Udenrigsudvalget 2013-14, Det Udenrigspolitiske Nævn 2013-14
URU Alm.del Bilag 207, UPN Alm.del Bilag 229
Offentligt
Landepolitikpapir for Somalia
Formålet vil være at få jeres bemærkninger og indspil til vores landepolitik for
Somalia for de næste tre år. På dette stadie i forløbet vil vi fokusere på de
overordnede principper og rammer. Selve udmøntningen vil foregå hen over
sommeren.
Somalia er kontrasternes land. Det er verdens måske skrøbeligste land. Det er
et af de værste steder at være kvinde. Det er heller ikke let at være barn: Hvert
femte barn dør, før det fylder fem år.
Men der er også håb på Hornet. Den somaliske befolkning har en utrolig
modstandskraft. De organiserer sig. De begynder at gå i skole igen. De taler i
mobiltelefon. Somalierne indgår i mange internationale og regionale
økonomiske netværk og er kendt som gode handelsfolk.
Danmark har et betydeligt og bredt engagement i Somalia. Regeringen har
fordoblet støtten til 200 mio. kr. om året i perioden 2012-14. Det har vi gjort af
tre grunde: For det første er der et stort behov for
at støtte befolkningen i at
skabe et stabilt og fredeligt Somalia.
For det andet er der fortsat en humanitær
krise i landet, hvor godt ¼ af befolkningen lever af nødhjælp. For det tredje
udgør Somalia en trussel mod den internationale sikkerhed med pirateri til søs
og terrorisme til lands.
Vores indsats dækker hele paletten fra aktivt diplomati over udvikling til
bekæmpelse af pirateri med sømilitære og juridiske midler. Som søfarende
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nation har Danmark en interesse i sikre handelsruter på verdenshavene ikke
mindst langs Somalias kyster.
Som et led i vores engagement vil Danmark være vært for en bredt anlagt
konference i København til efteråret, hvor vi både vil sikre, at Somalia fortsat
står højt oppe på det internationale samfunds dagsorden og sikre fremdrift i
arbejdet med fred og forsoning i den demokratiske proces.
Det er ikke nogen hemmelighed, at det er svært at lave udviklingssamarbejde i
Somalia. Det må vi åbent og ærligt erkende. Der er en risiko for korruption og
misbrug af penge. Derfor er fleksibilitet og villighed til at tage betydelige risici
grundlæggende præmisser for vores indsats. Vi må regne med, at det tager lang
tid, og at ikke alt lykkes. Selv om det svært, opnår vi gode resultater på jorden.
Udviklingspolitisk Råd besøgte Somalia i februar måned og var egentlig ret
imponerede over de resultater, der blev skabt især i Somaliland og Puntland.
Vores nuværende indsats er for første gang designet inden for en
sammenhængende landepolitik. Tidligere bestod vores indsats af mindre og
spredte projekter. I de kommende år vil vi konsolidere indsatsen.
Vi arbejder ikke alene. Vi er en del af et godt og konstruktivt internationalt
samarbejde om at få Somalia på fode igen. Det internationale samfund har i
samarbejde med Den nye Føderale Regering skabt en ramme om vores
samarbejde i form af ”The New Deal Compact for Somalia”, der blev vedtaget
på et møde i Bryssel sidste efterår.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En lang række udviklingspartnere støtter gennemførelsen af Compacten og har
i alt givet tilsagn på 1,08 milliarder EURO. EU, UK og Norge er de tre største
bidragydere.
Compacten
eller den nationale udviklingsplan
er alene mulig, fordi vi fik
en ny føderal regering i Somalia i efteråret 2012. For første gang i tyve år har
vi en god samarbejdspartner i Mogadishu i skikkelse af præsident Hassan
Sheikh Mohamud. I vores nuværende program støtter vi primært regionerne i
Somaliland og Puntland. I den kommende fase vil vi gå på to ben. Vi vil støtte
både det føderale niveau i Mogadishu og det regionale niveau i Hargeisa,
Garowe og måske andre steder.
I synopsis for landepolitikken lægger vi op til at støtte tre strategiske områder:
(1) statsopbygning med fokus på inklusiv politik, (2) Sikkerhed og
retssikkerhed, og (3) Reduktion af fattigdommen gennem opbygning af
værdikæder især inden for kvægbrug og fiskeri.
Vi vil sætte Somalia på dagsordenen både internationalt og herhjemme i
efteråret, hvor Danmark vil være vært for det første ministermøde i det
højniveau-forum, der fører tilsyn med gennemførelsen af Compacten. På
konferencen vil vi sætte fokus på at styrke den politiske ramme for at få en
stabil og levedygtig føderal regering. Et stabilt Somalia kræver i sidste ende en
politisk aftale og ikke en militær løsning. For det andet vil vi se på de kanaler
for finansiering af udviklingsbistanden vi kan bruge for at genopbygge landet.
Jeg mødte den somaliske finansminister i Washington for nylig. Han lagde
megen vægt på dette punkt.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forhold til statsopbygning er en støtte til den føderale regering afgørende for
at bryde den onde cirkel af konflikt og kaos i Somalia. Derfor må vi bistå den
nye regering med at opbygge kapacitet og levere offentlige goder som f.eks.
uddannelse til befolkningen. Det er vigtigt, at regeringen bliver synlig i de
befriede områder og bliver et reelt alternativ til Al Shabaabs mørkemænd.
I forhold til at støtte fattigdomsreduktion og økonomisk vækst skal vi konkret
satse på de unge generationer. Uddannelse især af unge piger er helt centralt.
Vi skal også fortsætte arbejdet med den private sektor. Somalierne er
entreprenante, og vi er i gang med at opbygge værdikæder inden for kvægbrug
og fiskeri.
I arbejdet med statsopbygning er ”public financial management” helt centralt.
Den føderale regering har et meget begrænset indtægtsgrundlag primært fra
skatter på lufthavne og havne. Det må vi øge. Samtidig må vi bekæmpe
korruptionen og sikre at midlerne kommer den hårdt plagede befolkning til
gode. Heldigvis er der en øget opmærksom i befolkningen om, at korruption
skaber tilvejebringelsen af offentlige goder som uddannelse og sundhed m.v.
Dette tema vil blive centralt på Somalia-konferencen i november i København.
Indsatsen i Somalia i almindelighed og i Mogadishu i særdeleshed kræver et
robust sikkerhedsregime. Vi kan ikke gå på kompromis med sikkerheden. Det
siger sig selv. Vi må derfor påregne visse omkostninger til sikkerhed især i
forbindelse med at styrke indsatsen i Mogadishu
Vores involvering indebærer betydelige risici. Det må vi være klar over på
forhånd. De politiske fremskridt i Somalia kan slås tilbage. Regeringen er svag.
Skepsis mod den er stor uden for Mogadishu. Derfor er der også indbygget en
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
håndtering af risici i vores strategi om at gå på to ben. Hvis det centrale niveau
af den ene eller anden grund kollapser, har vi stadig vores partnerskaber med
regionerne, vi kan bygge videre på. Vores program er også kortere end
normalt, da udviklingen er flydende. Vi forpligter os derfor kun på tre år i
stedet for normalt fem år.
I et
”worst
case scenario” vil vi skulle satse på hårdt tiltrængte indsatser som
større fødevaresikkerhed og forbedrede levevilkår. Desuden vil vi kunne yde
akut nødhjælp. Det er det, vi gør i Sydsudan i øjeblikket.
5