Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 173
Offentligt
SOMALIAPOLITIKPAPIR SYNOPSIS2014-2017
25. marts 2014
0
Indholdsfortegnelse1. Danmark og Somalia – introduktion og vision.................................................................................... 32. National kontekst ..................................................................................................................................... 53. Strategiske valg og indsatsområder ........................................................................................................ 84. Risici ......................................................................................................................................................... 115. Resultater ................................................................................................................................................. 126. Monitorering & Evaluering .................................................................................................................. 127. Kommunikation ..................................................................................................................................... 12Bilag I – Nøgletal Somalia ......................................................................................................................... 13Bilag II – Danmarks igangværende udviklingsaktiviteter i Somalia .................................................... 15Bilag III – Oversigt over fremskridt mod 2015 Udviklingsmålene i Somalia ................................... 17Bilag IV – Handlingsplan .......................................................................................................................... 18
1
Kort over Somalia
2
1. Danmark og Somalia – introduktion og visionDen overordnede vision for Danmarks engagement i Somalia er at støtte Somalias befolkning iopbygningen af et stabilt Somalia, som både nationalt og regionalt kan varetage sin egen sikkerhed medhenblik på at fremme økonomisk og social udvikling i landet. New Deal Compact for Somalia vil udgøreden overordnede ramme for denne vision.Somalia er et af verdens mest skrøbelige lande. Landet er på vej ud af en langvarigkonflikt, hvor nogle regioner viser gradvise fremskridt mod en mere stabil og demokratiskstat. Siden oprettelsen af den føderale regering i Somalia i september 2012 er der blevetgjort en fælles indsats for at lægge fundamentet for en stabil og demokratisk stat. Eftermere end 20 års konflikt og krise har det internationale samfund hilst den nye føderaleregering velkommen. Somaliland erklærede sin uafhængighed fra Somalia i 1991 og harsiden da fungeret som en de facto nationalstat - uden formel anerkendelse af detinternationale samfund. Somaliland har gjort betydelige udviklingsmæssige ogdemokratiske fremskridt.Vedtagelsen af en landeaftale for Somalia (Compact) i september 2013, med et særligtafsnit om Somaliland (Somaliland Special Arrangement), var et tydeligt tegn på det nyepartnerskab mellem den føderale regering, Somalias befolkning og det internationalesamfund. De kommende år vil være afgørende for at genopbygge befolkningens tillid tilregeringen med henblik på at skabe et stabilt og fredeligt Somalia. Sikkerhedssituationen,som er præget af al-Shabaabs kontrol over store dele af det sydlige og centrale Somalia ogderes evne til at foretage alvorlige og hyppige terrorangreb samt interne klanstridighederog konflikter mellem regionerne, har dog stadig en betydelig indvirkning på udviklingen ilandet og på det internationale samfunds evne til at fremme udvikling i Somalia.Stabilisering samt økonomisk og social udvikling i Somalia er altafgørende for dengenerelle stabilisering på Afrikas Horn. Radikalisering, spredning af terrorisme ogmigrationsstrømme til lande i regionen og videre til Europa og Danmark udgør konkreterisici på grund af den manglende stabilitet og den skrøbelige sikkerhedssituation i Somalia.Voldelige konflikter mellem radikale grupper og myndighederne i Mombasa, terrorangrebved Kenyas kystområde i Nairobi samt i Ugandas hovedstad Kampala er konkrete følgeraf den ustabile sikkerhedssituation i Somalia og skaber grundlaget for al-Shabaabsterroraktiviteter. Fattigdom, stor sårbarhed over for ekstreme vejrforhold og denmanglende sikkerhed driver millioner af somaliere til andre lande i regionen, Europa ogUSA. Med denne migration følger radikale elementer og voldelig ekstremisme, som manhar oplevet i Europa og USA såvel som i Danmark.Formålet med politikpapiret for Somalia er at etablere en strategisk ramme for Danmarksindsats i Somalia i de kommende tre år (september 2014 - september 2017). I lyset aflandets skrøbelige situation er der valgt en treårig tidsramme, da udviklingen kan være
3
svær at forudsige og kræve vedvarende tilpasning og justering. De finansielle bevillinger,som ligger til grund for politikpapiret samt landeaftalen har ligeledes en treårigtidshorisont. Den danske indsats i de kommende år vil blive baseret på en forventning omfortsat fremgang kombineret med en realistisk tilgang til, hvad der kan opnås i Somalia påkort sigt. Somalia har i de seneste år gennemgået en positiv udvikling med opbygning afpolitiske institutioner samt stabilisering i dele af landet. Vejen mod yderligere stabilitet ogudvikling er dog stadig lang og tilbagegang vil kunne forventes inden for centrale områdersåsom sikkerhed, god regeringsførelse, korruption og menneskerettigheder. Det er derforafgørende, at de somaliske myndigheder, som støttes af det internationale samfund, bliveri stand til selv at håndtere disse udfordringer på en tilfredsstillende, balanceret og effektivmåde.Danmark har opnået gode resultater med sinbredspektrede tilgang, der bygger på tætsamarbejde med relevante partnere. Danmarkanses som en nærværende, synlig og pålideliggennem vores langsigtede indsatser på dethumanitære, sikkerheds- og udviklingsmæssigeområde samt vores aktive indsats medregionale og internationale partnere, derarbejder med Somalia. FN fortsætter med atspille en central rolle i Somalia ikke mindstmed sin tilstedeværelse i de forskelligeregioner. Danmark vil derfor fortsat kanaliseresinbistandbl.a.gennemFNioverensstemmelse med princippet omkoordinationogharmoniseringafdonorbistanden. Desuden vil Danmark fortsatarbejde tæt sammen med EU og medligesindede donorer.
FAKTAArealBefolkning637.660 km2(Danmark43.000 km2)10.2 mio.
Årlig2,4 %befolknings-tilvækstBefolkningSprogReligionTidSomali 85%, andre inkl.Bantu og Arabere 15%Somali (officielt), arabiskog engelsk.Sunnimuslimsk2 timer foran danskvintertid.
Siden partnerskabet med Somalia blevBNP pr. indb. 112 USDgenoptaget i 1990'erne har man fra dansk sidegjort sig vigtige erfaringer. Disse udgør et nyttigt grundlag for den fremtidige indsats, somvil blive tilpasset de nye internationale rammer og trække på tidligere erfaringer. Det harblandt andet vist sig, at når bistanden fokuseres på færre og større veletableredeprogrammer, såsom gennem støtte til FN-programmet for lokal regeringsførelse, UNDP’sligestillingsarbejde samt Verdensbankens indsats i den private sektor i Somaliland, bliverresultater opnået. Danmark fik samtidig en gunstig position i dialogen med regionale ogcentrale administrationer samt andre donorer.
4
2. National kontekstEn skrøbelig fortid, på vej mod en bedre fremtidSomalia er langsomt på vej frem efter to årtiers konflikt, men har mange ar fra detlangvarige statssammenbrud. Ekstern indflydelse, især den kolde krigs strid om Somaliasstrategiske position på Afrikas Horn og landets indre dynamik, førte til et sammenbrud afSiad Barres militærdiktatur i 1991. Klanbaseret krigsførelse kombineret medinterventioner fra nabolande, fremkomsten af bevæbnede militser og den voldelige ogekstremistiske organisation al-Shabaab (en partnerorganisation til al-Qaeda) førte tillangvarig konflikt, der resulterede i et fragmenteret Somalia. Disse faktorer truer fortsatden regionale og globale fred og har efterladt Somalia som en fejlslagen stat. Det har bl.a.medført massiv fordrivelse af civilbefolkningen (næsten 1 million personer bor iflygtningelejre i nabolandene Kenya og Etiopien), sammenbrud af retsvæsenet samt svageeller ikke-eksisterende offentlige institutioner og serviceydelser. Det lange fravær af encentral regering har betydet, at de offentlige institutioner ikke har kapacitet til at leverebasale serviceydelser, har svært ved at stå til ansvar og mangler legitimitet til at mæglemellem befolkningsgrupper og mellem staten og borgerne, hvilket gør Somalia særligsårbar over for interne konflikter. Dette har bl.a. ført til mangel på overordnede rammerog institutioner, hvilket vanskeliggør vilkårene for udviklingen af offentlige og privatesektorer. Derudover lider Somalia af ekstreme klimaforhold og er meget sårbar over forklimaforandringer og ændringer i fødevare- og oliepriser.Skrøbeligheden af den nuværende situation understreges af regional ulighed ogfjendtlighed. Somaliland er dog relativ fredelig og på vej mod genopbygning på trods affortsat væbnet konflikt i grænseområderne mod Puntland. Situationen i Puntland,Jubaland og en stor del af det sydlige og centrale Somalia er mindre stabil og truet afklanstridigheder samt angreb fra al-Shabaab. Forholdet mellem Somalias føderale regeringog de regionale stater i Puntland og den midlertidige administration for Jubaland erkarakteriseret ved forskellige synspunkter på centrale spørgsmål såsom føderalisme,integration af militser, deling af naturressourcer samt en generel mangel på tillid. Detinternationale samfund og især den regionale samarbejdsorganisation i Østafrika, IGAD(Intergovernmental Authority on Development bestående af otte østafrikanske lande,herunder Somalia, Etiopien, Kenya og Uganda), har mæglet i regionale konflikter medbetydelige og ofte vellykkede indsatser, mens andre partnere har støttet igangværendeforhandlinger mellem Somalias føderale regering og Somaliland, dog med begrænsetresultat.Somalias potentialeDen nylige stats- og regeringsudvikling, der formelt markerer afslutningen på en 12-årsovergangsordning, inkluderer vedtagelse af en ny midlertidig forfatning,udvælgelse/udnævnelse af et nyt parlament af en national konstituerende forsamling,parlamentets valg af en progressiv parlamentsformand samt den fredelige udnævnelsen af
5
den nye præsident, Hassan Sheikh Mohamoud. For første gang har landet oplevet enlængere periode med øget samarbejde mellem lederskabet og de to centrale organer iregeringen (den udøvende og den lovgivende). Dette har bl.a. ført til en fælles indsats medudarbejdelse af landeaftalen (Compact), hvis primære mål er at bane vejen for et forenetog demokratisk Somalia der bliver i stand til at varetage sikkerheden i landet og leverenødvendige sociale ydelser til sin befolkning.De største sikkerhedsmæssige udfordringer til lands og til vandsSikkerhed er fortsat en alvorlig bekymring. Staten har begrænset kapacitet til at etablerevarig fred på tværs af Somalia og er påvirket af en lang række interne og eksterne faktorer,som fører til ustabilitet. Kontrol over visse landområder er blevet etableret bl.a. gennemlokale initiativer (i nord), af væbnede grupper eller af nabolande og AMISOM isamarbejde med Somalias nationale styrker. Selvom al-Shabaab er svækket, udgør destadig en betydelig trussel. Al-Shabaabs formåen understreges af deres udførelse afasymmetrisk krigsførelse og vedvarende selvmordsangreb på tværs af det sydlige ogcentrale Somalia, angreb rettet mod centrale mål i Mogadishu, som fx mod FN-hovedkvarteret i 2013 og præsidentpaladset i februar 2014 samt angreb uden for Somalia,eksempelvis bombningerne i Kampala i 2010 og terrorangrebet mod Nairobi-indkøbscentret Westgate i september 2013.I løbet af de sidste par år er antallet af piratangreb reduceret drastisk som følge afshippingbranchens forebyggende foranstaltninger, en koordineret flåderespons og generelforbedret retshåndhævelse både i og uden for Somalia. Det er vigtigt at fortsættebestræbelserne på at bekæmpe pirateri til vands såvel som på lands, hvilket understreges aflandeaftalens prioritering af opbygning af Somalias kapacitet inden for maritim sikkerhed.Verdens fattigste landPå trods af begrænsede pålidelige statistik vedrørende Somalia anslås det, at omkring 43%af befolkningen er ekstremt fattige med omfattende geografiske og demografiske forskellemellem rig og fattig. 2,9 millioner somaliere er fortsat meget sårbare over for eksternechok og er i risiko for igen at blive ramt af fødevarekrise. Omkring 67% af befolkningenbor i landdistrikter med knappe ressourcer. Tørken i 2010-2012 ramte flere end 4millioner somaliere og 1,1 millioner er internt fordrevne. Mere end en million somaliskeflygtninge er bosat i nabolandene, heraf en halv million i Kenya. Niveauet for degrundlæggende serviceydelser er meget lavt med en forventet levealder på 52 år, mindreend en tredjedel af befolkningen har adgang til rent vand og endnu færre har adgang tilrimelige sanitære forhold. Konsekvenserne af konflikten og tørken er yderligere forværretaf et højt inflationsniveau, oversvømmelser, markedsforstyrrelser og sygdomsudbrud.Befolkningen har dog vist en usædvanlig modstandskraft og evne til at omstille siggennem opbyggelse af klanbaserede overlevelsesmekanismer og virksomheder. ISomalilands tilfælde, og i mindre grad i Puntland ses dette bl.a. gennem nye levedygtigeregionale enheder. Disse bestræbelser kombineret med lokale og internationale indsatserer også tegn på det somaliske folks potentiale og modstandskraft og skaber troen på, at en6
stadig mere stabil politisk- og gradvis forbedret sikkerhedssituation muliggør en betydeligforbedring af det somaliske folks levestandard.Ekstern indflydelseSomalias lange, porøse grænse til Etiopien og Kenya har betydelige regionalekonsekvenser. Begge lande huser store lokale somaliske befolkningsgrupper og harsamtidigt haft deres egne også interne oprør og konflikter gennem de seneste tre årtier.Udefrakommende interventioner, herunder både militært, politisk og økonomisk, harspillet en væsentlig rolle i udformningen af Somalia med både mere og mindre velvilligehensigter og resultater. Både Etiopiens og Kenyas interesser i Somalia udspringer afsikkerhedsmæssige, politiske og økonomiske aspekter og anses for væsentlige i forhold tilderes evne til at forme og påvirke udfaldet af situationen i Somalia. Mens situationen iSomalia påvirker nabolandene i alvorlig grad, bidrager regionen til fred og stabilitet iSomalia. Gennem AU (Den Afrikanske Union), IGAD og AMISOM (Den AfrikanskeUnions Mission i Somalia) er Afrika og regionen stærkt engageret. Regionens husning afmillioner af flygtninge bidrager til at lette den humanitære situation i Somalia.Ligestilling og menneskerettighederPå trods af den dynamiske rolle kvinder historisk set har spillet i det somaliske samfund,stiller de sædvanlige klanbaserede systemer fortsat kvinder i en ringere social status ogbidrager samtidig til kvinders udelukkelse fra den politiske og offentligebeslutningsproces. Tilfælde af menneskerettighedskrænkelser, særligt kønsbaseret vold ogseksuelle overgreb, udgør et stort problem i Somalia, især for kvinder og piger der bor ilejre for internt fordrevne. Målrettede drab på journalister og en manglende evne til atpågribe gerningsmændene har desuden påvirket ytringsfriheden alvorligt. En kultur afstraffefrihed er fremherskende, da der er begrænsede juridiske ressourcer tilretsforfølgelse. Kvindelig omskæring er særdeles udbredt, og det skønnes at 98% eromskåret.DiasporaenI Danmark består den somaliske diaspora af 17.000 personer, hvoriblandt interesseren forSomalia er betydelig. Politiske begivenheder følges nøje og pengeoverførsler til slægtningeudgør en væsentlig indtægtskilde for Somalia, hvorfor diasporaen spiller en rolle i atfremme økonomisk og social udvikling i Somalia. En række ministerier og kontorer iDanmark, herunder Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet, Socialstyrelsen samt enrække kommuner er engageret i dialog og samarbejde med den somaliske diaspora.Udenrigsministeriet har etableret et særligt program for de somaliske og afghanskegrupper i Danmark, som drives af Dansk Flygtningehjælp. Diasporaen er også aktivtinvolveret i arbejdet i CISU (Civilsamfund i Udvikling), der tilbyder rådgivning og støttetil projektansøgninger fra somaliske organisationer i Danmark.
7
3. Strategiske valg og indsatsområderDanmarks engagement i Somalia er baseret på ønsket om at bidrage til et stabilt Somalia,der vil være i stand til at varetage sin egen sikkerhed og opbygge institutioner, der kanfremme inklusiv politisk, økonomisk, social og bæredygtig udvikling med henblik på atsikre individets sikkerhed og rettigheder samt skaber forbedrede levevilkår.Støtten vil blive baseret på tre enkle strategiske principper:-Bredspektret tilgang:Aktivt diplomati, politisk dialog, støtte til udvikling,sikkerheds- og stabiliseringsindsatser, humanitær bistand samt bekæmpelse afvoldelig ekstremisme og pirateri gennem både militære og retslige midler.Tilpasning til den lokale situation:Forskellige geografiske realiteter – detrelativt stabile Somaliland i nordvest, det mindre stabile Puntland på den østligekyst og de ustabile sydlige og centrale områder – kræver målrettede ogregionsspecifikke tilgange og indgreb.Gå på to ben:Et stabilt Somalia kræver en balance mellem et føderalt center ogdets regionale periferi. Danmark vil yde støtte til begge niveauer ved at gå på toben, så indsatsen er i overensstemmelse med den lokale situation. Danmark harsiden 1990'erne etableret et solidt samarbejde med Somaliland og i mindre gradmed Puntland. Etableringen af den nye regering i Mogadishu giver mulighed for atopbygge denne relation, samtidig med at forbindelserne med Somaliland ogPuntland bibeholdes.
-
-
Disse tre principper og de strategiske valg understreges yderligere af en forpligtelse tilstærk fælles donorkoordination, som det er formuleret i landeaftalen. Danmark harbidraget med betydelige ressourcer og engagement i udviklingen af aftalen, hvilketunderstreger Danmarks vilje til at bidrage til aftalens implementering.De strategiske valg for Danmarks støtte de kommende år vil bygge på vores komparativefordele fra vores tidligere og eksisterende engagement i Somalia. De foreslåede strategiskeområder og prioriteringer vil blive videreudviklet på baggrund heraf samt baseret påtidligere resultater og erfaringer.De strategiske fokusområder vil alle bestræbe sig på at bidrage til at styrke kvinders rolle idet somaliske samfund. På tværs af hele den danske bistandsindsats vil støtte til sårbaregrupper, herunder kvinder og børn, således blive prioriteret. Med udgangspunkt i Busan-principperneoglandeaftalenvilDanmarkfortsætteenkonstruktivmenneskerettighedsbaseret tilgang i programmer og aktiviteter i Somalia. De strategiskeindsatsområder vil omfatte et stærkt fokus på kapacitetsopbygning af somaliskeinstitutioner og civilsamfund med henblik på at opbygge et robust og bæredygtigt
8
somalisk samfund. Øget modstandskraft i det somaliske folk vil være en vigtig drivkraft idenne tilgang.I tråd med opfattelsen af, at mange af de nuværende humanitære problematikker reeltudgør langsigtede udviklingsmæssige udfordringer, vil politikpapiret forsøge at bygge bromellem de humanitære aktiviteter og den langsigtede udviklingsbistand ved at havemodstandskraft og reintegration af hjemvendte flygtninge og internt fordrevne som ettværgående mål for det danske engagement, særligt i forhold til fattigdomsbekæmpelse ogøkonomisk vækst.Den fortsat begrænsede danske fysiske tilstedeværelse i Somalia (bortset fra Danidaprogramkontor i Somaliland), hovedsageligt grundet sikkerhedsmæssige begrænsninger,vil påvirke, hvor langt Danmark kan strække især det bilaterale engagement i landet.Danmark vil derfor søge at finde en realistisk balance mellem vores bilaterale ogmultilaterale engagement, samarbejde med/kanalisere midler til multilaterale partnere,hvor disse er til stede og hvor Danmark ikke er.Somalias kompleksitet og skrøbelighed medfører, at en række områder adresseres gennemfølgende forskellige finansieringsmodaliteter: 1) udviklingsstøtte forvaltes af ambassaden iNairobi gennem landerammebevillingen, 2) humanitær bistand administreres gennem denhumanitære ramme, herunder partnerskabsaftaler og 3) stabiliseringsindsatser fra Freds-og Stabiliseringsfonden. Størrelsen af sidstnævnte allokeringer er endnu ikke fastlagt,ligesom evalueringen af Freds- og Stabiliseringsfonden vil afgøre dens detaljerede indhold.Indtil nu er cirka 2/3 af midlerne under Somalia landeprogrammet allokeret til Somaliland(herunder Somaliland Udviklingsfond). Nye finansieringsmodaliteter for Somalia er istøbeskeen og vil give potentiale for yderligere dansk bistand, som bygger på landeaftalensprincipper. Danmark vil samtidigt gradvist se på muligheden for at yde støtte til Somaliagennem landets egne finansieringssystemer, når disse kan leve op til påkrævedestandarder, der bl.a. mindsker risiciene for korruption. Dette gælder både i det sydlige ogcentrale Somalia samt Puntland og Somaliland.Strategisk indsatsområde 1: Statsopbygning baseret på inklusiv politik-Inklusiv politik:Udfordring: Regionerne i Somalia bliver stadig mere opsatte på atkunne opnå selvstyre. Mulighed: Yderligere at fremme politisk dialog og forsoningmellem Somalias føderale regering og eksisterende og nye administrationer inkl.Somaliland og Puntland. At igangsætte processer med opbygning af bredere socialforsoning, dialog og tillid mellem lokalsamfund, herunder store versus små klaner,dialog med lokale ledere og valgte demokratiske strukturer, herunder kvinder ogminoriteter. Støtte lokal fredsopbygning og sikkerhedsindsatser drevet af
9
-
-
velfungerende lokalsamfund. Støtte væksten og styrkelsen af civilsamfundet,herunder inddragelse af diasporaen i udviklingen af lokalsamfundene.En ny føderal forfatning:Udfordring: At etablere en føderal stat. Begrebet føderalismeer historisk kontroversiel og der opleves generelt en manglende forståelse afbegrebet blandt befolkningen. Mulighed: Vedtagelse af den føderale forfatning i2015 og opfølgning på implementering med henblik på afholdelse af nationale valgi 2016. Indsatsområder kunne omfatte støtte til valgprocessens juridiske rammer,regionale folkevalgte råd, styrkelse af en deltagelsesbaseret styring og inklusivlevering af serviceydelser gennem lokale velfungerende myndigheder og deressamarbejde med de centrale myndigheder.Valg:Udfordring: Afholdelse af valg i et land, hvor store dele er domineret afekstremt voldelige ekstremistiske grupper. Mulighed: National og regional dialogog tillidsopbygning, der fører til valg.
Ovennævnte indsats vil hovedsagelig blive finansieret af landerammebevillingen.Strategisk indsatsområde 2: Sikkerhed og retssikkerhed-Sikkerhed til lands:Udfordring: At skabe en sammenhængende national føderal hær,hvori de regionale styrker og andre militser er integreret. Mulighed: Bygge viderepå momentum i kampen mod al-Shabaab med henblik på at styrke deneksisterende indsats for kapacitetsopbygning og integration af de regionalesikkerhedsstyrker i de føderale strukturer, herunder håndtering af tidligerestridende parter mv.Sikkerhed til vands:Udfordring: Opbygge somaliernes egen nationale kapacitet til atmodvirke pirateri. Mulighed: Udvikling af en strategi for maritim sikkerhed, derfører til den fortsatte bekæmpelse af pirateri, støtte til sikkerhed, justits, social ogøkonomisk udvikling gennem programmer, der involverer kapacitetsopbyggendeforanstaltninger osv.Retsorden:Udfordring: Efter to årtiers konflikt og kaos er retsvæsenet hovedsageligtuformelt og traditionsbundet. Det er vanskeligt for voldsofre, især kvinder, derudsættes for voldtægt at få en retfærdig behandling. Ytringsfriheden er desudenalvorlig truet i visse dele af landet. Mulighed: At udvikle uafhængige og ansvarligeretslige institutioner gennem eksempelvis støtte til de regionale domstole,Justitsministeriet, statsadvokatens kontorer, statslige anklagemyndigheder ogfængsler, forbedret retshjælp mv.
-
-
Strategisk indsatsområde 3: fattigdomsbekæmpelse, økonomisk vækst ogforbedrede levevilkår-Vækst og beskæftigelse:Udfordring: Udbredt fattigdom og en ung befolkning medmeget begrænsede jobmuligheder. Muligheder: At støtte den unikke iværksætter-
10
-
-
kapacitet og robusthed somalierne besidder ved at støtte udvikling aflovgivningsrammer for erhvervslivet og skabe forretningsmuligheder indenforblandt andet kvægbrug, fiskeri og uddannelse. Fremme inddragelse af diasporaensamt Somalias unge og kvinder i udviklingen af den private sektor gennemuddannelse og beskæftigelse.Serviceydelser:Udfordring: Den meget tilfældige levering af offentlige serviceydelser,især for kvinder, piger og andre minoriteter, samt det somaliske folks manglendetillid til statens evne til at levere serviceydelser. Mulighed: At støttekapacitetsopbygning, rammer for planlægning af serviceydelser og projekter, støttetaf Somaliland Udviklingsfond samt på distrikt niveau.Forbedrede levevilkår:Udfordring: Somalia er fortsat ramt af en af de mest alvorligehumanitære situationer i verden med cirka en fjerdedel af befolkningen afhængig affødevarehjælp. Mulighed: At forbedre levevilkårene med særligt fokus på grupper,der er sårbare over for eksterne påvirkninger, herunder ugunstige klimaforhold,lokale konflikter, pludselige stigninger i priserne på basale fornødenheder osv.
4. RisiciIndsatsen i Somalia indebærer høje politiske, sikkerhedsmæssige og finansielle risici.Regeringens kapacitet er beskeden, den politiske proces ustabil, korruption er udbredt ialle samfundslag, og den generelle sikkerhedsmæssige situation er fortsat skrøbelig, hvilketfortsat vil påvirke befolkningen. Den gradvise gennemførelse af landeaftalen vil være eninteraktiv proces, der kræver dialog, opbygning af tillid, tålmodighed og tid samtrisikovillighed. Udover tillids- og omdømmerisici for donorer indebærerimplementeringen endvidere et behov for at håndtere sikkerhedsrisici for de somaliskeborgere og udviklingspartnere. Danmarks indsats skal afspejle en realistisk vurdering afdette og opretholde en balance mellem på den ene side at fastholde momentum iudfoldelse af landeaftalen og på den anden side undgå initiativer, der på grund af deovennævnte omstændigheder endnu ikke kan bæres af landets egne strukturer oginstitutioner eller udviklingspartnere.En mere detaljeret ramme for risikorespons vil blive udformet som en integreret del afpolitikpapiret og den efterfølgende programmering i henhold til Danidas retningslinjer forrisikohåndtering. I tråd med nul tolerance over for korruption og svindel med danskbistand, vil der blive foretaget en målrettet indsats for at støtte mekanismer oginstitutioner, der forsøger at bekæmpe korruption. I det endelige politikpapir vil scenarieraf store, mellemstore og mindre tilfælde af finansiering blive overvejet med henblik på atsikre politisk støtte i risikostyringen.
11
5. ResultaterDanmarks engagement i Somalia vil fokusere på sikre en bæredygtig udvikling. Danmarksindsats vil bidrage til at:1. Øge stabilitet og fred i Somalia og på Afrikas Horn2. Fremme politisk dialog og forsoning mellem Somalias føderale regering ogeksisterende og nye administrationer inkl. Somaliland og Puntland3. Mindske fattigdom og forbedre adgangen til sociale serviceydelser ogbeskæftigelsesmuligheder4. Forbedre levevilkårene for sårbare grupperPolitikpapiret vil bl.a. blive udmøntet i ettreårigt landeprogram for dansk bistand til Somalia.Mulighederne for at indgå en bilateral aftale mellem Danmark og Somalias føderaleregering vil blive undersøgt. Aktiviteter inden for stabilitet og sikkerhed vil eksempelvisblive finansieret af den danske regerings stabilitetsramme samt humanitære programmer.Politikpapiret vil, som skitseret i denne synopsis, skabe en fælles ramme for at sikrekoordinering og synergi mellem alle instrumenter og typer af engagement.
6. Monitorering & EvalueringInden for hvert fokusområde vil specifikke outputindikatorer blive valgt til at styre ogovervåge fremskridt, udførelse og resultater. I videst muligt omfang udledes disseoutputindikatorer af landeaftalen inden for de udvalgte områder. Danmark vil løbendeovervåge fremskridtene i forhold til disse indikatorer og vurdere, om støtten resulterer ide forventede resultater. Danmark vil identificere potentielle risici inden for hvert områdesamt de nødvendige strategier for risikostyring til løbende at overvåge og styre disse risici.Danmark vil i monitoreringsøjemed også anvende supplerende datakilder, for eksempelVerdensbankens hjemmeside/fora og program-/projektspecifikke rapporter. Danmark villøbende tilpasse evalueringsprocesser, som foreslået i landeaftalen.
7. KommunikationBeskrivelse af muligheder for kommunikation relateret til politikpapiret, herunder overvejelser ommålgruppe og særlige begivenheder/initiativer.
12
Bilag I – Nøgletal SomaliaØkonomiske nøgletalAreal (2013)Befolkning (2012)BNP (2011)Årlig økonomisk vækst (2011)BNI pr indbygger (2011)Vækst i BNI pr indb.ErhvervsvenlighedSomaliaSomaliland (2012)Økonomiske sektorerLandbrug (2012)Industri (2012)Servicefag (2012)Offentlige udgifterSkatteindtægterUdviklingsbistand pr indbygger (2011)Officiel udviklingsbistand netto (2011)GældsserviceSociale nøgletalBefolkningsvækst (2012)Forventet levetid ved fødsel (m/k)(2013)Børnedødelighed (2012)Befolkning med bæredygtig adgang tilen forbedret vandkilde (2011)Adgang til sundhedsfaciliteterAntal lægerFolk mellem 15-49 år som lever medHIV (2012)Voksne som kan læse og skrive (2008)Grundskole bruttooptagelsesprocent(m/k) (2008)GrundskoleuddannelsePiger i grundskolen (2012)EnhedKm2MillionerMillioner USD% af BNPUSDUSDRank637.65710.21.0712.6107n/an/a174% of GDP% of GDP% of GDP% of GDP% of GDPUSDMillioner USD% af eksportEnhed% gns. pr årÅr59.37.233.5n/an/a1111.096n/aKildeWSPWBWSPWSPWSP
DBCIACIACIA
WBWB
Kilde2.9WB50.1/53.4 WSPWBWB
Døde pr 1000 fødsler 91%30%Pr 1000 indbyggere%% af befolkning på15 år og ældre%% bruttooptagelse% af samlettilmelding tilgrundskolen% of BNPn/an/a0.52426/15.4n/a36
UNAIDSMDGMDG
UNDP
Militærudgifter
n/a13
Fordeling af indkomst:Rigeste 10% af befolkningenFattigste 10% af befolkningenMiljø nøgletalForholdet mellem beskyttet areal medhenblik på at bevare biologiskmangfoldighed o overfladearealCO2udledning (2009)Menneskerettigheder nøgletalRatificering med de vigtigsteinternationale instrumenter vedrørendemenneskerettighederOverholdelse af de vigtigsteinternationale instrumenter vedrørendemenneskerettigheder% af nationalindkomst% af nationalindkomstEnhed%n/an/aKilden/a
Tons pr indbyggerEnhedAntal
0.1n/a
WSPKildeOHCHR
Antal
n/a
OHCHR
Kilder:CIA: CIA World Factbook (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/so.html);DB: Doing Business in Hargeisa Report 2012; MDG: Millennium DevelopmentGoals Progress Report Somalia 2010; UNAIDSUNDP: Somalia Human Development Report 2012; WB:World Bank Data Bank (http://data.worldbank.org/indicator/all); WSP: World Statistics Pocketbook,2013 Edition
14
Bilag II – Danmarks igangværende udviklingsaktiviteter i SomaliaOverblik over Danmarks støtte til SomaliaRegeringen har øget indsatsen i forhold til Somalia med en samlet ramme i omegnen af650 mio. kr. i perioden 2012-14 målt i udbetalinger – gennemsnitligt mere end 200 mio.kr. om året. Støtten dækker både aktiviteter i den skarpe ende som støtte til AU’s militæremission, AMISOM, og militær kystovervågning samt mere bløde tiltag som opbygning afet retsvæsen, det internationale arbejde med at sikre juridiske rammer forpirateribekæmpelse, fremme af vækst og beskæftigelse i Somalia samt god regeringsførelseinden for rammerne af udviklingsbistanden. Den humanitære indsats bidrager fortsat til atbistå internt fordrevne og flygtningene i nærområderne, især i Kenya, og styrke densomaliske befolknings modstandskraft mod tørke og konflikt.Formålet er at bidrage til et stabilt Somalia, der vil kunne tage vare på sin egen sikkerhedog sætte gang i en økonomisk og social bæredygtig udvikling. Grundpillerne er sikring afden enkeltes rettigheder, styrket sikkerhed og forbedrede levevilkår. Danmark støtter bådeopbygningen af en centralregering i Mogadishu og regionerne som Puntland ogSomaliland. Da Somaliland og til dels Puntland har været relativt stabile er en stor del afden danske støtte gået til disse områder og i mindre grad til Mogadishu og det sydligeSomalia, der har været præget af krig og konflikt.Der tegner sig nogle helt nye muligheder for at arbejde sammen med den føderaleregering i lyset af den positive, om end skrøbelige, politiske udvikling. Danmark harudnyttet disse nye muligheder aktivt og hurtigt og har allerede indgået en aftale med dennye regering om direkte støtte til dens arbejde i overensstemmelse med OECDsprincipper om god bistand. Desuden støtter Danmark gennem UNICEF arbejdet meduddannelse, der vil være helt afgørende i lyset af, at Somalia ikke har haft et egentligtuddannelsessystem i de sidste 20 år.Ud over det aktive diplomati hviler Danmarks indsats på fire søjler:1) SikkerhedDen nye føderale regering fokuserer først og fremmest på sikkerhed. Takket væreindsatsen fra AU’s militære mission, AMISOM, i alliance med Etiopien og den somaliskeregerings egne styrker er al-Shabaab drevet på retræte. Det er afgørende, at momentumfastholdes for at konsolidere den nye føderale regering og udvide dens handlerum.Somalia må videreføre arbejdet med at opbygge sine egne væbnede styrker og sikre lov ogorden gennem opbygningen af politi og retsvæsen.Til søs er det opmuntrede, at pirateriet er på kraftig tilbagegang takket være en fællesindsats af de internationale maritime operationer, rederiernes ”BestManagement Practices”ogsomaliske tiltag på land især i Puntland, hvor befolkningen i stigende grad har indset, at
15
pirateriet ikke tjener Somalias interesser. Piraternes netværk er dog stadig intakte og det erderfor væsentligt at fastholde bekæmpelsen af pirateriet.Danmark støtter både sikkerhedsrelaterede indsatser til lands og til vands, herunder medet sømilitært bidrag til NATO’s flådeoperation, Ocean Shield, finansiel støtte tilAMISOM og støtte til FN’s arbejde med opbygning af fængsler, politi og retsvæsen.2) God regeringsførelseSomalia har været uden en egentlig centralregering i to årtier og mangler derfor hele denramme af love og regler, der normalt findes i et velfungerende samfund. Fraværet af encentralregering har bevirket, at private firmaer, regionale administrationer og traditionellestrukturer som klaner og ældreråd har varetaget samfundsmæssige opgaver. Der foreståret meget stort arbejde med at opbygge formelle strukturer, herunder en centraladministration med en økonomisk ansvarlig forvaltning og et velfungerende retsvæsen.Dette er en nøgleopgave for Danmark og en helt central prioritet. Danmark har bl.a.støttet opbygning af demokratiske strukturer og regeringsførelseskapacitet i Somaliland.En stor del af støtten er gået til den såkaldte Somaliland-fond. Endvidere støttes bl.a.ligestilling og valg i hhv. Somaliland og Puntland. Derudover har Danmark været hurtigtude og ydet 18 mio. kr. i direkte støtte til opbygningen af kapaciteten hos den nye føderaleregering i Mogadishu. Desuden har Danmark ydet en bevilling på 12 mio. kr., som bidragtil at sikre stabiliteten i de nyligt befriede områder.3) Vækst og beskæftigelseØkonomisk vækst og skabelse af jobs er helt afgørende for at vende udviklingen i Somaliaog give landets unge befolkning forbedrede muligheder. Somalia har knappenaturressourcer og har historisk ernæret sig ved kvægbrug og landbrug. I en situationuden stat er der opstået en økonomi, der driver rovdrift på landets ressourcer bl.a. ved atproducere trækul. Danmark har med stor succes støttet bl.a. dyrlægeskoler, der kanuddanne dygtige dyrlæger mhp. at sikre at geder, får og kameler er sygdomsfri og kaneksporteres til Den Arabiske Halvø. Sådanne tiltag er begyndelsen på at skabeværdikæder, der kan fastholde en bæredygtig produktion i selve Somalia.4) Forbedrede levevilkår og styrket modstandskraftEn stor del af Somalias befolkning er stadig afhængig af nødhjælp. Selv om der ikke p.t. erhungersnød i Somalia er mange mennesker fortsat meget sårbare over for tørke ogkonflikt. Det er helt afgørende, at disse menneskers modstandskraft styrkes og at dekommer i gang med produktive aktiviteter, så de bliver borgere i eget land og ikkemodtagere af nødhjælp. Danmark arbejder aktivt på at kombinere den udviklingspolitiskeindsats med humanitære indsatser, så evnen og kapaciteten til at udnytte de sparsommenaturressourcer forvaltes på en bæredygtig måde.
16
Bilag III – Oversigt over fremskridt mod 2015 Udviklingsmålene i Somalia
Kilde:Millenium Development Goals Progress Report Somalia, 2010
17
Bilag IV – HandlingsplanDATOAKTIVITETDOKUMENTATIONANSVARLIGAMB medinput fraAFR, HCP,SSP, KVAog UFTAMBAMBAMBsender til toAFRAFRsendersynopsen tilKVA
December/januar2014
Synopsis PolitikpapirudkastSomalias ambassade Lokal-program udvalget
Synopsis udkast (8 sider)
4. februar6. februar
Synopsis udkast
11. februar
Lokalt inspirationsseminar iSynopsis udkastNairobiDead line for at sendeudkastet tilSynopsis udkastProgramudvalgetssekretariatOffentlig høringomsynopsens politikpapir -min. tre uger (17arbejdsdage) førpræsentationen tilprogramudvalget.
Ca. 13. februar
Synopsis
7. marts
Præsentation af synopsenspolitik papir tilProgramudvalget
Synopsis inkl. handlingsplanforside med strategiskespørgsmål. Præsentation påmødet om at genoptagereaktioner under den offentligehøring og forslag om, hvordan/ om disse svar vil bliveindarbejdet.
EMB/AFR
17. marts
Præsentation af synopsis tilMinisterierne
Redigeret synopsis. Resume afsvarene fra den offentligehøring og forslag om,AFR/AMBhvordan/om disse svar vil bliveindarbejdet.EMB/AFR(EMB viaVC)
28. aprilmøde
Præsentation tilUdviklingspolitisk Råd
Redigeret synopsis
18
7. maj
Præsentation af synopsis tilSamme som ovenfor (revideresFolketingetskun, hvis større ændringer)Udenrigspolitiske udvalg
AFR/ambassade. AFRdeltager imødet.EMB/AFRRegionalafdeling isamarbejdemedambassade.EMB/AFR
Maj
Udarbejdelse af politikpapir Politikpapir udkast (15 sider)Præsentation til ledelsen iMFA(Koncernledelsesforum)Færdiggørelse afpolitikpapiretPræsentation forinteressenter i Somaliaeksempelvis i forbindelsemed Somalia/KøbenhavnkonferencenEndeligt politikpapir tilgodkendelse af ministre
Juni
Politikpapir udkast
Juni
Endeligt udkast
August
Endeligt udkast
EMB
September 2014
Endeligt udkast
AFR/EMB
September
Rådet for udviklingspolitikog Udenrigspolitiks Rådmodtager oplæg tilorientering
Endeligt politikpapir
AFR
September
Layout og udgivelse skalkoordineres med PDK
Endeligt politikpapir
AFR
The PAP is based on “Guidelines for Development of Policy papers for Denmark’s Relations withPriority Countries”, January 2013.
19