Udenrigsudvalget 2013-14, Det Udenrigspolitiske Nævn 2013-14
URU Alm.del Bilag 207, UPN Alm.del Bilag 229
Offentligt
1379374_0001.png
Handlingsplan for sammenhængende politikker for global udvikling
Jeg er glad for denne mulighed for at orientere om den danske handlingsplan for
sammenhængende politikker for global udvikling, som nu er klar, og som
offentliggøres i næste måned. Udvalget havde allerede i november mulighed for at
drøfte konceptnoten, som har lagt grundlaget for handlingsplanen, med daværende
udviklingsminister Christian Friis Bach.
Politiksammenhæng for udvikling handler grundlæggende om at fremme et
positivt samspil mellem andre politikker og udviklingspolitikken til gavn for global
vækst og udvikling. Og det handler om at adressere eventuelle negative
konsekvenser af andre politikker for udviklingslandene og for bæredygtig
udvikling.
Formålet med handlingsplanen er at fokusere og strukturere Danmarks indsats for
at fremme sammenhæng mellem politikker for global udvikling. Det er både til
gavn for udviklingslandene og til gavn for os. Manglende sammenhæng mellem
politikker kan i nogle tilfælde underminere resultaterne og effekterne af vores
udviklingssamarbejde. Og på langt sigt har vi alle gavn af, at udviklingslandene
kan udnytte deres potentiale i forhold til fremskridt, velstand og vækst.
Det er et komplekst område, for politikker kan påvirke udviklingslande og
befolkningsgrupper forskelligt, så der er også behov for en pragmatisk tilgang. Det
er desuden vigtigt at holde sig for øje, at det også handler om politiske valg, og at
der kan være modsatrettede interesser, hvor hensyn skal afvejes.
Med denne handlingsplan konkretiseres det, hvordan regeringen vil arbejde med
det. Handlingsplanen er en del af udrulningen af ”Retten til et bedre liv”, den nye
lov om international udviklingssamarbejde, den strategiske ramme om Danmark i
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379374_0002.png
EU’s
udviklingssamarbejde,
”Fælles
om
en
bedre
verden”,
samt
regeringsgrundlaget. Sammenhængende politikker for global udvikling er også et
centralt koncept i drøftelserne om den nye udviklingsdagsorden post-2015.
Handlingsplanen er et resultat af en åben og inklusiv proces. Sammen med
ressortministerierne er prioriteterne blevet fastlagt, og gode og konstruktive bidrag
er modtaget både fra civilsamfundsorganisationerne, jer (URU i november) og det
Udviklingspolitiske Råd. Det er altafgørende, at der er bredt ejerskab til denne
dagsorden for at opnå resultater, og jeg er derfor meget glad for, at vi har fået så
konkret en handlingsplan med udgangspunkt i så klare politiske budskaber.
Danmarks indsats er fokuseret
på EU’s politikker. På grund af EU’s rækkevidde,
omfanget af instrumenter og indsatser og EU’s kompetence på en række
politikområder,
har EU’s politikker langt større effekt på udviklingslandene og
global udvikling end vores nationale politikker.
Tre overordnede strategiske prioriteter er valgt for det danske engagement: 1)
handel og finansiering, 2) fødevaresikkerhed og klima, samt 3) fred og sikkerhed).
På disse områder har Danmark styrkepositioner og kan gøre en forskel. Inden for
disse prioriteter har vi formuleret en række politiske målsætninger, om at:
a.
EU’s frihandelsaftaler
skal bidrage til større økonomisk integration af de
mindst udviklede lande
b. EU skal stå i spidsen for at bekæmpe skattesvindel og skatteunddragelse.
c. EU-politikker skal bidrage til global fødevareforsyningssikkerhed.
d. EU skal tage en ledende rolle for at fremme grøn omstilling og begrænse
klimaforandringer.
e. EU skal have en sammentænkt tilgang til konflikter og stabilisering.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379374_0003.png
Målsætningerne
vil
blive
søgt
opfyldt
gennem en
række
prioriterede
indsatsområder, herunder i forhold til EU-lovgivningsarbejde, rådskonklusioner og
strategier. Som eksempel kan jeg fremhæve, at vi på handelsområdet vil styrke
udarbejdelsen af tidlige konsekvensanalyser af effekter af EU's frihandelsaftaler på
udviklingslande. Det vil muliggøre. at udviklingshensyn kan indarbejdes i
Kommissonens forhandlingsmandater.
Indsatsområderne er valgt med udgangspunkt i, at det skal være områder, der er
aktuelle, så DK har mulighed for at påvirke en nuværende eller kommende proces i
en positiv retning. Et interministerielt udvalg vil på årlig basis vurdere, om der er
behov for at opdatere prioriteterne og indsatserne. I den proces vil vi også få input
fra civilsamfundsorganisationerne og vores drøftelser her i udvalget.
Jeg håber, at vi med denne handlingsplan og tilgang kan være med til at fremme en
fælles dagsorden for sammenhængende politikker, der støtter global vækst og
udvikling til gavn for alle.
3