Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1357229_0001.png
1357229_0002.png
1357229_0003.png
1357229_0004.png
EVALUERING AFKOMMUNIKATIONS- OGOPLYSNINGSDELEN AFOPERATION DAGSVÆRK
EvaluEringrEsuméOperation Dagsværk formår nogetaf det, som falder andre svært: At fåunge til at interessere sig for globaleproblemstillinger og ulandstemaer.Det fastslår en ny og uafhængigevaluering af kommunikations-,oplysnings-, og kampagnedelen(’kampagnen’) af Operation Dagsværk,gennemført af COWI.Kampagnen når hvert år ud til ca.60.000 elever og kulminerer medDagsværksdagen, hvor ca. 20.000elever giver et dagsværk til fordel forårets projekt. Det kalder evalueringeni sig selv en betydelig bedrift, og denroser også Operation Dagsværk fori så høj grad at basere sig på frivilligarbejdskraft. Ikke kun fordi det ermed til at reducere omkostningerne,men nok så meget fordi det skaberdet unikke engagement, der fostrerfremtidige aktive i udviklingsorgani-sationer og samfundsdebatten.
2014.02Kampagnen er tilrettelagt, så den vækkergymnasieelevers nysgerrighed om globaleproblemstillinger, og så de introducerestil ulandstemaer. Emner, som eleverneellers sjældent møder i deres gymnasie-forløb.Kampagnen lægger op til, at eleverneselv tager stilling til, om de vil deltagei frivillige aktiviteter på skolerne og iindsamlingen. Den proces styrker
Overordnede konklusionerFor et samlet budget på omkring 2 mio. kr.formår Operation Dagsværk hvert år atgennemføre en landsdækkende kampag-ne, der når ud til op imod 60.000 eleverog engagerer mere end 20.000 af demtil aktivt at gå ud og samle 4-6 mio. kr.ind til et ulandsprojekt. Det er en betyde-lig bedrift og uhørt effektivt.
OM OPERATION DAGSVÆRKOperation Dagsværk er en oplysnings- og solidaritetsforening, oprettet i 1985 afelever på danske ungdomsuddannelser. Formålet er at styrke kommunikationenom udviklingssamarbejde og udviklingslande på ungdomsuddannelserne medhenblik på at ”uddanne globale verdensborgere” og sætte dem i stand til at handle”både lokalt og globalt”. Operation Dagsværk gennemfører hvert år en oplysnings-kampagne om et projekt i et udviklingsland – valgt af eleverne selv – kulminerendemed en ’dagsværksdag’ i november, hvor tusinder af elever på ungdomsuddannel-serne frivilligt giver ’et dagsværk’ for at samle ind til årets projekt.
skolernes elevdemokrati og trænereleverne i at give deres meninger tilkende.De mange involverede frivillige tilegnersig viden og kompetencer, der tjenerdem videre frem i livet, og mens andreulandsorganisationer oplever vanskelig-heder med at fastholde unge i ulands-arbejde, synes det at være en mindreudfordring for Operation Dagsværk.Men den pressede tidsplan og den storebrug af frivillige bevirker, at der er megetlidt tid og kapacitet til at stoppe op,analysere og tænke nyt, f.eks. i forholdtil at lancere kampagnens elementerpå tidspunkter, så de passer bedre tilgymnasiernes planlægningskalender,og til at følge bedre op på og inddrageprojekter fra tidligere år.Operation Dagsværk formår at vedblivemed at være attraktiv for danske NGO’er.Den vindende organisation opnår ikkeblot, at der bliver samlet penge ind tilet konkret projekt. Den når også ud tilen attraktiv, men vanskelig målgruppe:de unge. Dermed er Operation Dagsværkmed til at fostre fremtidige aktive iudviklingsorganisationerne.
BaggrundFrivillighed i højsædetOperation Dagsværk modtager årligtca. 2 mio. kr. i støtte, bl.a. fra DanidasOplysningsbevilling. Tilskuddet dækkerudgifter til bl.a. projektbesøg, oplysnings-materiale, it og løn til nogle af de ganskefå ansatte medarbejdere på sekretariatet:en sekretariatsleder og en kampagn-eleder på fuldtid samt fem studenter-stillinger.De tusinder af andre involverede arbejderfrivilligt. Det gælder:• Sekretariatsfrivillige (’4.g’ere’): Unge,der arbejder fuldtids på sekretariatet,typisk i et halvt år, med at forberedeog/eller gennemføre kampagnen.• Dagsværkere: Elever, der leder ogorganiserer kampagnen på deresskole. Omfatter typisk 5-20 eleverper skole. Tallet stiger tættere påDagsværkdagen.• Indsamlere: Elever, der er udeog arbejde for eller samle ind påDagsværksdagen.
DelkonklusionerRelevant og effektivOperation Dagsværk er relevant bådei sit formål, i sin kampagnetilgang ogi sine aktivitetstilbud til skolerne, bl.a.fordi den forener oplysning med stilling-tagen og handling i én og sammekampagne. Hertil kommer, at målgrup-perne i det projekt, der samles ind til,altid er unge, som mange elever let kanidentificere sig med. Mens OperationDagsværk når bredt ud på de almenegymnasier, kniber det mere med at nå udtil HTX, HF og folkeskolens 9.-10. klasser,som også er relevante målgrupper.Med en bedre tilpasning af materialer ogaktivitetstilbud ville Operation Dagsværkblive endnu mere relevant.Operation Dagsværk leverer et dygtigtoplysnings- og kampagnearbejde forsmå midler, baseret på altovervejendefrivillig arbejdskraft. Organisationsformener en klar styrke, fordi den sikrer, atbestyrelsen, sekretariatet og de mangedeltagende gymnasier hvert år tilføresnye, unge ressourcer med masser afgåpåmod.
2013-PROJEKTETSom årets projekt i 2013 valgte Operation Dagsværk et projekt, som organisatio-nen IBIS står for i Sierra Leone. Temaet for projektet er minedrift, særligt diaman-ter, og mineselskabers skatteunddragelse. Formålet var at uddanne 300 såkaldteunge ’mine watchers’, der skal være med til at sikre, at udvindingen af diamanterogså kommer borgerne i Sierra Leone til gode. Projektet omfattede desuden enoplysningskampagne, produktion af en skolebog og kurser for 150 skolelærere.2013-kampagnen og -projektet i tal: omkring 21.500 elever (af i alt 88.000 danskegymnasieelever) samlede ind, 148 – af i alt 200 mulige – gymnasier deltog, 1.600elever var aktive dagsværkere i 140 dagsværksgrupper, 24 ’4.g’ere’ arbejdede iperioder fuldtids på sekretariatet, der blev holdt 20 temadage og arrangeret 107fællestimer og i alt skønnes det, at omkring 60.000 på en eller anden måde blevdirekte eksponeret for Operation Dagsværk-aktiviteter.
OM EVALUERINGENDenne evaluering er iværksat afDanida på opfordring af OperationDagsværk for at bidrage til denfortsatte kvalificering af kommuni-kations-, oplysnings-, og kampag-nedelen) af Operation Dagsværk.Evalueringen er foretaget af COWIi perioden fra august til december2013, hvor evalueringsholdet, medBirgit Lindsnæs som teamleader,fulgte aktiviteterne og foretoginterviews samt en e-survey blandtde mange forskellige involveredegrupper.
Bæredygtig økonomi og strategiOperation Dagsværk er som organisationbæredygtig i den forstand, at den harstørre indtægter end udgifter. Men udende årlige tilskud fra forskellige, over-vejende offentlige, institutioner ville enuacceptabelt stor andel af de indsamledemidler dog skulle bruges på oplysnings-og kampagnearbejdet.I mere bred forstand står og falderOperation Dagsværks bæredygtighedmed et godt omdømme og en profil,der ikke virker afskrækkende eller forpolitiseret. Og det er lykkedes at opbyggeet godt omdømme de senere år, bl.a.ved at fokusere på globale temaer ogpå udviklingsproblematikker, som langtde fleste gymnasieelever og lærere harstor forståelse for, og ved at tilbyde ogmotivere gymnasieelever til aktiviteter,som rækker ud over dem selv og deresnærmeste, og som tilskynder til globalansvarlighed. Det burde – ifølge evalu-eringsholdet – være en bæredygtigstrategi.Stort udbytte for de involveredeGenerelt har de mange forskellige grupperaf involverede i Operation Dagsværk stortudbytte af deres engagement. Udbyttetstiger – ikke overraskende – med gradenaf engagementet.Med ca. 20.000 aktive elever, indsamlere,på Dagsværksdagen i 2013 må kampag-nens væsentligste formål om at motivereelever til handling siges at være opnået.At så mange elever engagerer sig, skyldesat kampagnen på skolerne ledes affrivillige dagsværkere, der selv går påskolerne. En e-survey gennemført etpar måneder efter kampagnen viste, atflere end hver tredje elev og hver andendagsværker i høj eller meget høj grad harlagt mærke til og tænkt over kampagne-materialets budskab. Et tilsvarende antalhavde fået et mere nuanceret syn påudviklingsforhold og lyst til at deltagei frivilligt arbejde. Tre ud af fire adspurgteelever huskede det centrale tema ogbudskab i årets kampagne. Det vidner
om en meget tilfredsstillende oplysnings-effekt.Hver af de deltagende skoler udpegerforud for Dagsværksdagen en kontakt-lærer, som er tilknyttet skolens dags-værksgruppe. Rektorer og kontaktlærerestøtter eleverne, især med moralskopbakning, og det har stor betydning for,om det lykkes kampagnen at nå ud påskolerne. Men derudover bidrager lærernekun i beskeden grad til kampagnen,og de inddrager sjældent årets temai undervisningen. Det kan bl.a. skyldes,at undervisningsmaterialet publiceresfor sent i forhold til gymnasiernes plan-lægningskalender.Operation Dagsværk formår at vedblivemed at være attraktiv for danske NGO’er,som leverer kampagne-klare projekterfor at konkurrere om årets projekt. Denvindende organisation opnår ikke blot,at der bliver samlet penge ind til etkonkret projekt, men lige så vigtigt atman når ud til tusinder af gymnasieelever,en målgruppe, som det ellers er sværtfor organisationerne at nå. På den mådeer Operation Dagsværk med til at fostrefremtidige i udviklingsorganisationerne.NGO’er, som har gennemført OperationDagsværk-projekter – eller bejlet til det,udtrykker stor respekt for udvælgelses-processen. Det kræver stor forberedelseog god kommunikation at vinde åretsprojekt. De deltagende NGO’ers udbyttekunne dog være betydeligt større hvis derkom øget fokus på opfølgning på tidligeredagsværkprojekter. En kort præsentationaf resultater og udbytte af tidligere årsprojekter kunne effektivt og billigtunderstøtte kampagnen.2013-kampagnen og dens elementer2013-projektet appellerede stærkt tileleverne af flere grunde: Den havde fokuspå temaer, der interesserer eleverne:uddannelse, udviklingsspørgsmål samtlokale og globale udfordringer. Det erogså motiverende, at målgrupperne iSierra Leone ”selv skal gøre noget” og
ikke ”bare” have penge. Endelig fokusererprojektet ikke på traditionel bistand, menanerkender, at også private firmaer skalvære med til at sikre, at landet selv kangenerere en indkomst.Samlet set havde elevaktiviteter, fælles-timen og kampagnematerialet den størstegennemslagskraft, mens der kun kunnespores en beskeden effekt af indsatsenpå temadagene og næsten ingen effektaf undervisningsmaterialerne.Kampagnematerialet var professioneltlavet og passede – gennem de elevbårneaktiviteter – godt til målgruppen. Næstenhalvdelen af de adspurgte elever lagdemærke til materialet og tænkte overbudskabet. Langt de fleste havde setmaterialerne på skolen, mens knaphalvdelen havde set dem på de socialemedier. Det er især kampagnens to film,som er virkningsfulde i forhold til atforstå og blive berørt af problemstillingeni Sierra Leone.Efter en studietur til det udvalgte projekt-land udarbejder de nye frivillige påsekretariatet undervisningsmaterialerom årets projekt i samarbejde med bl.a.faglærere, eksperter og partnerorganisa-tionen, så det passer til et gymnasialtundervisningsforløb. I 2013 var under-visningsmaterialet af høj kvalitet, mensvært at passe ind i undervisnings-planerne i 2. og 3.g/2. HF. Flere lærerepegede på, at materialet med fordelkunne målrettes 1.g/1.HF, hvor under-visningsplanerne er mere fleksible.Seminarerne for gymnasielærere tagerudgangspunkt i de udarbejdede under-visningsmaterialer. Med blot 29-41deltagere de seneste tre år har de enmeget begrænset spredningseffekt,men den beskedne deltagelse vidnerogså om lav prioritering af ulandsstoffeti gymnasierne. De deltagende lærerehavde stort udbytte af temadagen, flereaf dem kommer igen og igen. Det vidnerom kvalitet, men at mere skal gøres forat lokke flere til. En metode kunne være
Evalueringsrapporten er udgivet af:UdenrigsministerietEvalueringskontoretAsiatisk Plads 21448 København KDanmark
Den fulde evalueringsrapportkan rekvireres gratis hos:Rosendahls-Schultz Grafisk A/SHerstedvang 10, 2620 AlbertslundTlf. 43 63 23 00, eller påhttp://danidapublikationer.dk
For yderligere oplysninger, kontakt venligsttlf. +45 33 92 10 83 eller [email protected]Rapporten er desuden tilgængelig og kan downloadesfra internettet via:

evaluering.um.dk

at involvere Gymnasielærerforeningenmere aktivt.Elevbårne kampagneaktiviteter gennem-føres af de frivillige dagsværkere på deenkelte skoler, og opfindsomheden ogbredden er stor: oplæg på morgensam-linger, caféaftener, fest, koncerter, film.Arrangementerne har også en socialfunktion og er stærkt medvirkende til detstore kendskab til Operation Dagsværk.Operation Dagsværks sekretariattilbyder at gennemføre en fællestimepå de skoler, som er medlem af ellertilknyttet netværket. To frivillige frasekretariatet præsenterer årets projekt,dets målgruppe og problemstillinger.Alle oplægsholdere har besøgt projekt-landet og mødt projektets målgruppeog de lokale partnere. Det styrkertroværdigheden, og med deltagelseaf 2/3 af de potentielle elever er fælles-timerne det mest effektfulde og udbredteelement i kampagnen – i 2013 blev derholdt mere end 100 fællestimer.Operation Dagsværks sekretariat tilbyderogså skolerne hele temadage, hvor
sekretariatsfrivillige i samarbejde medårets projektorganisation og med hjælpfra professionelle workshoparrangørerholder op til otte forskellige workshops.Her vurderes effekten mere begrænseti forhold til indsatsen. Der udbydes20 temadage hvert år, og de blev allebenyttet i 2013 med deltagelse afomkring 4.800 elever.Mediedækningen– potentialet udnyttes ikkeEn god og positiv mediedækning afOperation Dagsværk og især Dagsværks-dagen er af stor betydning for indsamlin-gen og kampagnens budskaber. Næstenal pressedækning sker i måneden op til,og dagene efter Dagsværksdagen inovember.Det ville styrke mediedækningen, hvisOperation Dagsværk formår at drejedækningen over til i højere grad atfokusere på formålet for indsamlingen:Hvad pengene skal gå til, og om pengenebliver anvendt bedst muligt i det pågæl-dende projekt/udviklingsland. Også herville det være en styrke at følge op påtidligere års projekter.
AnbefalingerEvalueringen har følgende hoved-anbefalinger:• Kampagnen bør bevare sin unikkeung-til-ung formidling af udviklings-problematikker og organisation,der bygger på en omfattende frivilligindsats.• Indsatsen over for eleverne indenfortemadagene bør styrkes gennem enstørre fokus på de konkrete ulands-og globale udfordringer i årets projekt.• Operation Dagsværk bør undersøge,om gymnasielærerne i højere grad kanmedvirke til at undervise i årets temaog sætte oplysning om udviklingspro-blematikker på skemaet.• For at styrke troværdigheden afOperation Dagsværk og illustrere,hvad de indsamlede penge går til,bør kampagnen oplyse om fremskridtog resultater af de forgående årsprojekter.
DaniDas kommentarerDanidas Oplysningsbevilling har over enårrække på baggrund af årlige, konkreteansøgninger støttet Operation Dagsværksundervisnings- og kampagneaktiviteter.Hertil kommer, at Operation Dagsværki forbindelse med de forskellige kampag-ner samarbejder med en af de folkeligeorganisationer, som støttes af Danidaskontor for Humanitær Indsats, Civil-samfunds- og Personelbistand. Danidanoterer derfor med tilfredshed, atevalueringen viser, at Operation Dags-værk er en meget effektiv organisation,som med få midler formår at engagereelever på gymnasieniveau i en kampagne,der i høj grad baserer sig på frivilligarbejdskraft. Det er også positivt, atevalueringen bedømmer undervisnings-materialet til at være af høj kvalitet, ogat Operation Dagsværk vedbliver at væreen attraktiv samarbejdspartner for dedanske folkelige organisationer, der hvertår konkurrerer om at blive samarbejds-partner i forbindelse med årets projekt.Danida noterer derfor med tilfredshedevalueringens mange positive konklusio-ner, men også, at evalueringen kommermed nogle anbefalinger til justeringer,som Oplysningsudvalget vil drøfte på sitførstkommende møde og efterfølgendemed Operation Dagsværk. Bl.a. bør detovervejes, om det vil være mere hensigts-mæssigt at fokusere på 1.g i stedet forafgangsklassen, og om et større fokus påoplysning om resultatet af de foregåendeårs kampagner kan bidrage til at styrkekampagnens troværdighed og detfremtidige elevengagement. Danida erderimod ikke enig i, at kampagnen børudvides til også at omfatte folkeskolen,for det vil kræve flere fastansatte påsekretariatet og dermed få kampagnentil at miste noget af sin unikke frivillig-hedsindsats.