Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 237
Offentligt
Udenrigsministeriet
Til medlemmerne af Folketingets
Udenrigsudvalg og deres stedfortrædere
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Sagsnummer
2014 - 3909
HCP
21. august 2014
Som opfølgning på samråd i Folketingets Udenrigsudvalg den 27. maj
2014, redegøres der nedenstående for størrelsesordenen af
konkurrenceudsættelsen af udviklingsbistanden.
Den del af udviklingsbistanden, som går til kontrakter med private
virksomheder gennem Danida selv, svarer til knap 2 pct. af den samlede
udviklingsbistand. Alle kontrakter over 250.000 kr. udsættes for
konkurrence i henhold til EU's Udbudsdirektiv, den danske tilbudslov
samt ifølge Udenrigsministeriets interne procedurer - svarende til ca. 1,5
pct. af den samlede udviklingsbistand i 2013. Danske virksomheder
klarer sig godt i konkurrencen om de danske udviklingsmidler, hvor de
vinder størstedelen af Danidas rådgivningskontrakter. I 2013 var 14 ud af
de 20 mest vindende virksomheder danske.
Størstedelen af den danske udviklingsbistand konkurrenceudsættes ikke
af Danida selv, men af de partnerlande, samt de multilaterale,
internationale, og danske organisationer, der modtager udviklingsmidler
fra Danida. Bidrag fra Danida til partnerlande og organisationer gives
både som kernebidrag (budgetstøtte) og som øremærkede midler. Ved
kernebidrag og budgetstøtte indgår de danske midler i en pulje sammen
med andre donorers midler, og det er derfor vanskeligt at følge i hvor
høj grad lige nøjagtigt de danske midler konkurrenceudsættes.
De danske organisationer indkøber varer og tjenesteydelser i såvel
Danmark som internationalt og i udviklingslandene efter egne
udbudsregler, lavet i overensstemmelse med internationale regelsæt.
Dansk Flygtningehjælp oplyser f.eks., at de typisk indkøber for mellem
400 og 500 mio. kr. årligt, herunder blandt andet biler, reservedele,
minerydningsudstyr, satellittelefoner og serviceydelser så som evaluering
og forskning – kontrakter som også vindes af danske virksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
De multilaterale organisationer afholder også udbud i henhold til egne
procedurer, hvilket resulterer i en lang række nationale og internationale
udbudsprocesser. Nedenfor fremføres en række eksempler.
Den danske støtte til
EU's
udviklingsarbejde, herunder til EuropeAid og
EU Kommissionens Generaldirektorat for Humanitær Bistand og
Civilbeskyttelse (ECHO), udgør årligt omkring 1 mia. kr., mens det årlige
bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond (EUF) ligger på ca. 0,5 mia.
kr. ECHOs midler konkurrenceudsættes gennem ECHOs ca. 200
partnerskabsorganisationer. I EuropeAid og den Europæiske
Udviklingsfund konkurrenceudsættes alle indkøb af varer og
serviceydelser som overstiger 150.000 kr. Danske virksomheder vinder
mange kontrakter i EU. Den senest tilgængelige opgørelse viser, at
danske virksomheder vandt kontrakter i EU for over 300 mio. kr. i 2012-
2013.
Hvert år yder
Verdensbanks-gruppen
lån og investeringer for over 220
mia. kr. Verdensbank-støttede operationer genererer ca. 12.000
kontrakter om året til en samlet værdi af ca. 80 mia. kr. Langt
størstedelen af kontrakterne konkurrenceudsættes gennem forskellige
udbudsprocesser enten nationalt eller internationalt. Hele 72 pct. af alle
kontrakter (målt i beløb) udbydes i offentlig international licitation. Som
medlemsland af Verdensbanken kan Danmark byde ind på kontrakter i
bankens regi, og danske virksomheder tildeles i gennemsnit over 500
mio. kr. om året i kontrakter i Verdensbanken. I 2013 var dette beløb
over 1 mia. kr., mens det årlige danske bidrag til Verdensbank-gruppens
organisationer ligger på omkring 1,3 mia. kr.
I 2013 er
FN-organisationernes
samlede indkøb af varer og
tjenesteydelser opgjort til ca. 90 mia. kr. Indkøb fra danske virksomheder
udgjorde hele 3,1 mia. kr., hvilket placerer Danmark blandt de 5 største
leverandører til FN-systemet i 2013. FN’s generelle indkøbspolitik
understreger, at alle indkøb bør udsættes for større eller mindre grad af
konkurrence, mens den enkelte FN-organisation fastsætter grænser for
hvornår der skal afholdes udbud.
De regionale udviklingsbanker
modtager tilsammen mellem 300 og
600 mio. kr. fra Danmark årligt, enten som kernebidrag eller indskud i
fonde. Bankerne yder finansiering og rådgivning til sine låntagende lande
og bestræber sig på at sikre størst mulig transparens, fri konkurrence, lige
vilkår for alle samt at styrke medlemslandenes offentlige
indkøbssystemer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Hvert år yder
den interamerikanske udviklingsbank
(IDB) lån for i
omegnen af 60 mia. kr. i Latinamerika og Carribien. IDB-støttede
operationer genererer 25.000-35.000 kontrakter om året til en samlet
værdi af ca. 20 mia. kr. Heraf vedrører ca. 4.000 kontrakter (omkring 15
mia. kr.) opgaver indenfor bygge- og anlægsarbejde samt vareindkøb,
mens ca. 26.000 kontrakter omhandler konsulentopgaver til en samlet
værdi af ca. 5 mia. kr. om året. Langt størstedelen af IDB’s kontrakter
udbydes i offentlig licitation, som IDB’s låntagerlande selv er ansvarlige
for. Dette sker gennem det såkaldte “Use of local Systems”, som giver
firmaer fra IDB’s medlemslande, herunder også Danmark, adgang til at
byde ind på IDB-finansierede projekter i Latinamerika. Og på trods af
vores relativt lille årlige bidrag (senest ca. 30 mio. kr. i 2012) har danske
virksomheder i perioden 2012-2013 indhentet ordrer i banken på mange
gange dette beløb.
Den asiatiske udviklingsbank
(ADB) konkurrenceudsætter ca. 90 pct.
af alle indkøb – op imod 30 mia. kr. årligt. Danmarks årlige bidrag til
ADB er på gennemsnitligt knap 50 mio. kr., mens der er indgået
kontrakter for 260 mio. kr. mellem banken og danske virksomheder i
perioden fra 2009-2013.
Tilsvarende gælder det for
den afrikanske udviklingsbank
(AfDB), at
op imod 95 pct. af bankens indkøb konkurrenceudsættes gennem
nationale og internationale udbudsprocesser. AfDB ydede i 2013 lån på
over 35 mia. kr. til projekter og programmer i låntagerlande i Afrika,
hvilket genererede kontrakter for ca. 15,5 mia. kr. AfDBs medlemslande,
herunder også Danmark, har adgang til at byde ind på AfDB-
finansierede projekter i Afrika. Mens Danmarks gennemsnitlige årlige
bidrag til AfDB ligger på 380 mio. kr., lå AfDBs samlede indkøb fra
Danmark på ca. 550 mio. kr. i 2013 alene.
Det fremgår således, at en meget stor del af udviklingsbistanden
konkurrenceudsættes. Det er imidlertid ikke muligt at sætte en nøjagtig
procentsats, eller et nøjagtigt beløb på hvor mange offentlige udbud, der
genereres direkte eller indirekte i forbindelse med udmøntningen af den
danske udviklingsbistand.
Mogens Jensen