Det Udenrigspolitiske Nævn 2013-14
UPN Alm.del Bilag 97
Offentligt
1329416_0001.png
1329416_0002.png
1329416_0003.png
1329416_0004.png
1329416_0005.png
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0Den 27. januar 2014
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 11. februar 2014SAMLENOTAT
1. Præsentation af prioriteterne for det græske formandskab ..........................................................22. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 ......................................................4
1
1. Præsentation af prioriteterne for det græske formandskabKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméPå rådsmødet vil arbejdsprogrammet for det græske formandskab blive præsenteret. Hovedprioriteten for det græ-ske formandskab er ”mere Europa – bedre Europa”. Under dette tema fremhæves fire overordnede emner: (i) ”vækst, beskæftigelse og sammenhængskraft”, (ii) ” øget integration i eurozonen”, (iii) ” migration og grænsekon-trol” og (iv) ” maritim politik”.2. BaggrundGrækenland overtog pr. 1. januar 2014 formandskabet for Rådet for den Europæiske Union. Deter femte gang, at Grækenland har formandskabet. Grækenland udgør sidste del af det irske, litau-iske og græske trioformandskab.3. Formål og indholdDet græske formandskab har fremlagt nedenstående fire hovedprincipper:Vækst, beskæftigelse og sammenhængskraft:Det græske formandskab vil arbejde for enbalanceret udgiftspolitik, der er stram, men prioriterer tiltag, der direkte fremmer vækst ogbeskæftigelse. Konkret ønsker Grækenland at styrke europæiske investeringer gennem deneuropæiske investeringsbank (EIB), hvor investeringer skal målrettes de områder, som skaberflest arbejdspladser. Desuden ser Grækenland gerne den sociale dimension integreret i DetEuropæiske Semester for 2014. Andre prioriteter inkluderer bedre betingelser for små ogmellemstore virksomheder; gennemførsel af ungeinitiativet; mobilitet på arbejdsmarkedet;evaluering af 2020-strategien med henblik på yderligere vækst- beskæftigelsesfremmendeinitiativer, og fremme af handelsforbindelserne med USA og andre eksterne partnere.Øget integration i eurozonen:Grækenland ønsker at konsolidere bankunionen, bekæmpeskatteunddragelse samt forbedre de økonomiske styringsmekanismer. Endelig vil Grækenlandarbejde videre med en skat på finansielle transaktioner (FTT). Netop grundet tiltageneskompleksitet og divergerende opfattelser har Grækenland meldt ud, at et selvstændigt mål underformandskabet bliver at fremme en større grad af konsensus vedr. økonomiskestyringsmekanismer.Migration og grænsekontrol:Formandskabet ønsker at øge koordinationen blandt EU-landeneog fokusere på begrænsning af illegal integration samt fremme af legale migrationskanalser.Problemstillingen er blevet aktualiseret af tragedien ved Lampedusa, og Grækenland kalder ogsåpå dette punkt på øget solidaritet og byrdefordeling blandt EU-landene. Formandskabetsforhåbning er at vedtage retningslinjer for området på DER i juni 2014.Maritim politik.Der er tale om en horisontal dagsorden med emner som maritim planlægningog kortlægning; transport; regional strategi for Adriaterhavet og Det Ioniske Hav; maritimsikkerhedsstrategi samt energiforsyning og udvinding af energiressourcer.2
4. Europa-Parlamentets udtalelserIfølge gældende praksis blev det græske formandskabsprogram præsenteret på Europa-Parlamentets plenarforsamling den 14. januar 2014 af premierminister Antonis Samaras.5. NærhedsprincippetPræsentationen af formandskabsprogrammet for Rådet kan kun foretages på EU-niveau og erdermed i overensstemmelse med nærhedsprincippet. En vurdering af de enkelte prioritetersoverensstemmelse med nærhedsprincippet vil blive foretaget ifm. behandling af de enkelte sager.6. Gældende dansk retFormandskabsprogrammet vurderes ikke i sig selv at have nogen lovgivningsmæssige konse-kvenser for Danmark.7. KonsekvenserFormandskabsprogrammet ses ikke i sig selv at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til sådanneovervejelser i forbindelse med behandlingen af de enkelte forslag inden for prioriteterne.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerFormandskabsprogrammet ventes generelt at få en positiv modtagelse.10. Regeringens generelle holdningRådet ventes på rådsmødet at få en generel præsentation af det græske formandskabsprogram ogprioriteter. Fra dansk side støttes generelt op om de græske formandskabsprioriteter.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014KOM-dokument foreligger ikkeNyt notat.1. ResuméDen kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 foreligger endnuikke. I lyset af tidligere tilkendegivelser forventes Det Europæiske Råd at drøfte Det Europæiske Semester, her-under Europa 2020-strategien.Derudover forventes drøftelser om en industriel konkurrenceevne samt klima- og energi-politik. Afhængigt af udviklingen vil der kunne komme yderligere emner på dagsordenen.2. BaggrundDet Europæiske Råd mødes den 20.-21. marts 2014. I henhold forretningsordenen for Det Eu-ropæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det EuropæiskeRåd.3. Formål og indholdPå rådsmødet (almindelige anliggender) den 11. februar 2013 vil udkast til kommenteret dagsor-den for mødet i Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 blive præsenteret. Udkastet forelig-ger endnu ikke. I lyset af tidligere tilkendegivelser forventes Det Europæiske Råd at drøfte DetEuropæiske Semester, der udgør rammen for de økonomisk-politiske samarbejdsprocesser i EU.Under disse drøftelser EU’s strategi for vækst og beskæftigelse for 2010-2020, ”Europa 2020”,blive evalueret.Derudover ventes Det Europæiske Råd at fokusere på den industrielle konkurrenceevne, herun-der på aspekter af industriens innovation og udvikling af evner. Der vil også være en dybdegåen-de drøftelse af Kommissionens udspil til EU’s klimamål for 2030. I forlængelse heraf, vil EU’senergipolitik blive drøftet. Som opfølgning på Det Europæiske Råd i maj 2013 vil energipolitik-ken, herunder det interne energimarked, blive evalueret i forhold til implementering.Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserDet første udkast til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 20.-21. marts2014 foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv atindebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøko-nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive4
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådannekonsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerIdet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-ninger ikke på nuværende tidspunkt.10. Regeringens generelle holdningRegeringen ventes at tage formandens orientering om udkastet til kommenteret dagsorden tilefterretning.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5