Det Udenrigspolitiske Nævn 2013-14
UPN Alm.del Bilag 87
Offentligt
1324661_0001.png
1324661_0002.png

Grønlandsudvalget 2012-13

GRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 101

Offentligt

UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fraGrønlandsudvalget tiludenrigsministeren af 11. juli 2013.GRUalm.del spørgsmål 101stillet af med-lem afudvalgetFinn Sørensen (EL)GRU alm.del spørgsmål 101:”Ministeren bedes tilkendegive sin holdning til uenigheden mellem Udenrigsministeriet ogNaalakkersuisut vedrørende Grønlands fastsættelse af hvalkvoter og medlemsskabet af IWC, jf.udenrigsministeren har givet udtryk for, at Grønlands ensidige fastsættelse af kvoterne er i stridmed IWC konventionen, og at Danmark derfor må forlade IWC, hvis der ikke opnås en aftalemed IWC, samt at Naalakkersuisut i et svar til MF og medlem af Inatsisartut Sara Olsvig påInatsisartuts § 37 spørgsmål nr. 110 har meddelt, at man ikke er enig med udenrigsministeren.Ministeren bedes herunder kommentere de argumenter, som Naalakkersuisut fremkommermed, og herunder be- eller afkræfte, at Udenrigsministeriet har forsøgt at presseNaalakkersuisut til at fremsætte et forslag om en mindre kvote, end IWC´s videnskabeligekomite giver mulighed for”.Svar:Regeringen har meget stor forståelse for hvalfangstens særlige betydning i Grønland og læggerstor vægt på at finde en løsning, der både tilgodeser Grønlands reelle hvalfangstbehov ogKongerigets internationale konventionsforpligtelser og høje profil i forbindelse med styrkelse afden internationale retsorden.Regeringen støtter internationale bestræbelser på at sikre bevaring og forvaltning af hvaler, menerkender også, at den Internationale Hvalfangstkommissions (IWC) længe har haft vanskeligtved at leve op til sit mandat om at sikre hvalbestandene og sætte rammer for en bæredygtigudnyttelse af dem.Uenigheden om Grønlands kvoteønske ligger ikke mellem Danmark og Grønland, men mellemKongeriget og flertallet i IWC. Regeringen er enig med landsstyret i, at Grønlandsstorhvalskvoter bør baseres på videnskabelige vurderinger. Grønlands ønske om en forhøjelsepå 10 hvaler fra 211 til 221 hvaler om året blev derfor også med regeringens støtte fremlagtsom Kongerigets forslag på mødet i IWC i juli 2012. En række lande fandt imidlertid ikke, atGrønland kunne påvise et subsistensbehov, der kunne berettige en forhøjet kvote somoprindeligt folk og forslaget blev ikke vedtaget. Efter Grønlands ønske blev der ikke fraKongerigets side stillet ændringsforslag.Regeringen foreslog efter IWC’s årsmøde i 2012, at der søgtes opnået en ny beslutning indenfor IWC ved fremsættelse af et revideret forslag. IWC’s regler åbner mulighed for, at dermellem samlinger kan træffes beslutning på et ekstraordinært møde eller i skriftlig procedure.Det skete eksempelvis i 2002, hvor det heller ikke lykkedes på det ordinære møde at vedtage
kvoter til USA's oprindelige folk, og kvoterne blev fastlagt på et ekstraordinært møde noglemåneder senere. Landsstyret ønskede imidlertid ikke at gøre brug af denne mulighed for etekstraordinært møde eller en skriftlig procedure og meldte den 31. december 2012 ensidigtforhøjede kvoter ud til fangerne for 2013. De hidtidige kvoter udløb med udgangen af 2012.Regeringen har forståelse for, at en midlertidig fortsættelse af fangsten på hidtidigt kvoteniveauefter omstændighederne var nødvendig for at varetage den grønlandske befolkningssubsistensbehov, indtil en ny beslutning kan træffes i IWC-Kommissionen. En ensidigforhøjelse af kvoten i 2013 og 2014 uden om IWC på niveau med det, der i IWC blev givet etklart afslag på, er imidlertid efter regeringens opfattelse uforeneligt med Kongerigets opfyldelseaf sine forpligtelser i henhold til IWC-konventionen og dermed medlemskabet af IWC. IWC-Kommissionen har enekompetence til at sætte kvoter, hvilket også har været praksis gennem 64samlinger siden oprettelsen i 1946. Medlemslande kan ikke ensidigt sætte forhøjede kvoter, nårafstemningsresultater går dem imod. Det er da heller ikke tidligere sket i IWC’s historie.Fastlæggelsen af Grønlands hvalkvoter følger en række betingelser i IWC, herunderbæredygtighed i forhold til bestandene, som er det, den videnskabelige komite rådgiver om.Kongerigets kvoteforslag behandles ikke i den videnskabelige komite, men i en komite foroprindelige folks fangst, der bl.a. også vurderer, om fangsten opfylder betingelser for den typefangst. Grønlands kvoter har ofte ligget under den videnskabelige komites bestandsvurderinger.Det gælder også det seneste kvoteniveau, som blev vedtaget på IWC-Kommissionens møde i2010 med det daværende landsstyres accept.Landsstyremedlem for fiskeri, fangst og landbrug fremfører i sit svar på spørgsmål 110 tilLandsting den 2. juli 2013, at ”IWC-konventionen tillader national regulering, hvis en regeringhar protesteret imod en vedtagelse i IWC. Den manglende kvotevedtagelse må sidestilles ensådan situation”. Hertil bemærkes, at IWC’s regler giver et medlem mulighed for inden for 90dage, efter at en ny beslutning er vedtaget, at protestere mod en beslutning, hvorefter detpågældende medlem ikke er bundet af den. Flere lande, herunder Norge, er f.eks. ikke bundet afIWC’s moratorium mod kommerciel hvalfangst vedtaget i 1982, fordi de inden for fristennedlagde protest imod beslutningen. Situationen hvor IWC-konventionen tillader nationalregulering, hvis en regering har protesteret imod en vedtagelse i IWC, kan dog ikke sidestillesmed en situation som den aktuelle med manglende kvotevedtagelse, som anført i svaret påspørgsmål 110, bl.a. fordi IWC ikke har fastsat et kvoteniveau for Grønlandfra 2013.Somkonsekvens heraf,og fordi der fra Kongerigets side - efter Grønlands ønske – ikke er anmodetom et ekstraordinært møde eller en skriftlig procedure efter IWC’s årsmøde i 2012 er det ikkemuligt at protestere og fastsætte en national regulering.Sagen har været drøftet indgående med landsstyret det seneste år. Fangsten er i fuld gang, ogregeringen vil i konsultation med Grønland og Færøerne fortsat arbejde for, at der indenårsskiftet findes en løsning, der forener Grønlands ønske med IWC-flertallets holdning.Regeringen har dog efter konsultation i rigsfællesskabet meddelt IWC-landene, at såfremt detikke lykkes inden årsskiftet at finde en løsning forenelig med gældendekonventionsforpligtelser, agter Danmark at træde ud af IWC.
2