Udenrigsudvalget 2013-14, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 17, KEB Alm.del Bilag 34
Offentligt
1293575_0001.png
1293575_0002.png
1293575_0003.png
1293575_0004.png
1293575_0005.png
1293575_0006.png
1293575_0007.png
1293575_0008.png
1293575_0009.png
1293575_0010.png
DET TALTE ORD GÆLDERUDENRIGSMINISTERIET

Der er tale om et åbent fælles samråd med udviklingsministeren.

Udenrigsudvalget udbeder sig besvarelse af følgende spørgsmål:
Samrådsspørgsmål F (stillet 22. oktober 2013).Vil ministeren redegøre for grundlaget og baggrunden for Folketingets bevillingtil organisationen Global Green Growth Institute (GGGI) samt for, hvadministeren mener om organisationens virke, resultater og fremtid? Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Christian Juhl (EL).Samrådsspørgsmål G (stillet 22. oktober 2013):Vil ministeren redegøre for organisationen GGGI’s udvikling fra etableringensom sydkoreansk ngo til den internationale organisation, som GGGI er i dag? Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Søren Pind (V).---oOo---Samlet besvarelse (udviklingsministeren):
Tak for invitationen til dette åbne samråd, hvor der nu er to spørgsmål. Det enespørgsmål hvor jeg er blevet bedt om at redegøre for grundlaget og baggrundenfor Folketingets bevilling til organisationen Global Green Growth Institute(GGGI) samt for, hvad ministeren mener om organisationens virke, resultaterog fremtid. Og det andet spørgsmål, hvor jeg er bedt om at redegøre for GGGI’sudvikling fra etableringen som sydkoreansk NGO til den internationaleorganisation, som GGGI er i dag. Jeg vil besvare begge spørgsmål under et ogbagefter de supplerende spørgsmål, Udvalget måtte have.
Lad mig starte med det som jeg kan se – med rette har optaget en del afudvalgets medlemmer – om jeg har orienteret Folketinget tilstrækkeligtomkring den sydkoreanske rigsrevisionsrapport af GGGI. Lad mig sige det frastarten – Udenrigsministeriet har fulgt retningslinerne, når det gælder
information af både Rigsrevisionen og Folketinget. Den sydkoreanske rapportomtaler ikke korruption, den er ikke ifølge vores ambassade og ifølge GGGI´snye direktør, i Sydkorea og af deres Rigsrevision blevet behandlet som enkorruptionssag. Den er heller ikke, ifølge GGGI´s direktør, i nogen andre afGGGI´s medlemslande blevet behandlet som en korruptionssag.
Derfor vurderede Udenrigsministeriet, at den ikke skulle oversendes tilRigsrevisionen. Spørgsmålet om korruption eller om rapportens øvrige indholder derudover ikke afgørende for, om Udenrigsudvalget skulle orienteres. Det erafgørende, at Folketinget orienteres grundigt og rigtigt i det øjeblik, der givesen bevilling. Men derfra er det min opgave, det er mit ansvar somudviklingsminister at sikre en betryggende og ansvarlig forvaltning og brug afbevillingerne. Her vender vi ikke tilbage undervejs til Folketinget medstatusrapporter og opdateringer. Det er heller ikke sket ved en række andre storeprojekter og bevillinger til for eksempel Afghanistan, hvor der også har væretproblemer undervejs. Det er mit ansvar at sikre, at tingene lykkes, og det er mitansvar at rette op, når det ikke sker. Det ansvar har jeg levet op til i denne sag,hvilket jeg vender tilbage til.
Undervejs i gennemførelse af bevillinger laves ekstern revision, og der lavesbåde undervejs og ikke mindst til slut grundige gennemgange, reviews, ogevalueringer for at vurdere, om det er gået godt. Det samme gælder for GGGI.Det gennemgange, der er lavet af støtten til GGGI, er eller bliver offentligttilgængelige.
Dette blot for at understrege at vi i denne sag har fuldt alle formelle regler ogretningslinjer til punkt og prikke – og ageret på lige fod med andremedlemslande af GGGI. Og vi har handlet på de problemer, der har været.
Men jeg vil meget gerne give en grundig orientering til Folketinget, og derfor erjeg glad for samrådet i dag.
Først om GGGI´s virke.
GGGI blev oprindeligt etableret som en sydkoreansk ikke-statslig organisation.GGGI´s formål er vise både fattige udviklingslande og nye vækstøkonomier, atgrøn vækst ikke er en barriere, men en investering, en mulighed og den enestefremtidige vej til varig vækst. Det gør GGGI ved at støtte udviklingslande,herunder vækstøkonomier i design og gennemførelse af grønne vækstplaner, atfremme forskningsinitiativer, der fremmer praktiske og teoretiske aspekter afgrøn vækst og ved at bane vejen for samarbejde mellem den offentlige ogprivate sektor for at fremme et investeringsklima, der er favorabelt for grønneklimavenlige investeringer. GGGI arbejder tæt sammen med regeringer i dedeltagende lande for at kunne imødekomme konkrete anmodninger om støtte.GGGI leverer ikke udstyr eller gennemfører infrastruktur projekter (fxvindmøller eller vandpumper). GGGI leverer ”bløde” ydelser i form afrådgivning til formulering af politikker og strategier, lovgivning, regulering oginvesteringsplaner på nationalt, sektor og lokalt niveau udslippet drivhusgasser,rådgivning til fremme af dialog mellem regeringer og den private sektor, og tilkapacitetsopbygning af institutioner og personale. Alt dette er nødvendigt for atfremme omstillingen til en grøn og klimavenlig vækst. Rådgivningsydelser
omfatter også identifikation af finansiering, herunder fra den private sektor.GGGI laver forskning i samarbejde med andre organisationer som OECD ogVerdensbanken og deltager i partnerskaber med regeringer og den privatesektor.
I oktober 2012 blev GGGI omdannet til en international organisation med enbestyrelse sammensat af regeringsrepræsentanter fra både bidragende lande ogdeltagende lande, herunder Australien, Costa Rica, Indonesien, Korea, Mexico,Norge og Danmark. Der er 18 deltagende lande og stadig flere kommer til.
Organisationen finansieres af frivillige bidrag, herunder kernebidrag, bidrag tilprojekter og bidrag fra den private sektor. Sydkorea, UK, Norge, Australien,Qatar og Danmark er blandt bidragyderne.
Og nu til grundlaget for beslutningen i 2011 om at yde støtte til GGGI.Folketingets finansudvalg tiltrådte i maj 2011 en bevilling på 90 mio. kr. somDanmarks bidrag til det sydkoreansk baserede Global Green Growth Institute(GGGI) for en treårig periode. Bevillingen er en del af klimapuljen underbistandsrammen. Beslutningen blev truffet, idet GGGI arbejder med at biståudviklingslande med at udvikle klimavenlige grønne vækst strategier. Det varen central prioritet for den tidligere regering, og er det for den nuværenderegering. I beslutningen om at støtte etableringen af GGGI indgik bl.a., at derikke findes en tilsvarende international organisation, som fremmer grøn vækst ipartnerskaber mellem regeringer og den private sektor. Desuden indgik, at det ilyset af de store vanskeligheder ved at opnå en global klimaaftale, var – og er –nødvendigt med en række initiativer med deltagelse af lande, der er villige til at
gå foran. Det er en innovativ organisation med god legitimitet iudviklingslandene. Det er den bl.a. fordi, den er baseret i et land, som for lidtover en generation siden, var et af verdens fattigste lande og nu er et af derigeste, og fordi der er en ligeværdig repræsentation i bestyrelsen af donorlandeog udviklingslande. Det er samtidig en organisation, som bidrager med nyemåder at samarbejde med den private sektor på. Den private sektor yder bidragtil organisationen, og bestyrelsen er åben for repræsentanter herfra.
Hertil kommer, at danske kompetencer og erfaringer har meget at byde på i dengrønne omstilling. Danmark er i mange sammenhænge et forgangsland. Vi gårforan, når det gælder indsatser mod den globale opvarmning og til fremme afbæredygtig udvikling. Og vi går foran med hensyn til at yde udviklingsbistand.
Forud for Folketingets beslutning havde GGGI – i overensstemmelse medretningslinjerne for dansk udviklingsbistand (Aid Management Guidelines) –udarbejdet programdokumentation, som blev vurderet (appraiset) afUdviklingsfaglig Tjeneste i Udenrigsministeriet. Vurderingen fremkom med enrække kritiske observationer og fremlagde en række anbefalinger. Det var etspinkelt grundlag.Efter denne vurdering blev projektdokumentationen færdiggjort, og forslaget tilat støtte GGGI forelagt Danidas daværende Styrelse og siden Finansudvalgetsom en del af 380 mio. kr. til udmøntning af Klimapuljen for 2011. Denforeslåede bevilling var på 90 mio. kr. til GGGI over tre år, idet det er kravetfor som donorland at blive bestyrelsesmedlem.
Styrelsen tiltrådte bevillingen, som så blev forelagt den daværendeudviklingsminister, der godkendte den. Dernæst udarbejdedes et aktstykke somden daværende udviklingsminister forelagde Finansudvalget, der tiltrådtebevillingen.Den 11. maj underskrev daværende udviklingsminister og daværende direktør iGGGI aftalen mellem Danmark og GGGI i overensstemmelse medretningslinjerne.At etablere en helt ny international organisation, som skal binde megetforskellige lande sammen, sker ikke fra den ene dag til den anden, endsige fradet ene år til det andet. Det skete på et spinkelt grundlag og har været en lang,sej proces, som kræver tålmodighed og risikovillighed. Det er et byggeprojekt.Organisationen var ikke færdigudviklet, da jeg overtog posten i bestyrelsen. Ogder er stadig et stort arbejde at gøre.
Men der er opnået resultater. GGGI har programmer og aktiviteter i ca. 20lande, bl.a. Kina, Indonesien, Indien, Jordan, Cambodja, Etiopien, Peru,Mongoliet, Filippinerne, Rwanda, Vietnam og Mekong deltaet.
GGGI har opnået en række positive resultater. I Etiopien og Østkalimantan iIndonesien er grønne vækststrategier blevet vedtaget. I Etiopien og Indonesienhar GGGI rådgivet om og bistået med udvikling af klima-venligeinvesteringsplaner inden for skov og landbrug. I Cambodja har GGGI biståetmed etablering af et permanent råd til fremme af dialog mellem regering og denprivate sektor om grøn vækst, ligesom der i Cambodja er vedtaget politikker pågrøn vækst og klimaområdet. Der gennemført støtte til opbygning af nye
institutioner på grøn vækst området i en række lande som Indonesien,Cambodja og Etiopien. Mere end 20 sektorplaner, by- og regionsplaner erenten gennemført eller under udarbejdelse i lande som Rwanda, Mexico,Mongoliet Filippinerne, Indien og Vietnam. Der er ydet støtte til en rækkeprojekter med henblik på lovgivning og institutionelle rammer for klimavenliggrøn vækst. Man er endnu ikke kommet så langt med udvikling af offentligeprivate partnerskaber i landene, men der er konkret arbejde i gang i bl.a.Amazonas, Indonesien, Cambodja og Etiopien. Der har været gennemførttræningskurser og workshops.
Der er netop gennemført et fælles donor review, som vi satte i gang i foråret –en gennemgang – af GGGI med besøg i hovedkvarteret og to lande, Etiopien ogCambodja. Det peger på, at aktiviteterne på landeniveau forløber godt mednogle tidlige positive resultater. Det viser, at GGGI har været god til at placeresig som en tillidsfuld partner for regeringerne i de to lande vedrørende grønvækst. Det viser, at GGGI’s personale på landeniveau er kompetente ogdedikerede overfor grøn vækst-visionen.
Reviewet peger også på udfordringer. Blandt andet, at GGGI står overfor endobbelt transition; nemlig først gennem overgangen fra en koreansk NGO til eninternational organisation og dernæst overgangen fra den tidligere ledelse tilden nuværende ledelse, der tog over i april/maj 2013. Vurderingen fra revieweter, at GGGI’s nuværende ledelse responderer på det bydende behov for atopbygge og professionalisere alle aspekter af organisationen, både for så vidtangår styringen af GGGI og vedrørende udvikling af en særlig GGGI identitetbaseret på en klart defineret niche. Vi har sendt hovedkonklusioner og
hovedanbefalinger til udvalget. Vi vil offentliggøre reviewet, når der foreliggeret svar fra GGGI´s ledelse. Det forventer vi sker en af de nærmeste dage.
Den koreanske Rigsrevisions rapport fra november 2011 pegede på meget storesvagheder i administrationen, herunder at der slet ikke var nok ledelsesmæssigopmærksomhed på at sikre omkostningseffektivitet. Retningslinjer var ikkeblevet overholdt, og retningslinjerne var ikke gode nok – de gav mulighed forhøje lønninger og tillæg og sikrede ikke tilstrækkelig konkurrence i indkøb. Dervar opmærksomhed på rapporten i bestyrelsen fra starten, og bestyrelsen togmed aktiv dansk medvirken og under formandens ledelse fat i at rette op påsvaghederne. Det har resulteret i, at der nu på en lang række områder er rettetop. Det var og er et stort arbejde. Og der er stadig et stykke vej at gå, menGGGI er på rette vej. Som også reviewet konkluderer. Der er bl.a. i bestyrelseni juni i år godkendt en personale- og indkøbspolitik, der følger internationalstandard, og der er etableret en funktion som intern revisor. Herudover er der iforhold til opfølgning på den sydkoreanske rigsrevisions rapport fulgt op punktfor punkt. Det fremgår af den status GGGI lavede i maj i år:Der er strammet op på boligtillæg, på uddannelsestilskud til internationaltansatte med børn, og en række andre tillæg er afskaffet og strømlinet såder i overensstemmelse med international praksis.Der er strammet op på brugen af GGGI kreditkort.Der ansat solide folk med forstand på indkøbsprocedurerDer er strammet op på kvalitetssikring i forbindelse med start af nyeprojekter i udviklingslandene, så det blandt andet sikres, at alle projekter
er på anmodning fra regeringerne i udviklingslandene, og såForretningsudvalget nu godkender projekter.
Herudover har GGGI oplyst, at overvågning og opfølgning af projekterne iforhold til resultater styrkes.
Der er 27 andre retningslinjer og procedurer til sikring af god forvaltning påplads eller undervejs ifølge en opgørelse, vi har modtaget fra GGGI.
Udover det fremadskridende arbejde med at sikre, at GGGI lever op tilinternationale standarder, også i praksis, forestår der i bestyrelsen et vigtigtarbejde sammen med ledelsen for at udvikle en ny strategi – 2015-20 – for,hvordan GGGI bedst fremmer sine relevante formål.
Jeg har bedt om en grundig redegørelse, især i forhold til forløbet ogopfølgningen relateret til den sydkoreanske rigsrevisionsrapport og denopfølgning, der fandt sted i forhold til anbefalingerne til økonomistyring,indkøb, personalepolitik mv. Jeg forventer, at redegørelsen også vil omfatteselve bevillingsgrundlaget for GGGI tilbage i foråret 2011 og en status fraGGGI for, hvor langt man er nu i forhold til at have retningslinjer, der lever optil international standard. Redegørelsen, som jeg forventer klar i løbet af nogleuger, vil blive sendt til Rigsrevisionen og blive offentligt tilgængelig.
GGGI er en ny, vigtig og innovativ organisation, som vi ønsker at fortsættesamarbejdet med. Som led i forberedelsen af den nye bevilling, som viforventer i foråret 2014, vil der blive gennemført en grundig analyse af,
hvordan GGGI på papiret og i praksis lever op til international standard iforhold til de centrale organisatoriske og ledelsesmæssige procedurer. Herunderøkonomistyring, indkøb, budgetlægning, monitorering af og opfølgning påresultater og personalepolitik. Der vil som led i forberedelsen blive gennemførten grundig risikoanalyse, og der vil blive gennemført en vurdering – enappraisal. Denne procedure er i overensstemmelse med Danida´s retningslinjer.Men der vil som sagt blive lagt ekstra vægt på analysen af organisation,økonomistyring og ledelse. Jeg forventer, vi fortsætter samarbejdet, men det vilanalysen afgøre.