentestigning i USA, end aktuelt forventet –
fx foranlediget af den igangværende pengepolitiske tilpasning – kan være en potentiel
kilde til sådanne pludselige markedskorrektioner.
For det tredje ser IMF en risiko i, at de
vedvarende geopolitiske risici
svækker genop-
retningen i de berørte lande og breder sig i form af svækket tiltro til økonomien i andre
regioner. Selvom de økonomiske konsekvenser af Rusland/Ukraine-konflikten forelø-
bigt har vist sig relativt inddæmmet, kan yderligere eskalering i konflikten generere
betydelige afsmittende virkninger, både regionalt og globalt, fx i form via forstyrrelser
af råvarepriser, øget risikoaversion i den finansielle sektor og svækket erhvervstillid
hos handelspartnere. Samtidig kan udviklingen i Mellemøsten resultere i kraftigt sti-
gende energipriser. Endelig kan yderligere spredning af Ebolaudbruddet i det vestlige
Afrika til andre lande udgøre en betydelig risiko for væksten i hele Afrika syd for Saha-
ra.
Økonomisk-politiske udfordringer
På baggrund af IMF’s vurdering af implementeringen af de nødvendige politikker i
IMF-medlemslandene og det aktuelle risikobillede for verdensøkonomien, peger IMF
på, at den centrale udfordring er at støtte genopretningen og gøre den mere holdbar,
særligt via reformer til håndtering af strukturelle væksthindringer.
Mange af IMF’s politikanbefalinger afspejler anbefalingerne i forbindelse med det se-
neste IMFC-møde i foråret. Det er imidlertid IMF’s vurdering, at en lempelig pengepoli-
tik langt fra vil være tilstrækkeligt, og der er behov for betydelige tiltag på tværs af
IMF-medlemskredsen for at styrke den faktiske og den potentielle vækst. Det skal
gøres ved at genskabe tilliden, styrke investeringer, reformere arbejds- og produkt-
markeder, samt løfte produktivitet og konkurrenceevne.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405733_0005.png
Strukturreformer
vil være en prioritet med henblik på at skabe vækst, og vil skulle
indebære reformer til styrkelse af både arbejdsudbud og -efterspørgsel, investeringer
og produktivitet. Det konkrete reformbehov varierer mellem lande og regioner, og
mens nogle reformer kan tage tid at implementere og levere afkast i form af vækst, vil
andre reformer – herunder produktive infrastrukturinvesteringer – kunne bidrage posi-
tivt til væksten allerede på kort sigt.
Mange lande bør styrke arbejds- og produktmarkederne, og reformer af arbejdsmar-
keder bør ifølge IMF være en prioritet for mange lande, men særligt i
eurolande med
betalingsbalanceunderskud, USA
og flere større emerging markets (særligt
Brasilien,
Indien, Kina
og
Sydafrika).
I forhold til lande med høj ungdomsarbejdsløshed, herun-
der visse eurolande, vil det især kunne omfatte tiltag til lavere sociale arbejdsgiveraf-
gifter og programmer for uddannelse og træning af unge. I
Japan
vil udfordringen væ-
re at øge arbejdsstyrken, herunder i form af øget erhvervsdeltagelse blandt kvinder,
og reducere segmenteringen på arbejdsmarkedet. Samtidig vil produktmarkedsrefor-
mer i form af deregulering (Japan og nogle
eurolande)
og fjernelse af barrierer for
handel og investeringer i mange
emerging markets
kunne styrke produktivitet og
vækstgrundlag.
Øgede investeringer, særligt i infrastruktur, vil kunne bidrage med et betydeligt skub til
efterspørgslen i de
højest udviklede lande,
samt fjerne infrastrukturflaskehalse og
understøtte den økonomiske udvikling i flere
emerging markets
(særligt
Indien, Brasi-
lien
og
Sydafrika)
og lavindkomstlande. På tværs af IMF-medlemskredsen vurderer
IMF, at infrastrukturinvesteringer vil kunne styrke den potentielle vækst på mellem-
langt sigt. Investeringer i infrastruktur bør således styrkes i de lande, hvor der er et
konkret identificeret behov, fx behov for vedligehold og modernisering (Tyskland og
USA),
og hvor der er finanspolitisk råderum. I de øvrige lande bør prioriteten i stedet
være at styrke kvaliteten af nye infrastrukturinvesteringer, herunder via forbedrede
offentlige investeringsprocesser.
Af andre centrale reformområder ser IMF bl.a. et behov for at styrke adgangen til ud-
dannelse, fremme innovation og sikre finansiel inklusion (emerging
markets
og
udvik-
lingslande),
fremme små og mellemstore virksomheders adgang til kapital (euroområ-
det)
og forbedre de generelle investeringsforhold (Indonesien,
Rusland
og
Tyrkiet).
For så vidt angår
indretningen af finanspolitikken,
lægger IMF vægt på, at der er
behov for at styrke kvaliteten af de offentlige udgifter og indtægter. Et hurtigere øko-
nomisk opsving vil kunne understøttes af klare specificerede finanspolitiske tiltag, der
reducerer beskatning af arbejde, modvirker skatteunddragelse, sikrer effektiv priorite-
ring af offentlige udgifter og sikrer øgede effektive offentlige investeringer. Styrkelse af
de institutionelle finanspolitiske rammer vil også kunne bidrage til at reducere finans-
politiske risici, herunder som følge af høj låntagning hos lokalregeringer (Kina).
I de
højest udviklede lande
fortsætter den finanspolitiske konsolidering, og den over-
ordnet set neutrale finanspolitik i
euroområdet
balancerer hensynet mellem understøt-
telse af efterspørgslen og hensynet til gældsholdbarhed. De offentlige gældskvoter i
forhold til BNP er imidlertid fortsat meget høje i flere lande. Samtidig udgør det beher-
skede økonomiske opsving, en generelt svækket vilje til yderligere finanspolitiske til-
pasninger samt lav inflation yderligere en risiko for finanspolitikken fremadrettet. Nøje
kalibrering af hastigheden og sammensætningen af de finanspolitiske konsolideringer
er nødvendig for at understøtte vækst og beskæftigelse. I nogle lande – særligt
USA
og
Japan –
er det forsat vigtigt at fastlægge troværdige mellemfristede konsolide-
ringsplaner.
Om end det umiddelbare pres på de offentlige finanser er aftaget i mange
emerging
markets
og
lavindkomstlande,
efterlader et lille finanspolitisk råderum kun meget be-
grænsede muligheder for styrkelse af velfærdsordninger.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405733_0006.png
I forhold til de
pengepolitiske udfordringer,
peger IMF på, at den vedvarende lave
økonomiske vækst og den igangværende finanspolitiske konsolidering i de
højest
udviklede lande
nødvendiggør en pengepolitik, der fortsat understøtter efterspørgslen,
idet udfordringerne i de enkelte lande – og dermed også kravene til indretningen af
pengepolitikken – imidlertid er blevet stadigt mere forskellige.
For så vidt angår
euroområdet
bydes de seneste tiltag fra Den Europæiske Central-
bank (ECB) velkommen. Skulle inflationsudviklingen imidlertid ikke forbedres, og skul-
le inflationsforventningerne fortsætte med at falde, bør ECB være parat til at gøre
yderligere, herunder i form af opkøb af statslige aktiver. I
Japan
bør centralbanken
være forberedt på at agere omgående i form af yderligere pengepolitiske lempelser,
såfremt den seneste tids tendens til øget inflation og højere inflationsforventninger
pludselig måtte vende. I
USA
vil tydelig og systematisk kommunikation om pengepoli-
tikken kunne hjælpe med at understøtte de finansielle markeders forventninger til den
fremtidige pengepolitik, og dermed begrænse usikkerhed og større markedsudsving
som følge af den gradvise pengepolitiske normalisering. I lande hvor genopretningen
har fået bedre fat, og hvor udviklingen på boligmarkedet (særligt
UK)
og aktiemarke-
derne (særligt
USA)
giver anledning til bekymring, kan såkaldte makroprudentielle
tiltag udgøre en første forsvarslinje i forhold til at opretholde den finansielle stabilitet.
For mange
emerging markets
ventes den gradvise stramning af pengepolitikken i nog-
le af de højest udviklede lande at resultere i en aftagende udenlandsk investeringsef-
terspørgsel i landenes aktiver, hvilket IMF generelt finder hensigtsmæssigt, men der
er også risiko for negative afsmittende virkninger på emerging markets og tiltagende
udsving i de internationale kapitalbevægelser til og fra disse lande. I lande med høj
inflation eller store betalingsbalanceunderskud (især
Sydafrika
og
Tyrkiet)
bør penge-
politikken strammes for at reducere sårbarheder og genopbygge pengepolitisk hand-
lemulighed i lyset af en forventet gradvis stramning at de internationale finansierings-
forhold.
For så vidt angår
udfordringer i forhold til den finansielle sektor
påpeger IMF, at
der i de
højest udviklede lande
generelt kan observeres en opbygning af overdreven
risikovillighed i nogle sektorer, hvilket nødvendigvis må adresseres. For tilsynsmyn-
digheder og makroprudentielle myndigheder bør fokus særligt være på private virk-
somheders stigende gældsætning og den hastige vækst i udbredelsen af ikke-
bankrelaterede finansielle aktører i
USA
samt på udviklingen i huspriserne i
UK.
I
euroområdet
vil det være afgørende – på baggrund af den omfattende evaluering af
sundhedstilstanden i de europæiske bankers balancer – at implementere eventuelle
korrigerende tiltag på en hurtig og transparent måde. Derudover vil etableringen af en
effektiv backstop til bankunionen være afgørende for at bryde koblingen mellem finan-
siel sektor og statsgæld. Det vil endvidere være nødvendigt at adressere den private
sektors fortsat høje gæld med henblik på at fremme produktive investeringer.
I
emerging markets
observeres en stigende finansiel risikotagning og øget gældsæt-
ning blandt private virksomheder, og i
Kina
udgør især udviklingen på ejendomsmar-
kedet en central risiko. Det er afgørende, at myndighederne er opmærksomme på
udviklingen, og er parate til at agere i forhold til kraftigt stigende gældsætning og fi-
nansieringsskævvridninger i udenlandsk valuta, samt i forhold til bankers afhængighed
af markedsfinansiering eller store virksomhedsindskud.
Der er ifølge IMF taget vigtige skridt på den internationale scene i forhold til styrkelse
af finansiel regulering og tilsyn, og centrale elementer af kapital- og likviditetskravene i
Basel III er nu ved at blive implementeret globalt. Der er imidlertid behov for politisk
tilsagn om at yderligere fremme af reformer til håndtering af banker, der vurderes at
være globalt systemisk vigtige, og for store til at lade gå ned (”too-big-to-fail”), særligt i
forhold til at sikre international konvergens i afviklingsregimer for nødlidende grænse-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405733_0007.png
overskridende banker. Med tiltagende risikoopbygning i skyggebanksektorer i flere
lande er der endvidere behov for at færdiggøre og implementere styrket regulering og
tilsyn hermed.
Ifølge IMF er der
behov for fælles tilgang og internationalt konsistente politikker
med henblik på at styrke væksten. Aktuelle tiltag til styrkelse af vækst risikerer at for-
værre de eksisterende globale ubalancer yderligere. Der er derfor behov for dialog
lande imellem for at sikre en gnidningsfri rebalancering af den globale efterspørgsel,
og minimere de potentielt internationale afsmittende virkninger af landes politikker.
Den globale handel er fortsat dæmpet som resultat af den globale krise. I den aktuelle
situation, hvor vedtagelsen og implementeringen af den ellers relativt snævre Bali-
handelsaftale fra 2013 synes at være i problemer, er der behov for at genoptage de
fælles forsøg på at undgå en fragmentering af den globale handel. Åbne handelsafta-
ler inden for en multilateral dagsorden vil kunne styrke både handel og vækst.
De globale ubalancer er blevet reduceret betragteligt i løbet af de senere år, men der
er fortsat store betalingsbalanceoverskud i enkelte
eurolande,
mens der er stigende
betalingsbalanceunderskud i centrale
emerging markets
og enkelte af de
højest udvik-
lede råvareproducerende lande.
Stærk og balanceret global vækst vil kræve, at lande
med store betalingsbalanceoverskud (fx
Kina
og
Tyskland)
gør mere for at styrke den
indenlandske efterspørgsel samtidig med at ubalancerne i lande med betalingsbalan-
ceunderskud reduceres via finanspolitiske konsolideringer og strukturreformer. Øget
arbejdsmarkeds- og produktmarkedsfleksibilitet i lande med betalingsbalanceunder-
skud, og styrkede private investeringer og infrastrukturinvesteringer i lande med tilsva-
rende betalingsbalanceoverskud, ville bidrage til at reducere ubalancerne internt i
euroområdet.
Tilpasning af IMF til den ændrede globale økonomi
IMF vedtog i efteråret 2010 – efter forudgående enighed i G20 – en pakke af reformer,
som dels skal tilføre de hurtigt voksende emerging markets og udviklingslande betyde-
ligt større kvote- og stemmevægt i IMF, dels at de højest udviklede europæiske lande
forpligtede sig til at reducere sin repræsentation i IMF’s bestyrelse med samlet 2 stole
til fordel for netop emerging markets og udviklingslandene. Reformerne er efterfølgen-
de blevet ratificeret i langt de fleste IMF-medlemslande, herunder alle 28 EU-lande,
men endnu ikke i USA.
I lyset af den forsinkede implementering af reformerne, opnåedes enighed på IMFC-
mødet i april 2014 om, at reformimplementeringen bør have højeste prioritet, og man
opfordrede USA til at ratificere reformerne hurtigst muligt. Samtidig opnåedes enighed
om, at hvis ikke reformerne er ratificeret inden udgangen af 2014, vil man bede IMF
om at udvikle optioner for alternative næste skridt.
Nordisk-baltiske synspunkter
Den nordisk-baltiske IMF-valgkreds forventes på IMFC-mødet bl.a. fremhæve følgen-
de i det fælles indlæg præsenteret af den finske finansminister Antti Rinne:
Globale økonomiske og finansielle udfordringer
Den globale vækst har igen skuffet og forventningerne er blevet nedjusteret.
Negative risici dominerer fortsat, og de forværrede geopolitiske risici, særligt fra
Rusland/Ukraine-konflikten og fjendtligheder i Mellemøsten, kan have betydeli-
ge økonomiske implikationer.
Det er afgørende at løfte både den faktiske og den potentielle vækst. Finanspo-
litisk konsolidering med prioritering af tiltag, der understøtter væksten, kombine-
ret med strukturelle reformer bør implementeres. Pengepolitikken er lempelig og
bidrager på passende vis til genopretningen, men finanspolitikken er i mange
lande begrænset af høje gældsniveauer. Hvor der er finanspolitik råderum, kan
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405733_0008.png
det imidlertid udnyttes til at yderligere understøtte væksten via produktive inve-
steringer, herunder i infrastruktur. Det er imidlertid afgørende at det sker inden
for en troværdig og holdbar finanspolitisk ramme.
Væksten i emerging markets har generelt overrasket negativt og der er risiko
for, at den fortsat vil blive holdt tilbage af begrænsninger på udbudssiden, sær-
ligt i form af udbuds- og infrastrukturflaskehalse. Strukturelle reformer der styr-
ker produktiviteten og løfter den potentielle vækst vil være afgørende.
Den høje ledighed og gæld i mange europæiske lande må holdbart bringes ned.
De offentlige finanser og balancerne i den finansielle sektor balancer er gradvist
ved at blive repareret, hvilket er afgørende for styrket tillid og finansiel stabilitet.
Realøkonomien er i gradvis bedring, om end med forskellig hastighed i de en-
kelte europæiske lande. I tillæg til den lempelige pengepolitik bør genopretnin-
gen understøttes af ambitiøse strukturelle reformer og troværdig finanspolitik,
der sikrer langsigtet holdbarhed. Inden for rammerne af de europæiske finans-
politiske regler kan den indbyggede fleksibilitet i reglerne anvendes til at støtte
genopretningen og den generelle tillid. I de fleste lande er det finanspolitiske rå-
derum imidlertid meget begrænset, og yderligere lempelser af finanspolitikken
er hverken en kortsigtet eller langsigtet løsning, og risikerer at undergrave tilli-
den.
Styrkede kapitalkrav og forbedret grænseoverskridende samarbejde er nød-
vendigt for at modvirke opbygning af nye sårbarheder i den finansielle sektor,
og rammerne for afvikling af grænseoverskridende banker bør styrkes. Stærke-
re banker vil øge både realøkonomiens og den finansielle sektors robusthed.
Banker bør udnytte de fordelagtige markedsvilkår til at rejse kapital og styrke
balancerne. I Europa vil det igangværende arbejde med at implementere bank-
unionen styrke det finansielle system.
Aktivpriser er steget yderligere, særligt i den mere risikobetonede ende af spek-
tret. Der er tiltagende tegn på, at nogle aktivmarkeder udvikler sig på en måde
der ikke afspejler de underliggende forhold i økonomien, og visse risikoindikato-
rer er nu oppe på niveauer, der ikke er set siden krisens udbrud i 2008. Derud-
over er der tegn på overophedede boligmarkeder og associerede kreditbobler i
visse lande og regioner. For at understøtte den finansielle stabilitet vil makro-
prudentielle værktøjer skulle anvendes som supplement til den finansielle regu-
lering og pengepolitikken.
IMF’s rolle
Den netop gennemførte evaluering af IMF’s bilaterale og multilaterale overvåg-
ning bekræfter de betydelige ændringer som er blevet indført i forhold til IMF’s
overvågningsmetoder, redskaber og praksis siden evalueringen i 2011. Æn-
dringerne har givet yderligere analytisk tyngde til IMF’s vurderinger og anbefa-
linger. Fra nordisk-baltisk side lægges særligt vægt på yderligere udvikling af
analyser af risici og afsmittende effekter lande og sektorer imellem og på vigtig-
heden af makrofinansielle analyser og indarbejdelsen af den finansielle sektor-
overvågning i den bilaterale landeovervågning.
Nordisk-baltisk valgkreds støtter yderligere strømligning og konsolidering af
IMF’s centrale politikanbefalinger, herunder med henblik på at nå en bredere
modtagerkreds.
Der er behov for at IMF fokuserer yderligere på strukturelle reformer i de enkel-
te IMF-lande, særligt med henblik på at styrke potentiel vækst. Derfor støttes
også IMF’s forslag om at inkludere de strukturelle reformområder i udarbejdel-
sen af IMF’s politikanbefalinger, som er afgørende for den makroøkonomiske
udvikling i IMF-medlemslandene. Det inkluderer områder som sikring af dybere
finansielle markeder, fremme af bedre investeringsklima, arbejdsmarkeder og
indkomstfordeling, som ses som centrale områder i mange lande. IMF’s rolle i
forhold til strukturelle reformer bør være styret af IMF’s generelle mandat og
være begrænset til de områder, hvor IMF har kernekompetence. Samarbejde
med andre internationale institutioner vil derfor være vigtigt.
Nordisk-baltisk valgkreds støtter IMF’s vigtige arbejde med at styrke de kontrak-
tuelle rammer for håndtering af problemer i forbindelse med kollektiv optræden
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405733_0009.png
blandt obligationsejere i tilfælde af statsgældsproblemer og statsgældsrestruk-
tureringer. IMF’s forslag til styrkede rammer, som er udviklet på baggrund af
bred international konsultation og inddragelse, er et lovende skridt i retning af
mere effektive, forudsigelige og fair rammer for statsgældsforhandlinger.
Det er afgørende, at 2010-reformerne af IMF’s kvoter, stemmer og øvrige sty-
ring omgående implementeres. Det er nødvendigt for at styrke IMF’s effektivitet
og legitimitet, og yderligere dødvande risikerer at føre til et mere fragmenteret
international monetært og finansielt system, hvilket kan påvirke den globale
stabilitet og velfærd negativt.
Det er afgørende, at IMF med sin centrale placering i det internationale mone-
tære og finansielle sikkerhedsnet er tilstrækkeligt finansielt udrustet til at kunne
udføre sin rolle, imødekomme behov for assistance samt opretholde stabilitet.
Implementeringen af 2010-reformen og den ledsagende fordobling af IMF’s
permanente kvoteressourcer ville bekræfte IMF som en kvotebaseret institution.
I forhold til næste led i reformerne af IMF er det afgørende, at den forestående
revision af IMF’s formel til bestemmelse af landes kvoter og stemmer i IMF og
en aftale om størrelsen af IMF’s samlede kvoteressourcer betragtes som en in-
tegreret pakke. Det noteres at den nuværende kvoteformel fortsat leverer bety-
delige skift i kvoteandele i retning af hurtigt voksende økonomier i overens-
stemmelse med landenes relative position i verdensøkonomien. En større revi-
sion af formlen er derfor unødvendig.
9