Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 143
Offentligt
1350722_0001.png
1350722_0002.png
1350722_0003.png
21. marts 2014.

Udenrigsministeriet.

København, den 21. marts 2014.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2014 af-gives tilsagn på 75,0 mio. kr. i støtte til et nærområdeprogram i Libanon, Jordan og Irak.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2014 opførte bevilling på 915,0 mio. kr. til §06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser.Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.BaggrundOver 2,5 mio. syrere er flygtet fra krigen i Syrien til Syriens nabolande, som møder store udfordrin-ger i at optage disse flygtninge. I lyset af de store flygtningestrømme har en kreds af EU-lande sam-men med EU- kommissionen i 2013 defineret en overordnet ramme for et nærområdeprogram i Liba-non, Jordan og Irak. Programmet vil rette sig både mod forbedring af forholdene for hovedsageligt desyriske flygtninge i de tre nabolande Libanon, Jordan og Irak og afhjælpe situationen i de hårdt pres-sede lokalsamfund i de tre lande. Programmet vil dermed medvirke til at stabilisere situationen lokaltog undgå konflikter mellem de to grupper, der kan få flygtningene til at se sig nødsaget til at søgeandre steder hen.Libanon, Jordan og Irak tilhører alle kategorien af øvre mellemindkomst-lande med bruttonational-indkomster per indbygger på hhv. 9.705,0 USD for Libanon, 4.945,0 USD for Jordan og 6.455,0USD for Irak.Antallet af syriske flygtninge i Libanon anslås til at være over 944.000. Derudover er næsten500.000 palæstinensiske flygtninge registreret hos FN’s organisation for Palæstinaflygtninge (UN-RWA), ligesom Libanon også huser lidt over 7.000 irakiske flygtninge samt 3.500 flygtninge af an-den nationalitet. FN’s Flygtningehøjkommissariat har i december 2013 registreret mere end 230.000syriske flygtninge i Irak og mere end 570.000 flygtninge i Jordan. Herudover huser Jordan lidt over 2mio. palæstinensiske flygtninge, 29.000 irakiske flygtninge og lidt over 2.000 flygtninge af andennationalitet. Ligeledes lever der over 43.000 flygtninge fra andre lande (bl.a. Tyrkiet, Iran og Palæsti-na) i Irak.Danmark har accepteret en anmodning om at varetage den videre programudvikling og administra-tion. Udover EU-kommissionen har følgende lande givet tilsagn om bidrag: Storbritannien, Neder-landene, Tjekkiet, Irland og Danmark. Andre lande, bl.a. Sverige, Norge, Canada, Schweiz og Tysk-land er blevet opfordret til også at yde bidrag til programmet.
b.
AS001477Udenrigsmin., j.nr. 46.Mellemøsten.5.b.1
21. marts 2014.
2
ProjektbeskrivelseProgrammet vil blive gennemført til fordel for ikke blot syriske flygtninge, men også de hårdt ram-te lokalsamfund. Andre flygtninge kan blive omfattet, hvis relevant i den konkrete sammenhæng.Programmet vil bestå af følgende aktiviteter:Aktiviteter til styrkelse af flygtningebeskyttelse gennem individuel rådgivning, kapacitetsopbyg-ning af relevante myndigheder og civilsamfundsorganisationer mhp. at flygtningene behandles ioverensstemmelse med internationale principper.Aktiviteter til fordel for den sociale og økonomiske udvikling af lokalsamfund, som huser flygtnin-ge, herunder mhp. at styrke levevilkår, først og fremmest gennem indtægts- og beskæftigelsesfrem-mende initiativer blandt flygtninge såvel som lokale værtssamfund. Det forventes bl.a. at omfatteteknisk træning, støtte til etablering af små virksomheder og forretninger m.v.Gennemførelse af uafhængige analyser for at sikre et mere objektivt og præcist vidensgrundlag formyndigheder og bistandsorganisationers fremtidige indsatser i modtagende lande. Analyserne vilbl.a. fokusere på sociale og økonomiske konsekvenser af den langstrakte flygtningekrise i disse lan-de. Analysearbejdet gennemføres ved lokale og internationale institutionelle kapaciteter i de modta-gende lande. Arbejdet forventes bl.a. gennemført af Verdensbanken og vil i et vist omfang omfattekapacitetsopbygning af lokale partnere.Fortalervirksomhed, politisk dialog og kommunikation, der bidrager til at sikre, at nabolandenes re-geringer og befolkninger fortsat er parat til at holde dørene åbne for de store flygtningestrømme.Programledelse, monitorering mv. I overensstemmelse med de generelle retningslinjer for EU-kommissionens bistand dækkes direkte udgifter til programmets udvikling og ledelse. Det indebærerudgifter til løn til én programchef samt to programmedarbejdere, driften af programkontorer i Am-man og Beirut, samt udgifter til eventuelle eksterne konsulenter.Fokus for aktiviteterne vil være at fremme grundlaget for langsigtede, varige løsninger, herunderikke mindst i form af frivillig repatriering samt, hvor muligt, lokal integration.Danmark vil sammen med en styringskomité bestående af donorgruppen og med Danmark som for-mand lede koordinationen med andre internationale og nationale partnere. Det forventes, at program-met gennemføres i samarbejde med bl.a. FN’s Flygtningehøjkommissariat, UNICEF, Verdensbankensamt internationale og nationale NGO’er. Nærområdeprogrammet vil være komplementært til EU-kommissionens og EU-medlemslandes humanitære respons i regionen. En tæt koordination med dis-se aktiviteter vil blive tilstræbt inden for FN’s internationale ramme og koordination.Donorerne indbetaler deres bidrag til en mellemregningskonto i Udenrigsministeriet.Som programadministrator vil Danmark i overensstemmelse med gældende praksis på bistandsad-ministrationen modtage 3,75 pct. af de øvrige donorers bidrag til dækning af indirekte programadmi-nistrationsudgifter. Der tages ikke et administrationsbidrag af Danmarks bidrag på 75,0 mio. kr., idetadministrationsbidraget herfor allerede er indeholdt i Udenrigsministeriets almindelige ramme for bi-standsadministration.BudgetDet samlede budget for programmet udgør 196,3 mio. kr., hvoraf det danske bidrag beløber sig til75,0 mio. kr.Bidraget er foreløbigt fordelt forholdsmæssigt på programmets 4 hovedaktiviteter samt til program-mets ledelse m.v. på følgende måde:
21. marts 2014.
3
FlygtningebeskyttelseSocial og økonomisk udviklingUafhængige analyserFortalervirksomhed, politisk dialog og kommunikationProgramledelse, monitorering mvI alt
18,1 mio. kr.42,7 mio. kr.8,5 mio. kr.1,7 mio. kr.4,0 mio. kr.75,0 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt i 2014 med 75,0 mio. kr. under § 06.39.03.11. Øvrige bidrag til akutte oglangvarige kriser.Tilsagnet forventes udbetalt i årene 2014-2016.Væsentlige risikoelementerGivet den usikre situation i Syrien og i nabolandene, kan en dramatisk stigning i antallet af flygt-ninge udfordre værtslandes og partneres kapacitet til at imødekomme behovene samt medvirke til atvære en destabiliserende faktor i lokalsamfundene. Endvidere kan værtslandes eventuelle uventedeskift i holdningen til flygtningene være en risiko for programmets gennemførelse. Programmet vilrumme tilstrækkelig fleksibilitet til at kunne tage højde for disse risici. Vægtningen mellem program-mets hovedmålsætninger vil løbende kunne justeres, herunder vil vægtningen mellem indsatsernekunne tilpasses mellem de sektorer (f.eks. sundhed, uddannelse), inden for hvilke der iværksættesindsatser. Desuden vil der igennem iværksættelsesperioden kunne ændres på vægtningen af indsat-serne mellem modtagerlandene.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften oversti-ger 35,0 mio. kr.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet omFinansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2014 afgives tilsagn på 75,0 mio. kr. i støtte til næ-rområdeprogrammet i Libanon, Jordan og Irak.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2014 opførte bevilling på 915,0 mio. kr. under §06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
København, den 21. marts 2014
MOGENSJENSENTil Finansudvalget.