Udenrigsudvalget 2013-14, Det Udenrigspolitiske Nævn 2013-14
URU Alm.del Bilag 207, UPN Alm.del Bilag 229
Offentligt
Landepolitikpapir for Myanmar
Den foreliggende synopsis for landepolitikpapiret udstikker de overordnede
strategiske rammer for hele det danske engagement i Myanmar i perioden
2016-2020
ikke kun udviklingssamarbejdet, men også de politiske og kom-
mercielle aspekter.
Med udgangspunkt i erfaringerne fra vores hidtidige engagement og danske
styrkepositioner fastlægger synopsen derfor to overordnede mål for vores en-
gagement i 2016-20, henholdsvis 1) at bidrage til at fremme en fortsat demo-
kratiserings- og reformproces, og 2) at bidrage til at fremme en bæredygtig og
ansvarlig økonomisk vækst, herunder forbedring af levevilkår især i marginali-
serede områder med etniske befolkningsgrupper.
Fastlæggelse og formulering af de konkrete indsatser, instrumenter, mål og in-
dikatorer afventer nærmere identifikation og dialog med relevante aktører i
Myanmar og koordination med øvrige donorer. Herefter vil det egentlige lan-
depolitikpapir blive udarbejdet.
Myanmar har gennemgået en meget betydelig politisk og økonomisk udvikling
de seneste år, som har medført større politisk frihed, mere pressefrihed, løsla-
delse af politiske fanger samt en åbning af økonomien mod omverdenen.
Der er dog fortsat lang vej endnu, selvom der er opnået væsentlige fremskridt
på en række områder.
Myanmar står over for en række store udfordringer, som risikerer at føre til
stagnation eller i værste fald tilbageslag for reformprocessen. 2014 er på man-
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ge måder et skelsættende år.
De vigtigste politiske udfordringer gælder især 1) de etniske og religiøse uro-
ligheder, som vi ser det især i forbindelse med de voldsomme sammenstød i
Rakhine [Rakain], men også andre steder i landet, 2) usikkerheden om freds-
processen (dvs. afslutning af de langvarige og blodige konflikter mellem mili-
tæret og væbnede etniske grupperinger), 3) det forestående parlamentsvalg i
2015 og i den forbindelse revision af forfatningen, og endelig 4) den omstridte
folketælling.
Herudover står landet over for store strukturelle udfordringer i form af især 1)
manglende kapacitet i landets offentlige institutioner, 2) manglende institutio-
nalisering af reformprocessen, som indtil videre drives af få centrale aktører, 3)
manglende politiske visioner hos regeringspartiet og Aung
San Sui Kyi’s
parti
NLD (National League for Democracy), samt svage partistrukturer, og 4) ende-
lig er infrastruktur og energiforsyning en stor udfordring.
Danmark har siden slutningen af 1990’erne
været engageret i Myanmar. I for-
hold til det danske udviklingsengagement har fokus over årene ændret sig fra
humanitær bistand med fokus på flygtninge og eksilsamfundsgrupper til egent-
lige udviklingsindsatser, der har haft til formål at bekæmpe den udbredte fat-
tigdom og understøtte landets demokratiske kræfter.
Disse målsætninger vil også være omdrejningspunktet for vores fremtidige en-
gagement i Myanmar. Samtidig har udviklingen i Myanmar
og den transiti-
onsproces, som landet befinder sig i - skabt nye perspektiver og muligheder for
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at understøtte reformkræfterne, øve politisk indflydelse og fremme danske ek-
sportinteresser.
Parallelt - men forskudt - med udarbejdelsen af landepolitikpapiret - gennemfø-
res landeprogrammeringsprocessen, som vil fastlægge de konkrete danske ud-
viklingsaktiviteter for strategiperioden (2016-2020). Som led i denne proces vil
der være dialog med Myanmars regering, opposition og civilsamfund, andre re-
levante donorer, NGO’er mv.
Herudover er der regelmæssig dialog med rele-
vante danske aktører, dvs. NGO’er, virksomheder, erhvervsorganisationer og
andre.
Der vil også i forbindelse med landeprogrammeringen blive gennemført en
række analyser af mulige risici og særlige udfordringer i forhold til overholdel-
se af menneskerettighederne, herunder de fire grundlæggende principper i den
rettighedsbaserede bistand: ikke-diskrimination, deltagelse, åbenhed og ansvar-
lighed.
Myanmar spås på sigt et betydeligt kommercielt potentiale for dansk erhvervs-
liv. På kort sigt vil det derfor være oplagt at sætte fokus på at fremme mulig
synergi mellem de kommercielle interesser og udviklingspolitiske målsætnin-
ger, så vi også gennem udviklingsbistanden kan medvirke til at fremme vækst.
Dette er også i tråd med de klare udmeldinger fra både præsident Thein Sein og
oppositionsleder Aung San Suu Kyi, som begge lægger stor vægt på, at My-
anmars vækst på længere sigt baseres på private investeringer, og at landet ikke
må blive afhængigt af udviklingsbistand.
3