Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 23
Offentligt
Synopsis for politik for Danida Fellowship ProgrammeSammenfatningDenne synopsis beskriver de hovedelementer, der foreslås inkluderet i en ny politik for DanidaFellowship Programme (DFP). Den nye politik vil – udover overbygnings- og korttidskurser –også fremme nye og innovative uddannelsesaktiviteter og metoder hvor de vil være bedstegnede til at styrke de kapacitetsopbyggende processer hos partnerinstitutionerne iprioritetslandene. Synopsen fremlægger de primære udviklinger, der forudses i den nye politik,vis-à-vis det tidligere DFP.Synopsen har været drøftet i det Udviklingspolitiske Råd i august og oktober 2013. Rådetudtrykte bred opbakning til synopsen.BaggrundDanida Fellowship Programme (DFP), der siden 1990 er blevet administreret af DanidaFellowship Centre, udbyder en række kurser og aktiviteter såsom korte tværfaglige kurser iDanmark og i partnerlandene, samt overbygningsforløb ved danske universiteter. I 2012 blevDFP evalueret for at bedømme aktiviteterne og resultaterne af programmet, samt for at vurdereDFPs kapacitet til at levere kurser og undervisningsaktiviteter af høj kvalitet.Evalueringen konkluderer, at DFPs aktiviteter bliver anset for relevante af kursernes deltagere,og at DFP bidrager positivt til de overordnede mål for det danske udviklingssamarbejde. MenDFPs bidrag til vedvarende kapacitetsudbygning af Danidas partnerinstitutioner er svær atmåle. Effekten af undervisningsaktiviteterne stiger, når flere deltagere fra samme institutiondeltager i samme kursus, da læring bliver delt med kolleger, og der kan udvekslesarbejdsmetoder – til gavn for hele organisationen.Antallet af kurser, der er implementeret i Syd, er steget markant indenfor de seneste år.Evalueringen noterer, at dette har været en positiv udvikling, både hvad angåromkostningseffektivitet og tendenserne i den internationale udviklingspolitik.I sin konklusion anbefaler evalueringen, at UM udvikler en politik for DFP, der etablerer ensammenhæng mellem de nuværende Danida-politikker og strategier for kapacitetsudvikling påden ene side, og for det fremtidige program på den anden.1.Retten til et bedre liv – baggrund for politikken
Rammefastsættelse for politikken for DFP:Loven om internationalt udviklingssamarbejde fra 2012, strategien for Danmarksudviklingssamarbejde, “Retten til et bedre liv” og andre politikker og strategier relevante forDFP. Fremhæve danske udviklingsprioriteter: En menneskerettighedsbaseret tilgang (HRBA),bekæmpelse af fattigdom, ligestilling, menneskerettigheder og demokrati, grøn vækst, socialefremskridt, stabilitet og beskyttelse, åbenhed og fleksible partnerskaber.
1
Tidligere erfaringer og udfordringer for fremtiden:Kort opsummering af DFPs tidligere evalueringer og erfaringer. Øget fokus på organisatorisklæring for at sikre kapacitetsudvikling med en bæredygtig effekt. Fokus vil derfor være på detinstitutionelle niveau, og DFP vil tidligt i sektorprogramformuleringer blive integreret iidentifikation af kapacitetsudviklingstiltag. Nye og innovative læringsteknikker vil blive ennaturlig del af det nye program, og introducere både online-læring og andre up-to-datekompetenceudviklende metodikker.Formålet med denne politik:At formulere en klar målsætning for DFP, som vil klargøre, hvad Udenrigsministeriet ønsker ogforventer at opnå med DFP. Ydermere vil den nye politik definere rollerne forimplementeringen af politikken, inklusiv DFC’s rollevis-à-visden nye politiks fokus.2.Partnernes kapacitetsudvikling
DFPs overordnede formål foreslås som følger:At støtte bæredygtige organisatoriske og institutionelle kapacitetsudviklende processer, somdefineret af partnere i danske prioritetslande.Da DFP er et relativt lille program, kan det imidlertid ikke udvikle en undervisningsporteføljetilalleundervisningsbehov. For at fokusere indsatsen skal der fokuseres på at levereundervisning og kapacitetsudvikling inden for de strategiske prioritetsområder i det danskeudviklingssamarbejde - HRBA, fattigdomsbekæmpelse, ligestilling, menneskerettigheder ogdemokrati, grøn vækst, sociale fremskridt, stabilitet og beskyttelse, åbenhed og ligeværdigepartnerskaber. Undervisningsporteføljen skal imødekomme partnerspecifikke prioriteter ogbehov indenfor de ovenstående områder, være innovative, fleksible, kreative samt krav- ogresultatorienteret.Den specifikke målsætning for DFP vil således være:At give høj kvalitet, innovativ ogbest practicekompetenceudvikling og undervisningsløsninger,der passer til partneridentificerede behov, krav og parathed inden for områderne af HRBA,fattigdomsbekæmpelse, ligestilling, menneskerettigheder og demokrati, grøn vækst, socialefremskridt, stabilitet og beskyttelse, åbenhed og fleksible partnerskaber.3.Hvem er målgruppen for programmet?
Målgrupper skal identificeres under initiativernes designproces, der involverer repræsentanterfra partnerinstitutionen, de danske ambassader, samt administratorerne af DFPs aktiviteter. DaDFP skal komplementere andre kapacitetsudviklende processer i det danskeudviklingssamarbejde, bør identifikation af færdighedstræning og kompetenceudvikling væreintegreret i formuleringen og designfasen af nye udviklingsprogrammer.
2
Målgruppen kan overordnet være grupper af individer, enheder, sektioner eller afdelinger ipartnerinstitutioner eller grupper af individer fra forskellige institutioner eller stakeholders, derhar de samme eller tilsvarende behov for kompetence- og færdighedsudvikling.Et nøglekriterium ved udvælgelse af målgrupper og deltagere er deres relevans for eninstitutionel udviklingsproces. Det skal vurderes om deltagelse i DFP initiativer har entillægsværdi i forhold til kapacitetsudviklingsprocesser.For at sikre kapacitetsudvikling med bæredygtig effekt og institutionel læring, skal DFP værerettet mod større grupper fra samme partnerinstitution eller kombinere grupper af personel fralignende institutioner i andre lande – alle involveret i forholdsvist identiske organisatoriske oginstitutionelle udviklingsprocesser (f.eks. sektorspecifikke, tematiske eller tekniske områder).Deltagere skal, når det er relevant for undervisningen og fagområdet, have sammeuddannelsesniveau og professionelle erfaringer.Deltagernes engagement og forpligtelse til at fremme organisatorisk og institutionel læring skalindarbejdes i design af kapacitetstilbud.4.Hvem skal udbyde undervisningen?
Undervisning i Danmark vs. undervisning i prioritetslandene:Uddannelse skal i højest mulig grad implementeres af institutioner i Danidas prioritetslande.Dette sikrer uddannelse, der er kontekstrelevant, og fremmer ejerskabet til dekapacitetsudviklende processer. Aktiviteterne skal kun implementeres i Danmark, hvis det errelevant for partneres færdigheds- og kompetenceudvikling. Hvor det er relevant, bør danskeundervisningsinstitutioner (universiteter, erhvervsskoler mv.) opfordres til at engagere sig ikapacitetsudviklingen af Danida partnere samt af undervisningsinstitutionerne iprioritetslandene.De mest relevante undervisningssteder vil blive identificeret i prioritetslande såvel som iDanmark. Hvor det er relevant, vil undervisning udbudt af institutioner i prioritetslande medkomparativ viden om kontekst- og udviklingsspecifikke emner, sammen med danskeinstitutioner med komparative tekniske færdigheder, blive foretrukket. Dette vil fremmebæredygtighed, interkulturel dialog, tværfaglige initiativer og gensidig læring mellem danske ogpartnerlandes institutioner og organisationer.Danske universiteter, forskningsinstitutioner, erhvervsskoler mm.:Danske universiteter, forskningsinstitutioner, erhvervsskoler, tekniske skoler ogcivilsamfundsorganisationer vil have mulighed for at tilbyde undervisning til partnere iprioritetslandene. Dette udgør et særligt fokusområde i politikken. Gængse udbudsregler ogprocedurer vil blive fulgt.
3
For at forbedre kvaliteten af organisatorisk og institutionel læring, og for at arbejde ioverensstemmelse med principperne for bistandseffektivitet, vil langsigtede fleksiblepartnerskaber mellem partnerinstitutioner og undervisningssteder i partnerlande og i Danmarkblive prioriteret. Partnerne skal inddrages i læringen og planlægningen af pensum ioverensstemmelse med gensidige aftaler mellem lige partnere.Innovation og nye teknologier:Nye og innovative læringsteknikker, strategisk brug af IT-baserede tilgange, såsom onlinelæring, og moderne undervisningsredskaber og -metoder vil blive introduceret.Donorkoordination:Alle undervisningsaktiviteter vil så vidt muligt blive koordineret sammen med andre donorer,for at undgå overlappende aktiviteter i det samme land eller region. DFP vil trække påerfaringer fra andre donorer, der tilbyder tilsvarende kompetence- og færdighedsudviklendeaktiviteter.5.a)Organisatorisk tilrettelæggelseDanida Fellowship Centre (DFC) vil administrere programmet i overensstemmelse medsamarbejdsaftalen mellem UM og DFC samt i overensstemmelse med princippernebeskrevet i politikken for DFP.DFC vil være ansvarlig for den overordnede programlægning igennem enbehovsvurdering og i overensstemmelse med principperne, der er beskrevet i politikken.DFC vil være ansvarlig for alle udbud, ledelse af og tilsyn med kontrakter medundervisningsudbyderne i overensstemmelse med dansk lovgivning.Undervisningsudbyderne er ansvarlige for opbygningen af undervisningsprogrammerne.DFC vil i tæt samarbejde med de danske ambassader være ansvarlig for at monitorereandre internationale donorers politikker og strategier og tilstræbe et fælles samarbejde forat understøtte kapacitetsudviklende processer i institutioner med mere end én donor sompartner.DFC vil være ansvarlig for tilsyn med, og måling af, deltagernes læring i samarbejde medundervisningsudbyderne.DFC vil være ansvarlig for at kommunikere om erfaringer med nye og innovativelæringsmetoder og tilgange til partnere i Syd, ambassader, samt UM.
b)c)
d)
e)f)
Ambassaderne vil være ansvarlige for:a)b)At sætte partnerinstitutioner i partnerlande i forbindelse med de af DFP udbudtemuligheder i en kapacitetsudviklingsproces.At opfordre til tæt samarbejde og koordinering med DFP under lande- og programdesignsamt i formuleringsprocesser – foreslås formaliseret i de reviderede Aid ManagementGuidelines.4
6.
Resultat og virkning
Monitorering af læring:DFP skal have fokus på at udbyde organisatorisk og institutionel læring. Da DFPs aktiviteter vilkomplementere andre organisatoriske udviklingsinitiativer, vil omdannelsen af ny viden oglæring til adfærdsmæssige forandringer betragtes som partnerinstitutionernes ansvar.Et fokus for DFP vil være at måle og monitorere deltagernes læring. Bidraget til deninstitutionelle kapacitet og organisatoriske læring er ny viden, kompetencer og færdigheder,opnået af deltagerne, samt at den opnåede viden og de opnåede kompetencer og færdigheder eranvendelige i det daglige arbejde.Monitorering af undervisningsudbydere:DFPs undervisningsudbydere vil blive monitoreret af DFC, som særligt har ansvar for atvurdere og evaluere kvaliteten af de anvendte læringsmetoder, innovationer ogbest practices.DFC skal forberede analyser og informere om erfaringer med og anbefalinger til nye oginnovative læringsmetoder og teknikker, som skal distribueres til og diskuteres med partnere,undervisningsinstitutioner, ambassader, UM samt andre nøgle-stakeholders.DFC skal rapportere årligt om gennemførte DFP-aktiviteter, inklusiv en vurdering afundervisningsudbydernes anvendte metoder, innovationer ogbest practices.Kapacitetsudviklingsproces:Partnere vil i samarbejde med ambassader være ansvarlige for monitoreringen afkapacitetsudviklingsprocesser, inklusive resultater fra DFPs aktiviteter.Når UM evaluerer sektorprogrammer, vil et væsentligt element være DFP initiativer, såfremtDFP har spillet en central rolle i en kapacitetsudviklingsproces, gennemført som en del af etDanida-finansieret program.7.Afsluttende bemærkningerEn evaluering af politikken vil blive foretaget i 2015-16 med fokus på indhold,administration, resultater, osv.Kernebudgettet for implementeringen af DFP vil blive søgt årligt i Finansloven.Programmidler vil medfinansiere undervisningsaktiviteterne.
5