Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 208
Offentligt
1379811_0001.png
4. juni 2014.
Udenrigsministeriet.
København, den 4. juni 2014.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2014 af-
gives tilsagn på 75,0 mio. kr. i støtte til Institut for Flerpartisamarbejde (Danish Institute for Parties
and Democracy – DIPD).
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2014 opførte bevilling på 407,7 mio. kr. til §
06.32.08. Øvrig bistand.
Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.
Baggrund
Etableringen af DIPD blev vedtaget ved lov nr. 530 af 26. maj 2010 om etablering af Institut for
Flerpartisamarbejde. DIPD er en selvejende og uafhængig institution inden for den offentlige forvalt-
ning. DIPD ledes af en bestyrelse, der træffer afgørelse i alle væsentlige spørgsmål om instituttets
faglige arbejdsområde, økonomi og forvaltning. Bestyrelsen består af 15 medlemmer, der beskikkes
af handels- og udviklingsministeren. 1 medlem udpeges af udviklingsministeren, 9 medlemmer udpe-
ges af Folketinget, 2 medlemmer udpeges af Dansk Ungdoms Fællesråd, 1 medlem udpeges af Rek-
torkollegiet, 1 medlem udpeges af NGO-forum, og 1 medlem udpeges af Dansk Center for Internati-
onale Studier og Menneskerettigheder (DCISM), der nu er nedlagt. I medfør af loven om Institut for
Menneskerettigheder (IMR) vil IMR fremover udpege 1 medlem. En ny bestyrelse skal konstitueres i
august 2014.
Der blev i 2010 bevilliget 75,0 mio. kr. til DIPD for en treårig periode jf. akt. 148 af 24. juni 2010.
Bevillingen blev forlænget til 30. juni 2014.
Projektbeskrivelse
DIPD’s overordnede formål er at styrke den danske demokratibistand, herunder særligt støtten til
udviklingen af politiske partier og flerpartisystemer i udviklingslandene.
DIPD’s vision er at fremme udviklingen af velfungerende demokratiske politiske partier, flerparti-
systemer og andre institutioner som centrale elementer i en demokratisk kultur i udvalgte udviklings-
lande. Denne vision ønskes gennemført ved at etablere partnerskaber med politiske partier, flerparti-
platforme og andre institutioner med aktiv deltagelse af danske partier, andre danske aktører og inter-
nationale partnere.
I 2013 foretog Udenrigsministeriet en gennemgang af DIPD’s virksomhed. Den overordnede kon-
klusion var positiv. Der er på kort tid opbygget en internationalt anerkendt organisation med dertilhø-
b.
AS001498
Udenrigsmin., j.nr. 104.A.1.j.1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379811_0002.png
4. juni 2014.
2
rende administrative og programmatiske instrumenter. Samtidig er der blevet etableret parti-til-parti
projekter og flerpartiprojekter i en række lande. Gennemgangen pegede på behovet for fremadrettet
at styrke arbejdet inden for 3 områder: 1) strategisk fokus, 2) organisation og administrativ kapacitet
og 3) projektimplementering og resultater. Udfordringerne blev set som naturlige for en ung organi-
sation, men skulle ikke desto mindre adresseres i den næste fase. På baggrund af erfaringerne fra den
første periode, herunder gennemgangen af DIPD’s virksomhed, har bestyrelsen udarbejdet en ny
strategi for perioden 2014-2017, der blev godkendt i maj 2014.
DIPD har to komponenter med dertilhørende målsætninger: a) Flerpartisamarbejde, hvor DIPD
skal bidrage til at styrke politisk dialog og samarbejde mellem partier i flerpartisystemer. b) Parti-til-
parti samarbejde, hvor DIPD gennem de danske politiske partier skal bidrage til, at politiske partiers
kapacitet til at fungere demokratisk styrkes, og at partierne er repræsentative og ansvarlige. I den
kommende fase vil synergien mellem de to komponenter blive styrket, og de danske partier vil i stør-
re omfang end hidtil blive inddraget i flerpartiprojekterne.
DIPD og de politiske partier er bevidste om, at der er usikkerhed og udfordringer ved at måle ef-
fekten af demokratiarbejdet, og at arbejdet med politiske partier i udviklingslande kræver stor risiko-
villighed. Arbejdet med at fremme demokratisk politisk kultur internt i partier og samarbejde mellem
partier forudsætter et langsigtet perspektiv baseret på tillid og gensidig anerkendelse. På dette områ-
de har politikere en stor grad af legitimitet. DIPD vil i 2014-15 videreudvikle mål- og resultatsty-
ringssystemet med henblik på bedre at kunne dokumentere resultater.
Budget
Det samlede budget andrager 75,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:
Flerpartisamarbejde
Parti-til-partisamarbejde
Sekretariat, administration og bestyrelse
I alt
30,375 mio. kr.
30,375 mio. kr.
14,250 mio. kr.
75,0 mio. kr.
Størsteparten af instituttets tilskudsmidler skal bruges på aktiviteter i udviklingslandene, jf. gælden-
de regler for fattigdomsorienteringen af dansk bistand. Instituttets administrationsudgifter i Danmark
skal begrænses.
Lønudgifter direkte relateret til projekterne i udviklingslandene såsom rådgivning, forberedelse af
projekter, monitorering mv. udgiftsføres ligeligt på de to projektkomponenter, hvilket vil blive re-
flekteret i den kommende samarbejdsaftale mellem DIPD og Udenrigsministeriet. Øvrige lønudgifter
er opført under udgifter til sekretariat og administration. Administrationsudgifter til f.eks. husleje,
regnskabssystemer og andre løbende administrative ydelser udgør ca. 5 pct. af det samlede budget.
Tilsagnet vil blive afholdt med 75,0 mio. kr. under § 06.32.08.70. Demokrati og menneskerettighe-
der.
Tilsagnet forventes udbetalt i årene 2014-2017.
Væsentlige risikoelementer
Arbejdet med at fremme flerpartisamarbejde og politiske partiers kapacitet og interne demokratiske
kultur i udviklingslande er omfattet af kontekstuelle, politiske såvel som finansielle risici. Den politi-
ske kontekst kan ændre sig fra år til år, hvorfor bestyrelsen drøfter forudsætningerne for projekterne
og løbende forholder sig til ændrede politiske vilkår. Der sørges endvidere for en vis grad af fleksibi-
litet i de enkelte projekter for at muliggøre nødvendige tilpasninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. juni 2014.
3
Korruption og finansielle uregelmæssigheder er ofte en udfordring i udviklingslande, herunder i det
politiske system. DIPD anvender Danidas anti-korruptionspolitik, herunder princippet om nul-tole-
rance for at imødegå disse risici. Endvidere anvender partnerne et evaluerings- instrument til at vur-
dere den administrative og finansielle kapacitet, hvilket kan imødegå risikoen for finansielle uregel-
mæssigheder. Råd og vejledning fra DIPD’s sekretariat samt anvendelsen af Udenrigsministeriets
regler for administration af projektstøtte ses som en måde at imødegå disse risici på. Ligeledes bistår
DIPD’s sekretariat de danske politiske partier med vejledning om administrative procedurer og gen-
nemførelse af aktiviteter i udviklingslande.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften oversti-
ger 35 mio. kr.
Forslaget er tiltrådt af Udenrigsministeriets bevillingskomite.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2014 afgives tilsagn på 75,0 mio. kr. i støtte til Institut for Flerpartisamarbejde
(Danish Institute for Parties and Democracy – DIPD) for perioden juli 2014 - juni 2017.
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2014 opførte bevilling på 407,7 mio. kr. til §
06.32.08. Øvrig bistand.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.
e.
f.
København, den 4. juni 2014
M
OGENS
J
ENSEN
Til Finansudvalget.