Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 239
Offentligt
1394116_0001.png
Regeringens
udviklingspolitiske
prioriteter 2015
Plan til udgiftsrammer for
udviklingssamarbejdet
2015-2018
August 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0003.png
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
3
En ansvarlig og aktiv
udviklingspolitik
Danmark har i over 50 år været loyalt og solidarisk til stede i verdens fattigste lande.
Vi har skabt markante resultater inden for områder som sundhed og uddannelse,
og omdrejningspunktet har været – og er fortsat – at hjælpe med at løfte mennesker
fra fattigdom til et værdigt og produktivt liv. Vi har løbende justeret udviklingssamarbejdet,
så det hele tiden matcher behov og efterspørgsel i samarbejdslandene.
I dag efterlyser mange udviklingslande i højere grad
ligeværdighed, samarbejde og erfaringsudveksling.
De har brug for ansvarlige investeringer på spirende
markeder. De har brug for viden, erfaringer og kompe-
tencer inden for sundhed, vand, energi, miljø, klima,
landbrug og fødevarer. Med andre ord: De har brug for
Danmark. For det vi ved, og det vi kan.
Regeringens finanslovsforslag for 2015 stiller derfor
skarpt på behovet for at skabe bæredygtig vækst og
arbejdspladser i udviklingslandene. Et job er en vej ud
af fattigdom. Regeringen åbner for helt nye muligheder
for at bringe danske virksomheder og myndigheders
viden og ydelser i spil. Og vi skaber bedre sammenhæng
mellem udviklingspolitikken og øvrige politikområder.
Det handler om effektivitet og bæredygtighed og tager
udgangspunkt i den bredt forankrede strategi for
Danmarks udviklingssamarbejde, Retten til et Bedre Liv.
Dette finanslovsforslag er samtidig en stærk markering
af Danmarks frontposition inden for rettighedsarbejde
og humanitær tilstedeværelse. Regeringen vil i 2015
gøre en ekstra indsats for uddannelse, sundhed og
kvinders rettigheder i udviklingslandene og styrke
Danmarks humanitære bidrag til ustabile og katastrofe-
ramte områder. Det handler om medmenneskelighed
lokalt og sikkerhed globalt.
Endelig er der i finanslovsforslaget fokus på kultur og
oplysning. Kultur kan være katalysator for demokrati
og deltagelse i udviklingslandene, og herhjemme kan
en styrket oplysningsindsats bidrage til endnu mere
folkelig forankring og engagement. Danskerne skal
kende vores indsats – og vi må gerne være stolte af den!
Her kan også virksomhedernes indsats for social og
miljømæssig ansvarlig virksomhedsdrift bidrage.
Regeringen har siden sin tiltrædelse fastholdt et højt
niveau for udviklingsbistanden og vil også gøre det
i 2015, hvor udviklingsbistanden fastholdes på 0,83 pct.
af BNI og således vil udgøre 16.893 mio. kr. Det er en
stigning på 620 mio. kr. sammenlignet med 2014.
Jeg ser frem til et godt og konstruktivt samarbejde om
at omsætte Danmarks udviklingspolitiske prioriteter
til virkelighed. Til gavn for verdens fattige. Til gavn for
verdens udvikling. Til gavn for os alle.
Mogens Jensen
Handels- og udviklingsminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0004.png
4
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
Regeringens udviklingspolitiske
prioriteter 2015
Den rolle, som udviklingssamarbejdet spiller internationalt, undergår store
forandringer i disse år. Fattigdomsbilledet ændrer sig markant. Fremover vil
en stadig større del af verdens fattige bo i skrøbelige stater.
Tidligere meget fattige lande oplever vækst, men
væksten kommer ikke alle til gode, og en stor del af
verdens fattige vil også i fremtiden bo i mellemind-
komstlande og ikke kun i de fattigste lavindkomstlande.
Det globale fattigdomsbillede er forrykket, og udfordrin-
gerne er rykket med. Danmarks udviklingsengagement
og instrumenter skal tilpasses, så de svarer til landenes
konkrete behov, muligheder og udfordringer.
I takt med at lande vækster, falder udviklingsbistandens
andel af det samlede statsbudget i mange af de lande,
Danmark har udviklingssamarbejde med. I fremtiden
vil udviklingssamarbejdets rolle derfor mange steder
gradvist skulle forandre sig til i endnu højere grad at
fungere som katalysator for udvikling og løsninger på
globale problemer. Parallelt hermed vil nye partnere
som den private sektor, globale fonde og globale vel-
gørende organisationer spille en stadig vigtigere rolle
i udviklingssamarbejdet.
Dette års finanslovsforslag åbner nye muligheder for at
udvikle og tilpasse det danske udviklingssamarbejde og
bl.a. bringe den private sektor og danske myndigheder
mere i spil, så danske kompetencer, erfaringer og viden
kan bidrage til at løse både globale og lokale udviklings-
udfordringer.
Med finanslovsforslaget for 2015 lægger regeringen
samtidig op til at fortsætte den aktive danske indsats for
at bekæmpe fattigdom med menneskerettigheder og
vækst inden for de fire prioritetsområder i strategien for
Danmarks udviklingssamarbejde, Retten til et Bedre Liv:
menneskerettigheder og demokrati, grøn vækst, sociale
fremskridt samt stabilitet og beskyttelse. Den samlede
fordeling af udviklingsbistanden på finanslovsforslaget
fremgår af tabel 1-4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0005.png
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
5
Bekæmpe fattigdom med
bæredygtig vækst og anstændige
jobs – bringe flere danske
kompetencer bedre i spil
Et permanent job er den bedste vej ud af fattigdom, og der er brug for at skabe
flere jobs i udviklingslandene. Det gælder især til de mange millioner af unge,
der i dag står uden arbejde eller skal leve af småjobs.
Mere end nogensinde efterspørger udviklingslandene
øget samhandel, flere investeringer og ny teknologi,
så de kan udvikle deres samfund, økonomi og virksom-
heder samt skabe vækst og arbejdspladser. Udviklings-
landene vil have løsninger på udfordringer, som private
virksomheder, ikke mindst danske, kan levere inden for
bl.a. sundhed, vand, energi, miljø, klima, landbrug og
fødevarer.
I mange udviklingslande er der også et stort behov for
at sikre, at den hastige økonomiske vækst sker på et
bæredygtigt grundlag – såvel miljømæssigt som socialt.
Her har danske myndigheder kompetencer, viden og
erfaringer om rammebetingelser, politikudvikling og
regulering, som udviklingslandene ønsker at lære af.
Regeringen vil derfor i 2015 fortsætte den aktive indsats
for at forbedre betingelserne for den private sektor i
udviklingslandene, så der kan skabes vækst og jobs, og
gøre en særlig indsats for at møde udviklingslandenes
efterspørgsel efter danske myndigheders kompetencer
gennem strategiske samarbejder mellem danske
myndigheder og myndigheder i udviklingslandene.
Regeringen vil samtidig arbejde for at styrke samarbej-
det mellem regeringer, erhvervsliv, fagbevægelse og
civilsamfund, så der kan skabes en bedre dialog mellem
arbejdsmarkedets parter til gavn for jobskabelsen,
arbejdstagerrettigheder og den sociale beskyttelse.
Arbejdstagerrettigheder,
social ansvarlighed
og bæredygtige værdikæder
I 2015 vil regeringen gennem nationale og interna-
tionale samarbejder styrke indsatsen for at fremme
arbejdstagerrettigheder, virksomheders sociale ansvar-
lighed og bæredygtige værdikæder med i alt 142 mio. kr.
Det omfatter 80 mio. kr. til fortsatte rammeaftaler
med danske organisationer, der sigter mod at opbygge
fagbevægelser i udviklingslandene.
Som et nyt initiativ afsættes 20 mio. kr. til en særlig
indsats, der skal styrke den sociale dialog mellem
arbejdsmarkedets parter i udviklingslande og bringe
danske kompetencer, viden og erfaringer om social
dialog i spil i udviklingslandene. Der afsættes også
40 mio. kr. til et internationalt initiativ, der skal fremme
ansvarlige og bæredygtige værdikæder i produktions-
processen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0006.png
6
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
Arbejdstagerrettigheder, CSR & værdikæder
Opbygge fagbevægelser
Social dialog
Værdikæder
UN Global Compact
80 mio. kr.
20 mio. kr.
40 mio. kr.
2 mio. kr.
tigelse i udviklingslandene, finansieres over udviklings-
bistanden. Der allokeres med finanslovsforslaget
yderligere 100 mio. kr. til tilsvarende initiativer, så der
samlet afsættes 239 mio. kr. over udviklingsbistanden
til området.
De nye initiativer omfatter 72 mio. kr. til en styrket
indsats for samarbejde mellem danske myndigheder
og myndigheder i udvalgte udviklingslande. Disse
myndighedssamarbejder skal fremme en bæredygtig
og ansvarlig økonomisk vækst ved at koble dansk viden,
erfaringer og kompetencer til muligheder og udfordrin-
ger i udviklingslandene.
Der afsættes samtidig 7 mio. kr. til et program for
højpotentialeprojekter, der skal identificere og fremme
danske løsninger på udviklingslandes konkrete udfor-
dringer. Danida Business Explorer er en ny projekt-
udviklingsfacilitet, der kan støtte danske virksomheders
indledende undersøgelser af muligheder for aktiviteter
i udviklingslande, der adresserer lokale udviklingsbehov.
Hertil afsættes 5 mio. kr. I 2015 afsættes desuden 20 mio.
kr. til fælles erhvervsfremstød, Danida Business Delega-
tions, i en række udvalgte udviklingslande og 1 mio. kr.
til en fælles online-platform for virksomhederne.
For at bidrage til finansieringen af lønsomme og
bæredygtige projekter inden for landbrug og fødevare-
forarbejdning i udviklingslande etableres en landbrugs-
investeringsfond med et tilskud på 89 mio. kr. i 2015.
Der etableres desuden en investeringsfacilitet for
Ukraine, der skal fremme vækst og beskæftigelse
og styrke små og mellemstore virksomheder i landet,
hvortil der afsættes 30 mio. kr. Endelig afsættes 15 mio.
kr. til en pulje, der skal støtte kapacitetsopbygning
i indsatsen mod pirateri i Vestafrika til gavn for
befolkningen og investeringsklimaet i området.
Regeringen fortsætter støtten på 2 mio. kr. til FN’s
Global Compact, som arbejder for at styrke virksom-
hedernes samfundsansvar og efterlevelsen af Global
Compacts principper for menneske- og arbejdstager-
rettigheder, miljø og anti-korruption.
Bringe danske kompetencer
og viden i spil
Som en del af regeringens vækstpakke iværksættes
i 2015 en række nye initiativer, der skal fremme sam-
spillet mellem udviklingssamarbejdet og det kommer-
cielle engagement og bringe danske myndigheds-
kompetencer i spil. 139 mio. kr. af vækstpakkens
initiativer, der har til formål at bidrage til udvikling
og fattigdomsbekæmpelse gennem vækst og beskæf-
Vækstpakkelementer
Myndighedssamarbejde
Højpotentialeprojekter
Danida Business Explorer
Danida Business Delegations
Online platform
Landbrugsinvesteringsfond
Investeringsfacilitet, Ukraine
Pirateriindsats
72 mio. kr.
7 mio. kr.
5 mio. kr.
20 mio. kr.
1 mio. kr.
89 mio. kr.
30 mio. kr.
15 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0007.png
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
7
Sætte handling bag solidariteten
– hjælpe folk i nød og fremme
FN’s 2015-mål: kvinder,
uddannelse og sundhed
Om et år er det femten år siden, at verdens ledere med vedtagelsen
af FN’s Årtusindeerklæring forpligtede sig på nogle af de mest ambitiøse mål
for den globale udvikling, der nogensinde er formuleret – FN’s 2015-mål.
Målet var bl.a. at udrydde fattigdom og sult i verden, sikre grundskole til alle,
fremme ligestilling samt styrke kvinders og børns sundhed og rettigheder.
Målene har haft en stor effekt på investeringerne i
en lang række udviklingslande, og 700 mio. mennesker
er blevet løftet ud af fattigdom. Men arbejdet er ikke
færdigt. Flere mål er endnu ikke opfyldt, og frem-
skridtene er ulige fordelt.
Regeringen vil i 2015 sætte fokus på de områder, hvor
der er behov for en ekstra indsats for at nå 2015-målene.
Adgang til sundhed og uddannelse er en central del
af FN’s 2015-mål, og Danmark vil derfor arbejde for
at fremme pigers uddannelse og kvinders og pigers
seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder
(SRSR).
Styrket indsats for kvinders
og pigers seksuelle og reproduktive
sundhed og rettigheder
I 2015 øges kernebidraget til FN’s Befolkningsfond,
som arbejder for kvinders og pigers seksuelle og
reproduktive sundhed og rettigheder med 10 mio. kr.,
så der samlet afsættes 252 mio. kr.
Der afsættes desuden 85 mio. kr. til andre indsatser på
området, herunder 75 mio. kr. til en ny multidonorpulje,
som skal støtte civilsamfundets arbejde for kvinders
og unges ret til at bestemme over egen krop, for deres
adgang til prævention og til sikker og lovlig abort.
Herudover afsættes 375 mio. kr. til en ny fase af sund-
hedsprogrammet i Kenya, som har fokus på borgernes
seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder og
på at forbedre mødres adgang til reproduktive sund-
hedsydelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0008.png
8
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
Bedre uddannelse
i udviklingslandene
I tråd med Danmarks aktive engagement i arbejdet
for kvalitetsuddannelse øges bidraget til Det Globale
Partnerskab for Uddannelse med 100 mio. kr. til samlet
400 mio. kr. Partnerskabet arbejder for kvalitets-
uddannelse for alle børn, for at fjerne kønsbetingede
forskelle i uddannelsen, sikre uddannelse for de mest
marginaliserede og øge indsatsen for uddannelse,
særlig i skrøbelige stater.
Der afsættes samtidig 345 mio. kr. til den fortsatte
støtte til uddannelse i Afghanistan, der skal bygge
videre på de gode resultater, der allerede er opnået
i tæt samarbejde med de afghanske myndigheder
og det afghanske lokalsamfund.
Hjælpe folk i nød og bygge bro
til varig udvikling
Sikkerhed og stabilitet er en forudsætning for, at
udvikling kan bide sig fast. Derfor har regeringen
også i 2015 stort fokus på indsatsen i skrøbelige stater,
hvor en stigende del af verdens fattigste bor, og som
er længst fra at nå 2015-målene.
Danmark skal fortsat hjælpe folk i nød og være med til
at bygge bro til varig udvikling. Med flygtningestrømme,
humanitære kriser, krige og sammenbrudte stater er
der stærkt brug for at hjælpe landene i overgangen fra
konflikt til fred og sikkerhed. Danmark skal træde til
og udvise solidaritet, når lande og folk i nød beder om
hjælp.
Regeringen vil i 2015 øge støtten til de humanitære
indsatser med 250 mio. kr., så Danmark fortsat kan
svare hurtigt og effektivt på nye humanitære kriser.
Der afsættes således samlet 1.775 mio. kr. til humani-
tære indsatser, hvilket er en markant opjustering af
den danske støtte til området i kølvandet på de senere
års store internationale kriser.
Mens humanitære indsatser kan afhjælpe akutte behov,
skal der også sættes ind for at stabilisere og opbygge
bæredygtige stater. Regeringens Freds- og Stabilise-
ringsfond tilføres derfor i 2015 95 mio. kr., hvorved det
samlede beløb til fonden udgør 295 mio. kr. Midlerne
skal anvendes til indsatser i nogle af verdens mest
skrøbelige og konfliktramte områder. Eksempelvis
afsættes 80 mio. kr. herfra og 20 mio. kr. fra Det Arabiske
Initiativ til et stats- og genopbygningsprogram i Syrien.
Uddannelse og sundhed
FN’s Befolkningsfond
SRSR-indsatser, herunder donorpulje
Sundhed i Kenya
Det Globale Partnerskab for Uddannelse
Uddannelse i Afghanistan
252 mio. kr.
85 mio. kr.
375 mio. kr.
400 mio. kr.
345 mio. kr.
Humanitære og freds- og stabiliseringsindsatser
Humanitære indsatser
Freds- og stabiliseringsfond
1.775 mio. kr.
295 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0009.png
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
9
Oplyse, inddrage
og engagere danskerne
i udviklingssamarbejdet
Danmarks udviklingssamarbejde hviler på en solid opbakning fra den danske befolkning.
Danskerne er solidariske og ønsker at hjælpe folk i nød. Danmarks udviklingssamarbejde
tilhører alle danskerne, og de skal inddrages og engageres i udviklingssamarbejdet.
Regeringen vil derfor styrke oplysningen om og
inddragelsen af danskerne i udviklingssamarbejdet og
arbejde for at øge det folkelige engagement i Danmarks
udviklingssamarbejde. Det skal ske med afsæt i en tæt
og løbende dialog med danskerne om de store frem-
skridt, der sker i verden, og målrettet oplysning, både
om de mange resultater, som udviklingssamarbejdet
leverer, og om de udfordringer og muligheder, der også
er i udviklingslandene.
Oplysningsaktiviteterne om udviklingssamarbejdet
skal søge at fremme nye og innovative initiativer
til oplysning om udviklingssamarbejdet og globale
udviklingsspørgsmål. Der skal arbejdes for at få ind-
draget nye partnere i oplysningsarbejdet og for at
få oplysningsarbejdet endnu bredere ud.
I 2014 igangsatte Udenrigsministeriet et samarbejde
med Undervisningsministeriet om at styrke under-
visningen om udviklingslandene i folkeskolen. Dette
samarbejde vil fremover blive udvidet til også at
omfatte ungdomsuddannelsesområdet.
Oplysningsindsatser
Oplysningsarbejde
Frivilligprogram
70 mio. kr.
20 mio. kr.
Folkelighed i oplysningsarbejdet
Ekstra oplysningsindsats
Der afsættes i 2015 20 mio. kr. ekstra til at styrke
oplysningsarbejdet, således at rammen stiger fra 50 mio.
kr. til 70 mio. kr. Denne stigning skal bidrage til at sikre,
at oplysning om udviklingssamarbejdet når ud til en
bredere målgruppe, bl.a. ved brug af massemedier og
ved at involvere danske virksomheder mere i oplys-
ningsarbejdet.
De styrkede oplysningsaktiviteter skal bl.a. sætte
fokus på det internationale arbejde med at finde de mål,
der i 2015 skal afløse FN’s 2015-mål, og styrke dialogen
med danskerne herom.
De danske folkelige organisationer spiller en vigtig
rolle i oplysningsarbejdet. Den rolle vil regeringen
styrke, og derfor forøges andelen i programmer og
projekter, der kan bruges til projektrelateret oplysning,
fra 2 til 3 pct. svarende til ca. 10 mio. kr. årligt.
Der er under de danske folkelige organisationers
frivilligprogrammer høstet gode erfaringer med de
frivilliges rolle i oplysningsarbejdet. For at styrke
danskernes mulighed for at deltage i udviklingssam-
arbejdet og indgå i oplysningsarbejdet herom afsættes
derfor årligt 20 mio. kr. til at give mulighed for, at
danske frivillige kan rejse ud i kortere perioder og
deltage i udviklingsaktiviteter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0010.png
10
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
Tabeller
Tabel 1
Nye tilsagn til større programmer i prioritetslande i 2015
Lande
Zimbabwe
Somalia
Tanzania
Kenya
Aktiviteter
Vækst og landbrug
God regeringsførelse
God regeringsførelse
og økonomisk vækst
God regeringsførelse
Sundhed
Grøn vækst og beskæftigelse
God regeringsførelse
Udviklingskontrakt
Udviklingskontrakt
God regeringsførelse
Vand og naturressourceforvaltning
Statsopbygningskontrakt
Tilsagn i 2015 (mio. kr.)
45
55
450
250
375
630
200
90
220
66
45
104
2.530
Mozambique
Ghana
Mali
Afrika i alt
Pakistan
Palæstina
Afghanistan
Asien og Latinamerika i alt
Prioritetslandeprogrammer i alt
Civilsamfund og demokrati
Stabilisering og genopbygning
Statsopbygning
Lige økonomiske muligheder
God regeringsførelse
Uddannelse
34
46
147
15
170
345
757
3.287
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0011.png
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
11
Tabel 2
Oversigt over udviklingsbistanden på forslaget til finanslov for 2015
Ulandsrammen på finanslovens § 6.3
Finanslovs-
konto
Beskrivelse
06.31
06.31.79
06.31.79.10
06.32
06.32.01
06.32.01.05
06.32.01.06
06.32.01.07
06.32.01.08
06.32.01.09
06.32.01.10
06.32.01.11
06.32.01.12
06.32.01.13
06.32.01.15
06.32.01.16
06.32.01.17
06.32.01.20
06.32.01.23
06.32.02
06.32.02.04
06.32.02.05
06.32.02.07
06.32.02.08
06.32.02.09
06.32.02.11
06.32.02.12
06.32.02.14
06.32.02.15
06.32.02.17
06.32.02.18
06.32.04
06.32.04.10
06.32.04.11
06.32.04.12
Reserver
Reserver
Reserve
Bilateral bistand
Udviklingslande i Afrika
Etiopien
Niger
Zimbabwe
Somalia
Sydsudan
Tanzania
Kenya
Uganda
Mozambique
Ghana
Benin
Burkina Faso
Mali
Øvrige indsatser i Afrika
Udviklingslande i
Asien og Latinamerika
Pakistan
Myanmar
Indonesien
Palæstina
Afghanistan
Bangladesh
Nepal
Vietnam
Øvrige indsatser i Asien
Bolivia
Øvrige indsatser i Latinamerika
Personelbistand og myndigheds-
samarbejde
Rådgiverbistand
Stipendiatbistand
Firmarådgivere
2014
2015
2016
2017
2018
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
2014-priser 2015-priser 2015-priser 2015-priser 2015-priser
100,0
100,0
100,0
5.929,4
2.962,0
155,0
2,0
175,0
0,0
5,0
755,0
5,0
505,0
385,0
705,0
0,0
40,0
130,0
100,0
1.236,0
95,0
120,0
60,0
87,0
265,0
5,0
205,0
0,0
0,0
399,0
0,0
337,1
8,0
40,0
80,0
100,0
100,0
100,0
6.354,3
2.970,0
5,0
0,0
100,0
450,0
5,0
255,0
1.210,0
5,0
95,0
225,0
0,0
5,0
215,0
400,0
812,5
80,0
5,0
0,0
162,0
520,0
5,0
5,0
0,0
32,5
3,0
0,0
391,2
8,0
40,0
60,0
100,0
100,0
100,0
6.098,2
2.502,0
5,0
0,0
400,0
0,0
300,0
5,0
5,0
105,0
395,0
305,0
0,0
970,0
5,0
7,0
1.908,0
0,0
615,0
0,0
450,0
315,0
395,0
5,0
0,0
0,0
3,0
125,0
391,2
8,0
40,0
60,0
100,0
100,0
100,0
6.793,8
3.699,0
155,0
360,0
600,0
0,0
0,0
5,0
5,0
5,0
1.150,0
205,0
0,0
5,0
445,0
764,0
583,0
230,0
5,0
0,0
0,0
5,0
135,0
5,0
0,0
200,0
3,0
0,0
393,2
10,0
40,0
60,0
100,0
100,0
100,0
6.206,4
2.780,0
5,0
0,0
0,0
500,0
0,0
5,0
5,0
900,0
0,0
5,0
0,0
5,0
430,0
925,0
1.320,0
162,0
5,0
0,0
0,0
0,0
5,0
505,0
0,0
640,0
3,0
0,0
319,2
8,0
40,0
60,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0012.png
12
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
Ulandsrammen på finanslovens § 6.3
Finanslovs-
konto
Beskrivelse
06.32.04.14
IT-, ejendoms-, rejse-,
kompetenceudviklings- og
kommunikationsudgifter
Rådgivende enheder
Vækstrådgivere
Strategisk sektorsamarbejde
Danidas Erhvervsindsatser
Danida Business Partnerships
CSR træningsfonden
vdr. IFU-investeringer
FN’s Global Compact
Danida Business Finance
Investeringsfonde
Danida Business Delegations
Lånebistand
Gældslettelse til udviklingslandene
Afdrag på statslån til
udviklingslande
Øvrig bistand
Dignity - Dansk Institut mod Tortur
Stabilisering og konflikt-
forebyggelse
Demokrati og menneskerettigheder
Freds- og Stabiliseringsfonden
Institut for Menneskerettigheder
(IMR)
Det Arabiske Initiativ
Dansk-arabiske partnerskabsaftaler
Øvrige indsatser
Naboskabsprogram
Programindsatser
Øvrige indsatser
Bistand gennem civilsamfunds-
organisationer
Bistand gennem civilsamfunds-
organisationer
Rammeaftaler
Strategiske initiativer
Puljeordninger og netværk
2014
2015
2016
2017
2018
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
2014-priser 2015-priser 2015-priser 2015-priser 2015-priser
92,3
116,8
0,0
0,0
542,0
237,0
3,0
2,0
300,0
0,0
0,0
-30,4
20,0
-50,4
407,7
48,0
54,0
215,7
90,0
0,0
275,0
103,0
172,0
200,0
160,0
40,0
1.083,0
1.083,0
782,0
61,0
240,0
93,2
118,0
33,0
39,0
724,0
310,0
3,0
2,0
300,0
89,0
20,0
-47,1
1,1
-48,2
771,7
48,0
316,0
83,5
295,0
29,2
502,0
238,0
264,0
230,0
190,0
40,0
1.103,0
1.103,0
808,0
53,0
242,0
93,2
118,0
33,0
39,0
575,0
250,0
3,0
2,0
300,0
0,0
20,0
-51,9
0,5
-52,4
525,9
48,0
86,9
156,8
205,0
29,2
48,0
0,0
48,0
200,0
160,0
40,0
1.103,0
1.103,0
808,0
53,0
242,0
93,2
118,0
33,0
39,0
568,0
243,0
3,0
2,0
300,0
0,0
20,0
-84,5
0,1
-84,6
885,1
48,0
285,0
297,9
225,0
29,2
550,0
278,0
272,0
200,0
160,0
40,0
1.103,0
1.103,0
808,0
53,0
242,0
93,2
118,0
0,0
0,0
542,0
237,0
3,0
2,0
300,0
0,0
0,0
-85,2
0,0
-85,2
1.130,4
48,0
397,0
511,2
145,0
29,2
0,0
0,0
0,0
200,0
160,0
40,0
1.103,0
1.103,0
808,0
53,0
242,0
06.32.04.15
06.32.04.16
06.32.04.17
06.32.05
06.32.05.12
06.32.05.13
06.32.05.16
06.32.05.18
06.32.05.19
06.32.05.20
06.32.07
06.32.07.14
06.32.07.15
06.32.08
06.32.08.40
06.32.08.60
06.32.08.70
06.32.08.80
06.32.08.90
06.32.09
06.32.09.10
06.32.09.20
06.32.11
06.32.11.10
06.32.11.20
06.33
06.33.01
06.33.01.10
06.33.01.11
06.33.01.12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0013.png
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
13
Ulandsrammen på finanslovens § 6.3
Finanslovs-
konto
Beskrivelse
06.34
06.34.01
06.34.01.30
06.34.01.40
06.34.01.50
06.34.01.60
06.34.01.70
06.34.01.80
06.34.01.90
06.35
06.35.01
06.35.01.10
06.35.01.11
06.35.01.13
06.35.01.14
06.35.01.15
06.35.01.17
06.35.01.18
06.35.02
06.35.02.10
06.35.02.11
06.36
06.36.01
06.36.01.10
06.36.01.12
06.36.01.14
06.36.02
06.36.02.10
06.36.03
Miljø- og klimabistand
Miljø- og klimabistand
i udviklingslande mv
Klimainvesteringsfonden
Den Internationale Naturbevarings-
sammenslutning (IUCN)
FN’s Miljøprogram (UNEP)
Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
Klimapulje
Øvrige miljøbidrag
Ozonfonden
Forsknings- og oplysnings-
virksomhed
Forskning og oplysning
i Danmark mv
Projekter i Danmark
Forskningsvirksomhed
Oplysningsvirksomhed
Kulturelt samarbejde (CKU)
Udredningsvirksomhed
Seminarer, kurser, konferencer mv
Evaluering
International udviklingsforskning
International landbrugsforskning
(CGIAR)
Anden international udviklings-
forskning
Multilateral bistand
gennem FN mv.
De Forenede Nationers
Udviklingsprogram (UNDP)
FN’s Udviklingsprogram (UNDP)
FN’s ligestillingsenhed (UN Women)
FN-byen
De Forenede Nationers Børnefond
(UNICEF)
Generelt bidrag til UNICEF
HIV Aids, Befolknings-
og sundhedsprogrammer
2014
2015
2016
2017
2018
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
2014-priser 2015-priser 2015-priser 2015-priser 2015-priser
1.097,0
1.097,0
0,0
0,0
0,0
400,0
475,0
222,0
0,0
252,0
242,0
0,0
155,0
50,0
0,0
7,0
10,0
20,0
10,0
0,0
10,0
1.665,0
604,1
345,0
63,0
196,1
190,0
190,0
677,0
652,0
652,0
0,0
0,0
0,0
0,0
475,0
154,0
23,0
376,0
366,0
20,0
135,0
70,0
85,0
5,0
30,0
21,0
10,0
0,0
10,0
1.629,1
605,4
345,0
63,0
197,4
190,0
190,0
597,0
331,0
331,0
0,0
50,0
90,0
0,0
0,0
191,0
0,0
507,0
386,0
155,0
135,0
60,0
0,0
5,0
10,0
21,0
121,0
105,0
16,0
1.870,8
579,1
345,0
63,0
171,1
190,0
190,0
672,0
202,0
202,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
202,0
0,0
376,0
367,0
0,0
135,0
60,0
130,0
11,0
10,0
21,0
9,0
0,0
9,0
1.681,8
579,1
345,0
63,0
171,1
190,0
190,0
597,0
685,0
685,0
0,0
0,0
0,0
450,0
0,0
212,0
23,0
232,0
231,0
0,0
135,0
60,0
0,0
5,0
10,0
21,0
1,0
0,0
1,0
1.962,8
579,1
345,0
63,0
171,1
190,0
190,0
687,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0014.png
14
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
Ulandsrammen på finanslovens § 6.3
Finanslovs-
konto
Beskrivelse
06.36.03.10
06.36.03.11
06.36.03.12
06.36.03.14
06.36.03.16
06.36.04
06.36.04.11
06.36.06
06.36.06.10
06.36.06.13
06.36.06.14
06.36.06.16
06.36.06.19
06.36.06.20
06.36.06.23
06.36.06.24
06.36.06.25
06.37
06.37.01
06.37.01.10
06.37.01.11
06.37.01.12
06.37.01.13
06.37.01.15
06.37.01.17
06.37.01.18
FN’s Befolkningsfond (UNFPA)
Den Internationale Sammenslutning
for Familieplanlægning (IPPF) m.fl.
Verdenssundhedsorganisationen
WHO’s udviklingsaktiviteter
FN’s Aids-bekæmpelsesprogram
(UNAIDS) m.fl.
Den Globale Fond for Bekæmpelse
af Aids, Tuberkulose og Malaria
FN programmer for
landbrugsudvikling
FN’s Landbrugsudviklingsfond
(IFAD)
FN’s øvrige udviklingsprogrammer
og diverse multilaterale bidrag
FN’s organisation for industriel
udvikling (UNIDO)
FN’s arbejdsorganisation (ILO)
UNESCO
Multilaterale rådgivere
FN-forbundet i Danmark
Støtte til aktiviteter inden for
handel og udvikling
OECD-DAC udviklingsrelateret
bidrag
Diverse multilaterale bidrag
FN’s kontor for Narkotika
og Kriminalitet (UNODC)
Udviklingsbanker, -fonde og EU
Verdensbankgruppen
Verdensbanken (IBRD)
Den internationale Udviklings-
sammenslutning (IDA)
Den Internationale Valutafond (IMF)
Den Internationale Finansierings-
institution (IFC)
Special Action Account
Verdensbankens globale facilitet
for katastrofeforebyggelse
Global Partnership for Education
(GPE)
2014
2015
2016
2017
2018
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
2014-priser 2015-priser 2015-priser 2015-priser 2015-priser
242,0
85,0
60,0
125,0
165,0
0,0
0,0
193,9
5,9
40,0
0,0
82,0
1,8
47,0
0,0
12,2
5,0
1.617,6
881,8
0,0
412,0
126,0
25,0
-1,2
20,0
300,0
252,0
165,0
0,0
15,0
165,0
100,0
100,0
136,7
5,9
0,0
0,0
100,0
1,8
0,0
8,0
16,0
5,0
1.941,6
1.073,8
25,0
615,0
0,0
25,0
-1,2
10,0
400,0
252,0
85,0
60,0
110,0
165,0
0,0
0,0
429,7
5,9
50,0
0,0
100,0
1,8
53,0
0,0
214,0
5,0
2.146,0
1.083,8
0,0
665,0
0,0
0,0
-1,2
20,0
400,0
252,0
165,0
0,0
15,0
165,0
0,0
0,0
315,7
5,9
0,0
0,0
100,0
1,8
35,0
5,0
163,0
5,0
1.899,4
1.030,8
0,0
622,0
0,0
0,0
-1,2
10,0
400,0
252,0
85,0
60,0
125,0
165,0
100,0
100,0
406,7
5,9
40,0
0,0
100,0
1,8
38,0
3,0
213,0
5,0
1.866,8
991,8
0,0
573,0
0,0
0,0
-1,2
20,0
400,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0015.png
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
15
Ulandsrammen på finanslovens § 6.3
Finanslovs-
konto
Beskrivelse
06.37.02
06.37.02.10
06.37.02.11
06.37.02.12
06.37.03
Regionale udviklingsbanker
Den afrikanske Udviklingsbank
(AfDB)
Den asiatiske Udviklingsbank
(AsDB)
Den interamerikanske Udviklings-
bank (IDB)
Regionale udviklingsfonde,
gældslettelsesinitiativer og øvrige
fonde
Den afrikanske Udviklingsfond
(AfDF)
Den asiatiske Udviklingsfond (AsDF)
Den nordiske Udviklingsfond (NDF)
Multilaterale gældslettelses-
initiativer
Bistand gennem Den Europæiske
Union (EU)
Den europæiske Udviklingsfond
(EUF)
EU-lån til Tyrkiet
Humanitær bistand
Generelle bidrag til internationale
humanitære organisationer
FN’s Flygtningehøjkommissær
(UNHCR)
FN’s organisation for Palæstina-
flygtninge (UNRWA)
FN’s Humanitære Koordinations-
kontor (OCHA)
Humanitær fødevarebistand (WFP)
Den internationale Røde Kors
Komité (ICRC)
FN’s Humanitære Fond (CERF)
FN’s organisation for minerydning
(UNMAS)
Humanitære bidrag til partnere
i akutte og langvarige kriser
Strategiske partnerskabsaftaler
Øvrige bidrag til akutte
og langvarige kriser
Total
2014
2015
2016
2017
2018
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
2014-priser 2015-priser 2015-priser 2015-priser 2015-priser
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
196,0
47,0
0,0
37,0
112,0
539,8
542,0
-2,2
1.525,0
610,0
160,0
90,0
30,0
210,0
20,0
100,0
0,0
915,0
644,0
271,0
13.269,0
325,0
180,0
0,0
37,0
108,0
542,8
545,0
-2,2
1.775,0
640,0
160,0
90,0
30,0
210,0
20,0
100,0
30,0
1.135,0
644,0
491,0
13.931,0
519,5
403,0
0,0
0,0
116,5
542,7
545,0
-2,3
1.775,0
610,0
160,0
90,0
30,0
210,0
20,0
100,0
0,0
1.165,0
644,0
521,0
13.931,0
324,0
200,0
0,0
0,0
124,0
544,6
545,0
-0,4
1.775,0
640,0
160,0
90,0
30,0
210,0
20,0
100,0
30,0
1.135,0
644,0
491,0
13.931,0
330,0
200,0
0,0
0,0
130,0
545,0
545,0
0,0
1.775,0
610,0
160,0
90,0
30,0
210,0
20,0
100,0
0,0
1.165,0
644,0
521,0
13.931,0
06.37.03.10
06.37.03.11
06.37.03.13
06.37.03.14
06.37.04
06.37.04.10
06.37.04.11
06.39
06.39.01
06.39.01.10
06.39.01.11
06.39.01.12
06.39.01.13
06.39.01.14
06.39.01.16
06.39.01.17
06.39.03
06.39.03.10
06.39.03.11
§ 06.3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0016.png
16
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
Tabel 3
Skøn over Danmarks samlede udviklingsbistand i 2015
i henhold til OECD/DAC’s regler
Mio. kr.
Udviklingsbistand til udviklingslandene under § 6.3
Administration af udviklingsbistanden
Dansk Institut for Internationale Studier
Fællesskabsfinansieret EU-bistand
Dele af forsvarets og politiets internationale indsats
Andel af FN's fredsbevarende operationer
Udgifter til modtagelse af flygtninge i Danmark
Uddeling af tipsmidler til almennyttige organisationer
Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Ulandsrammen i alt
2015
13.931,0
797,9
21,9
1.044,1
39,2
21,7
980,1
16,0
41,1
16.893,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0017.png
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
17
Tabel 4
Udviklingsbistanden opdelt på
den fattigdomsorienterede og den globale ramme
Udviklingsbistand Ikke udviklingsbistand
mio. kr
mio. kr.
Iht. forslag til finanslov 2015
Den fattigdomsorienterede ramme
1. Elementer inden for § 6.3
Indsatser i udviklingslande i Afrika, Asien og Latinamerika
Personelbistand
Erhvervsindsatser undtaget Danida Business Finance,
myndighedssamarbejde mv.
Lånebistand undtaget gældslettelse
Bistand gennem NGO’er
Fattigdomsorienterede miljø- og klimaindsatser*
National og international udviklingsforskning og -oplysning
Støtte til FN-organisationers m.fl. indsatser
Verdensbanken og regionale udviklingsbanker og –fonde
Bistand gennem den europæiske udviklingsfond
Humanitære indsatser
Reserven
2. Elementer uden for § 6.3, der opgøres som udviklingsbistand
Bistand over EU-budgettet
Uddeling af tipsmidler
Den fattigdomsorienterede ramme i alt
Den globale ramme
3.783
319
302
-48
1.103
392
376
1.629
1.291
543
1.775
100
1.044
16
12.624
1. Stabilisering, genopbygning og kapacitetsopbygningsprojekter i konfliktområder
Pulje til Ny Sikkerhedspolitik
Freds- og Stabiliseringsfonden
FN’s fredsbevarende operationer
Internationale straffedomstole
Bidrag til NATO, OSCE, Org. for Atomprøvestop, IAEA og OPCW
Stabilisering og konfliktforebyggelse
Dele af forsvarets og politiets internationale indsats,
der opgøres som udviklingsbistand
2. Klima og miljøbistand
Miljø- og klimindsatser uden direkte fokus på de fattigste lande*
3. Demokratiske forandringer og økonomiske reformer særligt i Mellemøsten og Nordafrika
Det Arabiske Initiativ
Demokrati og menneskerettigheder
502
161
261
316
39
295
22
93
288
23
76
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0018.png
18
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
Iht. forslag til finanslov 2015
4. Andre elementer under den globale ramme
Gældslettelse
Danida Business Finance
Investeringsfonde
Myndighedssamarbejder og erhvervsinstrumenter
Naboskabsprogrammet
Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Udenrigsministeriets bidrag til internationale organisationer
Dansk Institut for Internationale Studier
og Institut for Menneskerettigheder
Flygtningemodtagelse
Den globale ramme i alt
De to rammer i alt
De to rammer i alt udviklingsbistand og ikke-udviklingsbistand
Administration af udviklingsbistanden
Total udviklingsbistand
Udviklingsbistand Ikke udviklingsbistand
mio. kr
mio. kr.
109
300
89
105
230
41
175
22
980
3.471
16.095
695
695
16.790
798
16.893
40
* Fordelingen af klimapuljen mellem den fattigdomsorienterede ramme og den globale ramme er alene retningsgivende
Hovedformålet med det danske udviklingssamarbejde
er at bekæmpe fattigdom. Det betyder imidlertid ikke,
at samarbejdet udelukkende finder sted med de
allerfattigste lande, eller at aktiviteterne udelukkende
fokuserer på de fattigste mennesker.
Udviklingssamarbejdets klassiske form kommer
tydeligst til udtryk i de danske prioritetslande, der er
inde i en relativ stabil udvikling, og hvor donorsamfun-
det er engageret i langsigtet dialog, institutions- og
kapacitetsopbygning med især de nationale myndig-
heder og civilsamfundsorganisationer. Derudover har
udviklingsengagementet en mere stabiliserende rolle
i de skrøbelige stater, der har brug for det internationale
samfunds opbakning og støtte til at udvikle og opbygge
fredelige stater og skabe grobund for langsigtet ud-
vikling. Endelig spiller udviklingsbistanden en vigtig
katalyserende rolle i de udviklingslande, der vækster
og har en stadig stærkere privat sektor og gryende
middelklasse, der på blot lidt længere sigt kan løfte
landet ud af bistandsafhængigheden. I disse situationer
anvendes et langt bredere bistandsinstrument både
i de danske prioritetslande og i andre lande, der af
OECD er karakteriseret som udviklingslande, og hvor
der er en dansk tilstedeværelse.
Danmarks udviklingssamarbejde med såvel prioritets-
lande som andre udviklingslande indeholder derfor flere
forskellige instrumenter, der kan tilpasses den konkrete
situation, ligesom samarbejdet vil udvikle sig over tid.
Under den fattigdomsorienterede ramme findes der
samarbejde med lande, der befinder sig i grupperne
af lavindkomstlande og lavere middelindkomstlande.
Der kan være enkelte undtagelser herfra, hvis samar-
bejdet omfatter meget udsatte befolkningsgrupper
og oprindelige folk. Under den globale ramme kan der
indgås udviklingssamarbejde med alle lande, der står
opført på OECD’s liste over lande, der kan modtage
officiel udviklingsbistand. I enkelte lande anvendes
instrumenter fra begge rammer – eksempelvis i
Afghanistan, hvor udviklingsprogrammerne er placeret
under den fattigdomsorienterede ramme, mens
bidraget over Freds- og Stabiliseringsfonden er placeret
på den globale ramme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0019.png
Regeringens udviklings-
politiske prioriteter 2015
Plan til udviklingsrammer for
udviklingssamarbejdet
2015-2018
August 2014
2013/14 : 32
Såfremt spørgsmål kan
henvendelse rettes til:
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf. : +45 33 92 00 00
ISBN
978-87-7087-833-3
Elektronisk publikation
978-87-7087-835-7
Design af omslag
e-Types & e-Types Daily
Design af indhold
BGRAPHIC
Forsidefoto
Mikkel Østergaard / Danida
Web
Publikationen kan hentes på
www.um.dk
54
57
1T
RY
K
S
A
G
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394116_0020.png
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2015
Plan til udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2015-2018
Regeringen fremlægger her sine udviklings-
politiske prioriteter for 2015-2018. Prioriteringen
af udviklingsbistanden i 2015 viderefører udmønt-
ningen af strategien for Danmarks udviklings-
samarbejde, Retten til et Bedre Liv, fra 2012.
Regeringen vil fortsætte den aktive danske
indsats for at bekæmpe fattigdom med menneske-
rettigheder og vækst inden for strategiens fire
prioritetsområder: menneskerettigheder og
demokrati, grøn vækst, sociale fremskridt og
stabilitet og beskyttelse.
Regeringen opprioriterer i 2015 markant initia-
tiver, der skal sætte skub i vækst og jobskabelse
i udviklingslandene. Et job er den bedste vej
ud af fattigdom, og der er brug for at skabe flere
jobs i udviklingslandene.
Udviklingslandene efterspørger samhandel,
investeringer og teknologi, så de kan udvikle deres
samfund, økonomi og virksomheder og skabe
vækst og arbejdspladser. Danske virksomheder
og myndigheder har kompetencer inden for bl.a.
sundhed, vand, energi, miljø, klima, landbrug og
fødevarer, som efterspørges af udviklingslandene,
og som regeringen vil bringe i spil til gavn for
udviklingslandene.
I 2015 vil regeringen sætte handling bag solida-
riteten og styrke støtten til folk i nød og bestræbel-
serne på at bygge bro fra krise til varig udvikling.
Samtidig vil regeringen gøre en ekstra indsats for
pigers uddannelse og kvinders og pigers seksuelle
og reproduktive sundhed og rettigheder.
Danmarks udviklingssamarbejde hviler på en
solid folkelig opbakning fra den danske befolk-
ning. Danmarks udviklingssamarbejde tilhører
alle danskerne, og de skal inddrages og engageres
i udviklingssamarbejdet. Regeringen vil derfor
styrke oplysningen om og inddragelsen af
danskerne i udviklingssamarbejdet for at øge
det folkelige engagement i Danmarks udviklings-
samarbejde.
Find flere oplysninger om regeringens
udviklingspolitik på
www.um.dk/danida