Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 178
Offentligt
1365883_0001.png
1365883_0002.png
1365883_0003.png
1365883_0004.png
1365883_0005.png
1365883_0006.png
1365883_0007.png
1365883_0008.png
1365883_0009.png
1365883_0010.png
1365883_0011.png
1365883_0012.png
1365883_0013.png
1365883_0014.png
1365883_0015.png
1365883_0016.png
1365883_0017.png
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0Den 2. maj 2014
Rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 19. maj 2014SAMLENOTAT
1. Udviklingsdagsordenen post 2015 ................................................................................................22. Udmøntning af EU's udviklingspolitik: En dagsorden for forandring .......................................43. Den menneskerettighedsbaserede tilgang til udvikling ..............................................................64. Den private sektors rolle i udvikling.............................................................................................85. Det Østlige Partnerskab og udviklingspolitikken...................................................................... 106. Rapport om EU’s bistandsforpligtelser...................................................................................... 127. EU's politik for samtænkning .................................................................................................... 148. Fælles EU holdning forud for den tredje FN-konference om små ø-udviklingsstater (SIDS) iSamoa den 1. – 4. september 2014 .................................................................................................. 16
1
1. Udviklingsdagsordenen post 2015KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméMinistrene ventes på rådsmødet at drøfte status i det internationale arbejde med en ny global dagsorden for bære-dygtig udvikling og fattigdomsbekæmpelse for tiden efter 2015 og EU’s muligheder for at øve indflydelse på proces-sen og i de kommende forhandlinger.2. BaggrundDen 25. september 2013 vedtog man i FN på et særligt møde event, at post-2015processen skal samles i et spor frem mod vedtagelsen i september 2015 af de mål for fattigdoms-bekæmpelse og bæredygtig udvikling, som skal gælde for tiden efter 2015. Processen er for inde-værende forankret i den såkaldte åbne arbejdsgruppe om bæredygtighedsmål (SDG-arbejds-gruppen), som vil afgive rapport til FN’s generalforsamling i september 2014. Danmark delermedlemskab af gruppen med Norge og Irland. Når gruppen har afleveret sin rapport til FN’sgeneralforsamling i september 2014 og FN’s generalsekretær i slutningen af 2014 har oversendtsin rapport om post-2015 dagsordenen, forventes de mellemstatslige forhandlinger at gå i gang,idet man sigter mod at kunne vedtage den nye globale ramme for bæredygtig udvikling i septem-ber 2015.3. Formål og indholdMinistrene ventes på rådsmødet at drøfte status i det internationale arbejde med en ny globaldagsorden for bæredygtig udvikling og fattigdomsbekæmpelse for tiden efter 2015. De ventes isærlig grad at udveksle synspunkter om EU’s muligheder for at øve indflydelse på processen,herunder i SDG-arbejdsgruppen og i de fremtidige mellemstatslige forhandlinger. EU har ikke enformel plads i SDG-arbejdsgruppen, men kan tale til gruppens møder som observatør. Ministre-ne forventes også at drøfte, hvornår EU igen skal fastlægge en mere detaljeret position til proces-sen, som kan udbygge EU’s gældende holdning fastlagt i rådskonklusioner i juni 2013. I decem-ber 2013 fastlagde Rådet de generelle principper for EU’s position i forhold til finansiering affattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling efter 2015.SDG-arbejdsgruppen, som indtil februar 2014 havde åbne drøftelser af en række forskellige te-matiske områder, er nu gået ind i en mere afgørende fase, hvor man i maj, juni og juli vil fortsæt-te drøftelser af teksten fra de to formænd fra Kenya og Ungarn, som bevæger sig længere henimod et målrammeværk i format såvel som indhold, p.t. med 16 fokusområder og en lang rækkekonkrete forslag til tidsbestemte undermål. Mange af EU’s prioritetsområder er godt integreret iden tekst, man arbejder med. Det samme gælder danske prioriteter som vand og uddannelse ogtil dels energi, mens flere andre prioriteter, særligt seksuel og reproduktiv sundhed og rettighederog fokus på fredelige samfund og retsstatsprincipper, ventes at komme under pres. Der ventesogså udfordringer i forhold til håndtering af spørgsmålet om, hvad der skal til – og hvem der skalbidrage og betale – for implementering af post-2015 dagsordenen. Seneste møde i gruppen varden 31. marts – 4. april 2014, og der resterer nu møder den 5.-9. maj, 16.-20. juni og 14.-18. juli2014.2
Danmark har en nøglerolle i forhold til vejen frem mod post-2015 topmødet i september 2015,da den danske FN-ambassadør sammen med Papa New Guineas FN-ambassadør er udpegetsom co-facilitator for processen med at fastlægge modaliteterne for topmødet om post-2015dagsordenen, dvs. dato og sted for afholdelsen og mødets forberedelse og afvikling.4. Europa-Parlamentets udtalelserDer foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i ekstern høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes generel opbakning til en drøftelse af status i det internationale arbejde med en nyglobal dagsorden for bæredygtig udvikling og fattigdomsbekæmpelse for tiden efter 2015.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter, at der i EU gøres status for arbejdet med post-2015 processen og EU’s mu-ligheder for at øve indflydelse på processen og de kommende forhandlinger.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 6. december 2013til orientering.
3
2. Udmøntning af EU's udviklingspolitik: En dagsorden for forandringKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet forventes at have en politisk drøftelse af udmøntningen af EU’s udviklingspolitik, ”En dagsorden for for-andring”, især i programmeringen af EU's egen bistand i lande- henholdsvis tematiske programmer for 2014-20.Landerammer og sektorvalg er nu fastlagt, hvorfor evt. justeringer vil skulle ske i forbindelse med den konkreteplanlægning og udrulning. Regeringens linje vil være i overensstemmelse med den nye strategiske ramme for EU-samarbejdet på udviklingsområdet.2. BaggrundEU opdaterede i maj 2012 sin udviklingspolitik med ”En dagsorden for forandring”, der er di-rekte forpligtende for EU’s bistand, men også politisk retningsgivende for medlemsstaterne.Politikken fastlægger to overordnede indsatsområder: menneskerettigheder, demokrati og godregeringsførelse henholdsvis inklusiv og bæredygtig vækst. Herudover skal fokuseres mere på defattigste lande, hvor bistanden kan gøre mest gavn, ligesom der skal ske en udfasning af EU'sbilaterale støtte til en række mellemindkomstlande. Endelig skal bistandens effektivitet og resulta-ter øges, bl.a. ved at reducere antallet af EU's indsatssektorer i partnerlandene og ved en forøgetfælles-programmering af EU's og medlemslandenes indsatser.Politikken er søgt fremmet ad flere spor, hvoraf det vigtigste er programmeringen af EU's egenbistand for 2014-2020, der indebærer en prioritering mellem regioner, lande, sektorer og særligeglobale temaer.3. Formål og indholdKommissionen og EU's Fælles Udenrigstjeneste ventes at orientere om den nye politiks ud-møntning, primært i programmeringen af EU's lande- og tematiske programmer som netop ergennemført bl.a. gennem et stort arbejde på landeniveau. Drøftelsen ventes at fokusere på forde-lingen mellem landegrupper, sektorer og globale temaer, som den er kommet til udtryk i denkonkrete programmering samt om bestræbelserne for øget fælles-programmering af indsatserne.Hovedbudskabet forventes at være, at den nye politik er kommet godt på vej: a) støtte til menne-skerettigheder og god regeringsførelse indgår med mere vægt end tidligere, ligesom især landbrugog bæredygtig energi er prioriteret; b) der er sket et betydeligt løft i bistanden til lavindkomstlan-de, og 16 mellemindkomstlande står til udfasning; c) EU vil fremover arbejde i maksimalt tresektorer og d) bistanden samordnes i højere grad end tidligere.På denne baggrund forventes en drøftelse af, hvorledes medlemslandene vurderer den samledeudmøntning, herunder bestræbelserne på øget EU-samordning og i det lys behovet for eventuelleyderligere justeringer.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.4
5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at medlemslandene generelt vil udtrykke tilfredshed med den foretagne program-mering. Enkelte lande vil antagelig argumentere for, at partnerlandenes egen indsats, ikke mindsthvad angår menneskerettigheder og god regeringsførelse, bør belønnes i form af øget bistand, fxved midtvejsgennemgangen af programmerne. Enkelte kan forventes at tale om vigtigheden af atfastholde et bredere engagement i de lande, hvor den bilaterale bistand udfases (især i Latiname-rika). Andre lande vil udtrykke ønske om, at EU opfylder målet om, at minimum 20 % af densamlede bistand skal gå til de sociale sektorer, mens flere lande vil tale for, at kønsaspektet indar-bejdes mere solidt i den forestående detaljerede programudarbejdelse.10. Regeringens generelle holdningI overensstemmelse med den nye strategiske ramme for Danmarks deltagelse i EU’s udviklings-samarbejde, vil regeringen tale for, at EU fastholder og udbygger sin indsats på områderne skrø-belige stater, demokrati og menneskerettigheder samt grøn vækst. Herudover er regeringen stærktilhænger af, at bistandsindsatsen på landeniveau i størst muligt omfang udarbejdes i fællesskab.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.EU's udviklingspolitik, ”En dagsorden for forandring”, har tidligere været forelagt FolketingetsEuropaudvalg til orientering: den 11. november 2011 forud for rådsmødet den 14. november2011, den 3. maj 2012 forud for Rådsmødet den 14. maj 2012, den 17. maj forud for rådsmødetden 28. maj 2013 samt 6. december forud for rådsmødet den 12. december 2013.
5
3. Den menneskerettighedsbaserede tilgang til udviklingKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméDer forventes vedtaget rådskonklusioner om arbejdet med at udmønte en rettighedsbaseret tilgang til EU’s udvik-lingssamarbejde. (Rådskonklusionerne understreger EU’s forpligtelse til at fremme menneskerettighederne gennemudviklingspolitikken og -samarbejdet i overensstemmelse med Rådskonklusionerne om En Dagsorden for Foran-dring (Agenda for Change), EU’s Strategiske Ramme og Handlingsplan for Menneskerettigheder og Demokratiog Rådskonklusioner om Demokratistøtte i EU’s udenrigsanliggender. Samtidigt er formålet med rådskonklusio-nerne at byde Kommissionens udkast til en værktøjskassefor den rettighedsbaserede tilgang til udviklingssamarbej-det velkommen.2. BaggrundArbejdet med menneskerettigheder i EU’s udviklingssamarbejde foregår primært indenfor ram-merne af En Dagsorden for Forandring og EU’s Strategiske Ramme og Handlingsplan for Men-neskerettigheder og Demokrati. Hertil kommer EU’s Strategi for Civilsamfundets Rolle i EU’sudviklingspolitik, som sigter mod at støtte befolkningens kamp for at kræve deres rettigheder ogholde deres regeringer ansvarlige.Strategidokumenterne taler et tydeligt sprog om, at EU skal bevæge sig væk fra en sektortilgangtil at fremme menneskerettighederne og i stedet tage en rettighedsbaseret tilgang til hele udvik-lingssamarbejdet. Dvs. at prioritetsområdet ikke skal isoleres som en selvstændig del af udvik-lingssamarbejdet, men at menneskerettigheder i stedet skal indtænkes på tværs af alle EU’s udvik-lingsinstrumenter og aktiviteter.I EU’s Strategiske Ramme og Handlingsplan for Menneskerettigheder og Demokrati fastlægges,at Kommissionen skal udarbejde en værktøjskassefor den rettighedsbaserede tilgang til udvik-lingssamarbejdet. Disse retningslinjer har til formål at sikre overensstemmelse mellem EU’smenneskerettighedsarbejde og udviklingssamarbejdet, og at vejlede EU’s ansatte i at indarbejdemenneskerettighedsprincipper i EU’s konkrete udviklingsaktiviteter. Den overordnede tilgang tilværktøjskasse har været drøftet, blandt andet på et dansk arrangeret højniveaumøde i juni 2013med deltagelse af den daværende danske udviklingsminister, EU’s udviklingskommissær og EU’ssærlige repræsentant for demokrati og menneskerettigheder samt på et møde på arbejdsniveauorganiseret af Kommissionen i november 2013.3. Formål og indholdRådskonklusionerne understreger EU’s forpligtelse til at fremme menneskerettigheder gennemudviklingspolitikken- og samarbejdet. Fremme af menneskerettighederne er både et mål og etmiddel for udviklingssamarbejdet, som skal baseres på menneskerettighedsstandarder og prin-cipper om ikke-diskrimination, deltagelse, åbenhed og ansvarlighed. Kommissionens værktøjs-kasse om den rettighedsbaserede tilgang til udvikling skal understøtte dette arbejde og sikre atmenneskerettighedsperspektivet reflekteres i hele programmeringsprocessen (fra planlægning,over implementering, til evaluering). Samtidigt skal værktøjskassen medvirke til at skabe sam-6
menhæng mellem EU’s relevante politikker og instrumenter. Rådskonklusionerne fremhæverogså civilsamfundets og den private sektors rolle i at fremme menneskerettighederne og en ret-tighedsbaseret tilgang til udviklingssamarbejdet, samt vigtigheden af, at de nye globale ud-viklingsmål (post-2015 rammen) reflekterer at respekt for de grundlæggende menneskerettighe-der er afgørende for at opnå bæredygtig udvikling.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa Parlamentet har ikke været hørt.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes bred opbakning til EU’s præcisering af, hvordan arbejdet med at implementereden rettighedsbaserede tilgang til udviklingssamarbejdet skal udmøntes.10. Regeringens generelle holdningRegeringen vedtog i maj 2012 Strategien for Danmarks Udviklingssamarbejde ”Retten til et Bed-re Liv” med opbakning fra et samlet Folketing. Strategien introducerer for første gang en men-neskerettighedsbaseret tilgang til dansk udviklingssamarbejde. Det er derfor en politisk prioritetfor regeringen, at EU – i overensstemmelse med Rådskonklusionerne om en Dagsorden for For-andring – benytter en rettighedsbaseret tilgang på tværs af de udviklingspolitiske instrumenter.Danmark har spillet en ledende rolle i dialogen med Kommissionen omkring udarbejdelsen afden nævnte værktøjskasse for den rettighedsbaserede tilgang til udviklingssamarbejdet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7
4. Den private sektors rolle i udviklingKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméMinistrene ventes på rådsmødet at drøfte Kommissionens kommende meddelelse om den private sektors rolle iudviklingssamarbejdet.2. BaggrundKommissionen vil informere om den kommende meddelelse om den private sektors rolle i ud-viklingssamarbejdet, som forventes udsendt den 14. maj 2014 kort tid før rådsmødet. Ministreneventes på rådsmødet at have en første uformel drøftelse af meddelelsen.3. Formål og indholdMinistrenes drøftelse af Kommissionens kommende meddelelse om den private sektors rolle iudviklingssamarbejdet forventes at give vejledning til efterfølgende udarbejdelse af rådskonklu-sioner. Forud for vedtagelsen af den kommende meddelelse fra Kommissionen har Kommissio-nen udarbejdet syv principper, som foreslås gældende for samtlige medlemslandes udviklingspo-litiske arbejde vedrørende den private sektor. Disse principper omfatter:Fokus på beskæftigelse, inklusion og fattigdomsreduktionDifferentieret tilgang til den private sektorForretningsmuligheder gennem markedsbaserede løsningerKlare kriterier for tildeling af støtte til privatsektor-aktører, herunder CSRTage højde for forskellige lokale konteksterFokus på mål- og resultatstyringPolitikkohærens
De foreslåede principper er baseret på Kommissionens egne erfaringer, men afspejler også prak-sis fra andre donorer og udviklingsbanker. Principperne har været drøftet med medlemsstaternepå ekspertniveau.4. Europa-Parlamentets udtalelserDer foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om meddelelsen..5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.
8
7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i ekstern høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes generel opbakning til etablering af fælles principper for den private sektors delta-gelse i udviklingssamarbejdet.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter, at der i EU etableres et sæt fælles principper for støtte til og engagement afden private sektor i udviklingssamarbejdet.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
9
5. Det Østlige Partnerskab og udviklingspolitikkenKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméDer forventes en orientering om det Østlige Partnerskabs relation til udviklingspolitikken.2. BaggrundDet Østlige Partnerskab blev lanceret i 2009 og dækker EU’s naboskabspolitik med Hviderus-land, Ukraine, Moldova, Georgien, Armenien og Aserbajdsjan. Centralt for partnerskabet er for-handlingerne om associeringsaftaler om politiske spørgsmål og herunder også frihandelsaftaler.Det østlige partnerskab er relevant for EU’s udviklingspolitik i kraft af den Europæiske Nabo-skabspolitik (ENP), som blev udformet i forbindelse med EU’s udvidelse med ti nye lande i 2004med henblik på at undgå en ny skillelinje mellem et udvidet EU og dets nabolande samt at styrkevelstand, stabilitet og sikkerhed. ENP omfatter 16 nabolande: seks østlige nabolande (Armenien,Aserbajdsjan, Georgien, Hviderusland Moldova, Ukraine) og ti sydlige (Algeriet, Egypten, Israel,Jordan, Libanon, Libyen, Marokko, De palæstinensiske Selvstyreområder, Syrien og Tunesien).Et centralt udenrigspolitisk mål med ENP er at skabe gode og stabile relationer til EU’s nærme-ste naboer baseret på EU’s fælles værdier og interesser. EU har stor interesse i at støtte op omnabolandenes politiske og økonomiske reformer og dermed bl.a. skabe grundlag for større vel-stand i nabolandene og i EU gennem udbygning af handelsrelationer. Det kræver som udgangs-punkt, at nabolandene tilpasser deres lovgivning og rammebetingelser på en række områ-der/sektorer. Der er ofte tale om en langvarig og dyr transformationsproces for nabolandene,der til gengæld tilbydes et intensiveret politisk og økonomisk samarbejde med EU, bl.a. gennemfrihandelsaftaler, støtte til sektorpolitikker, øget mobilitet og øget folk-til-folk kontakter.Hovedparten af EU’s støtte til landene i Det Østlige Partnerskab kanaliseres gennem Det Euro-pæiske Naboskabsinstrument (ENI). Beløbsrammen for ENI er 15,4 mia. EUR for 2014-20.3. Formål og indholdUdviklingsministermødet ventes at modtage en orientering om EU’s bistand til landene i detØstlige Partnerskab gennem Den Europæiske Naboskabspolitik.4. Europa-Parlamentets udtalelserIkke relevant.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.
10
7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerIkke relevant – der er alene tale om et informationspunkt.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter Den Europæiske Naboskabspolitik og Det Europæiske Naboskabsinstru-ment, og det danske Naboskabsprogram skal ses som et supplement til EU-støtten.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
11
6. Rapport om EU’s bistandsforpligtelserKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet vil med afsæt i bistandstallene for 2013 drøfte EU-landenes bistandsforpligtelser og fremskridt i målet omkollektivt at yde 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand i 2015. Der forventes vedtaget rådskonklusioner, som viludgøre Rådets årlige rapport til Det Europæiske Råd om sagen.2. BaggrundEU har i rådskonklusioner fra maj 2005, som igen er bekræftet af konklusioner fra det Europæi-ske Råd (DER) i juni 2005, forpligtet sig til kollektivt at yde 0,7 procent af BNI i udviklingsbi-stand i 2015. I 2015 skal de 15 gamle EU-lande således hver især nå målet om 0,7 procent, de 12nye EU-lande skal nå 0,33 procent, og de lande, der som Danmark hele tiden har ligget over 0,7procent målet har forpligtet sig til at have en bistandsprocent over dette niveau.Med en samlet udviklingsbistand i 2013 på 56,5 mia. euro forblev EU og EU’s medlemslandeverdens største donor og ydede over halvdelen af den globale udviklingsbistand. Til trods foralvorlige budgetmæssige begrænsninger øgede 10 medlemslande deres udviklingsbistand, hvorafto af disse er blandt verdens tre største donorer. EU’s udviklingsbistand steg dermed fra 2012 til2013 for første gang i tre år, med omkring 1,2 mia. euro til 56,5 mia. euro. Dette svarer til 0,43pct. af EU-landenes samlede BNI i 2013. På trods af stigningen i udviklingsbistanden er detsamme procentniveau som i 2012, fordi der har været en tilsvarende vækst i EU’s samlede BNI isamme periode.Med et bistandsniveau på 0,85 pct. af BNI placerede Danmark sig i 2013 blandt de kun fire EU-lande, der opfylder det internationale mål om at yde 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand. Der kunfem lande i verden, der lever op til dette mål. De omfatter foruden Danmark Sverige (0,99), Lu-xembourg (1,0), Norge (1,0) og for første gang Storbritannien (0,72). På trods af en stigning iEU’s samlede udviklingsbistand, synes det ikke længere realistisk at nå målet om kollektivt at yde0,7 procent af BNI i udviklingsbistand (kaldet ODA) i 2015.3. Formål og indholdFormålet med drøftelsen er at gøre status over gennemførelsen af EU-landenes bistandsforplig-telser, herunder drøfte udsigterne til at nå målet om kollektivt at yde 0,7 pct. af BNI i udviklings-bistand i 2015 og vedtage en rapport herom til Det Europæiske Råd.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
12
6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes at være tilslutning til, at Rådet gør status over sine bistandsforpligtelser i en rap-port til Det Europæiske Råd.10. Regeringens generelle holdningRegeringen lægger vægt på, at EU-landene overholder deres bistandsforpligtelser og vil arbejdefor, at de EU-lande, som er langt fra målet, gør en aktiv indsats.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Rådets årlige rapport om EU’s bistandsforpligtelser blev senest forelagt Folketingets Europaud-valg den 17. maj 2013 til orientering.
13
7. EU's politik for samtænkningJOIN (2013) 30Nyt notat.1. ResuméDet er forventningen, at Rådet vil vedtage rådskonklusioner på basis af den fælles meddelelse om samtænkning afEU’s indsatser i skrøbelige og konfliktramte stater. Styrket samtænkning har været en mærkesag for Danmarksiden EU-formandskabet i 2012, og den fælles meddelelse indeholder flere elementer fra et dansk-drevet indspil tilprocessen. Regeringen vil arbejde for, at den fælles meddelelse og rådskonklusionerne følges op af konkret imple-mentering.2. BaggrundMed Lissabontraktatens ikrafttrædelse i 2009 blev rammen for EU’s eksterne ageren styrket, bl.a.med udnævnelsen af en udenrigsrepræsentant og ikke mindst etableringen af den Fælles Uden-rigstjeneste. Der er dog fortsat et betydeligt potentiale for styrkelse af de eksterne politikker gen-nem styrket samtænkning af EU’s indsatser i skrøbelige og konfliktramte stater, herunder ift. bå-de udenrigs- og udviklingsområdet. Det er blandt andet på denne baggrund, at udenrigsrepræsen-tant Ashton og Kommissionen i december 2013 udsendte en fælles meddelelse om samtænkning(”Comprehensive Approach”). Et øget fokus på samtænkning af EU’s indsatser har været endansk mærkesag siden EU-formandskabet i 2012, hvor der blev arrangeret en konference omstyrket samtænkning af EU’s indsatser ifm. krisestyring og -håndtering. Dette initiativ er blevetfulgt op med konkrete politikindspil og et vedvarende pres for udmøntningen af en sammen-tænkt tilgang. Rådskonklusionerne forventes at afspejle en række markante danske fingeraftryk,herunder understregning af 1) behovet for fælles analyser af EU-indsatser i tredjelande på tværsaf institutioner og instrumenter; 2) behovet for stærk lokal koordination centreret omkring EU-delegationerne; 3) nødvendigheden af bedre samspil mellem EU’s krisestyrings- og stabiliserings-indsatser; eksempelvis bedre sammenhæng mellem EU’s CSDP-missioner/operationer og EU’sudviklingssamarbejde, samt 4) behovet for bedre samspil mellem EU og andre internationaleaktører/organisationer samt civilsamfundsorganisationer.3. Formål og indholdRådet forventes at vedtage rådskonklusioner, der ventes at understrege behovet for en mere sy-stematisk samtænkning af EU’s indsatser fra ”early warning” til langsigtede udviklingsindsatser,herunder eksempelvis fokus på udviklingen af fælles analyser og strategier som platform for EU’sengagement, forebyggelse, styrket samspil mellem EU-institutionernes og medlemsstaternes ind-satser samt bedre kobling mellem kort- og langsigtede udviklings- og stabiliseringsindsatser.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
14
6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet er forventningen, at der vil være bred opbakning til vedtagelse af rådskonklusioner blandtmedlemslandene.10. Regeringens generelle holdningRegeringen går foran i arbejdet med at styrke samtænkningen af EU’s indsatser og bakker op omden fælles meddelelse og de forventede rådskonklusioner. Regeringen vil fortsat arbejde for atfremme samtænkning og koordinationen af alle relevante eksterne politikker både på politisk ogoperationelt niveau.Regeringen har bl.a. arbejdet for at styrke fokus på fælles analyser, strategier og politiske ramme-dokumenter; at EU's indsatser bygger på de internationale principper for engagement i skrøbeligestater (New Deal), og at erfaringerne fra samarbejdet på landeniveau om fælles programmering afEU’s udviklingsbistand udnyttes; samt øget fokus på overgang mellem forskellige EU-indsatser(både mellem katastrofehjælp/humanitær bistand og mere langsigtet udvikling samt mellemCSDP-indsatser og øvrige instrumenter). Regeringen desuden fortsat arbejde for, at såvel denfælles meddelelse som rådskonklusionerne følges op af konkret implementering.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSamtænkning (”comprehensive approach”), herunder det danske arbejde herfor, blev senest be-rørt i forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet for udenrigsanliggender (inkl. forsvar) den 15.november 2013 vedr. dagsordenspunktet om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, der blevforelagt Folketingets Europaudvalg til orientering. Herudover har sagen tidligere været forelagtfor Folketingets Europaudvalg 6. december 2013 til orientering.
15
8. Fælles EU holdning forud for den tredje FN-konference om små ø-udviklingsstater(SIDS) i Samoa den 1. – 4. september 2014KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméDer forventes vedtaget rådkonklusioner, som udtrykker EU's støtte til små ø-udviklingsstater.2. BaggrundDen tredje FN-konference om små ø-udviklingsstater (SIDS) afholdes i Samoa den 1. – 4. sep-tember 2014. Konferencen finder sted samtidig med at FN har erklæret, at 2014 er det internati-onale år for små ø-udviklingsstater. Konferencen skal søge at skabe større opmærksomhed ogfremme holdbare partnerskaber og løsninger på de særlige økonomiske, sociale og miljømæssigeudfordringer som mange små ø-udviklingsstater står overfor, herunder blandt andet afstedkom-met af klimaforandringerne.De små ø-udviklingsstaters (SIDS) særlige sårbarhed overfor klimaændringer fremgår også afKøbenhavnsaftalen fra COP 15 i 2009, hvor der henvises eksplicit til de små ø-udviklingsstatersærlige sårbarhed. Fra dansk side har man efter Københavnsaftalen bl.a. ydet støtte til de små ø-udviklingsstater gennem klimapuljen med det formål at fremme anvendelse af bæredygtig energi-forsyning og investeringer i tilpasning overfor klimaændringer.3. Formål og indholdFormålet med konferencen er at fremme bærdygtig udvikling af små ø-udviklingsstater gennemholdbare partnerskaber. Der forventes vedtaget et politisk forhandlet slutdokument.Rådskonklusionerne forventes at understrege EU's fortsatte støtte til små ø-udviklingsstater sombåde ledende donor og vigtig handelspartner. Rådskonklusionerne forventes bl.a. at opfordre til,at konferencen anvendes som løftestang for at fremme ø-udviklingsstaternes perspektiver ikommende klimaforhandlinger, hvor EU og små ø-udviklingsstater har sammenfaldende interes-ser. En række andre emner vil bliver omfattet, bl.a. prioriteter for nye globale udviklingsmål.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetIkke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet ellerbeskyttelsesniveauet.16
8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes bred opbakning til rådskonklusionerne.10. Regeringens generelle holdningRegeringen byder afholdelsen af den tredje FN-konference om små ø-udviklingsstater (SIDS)velkommen.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har været ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
17