Åbent samråd i Udenrigsudvalget vedr. konkurrenceudsættelse af dansk
udviklingsbistand
Lad mig starte med at takke for spørgsmålet. Det er altid relevant at diskutere,
hvordan vi opnår den mest effektive udnyttelse af bistandskronerne, og det giver mig
samtidig mulighed for at redegøre for aspekter af vores arbejde med at gøre
udviklingsbistanden mere målrettet og effektiv.
Som Handels- og Udviklingsminister er det min opgave at udvide snitfladerne
mellem traditionel udvikling og vækst i den private sektor
–
herhjemme og i
udviklingslandede - og derfor er konkurrenceudsættelse konstant i fokus.
Jeg har 5 vigtige budskaber med i dag.
Det første er, at konkurrenceudsættelse af udviklingsbistanden er et vigtig element i
at sikre den optimale anvendelse af bistandskronerne. Danske og internationale
virksomheder har nogle vigtige kompetencer, og er i stand til at løse specialiserede
opgaver inden for udviklingsbistanden. Dem skal vi naturligvis benytte os af.
Som alle andre statslige institutioner er Udenrigsministeriet underlagt EU's
udbudsregler og den danske tilbudslov ved offentlige udbud. Reglerne og praksis
inden for området følges både i vurdering af en opgaves udbudsegnethed, samt ved
gennemførelsen af det enkelte udbud.
Et udviklingsprogram gennemgår en grundig forberedelses-, hørings- og
godkendelsesproces. Heri er der flere niveauer af kvalitetssikring, inklusiv en
vurdering af opgaver og projekters udbudsegnethed.
1