skridt i reformprocessen, herunder i relation til: (i) vedtagelse af en ny forfatning, (ii) skridt tilstabilisering og genopretning af økonomien siden sammenbruddet i 2008 med bl.a. indførelsenaf USD som valuta, (iii) forbedring af basale sociale ydelser, (iv) oprettelse og styrkelse af enrække demokratiske institutioner, og (v) det relativt begrænsede – om end uacceptable – om-fang af politisk motiverede overgreb på bl.a. menneskerettighedsaktivister og politiske mod-standere.Senest den 20. februar 2014 skal EU tage stilling til det fremtidige sanktionsregime. Der vil påden ene side skulle tages stilling til de ledsagende foranstaltninger (fællesskabsbistanden underArtikel 96), som blev suspenderet i 2012. Suspenderingen betyder, at EU kan genoptage bistan-den fuldt ud til Zimbabwe under den Europæiske Udviklingsfond. På den anden side skal dertages stilling til de restriktive foranstaltninger (indefrysning af aktiver, indrejseforbud samt for-bud mod våbeneksport) rettet mod en række personer og virksomheder, som i dag alene omfat-ter 10 personer, herunder Mugabe, samt en enkelt virksomhed, Zimbabwe Defense Industries(ZDI). Der tegner sig i EU-kredsen et kompromis henimod en opblødning af sanktionsregimetmod i stedet at sætte andre instrumenter ind, der kan fremme reformprocessen som eksempel-vis en struktureret gensidig politisk dialog med fokus på bl.a. god regeringsførelse, økonomiskereformer og menneskerettigheder. Kompromisforslaget omfatter:- en fastholdelse af våbenembargoen,- fastholde suspension af sanktionerne på EU-bistanden (Artikel 96), hvorefter Rådet beslutterat løfte dem den 1. november 2014,- suspendere yderligere 8 personer fra listen som er omfattet af de restriktive foranstaltningerfor 12 måneder, således at de restriktive foranstaltninger alene er rettet mod Mugabe og hanshustru samt våbenvirksomheden ZDI.3. Formål og indhold
På et kommende rådsmøde ventes vedtaget beslutning om lempelse af EU’s sanktionsregimeover for Zimbabwe i form af en suspendering af personer og virksomheder, som er omfattet afEU's målrettede restriktioner, således at den alene omfatter Mugabe og hustru samt våbenvirk-somheden ZDI samt beslutning om at løfte sanktionerne på EU-bistanden den 1.11.2014.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelse af forslaget vil medføre behov for opdatering af det eksisterende regelsæt som fast-lagt i rådsbeslutning 2002/148/EC.Sagen ventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen har ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-sesniveauet.8. Høring
Sagen skal ikke i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes enighed i EU-kredsen om forslaget.10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt en mere strategisk anvendelse af sanktionsregimet over for Zim-babwe og ønsker at arbejde hen imod en normalisering af EU’s forhold til Zimbabwe, hvor detilbageværende sanktioner over tid erstattes af andre tiltag til at fremme en demokratisk re-formproces i landet og respekt for menneskerettighederne.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i januar 2013.