Udenrigsudvalget 2013-14, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
URU Alm.del Bilag 13, KEB Alm.del Bilag 31
Offentligt
1292316_0001.png
1292316_0002.png
1292316_0003.png
1292316_0004.png
1292316_0005.png
1292316_0006.png
1292316_0007.png

16. januar 2012

Til Styrelsens orientering

En foreløbig gennemgang af fremdrift i aktiviteter finansieret under Klimapuljen

2011.

Resumé:Med Klimapuljen 2011 blev der ydet støtte til tre nye multilateraleindsatser: 1) østatsprogrammet SIDS DOCK til fremme af vedvarende energi ogenergieffektivisering, 2) Global ClimatePartnership Fund til mobilisering af privatemidler til klimarelevante investeringer og 3) det i Seoul oprettede Global GreenGrowth Institute med det formål at fremme en grøn omstilling iudviklingslandene. Gennemgangen af de tre aktiviteter viser, at de udfordringer,som er forbundet med nye initiativer, er blevet overvundet, og alle treprogrammer er i god fremdrift. For så vidt angår de tre bilaterale indsatser, somer en videreførelse af pilotindsatserne i 2010, er der en tilfredsstillende fremdrift iKenya, mens der for Indonesien og Maldiverne har været visse forsinkelser.Gennemgangen af alle indsatserne er foretaget inden for et halvt år efterindgåelse af aftalerne med de implementerende organisationer.90%af Klimapuljen2011 finansierer disse indsatser. De sidste 10%, som vedrører tværgåendeindsatser og administration, herunder støtte til civilsamfundsaktiviteter, er ikkeomfattet af denne orientering.

SIDS DOCK

Der er under Klimapuljen 2011 allokeret 80 mio.kr. til østatsprogrammet SIDS DOCK medhenblik på at fremme investeringer i vedvarende energi og energieffektivisering og derigennemfrigøre midler fra østaternes meget høje energiomkostninger til investering i klimatilpasning.World Bank og UNDP er ansvarlige for implementering af initiativet og ansvarligefondsforvaltere for hver deres del af programmet. Bevillingen fordeles med 48% til World Bank(38,4 mio.kr.) og 52% til UNDP (41,6 mio.kr.). Verdensbankener ansvarlig for den samlederapportering til Udenrigsministeriet.Det første møde i koordinationsgruppen for SIDS DOCK Support Programme, som fandt sted iNew York d. 15.9.2011, må vurderes som en vellykket indledning til iværksættelse afprogrammets aktiviteter. Der opnåedes afklaring af spørgsmål, som var rejst i appraisalrapporten om koordinationen mellem UNDP og WB. Samarbejdet mellem de to institutioner omde konkrete aktiviteter vil være en udfordring. Men alle parter synes tilstrækkeligtentusiastiske til at fastholde en tro på, at programmet vil kunne gennemføres efter hensigtenog tiltrække andre donorer.
1
Hele bevillingenblev derefter udbetalt til Verdensbanken og UNDP i september 2011.Følgende projekter blev på mødet godkendt til finansiering:Caribbean “interconnectors”, which are feasibility studies of options for linking severalislands to the grid and increasing access to renewables (1 mill. USD, ESMAP);Setting up an Eastern Caribbean Energy Regulatory Authority (ECERA), as approved by theWorld Bank Board (1 mill. USD, ESMAP);Energy efficiency in the Caribbean (2 mill. USD, UNDP);Pacific Island Greenhouse Gas Abatement through Renewable Energy (PIGGAREP),demonstration of renewables (2 mill. USD through UNDP, estimated to be leveraging over33 million USD co-funding by GEF, the private sector, etc.);Vanuatu geothermal power, feasibility studies (2 mill. USD, ESMAP);Promotion of energy efficient buildings in Mauritius (1 mill. USD, UNDP).
Den danske FN mission var i fortsættelse af koordinationsgruppens møde vært for et møde,hvor potentielle donorlande var inviteret til en orientering om iværksættelsen af SIDS DOCKSupport Programme.Under COP17 i Durban offentliggjorde Japan et bidrag til SIDS DOCK på 15 mio. USD – dvs. etbeløb, der matcher det danske. Det skete under et pressemøde, hvor også Danmark,Verdensbanken, UNDP og AOSIS deltog. Der var fra alle parter, også Japan, ros til Danmarkfor at have sikret startfinansieringen til dette program.I margenen af andre møder i USA havde UFT i begyndelsen af november 2011 møder medVerdensbanken og UNDP. Indtrykket fra disse møder var at programmet uden tvivl vil føretiløgede investeringer i energieffektivitet og i vedvarende energi, om end programmet erpræget af forskellig dynamik i de forskellige lande, som er tilknyttet SIDS DOCK.Dettesammenholdt med konstruktionen af to implementerende organisationer kan efterladeindtrykket af en lidt fragmenteret indsats, men det er endnu for tidligt at dømme herom. Etegentligt review skal gennemføres ved slutningen af programperioden – dvs. i slutningen af2012 eller begyndelsen af 2013 – med henblik på at vurdere programmets resultater.

Global Climate Partnership Facility (GCPF)

Global ClimatePartnership Fund er et tysk initiativ iværksat af KreditanstantfürWiederafbau ogdet tyske miljøministerium (BMU). Der er under Klimapuljen 2011 allokeret 40 mio. kr. tilGlobal ClimatePartnership Fund (GCPF), hvis formål er at mobilisere kapital fra primært privateinvestorer til gennemførelse af klimarelevante investeringer i udviklingslande gennem udlån tilfortrinsvis lokale finansielle institutioner i partnerlandene. Fonden vil samtidig kunne ydeteknisk rådgivning til kapacitetsopbygning af de pågældende lokale institutioner. GCPFfinansieres ved salg af aktier og evt. obligationer. Der er tre aktieklasser. A og B aktier erprimært for private investorer, som investerer på kommercielle vilkår. C aktier, som ikke giverret til udbytte og, som skal dække tab forud for de øvrige aktier, er primært for donorer, somkan henregne investeringen som udviklingsbistand. C aktionærerne er vigtige for at tiltrækkeprivate investorer og sikre fondens vækst og udvikling.
2
Aftale med GCPF blev indgået i slutningen af maj 2011 og hele bidraget blev udbetalt til GCPF ijuni 2011.GCPF, som blev etableret i december 2008, har haft en meget positiv udvikling sidenbegyndelsen af 2011, hvor forretningsaktiviteterne blev påbegyndt. Ved udgangen af 2011havde de nuværende fem aktionærer tegnet aktier for i alt USD 203,5 mio., hvoraf USD 80,6mio. allerede er indbetalt. Det nuværende kapitalgrundlag er angivet i nedenstående tabel.Total tegningInvestorerBMUKfWIFCDEDanidaTotalA-aktier41.815.94075.000.00075.000.0004.000.0007.752.443203.568.38314.000.00014.000.000Indbetalt aktiekapital (USD)B-aktierC-aktier41.815.9401.500.0001.500.0007.752.44349.568.383
Total41.815.94015.500.00015.000.0007.752.44380.568.383
28.000.000
3.000.000
Der er fremskredne forhandlinger med endnu en af udviklingsbankerne, som i løbet af fåmåneder ventes at investere USD 75 mio. på lignende måde som KfW og IFC.Ved udgangen af 2011 havde GCPF ydet tre lån på i alt USD 65 mio. hvoraf USD 50 mio.allerede er udbetalt. De tre finansielle institutioner som har modtaget lån er Sekerbank/Tyrkiet(USD 25 mio.), Vietinbank/Vietnam (USD 25 mio.) og Banco Pichicha/Ecuador (USD 15mio.).GCPF har endvidere opbygget et betydelig pipeline af planlagte lån, heraf 10 lån påsamlet USD 193 mio. der betegnes som meget sandsynlige, og 14 lån på samlet USD 140 mio.der betegnes som sandsynlige.GCPF kan operere i alle DAC lande. For at sikre fattigdomsorienteringen i det danske bidrag, erdet betingeti den danske investeringsaftale med GCPF, at der senest 24 måneder efter aftalensunderskrivelse skal være investeret et beløb i lavindkomstlande svarende til den danskeinvestering. Med lånet til Vietinbank er dette mål allerede opfyldt.Den centrale TA-fond som kan bistå partner institutionerne med teknisk rådgivning harmodtaget et samlet tilskud på EURO 3.0 mio. fra henholdsvis Tyskland og Østrig, og det førstekapacitetsopbygningsprojekt er også bevilget. På længere sigt ventes TA-fonden at kunnefinansieres med dele af overskuddet fra C-aktierne.GCPF har i øjeblikket en bestyrelse på 3 medlemmer, hvoraf to er udpeget af KfW og en afIFC. Der er i 2011 afholdt 2 bestyrelsesmøder, og det næste bestyrelsesmøde afholdes i marts.Den første generalforsamling efter GCPF er påbegyndt sine forretningsaktiviteter afholdes i maj2012. GCPF administreres af Deutsche Bank (DB) som efter en international udbudsrunde erudvalgt til at administrere fonden. DB har allerede vist sig som en særdeles kompetent ogeffektiv partner, der kan trække på sin store interne ekspertise indenfor centralekerneområder. DB har udviklet et sæt af vejledninger og procedurer for fondens ogpartnerinstitutionernes virke, herunder investeringsvejledning og vejledning for sociale ogmiljømæssige forhold. En stor del af det gebyr som DB modtager for at administrere fonden erresultatbaseret. DB kan maksimalt modtage et gebyr på 1,85% af den udestående
3
låneportefølje, hvilketeret meget lavtgebyr set i forhold til tilsvarende arrangementer forinvesteringsfonde.DE har udviklet et interessant og lovende web-baseret rapporterings og moniteringssystem,som sikrer, at ønskede og sammenlignelige data om aktiviteter og resultater kan indsamleshurtigt og effektivt fra de deltagende partnerinstitutioner og herefter let kan sammendrages irapporter om låneporteføljen sammensætning på lande og slutmodtagere, typen afgennemførte klimainvesteringer, reduktionen i CO2udledning mv.Det kan på grundlag af det foreliggende inceptionreviewkonkluderes, at GCPF er inde i entilfredsstillende udvikling, og efter alt at dømme vil opnå de forventede resultater indenforklimarelaterede investeringer og reduktion af drivhusgasser. Der er god grund til at antage, atden solide vækst i kapitalgrundlaget og låneporteføljen på sigt kan sikre fondensbæredygtighed. På kortere sigt er der behov for at udvide C-aktiekapitalen, som skal udgøremindst 20% af aktiekapitalen. Behovet for gennemførelse af et nyt review vil blive vurderet iforhold til de oplysninger, som fremgår af DE’s eget rapporteringssystem.

Global Green Growth Institute (GGGI)

Det sydkoreansk baserede institut GGGIs blev lanceret under COP15 i København. Instituttetsformål er at bistå udviklingslandene med omstilling til grøn økonomi gennemudledningsreduktioner og klimatilpasning. Danmark har som det første partnerland givettilsagn om støtte, som fordelt over tre år beløber sig til 90 mio. kr. (17 mio. USD).Et led i aftalen mellem den danske regering og GGGI var gennemførelsen af et inceptionreviewefter udbetalingen af 2/3 af det første års bidrag på i alt 30 mio. kr. Dette review blevgennemført den 14. – 19. november 2011 med deltagelse af Australien, der har givet tilsagnom at bidrage finansielt til GGGI fra 2012.Det fælles dansk – australske review team konkluderede, at GGGIs arbejde generelt er i godgænge, og at instituttet har gjort store fremskridt siden oprettelsen i juni 2010. På trods afinstitutionens korte levetid fandt man det imidlertid vigtigt, at instituttet hurtigst muligt blevomstillet til en international organisation. Denne proces forventes gennemført i løbet af detkommende år. De synligste fremskridt ses på etableringen af netværk og i afsøgningen af nyeforskningsmuligheder. Her kan især GGGIs rolle som faglig rådgiver til det mexicanske G20formandskab fremhæves. Derudover har GGGI også fremhævet sig ved deltagelsen i policyprocesser, som ved afholdelsen af det danske initiativ 3GF, hvor GGGI leverede substantiellebidrag til forummet i oktober 2011.I det forløbne år har GGGI startet programmer i henholdsvis Etiopien, Indonesien og Brasilien.I 2012 vil nye porgrammer i Kazakstan, UAE og Cambodia blive igangsat. I løbet af 2011 blevogså GGGIs landekontorer i henholdsvis København(Risø) og Abu Dhabi etableret.På baggrund af det gennemførte review anbefalede teamet, at det resterende danske bidragfor perioden 2011 – 2013 udbetaltes i overensstemmelse med aftalen mellem den danskeregering og GGGI, dvs. 30 mio. Kr. om året.

Kenya

4
Der blev i 2011 bevilget50 mio. DKK til tre klima-relaterede aktiviteter i Kenya samt en puljepå 5 mio. DKK til opfølgning på klimapulje aktiviteter igangsat i 2010. Alle tre aktiviteter erdesignet med blik for eksisterende bilaterale programmer (privatsektor og naturressourceprogramme) for at styrke indsatsernes synergi med den overordnede danske bistand til Kenyaog lette administrationen.1) Fremme af klima-venlige energi teknologier i landområder gennem involvering af denprivate sektor blev støtte med 15 mio. kr.til REACT (Renewable Energy and Adaptationto Climate Technologies), der udføres af AGRA (Alliance for a Green Revolution inAfrica) under African Enterprise Challenge Fund (AECF). Gennemprivatsektorprogrammet støttes REACT med 50 mio. kr.I september 2011 godkendte REACTsbevillingskomittee 9 projekter i Kenya ogefterfølgende vil der - baseret på forretningsplaner - bliver indgået 6 årige aftaler medde involverede firmaer. Anden udbudsrunde blev gennemført i oktober måned. Degodkendte projekter drejer sig primært om vedvarende energi, især billige solceller tilmobiltelefoner og til erstatning for kerosin lamper og i mindre grad biobrændsel ogbiogas projekter. Støtten til de første projekter beløber sig samlet til ca. 35 mio. kr.,hvoraf halvdelen er gavebistand og restende rentefri lån. I snit svarer støtten fra REACTtil 25-30% af det fulde beløb, som firmaerne investerer i projekterne.2) Initiativer omkring energibesparelse og nye energi teknologier i Kenya’sforarbejdningssektoren støttes med 15 mio. DKK gennem CEEC (Center for EnergyEfficiency and Conservation) under KAM (Kenya Association of Manufacturers). KAMerligeledes en eksisterende partner for privatsektorprogrammeti KenyaCEEC har gennemført fem energi eftersyn (audits) og tre investeringsplaner gennemstøtten fra klimapuljen og yderligere seks eftersyn og tre investeringsplaner er på vej.Hermed opfyldes støttens mål på dette område. Hertil vil KAM/CEEC gennemføretræning og certificering af 15 nye energi revisorer, som der er stor mangel på i Kenya.Endelig er CEEC’s kapacitet og dialog med den private sektor styrket gennem nytteknisk personale og en person ansvarlig for information og marketing omkring energirevisioner og investeringsplaner for energispare-tiltag.3) En række lokale klima-, energi og miljøprojekter er støttet med 15 mio. kr. gennemCDTF (Community Development Trust Fund), der ligeledes er partner for det Danskenaturressourceprogram.En udbudsrunde i 2011 sammen med det eksisterende program gav mere end 4700forslag til lokale projekter indenfor klima, energi og miljø. Ud af disse blev 95 udvalgt tilstøtte, heraf 20 klimaprojekter, hvoraf 10 er indstillet til støtte direkte afklimapuljen.Beslutningsprocedurerne (herunder screeningen af de mange forslag) hartaget lang tid og støtten til projekterne er derfor først til godkendelse sidst på året 2011og i starten af 2012. Projekter omhandler både lokale energi- ogklimatilpasningsprojekterDer er til projektets komponenter blevet udbetalt i alt 25 mio. kr. i 2011.
5

Indonesien

Støtte til regnskovsprojektet Harapan på Sumatra, Indonesien.Projektet modtog en bevilling på 50 millioner DKK. i 2011; men det er først kommet i gang islutningen af 2011, da det tog længere tid end beregnet at få konstitueret styringsgruppen.Der var forudset et inceptionreview i november 2011, men ambassaden anmodede omudsættelse af dette til februar 2012. I appraisal af projektforslaget blev der fra UMsUdviklingsfaglige Tjeneste lagt vægt på at man klargjorde forvaltningsansvaret for projektet.Projektet gennemføres nu af en indonesisk NGO, BURUNG – Bird Life, i samarbejde med såvelBirdlife International fra UK og Dansk Ornitologisk Forening. Appraisal anbefalede endvidere atformålene blev klargjort, sådan at såvel klima som udviklingsmæssige formål blevekspliciterede. Endelig fandt man det vigtigt at projektet etablerede direkte link til detnationale REDD program, og at man fra starten adresserede de potentielle negative socialeeffekter af projekter for regnskovens beboere. Det er disse forhold, der skal undersøges ikommende inceptionreview.Der er i 2011 udbetalt godt 15 mio. kr. til projektet.

Maldiverne

Udmøntning af bevillingen på 50 mio. kr. fra Klimapuljen 2011 til Maldiverne forestås af UNDPifølge den indgåede samarbejdsaftale. Indenfor rammerne af UNDP’s klimatilpasningsprogramfor Maldiverne – og med erfaringerne fra bevillingen fra Klimapuljen 2010 – har UNDP tilstræbten meget deltagende tilgang under hensyn til de specielle geografiske og politiske forhold iMaldiverne. En vanskelig indenrigspolitisk situation med en præsident uden flertal iparlamentet og med en miljøminister, som åbent har modarbejdet præsidentens ønsker medprogrammet, er hele planlægningsprocessen blevet forsinket. Det planlagt inceptionreview erderfor udsat til marts-april 2012.Hovedansvaret for programmet på Maldiverne er nu overflyttet fra miljøministeriet tilplanlægningsministeriet, og det er lykkedes at opnå enighed om valg af ø-gruppe for dendansk-støttede indsats. Programmets målsætning fastholdes, og det forventes nu, at denendelige planlægning af konkrete aktiviteter vil ske i februar-marts med implementeringsstartumiddelbart efter. Hele bevillingen på 50 mio. kr. er udbetalt til UNDP.
6
MEK: 16. januar 2012
7