Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1360328_0001.png
1360328_0002.png
1360328_0003.png
1360328_0004.png
1360328_0005.png

REJSERAPPORT

VERDENSBANKENS FORÅRSMØDE

Tid:

Sted:

Deltagere:

7./8. – 11. april 2014WashingtonJohn Dyrby Paulsen (S) og Ellen Trane Nørby (V)

Formål med rejsen og referat

Formålet med rejsen var at deltage i WB og IMF ParliamentaryNetwork. Der er her tale om en netværk, der stadig mangler reelstruktur og professionalisme. Det er meget præget af, at det erbegrænset, hvor mange lande der prioriterer at sende deltagere tilmødet. Dette år var følgende lande repræsenteret: Danmark, Sverige,Argentina, Canada, Burundi, Europa-Parlamentet, Frankrig, Gabon,Haiti, Indien, Kosovo, Nigeria, Senegal, Tanzania, Tyrkiet, Uganda,Storbritannien. Og det er også et netværk, der er præget af, at noglelande altid sender de samme faste repræsentanter, hvorimod andresender forskellige hvert år.Der forelå ikke et program for netværkets 2-dages workshop før fådage inden afrejsen til Washington. Dermed var der ikke på forhåndnogen mulighed for at koordinere netværkets programpunkter meddeltagelsen i de øvrige workshops, briefings og events, der var en delaf forårstopmødet, og som vi havde meldt os til langt tidligere. Dettegav en vis form for udfordringer i forhold til kalenderkoordinering.Derudover var der på forhånd aftalt en briefing med den danskeambassadør i Washington, og en sådan briefing bør indgå som fastpunkt i programmet. Der var ligeledes aftalt et frokostmøde medhandels- og udviklingsministeren, og det var positivt og kunne fint haveværet udbygget med et lignende arrangement med økonomiministeren,der ligeledes deltog i forårstopmødet fra dansk side.Det ville generelt være ønskeligt, om de deltagende danske ministre ihøjere grad tænkte MF’erne ind i deres program og inviterede MF’ernetil at deltage i relevante programmer/møder. Der mangler i dag en reelsammenhæng mellem ministrenes og MF’ernes deltagelse.Der foregik i løbet af dagene en række oplæg og diskussioner om altfra specifikke landeprogrammer - som eksempel detsamarbejdsprogram, som IMF er ved at opstarte i Ukraine, fokuseredeseminarer om Afrika, Asien, Det Arabiske Forår mm. til generellegennemgange af beskæftigelsessituationen, den økonomiske udviklingog forventningerne til verdensøkonomien de kommende år.
21. april 2014
Ref.
1/1
John Dyrby Paulsen og Ellen Trane Nørby deltog delvist i de sammeworkshops/events, men også individuelt i en række events med hverderes fokus, udbytte og relevans. Det er giver i høj grad også mulighedfor, at de MF’ere, som Folketinget sender, kan deltage i oplæg, dersærligt har deres politiske interesse.Der var et højt udbytte af størstedelen af aktiviteterne, og der var enrække meget relevante seminarer til brug i det videre udvalgsarbejde.

Eksempler på workshops og seminarer mv., som John Dyrby

Paulsen og Ellen Trane Nørby deltog i:

Global Commission on the Economy and Climate - Briefing forDelegatesOrientering om mulighederne for at tilpasse verdensøkonomien tilklimaforandringerne og samtidig bibeholde økonomisk vækst. Engruppe af lande (Danmark er ikke med, men det er Sverige) har i regi afWorld Bank undersøgt, hvordan der kan skabes vækst gennemudvikling tilpasset klimaforandringerne. Flere eksempler blev nævnt,men gennemgående er, at innovative tiltag ofte iværksættes af aktørerudenfor de eksisterende, store virksomheder, og der blev nævnteksempler med elektriske biler (Tesla, der har en markedsværdi på50% af GM, men som producerer 0,25% biler i forhold til GM.Problemet med transport er, at det er de store olieselskaber, der tjeneralle pengene, og der er ikke nok interesse for at lave om på dette fraandre med penge), og termostater (Google har købt et termostatfirma -NETS - fordi de gerne vil fokusere på styring af energiforbrug og på deoplysninger el-selskaberne kan få om os forbrugere). Konklusionen er,at der er mange muligheder for at fokusere på klimateknologi, men detskal i høj grad drives politisk.
New path for development financeDer er et stigende fokus på, at finansiering af udviklingslandene kankomme fra nye kilder, og her tænkes specielt på landenes egne privatefinanssektorer (banker og pensionsfonde) )de fleste fattige lever imellemindkomstlande) og fra private finansieringskilder i de andrelande, fx pensionsfonde. Det betyder dog samtidig, at der ikke er taleom "gammeldags" udviklingshjælp og hjælp til fattige, men om en meremarkedsorienteret tilgang til udviklingshjælp.Transport- og infrastruktursektoren ser ud til at have finansiellepartneres særlige opmærksomhed.
Ending Conflict and Building Peace in Africa: A Call to ActionMahtar Diop, World Bank Vice President for Africa Region DonaldKaberuka, President, African Development Bank Pekka Haavisto,2/2

UDENRIGSUDVALGET

Minister for International Development, Finland H.E. Amara Konneh,Minister of Finance, Republic of Liberia Jan Eliasson, Deputy SecretaryGeneral, United Nations Sarah Cliffe, Special Advisor, East Asia andPacific, World Bank Group Callisto Madavo, Visiting Professor,Georgetown University Emilie Pires, Minister of Finance, Timor L'esteOrganized by the World Bank Group. En meget velorganiseret ogrelevant workshop med fokus på IDA og high level panel on fragileStates og en række anbefalinger og input til, hvordan vi kan understøtteovergangen fra skrøbelige stater til stater i fremdrift. Både Liberia ogØst Timor blev brugt som eksempler, og hele situationen i Guinea ogCAR blev diskuteret, herunder den fuldstændig utilstrækkelige størrelsepå den fredsskabende og stabilitetsbevarende styrke i landet. Der var tilworkshoppen lavet en publikation med anbefalinger og tale omudviklingen i skrøbelige stater over en årrække.
Making Innovation Policy Work: Learning from ExperimentationJim Yong Kim, President, World Bank Group Ángel Gurría, Secretary-General, Organisation for Economic Co-operation and Development(OECD) Carl J. Dahlman, Program Manager, OECD Mark Dutz, LeadEconomist, Latin America and the Caribbean, World Bank GroupEduardo Bitran, Executive Director of Corfo, Chile, and formerPresident of the National Innovation Council and General Director ofFundación Chile Božidar Đelić, Managing Director,Sovereign AdvisoryGroup, Lazard Frères Esperanza Lasagabaster, Service Line Manager,Financial and Private Sector Development, World Bank Group YevgenyKuznetsov, Senior Research Fellow, the Migration Policy Institute, andConsultant, World Bank. En workshop om erfaringerne med offentligt-private partnerskaber på udviklingsprojekter, hvor privat knowhow,kompetencer og ipr blev udnyttet til at fremme udvikling. Eksempelvisgates foundation, en række medicinalvirksomheder og USAID, der ifællesskab udviklede vacciner til Indiske børn fra fattige områder tilunder 1 USD pr. stk. Eller tata nano bilen til knap 12.000 kroner somerstatning for scootertransport af hele familier som man ser i mangelande. Desuden udgivelse af bog om læring, læringsmetoder ogudbredelse af viden til verdens fattigste.

Anbefalinger til udvalgets videre arbejde

Der er tale om et netværk, der i høj grad er disorganiseret. Der er ingenreelle rammer for netværkets arbejde og det er uklart, hvem fra derespektive lande, der modtager informationer fra netværket - i dagkræver det individuel tilmelding (og hvem ved, at man skal tilmelde sig,hvor man skal tilmelde sig, eller hvem, der ellers er medlemmer afnetværket fra Danmark?)
3/3
Der var en opfordring fra netværket til at oprette nationale netværk. Deter dog vores opfattelse, at det i stedet bør være sådan, at Folketingetfast "indberetter" medlemmerne af udenrigsudvalget og finansudvalgetsom medlemmer af netværket fra dansk side. Alternativt hvert årspørger medlemmerne af de to udvalg, hvem, der ønsker at være endel af netværket. Hvis der derudover skulle være andre MF’ere (evt.tidligere deltagere i events), der ønsker at være medlem af netværket,så står det folk frit for.
I relation til networking-sessionen den 10. april blev det klart, at denkritik af netværket, som vi også beskriver her i rejserapporten, var bredtforankret blandt landene. Der var generelt en række forslag til, hvordannetværket kunne forbedres/omorganiseres/ændres. Kritikken var retudtalt.
Det indstilles, at Folketinget også fremover sender deltagere til WB/IMFParlamentary Network - i relation til IMF/WB spring meeting iWashington. Ikke udelukkende for at deltage i netværket, men i højeregrad for at deltage i de faglige seminarer og dermed indsamle relevantviden og bruge anledningen til at networke. Der er ingen tvivl om, at itakt med, at Verdensbanken ændrer sig fra at være en "pengetank" til ihøjere grad at være en "Vidensbank", så vil der være tale om personer,kompetencer og viden, der generelt er værdifuld for danske MF’ere frasåvel Udenrigsudvalget som Finansudvalget.
Derfor ville det også være mere end relevant, at der i forbindelse meddeltagelsen også blev arrangeret møder med nogle af de danskere,som vi har højt og relevant placeret i Verdensbanken, om IMF. Dettebåde med henblik på at få en briefing på deres respektive arbejde,vidensdele, og at networke med de op mod 100 danskere, der er ansat.
Det bemærkes dog også, at det er et arrangement, der forudsætter, atde enkelte deltagere fra dansk side selv aktivt udvælger og deltagere ien række seminarer, events og networking i relation til forårstopmødet,idet det er der, det reelle udbytte af deltagelsen findes. Ikke ved isoleretset kun at deltage i netværkets møder.
Det skal dog siges, at der i relation til netværket også blev afholdt nogleoplæg/debatter af høj kvalitet med deltagelse og indlæg af nogle afnøgle-økonomerne fra banken og fonden. Fordelen ved disse møder (imodsætning til møderne generelt på forårsmødet) var også, at denbegrænsede størrelse på netværket 20-30 medlemmer gav mulighed
4/4

UDENRIGSUDVALGET

for en reel interaktion og nogle meget ærlige og "to the point" indlæg ogsvar. Dette understreger også, at der er reelle muligheder for atunderstrege (danske) pointer ved sådanne møder, men det kræver endel forberedelse af spørgsmål og holdninger til udvalgte emner.

Udenrigsudvalget indstiller:

1.2.
At der også fortsat sendes deltagere til forårsmødet.At der sker en registrering af Udenrigsudvalgets og Finansudvalgetsmedlemmer til netværket, så den information, der sendes ud franetværket, reelt tilgår dem, der er interesseret i netværkets arbejde.At ministrenes deltagelse i forårstopmødet i højere grad inddragerMF'erne og koordineres.At briefingen på ambassaden gøres til et fast programpunkt.At der arrangeres briefings/møder med et par af de danskere, der eransat og relevant/højt placeret i IMF og Verdensbanken.At der generelt lægges op til, at deltagelse forudsætter selvstændigdeltagelse i side-events og seminarer, da det er der, der kan opnås etmerudbytte af deltagelsen.At udvalgssekretariatet kontakter netværket for at finde ud af, hvem derreelt er "tilmeldt" fra dansk side. (Dette ikke mindst foranlediget afkommentar fra Canada om, at de informationer, der forelå på dem ivisse tilfælde var 10 år gamle og inkluderede medlemmer, der forlængst ikke var medlemmer af parlament eller senat).
3.4.5.6.
7.
5/5