Det Udenrigspolitiske Nævn 2013-14
UPN Alm.del Bilag 169
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0Den 2. april 2014
Rådsmøde (udenrigsanliggender inkl. forsvar - udenrigsdelen) den 14.-15. april 2014SAMLENOTAT
1. Østlige Partnerskab /Ukraine ......................................................................................................22. Bosnien-Hercegovina ...................................................................................................................43. Sydlige naboer – Syrien.................................................................................................................6
1
1. Østlige Partnerskab /UkraineKOM-dokument foreligger ikkeNyt notat1. ResuméDet forventes, at drøftelsen vil have fokus på den alvorlige situation i Ukraine. Drøftelsen ventes at tage bestik afsituationen siden det seneste udenrigsministermøde den 17. marts samt Det Europæiske Råd den 20.-21. marts.Udenrigsministrene ventes blandt andet at gøre status for opfølgningen på konklusionerne fra Det EuropæiskeRåd den 20-21. marts, herunder både ift. EU’s reaktioner i forhold til Ruslands problematiske fremfærd samtbeslutningerne om at støtte den ukrainske regerings ambitiøse reformdagsorden. Endelig ventes drøftelsen at berøreden politiske situation i Ukraine hen imod præsidentvalget berammet til den 25. maj 2014.2. BaggrundSituationen i Ukraine er fortsat spændt efter Ruslands annektering af Krim og den russiske mobi-lisering langs Ukraines østlige grænse. På udenrigsministermødet den 17. marts og Det Europæi-ske Råd den 20.-21. marts blev der taget beslutning om en række konkrete tiltag fra EU’s sidesom reaktion på den såkaldte folkeafstemning på Krim den 16. marts, Ruslands annektering afKrim, og på den generelle russiske modvilje mod at indlede forhandlinger med Ukraine om enfredelig løsning. Fra EU’s side er der sket kraftig fordømmelse af såvel folkeafstemningen påKrim den 16. marts som Ruslands ulovlige annektering af Krim. På Det Europæiske Råd den20.-21. marts besluttede stats- og regeringscheferne at udvide listen over personer ramt af målret-tede sanktioner (indrejseforbud og indefrysning af aktiver), ligesom det blev besluttet at aflyseEU-Rusland topmødet i Sochi i juni måned og suspendere forhandlingerne om russisk indtrædeni OECD og Det Internationale Energiagentur (IEA). Endelig blev EU-Kommissionen anmodetom at iværksætte forberedelser af mulige bredere økonomiske sanktioner mod Rusland, hvis derfra russisk side tages yderligere skridt til at destabilisere situationen i Ukraine. Siden topmødet erder i OSCE’s permanente råd opnået enighed om udsendelse af en observatørmission til Ukrainebestående af 500 observatører til ni regioner i Ukraine.På Det Europæiske Råd den 20.-21. marts blev de politiske dele af associeringsaftalen med Ukra-ine undertegnet. Det blev samtidig hilst velkomment, at EU indfører toldlettelser i forhold tilUkraine, som kan træde i kraft indtil frihandelsaftalen ventes underskrevet inden den 1. novem-ber 2014. Den ukrainske regering er af EU blevet opfordret til at sikre, at præsidentvalget den 25.maj bliver frit og fair, ligesom det generelt forventes, at den ukrainske regering vil sikre inklusiveregeringsstrukturer, beskytte nationale minoriteter, iværksætte forfatningsreform, bekæmpe eks-tremisme og undersøge alle menneskerettighedskrænkelser og voldelige handlinger.Det er fortsat forventningen, at der i nær fremtid kan ske undertegnelse af de associerings- ogfrihandelsaftaler med Moldova og Georgien, som blev paraferet på Vilnius topmødet i november2013. På Det Europæiske Råd den 20.-21. marts blev det besluttet at fremskynde undertegnelsenaf aftalerne til juni 2014.
2
3. Formål og indholdUdenrigsministermødet den 14. april forventes at have hovedfokus på en drøftelse af den aktuel-le alvorlige krise i Ukraine og EU’s håndtering heraf, herunder i opfølgning på Det EuropæiskeRåd den 20.-21. marts.4. Europa-Parlamentets udtalelserIkke relevant.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke pt. at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfi-nanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringIkke relevant9. ForhandlingssituationenDer er i EU-kredsen enighed om stærkt at fordømme krænkelserne af Ukraines suverænitet ogterritoriale integritet ved den aggressive fremfærd af de russiske væbnede styrker og behovet forrussiske skridt til deeskalering af situationen, samt opfordring til en fredelig politisk løsning. Derer også enighed om at relevante internationale organisationer skal engageres i en løsning. I denforbindelse er det positivt, at der i OSCE er opnået enighed om en international observatørs-mission.10. Regeringens generelle holdningFra dansk side følges udviklingen i Ukraine tæt. Fra dansk side lægges vægt på fastholde pressetpå Rusland. Samtidig skal det sikres, at EU ikke bidrager til eskalering af konflikten, der kansvække muligheden for en forhandlet politisk løsning på konflikten. Danmark har aktivt arbejdetfor etablering af en international observatørmission under OSCE.Fremadrettet er det vigtigt at sikre stabilitet og Ukraines nationale enhed gennem en inklusiv po-litisk proces. Det vil være et vigtigt signal til de mange etniske russere i det østlige og sydligeUkraine. Tilliden i befolkningen til myndighederne og retsvæsnet skal genoprettes gennem nød-vendige reformer. EU skal i samarbejde med internationale partnere bidrage til at stabilisereUkraines økonomi.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Det Østlige Partnerskab/Ukraine er senest forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. marts2014 til orientering.
3
2. Bosnien-HercegovinaKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat1. ResuméRådet (FAC) ventes at drøfte situationen i Bosnien-Hercegovina på baggrund af den seneste tids sociale protester ilandet samt den høje repræsentants besøg i Sarajevo den 12. marts. De aktuelle EU-overvejelser går i retningen afen bredere tilgang, der tager bestik af den politiske kontekst for de sociale protester, herunder særligt de socio-økonomiske problemstillinger, der gør sig gældende i landet. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.2. BaggrundSiden den 4. februar d.å. har der fundet demonstrationer/sociale protester sted i mere end 20byer i Bosnien-Hercegovina. Den oprindelige baggrund for protesterne synes at være afskedigel-ser i forbindelse med virksomhedslukninger samt en generel forværring af de sociale og økono-miske vilkår i landet. Demonstrationerne har overvejende været fredelige og det ser umiddelbartud til, at protesterne ikke er etnisk motiverede, men alene rettet mod det brede politiske leder-skab, omfattende både bosniakker, serbere og kroater. Demonstrationerne er i dag stort set op-hørt.EU og Bosnien-Hercegovina underskrev i 2008 en stabiliserings- og associeringsaftale, som vilsystematisere dialogen om påkrævede reformer inden for bl.a. økonomi, retsvæsen og korrupti-onsbekæmpelse. Aftalen er imidlertid endnu ikke trådt i kraft, idet EU hidtil har stillet krav om,at det bosniske politiske lederskab forinden enes om at gøre en troværdig indsats for at bringelandets forfatning i overensstemmelse med den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Detvil sige efterlevelse af den såkaldte ”Sejdic-Finci-afgørelse”, som fastslår, at alle etniske minorite-ter (og ikke kun serbere, kroater og bosniakker) skal kunne vælges til politiske embeder. Afgørel-sen fordrer en række ændringer i Bosnien-Hercegovinas forfatning, som det bosniske politiskelederskab ikke har vist vilje til at gennemføre. Forfatningen, som den tager sig ud i dag, anses istigende grad som en hæmsko for landets statsopbygningsprojekt, særligt grundet den etniske oggeografiske fragmentering af landet i en række mere eller mindre autonome enheder med be-grænset intern sammenhængskraft.Udvidelseskommissær Füle og EU’s særlige repræsentant, danskeren Peter Sørensen, har sidenforåret 2013 søgt at facilitere en løsning på Sejdic-Finci-spørgsmålet mellem de politiske leder viaden såkaldte højniveaudialog. Dette har dog ikke medført de ønskede resultater og Füle meddelteden 20. februar EU’s høje repræsentant, Catherine Ashton, at dialogen under hans ledelse nu erophørt. Füle har i stedet foreslået, at man fra EU’s side koncentrerer sig om tre fokusområder,der skal sikre fremdrift i Bosnien-Hercegovinas EU-spor, nemlig 1) fokus på god økonomiskregeringsførelse, 2) fokus på retsstatsprincipper og anti-korruption og 3) fokus på programme-ring og implementering af den del af EU’s førtiltrædelsesstøtte, der allerede er bevilliget, menendnu ikke givet tilsagn for (p.t. omkring 150 mio. euro). Samtidig har Peter Sørensen lanceret ensåkaldtCompact for Growth,der stiller skarpt på en række konkrete initiativer, hvis fælles mål det er,at skabe de nødvendige rammer for bæredygtig og inklusiv økonomisk udvikling, herunder via etforbedret erhvervs- og investeringsklima i landet.4
3. Formål og indholdForventningen er, at Rådet vil drøfte situationen i Bosnien-Hercegovina med fokus på de socio-økonomiske problemstillinger, der bl.a. har ført til den seneste tids sociale protester i landet.Drøftelsen forventes at munde ud i vedtagelsen af rådskonklusioner, der anbefaler anlæggelsen afen bredere tilgang til Bosnien-Hercegovina, herunder via de af Füle og Peter Sørensen præsente-rede bestræbelser på at skabe fornyet fremdrift i landets EU-spor.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet ellerbeskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes at være generel enighed om anlæggelsen af en bredere tilgang til den manglendefremdrift i Bosnien-Hercegovinas EU-spor, herunder via en adressering af de socio-økonomiskeproblemstillinger, der bl.a. menes at ligge til grund for den seneste tids folkelige protester i landet.I den forbindelse forventes der at være bred opbakning til Füles tre fokusområder og Peter Sø-rensensCompact for Growth.10. Regeringens generelle holdningRegeringen bakker op om Bosnien-Hercegovinas EU-perspektiv og finder, at en bredere tilgangtil fornyet fremdrift i landets EU-spor kan støttes, herunder via Füles tre fokusområder og PeterSørensensCompact for Growth.Regeringen finder, at EU bør gøre sig sine forberedelser ordentligtfsva., hvilke mål og krav man vil sigte efter i en ændret tilgang.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. marts 2014.
5
3. Sydlige naboer – SyrienKOM-dokument foreligger ikke.Revideret dokument1. ResuméRådet vil diskutere udviklingen i relation til Syrien, herunder manglen på fremdrift i det politiske spor og denhumanitære situation set i lyset af FN’s sikkerhedsråds resolution 2139. OPCW og FN’s arbejde med at ind-samle og destruere Syriens kemiske våbenarsenal vil også kunne blive drøftet.2. BaggrundKonflikten i Syrien gik den 15. marts 2014 ind i sit fjerde år, og der er ingen tegn på en snarligafslutning. Situationen på jorden bliver stadig mere fastlåst og ingen af parterne er i stand til atafgøre konflikten militært. Overordnet har den militære dynamik siden midten af 2013 ændret sigtil regimets fordel, og oprørsgrupperne har mistet det momentum de havde i konfliktens førsteto år. Det anslås, at mere end 146.000 mennesker er døde siden konflikten brød ud i marts 2011.Bestræbelserne på at finde en bæredygtig politisk løsning gennem Geneve II-fredsforhandlingerne har endnu ikke båret frugt, og der er således ikke tegn på bevægelse i detpolitiske spor. FN og Lakhdar Brahimi fortsætter bestræbelserne på at videreføre forhandlinger-ne om en politisk løsning. Chancerne for succes på den korte bane er dog små.FN’s generalsekretær, Ban Ki-Moon har i marts 2014 beskrevet situationen i Syrien som detteårhundredes største humanitære og freds- og sikkerhedsmæssige krise. 6.5 millioner syrere erinternt fordrevne og 2,6 mio. syrere er flygtet ud af landet, langt størsteparten til nabolandene.FN’s sikkerhedsrådsresolution 2139 om den humanitære situation, der blev vedtaget den 22. fe-bruar 2014, stiller bl.a. krav om forbedret humanitær adgang (herunder ”cross border”), stop forbelejring af byområder, ophør af systematiske angreb på civile samt indstilling af beskydninger ogluftbombardementer, herunder med tøndebomber. Overordnet set er fremskridt i den humani-tære adgang i Syrien siden vedtagelse af resolutionen dog yderst begrænset. Selvom antallet affolk i belejrede områder er reduceret en smule, og det syriske styre har tilladt en FN-konvoj med79 lastbiler at levere nødhjælp over grænsen i det nordøstlige Syrien, fortsætter styret med sinobstruerende taktik. Humanitære organisationer kan fortsat ikke levere hjælp til de nødlidende itilstrækkeligt omfang.OPCW og FN’s arbejde med at indsamle og destruere Syriens kemiske våben fortsætter med etbetydeligt dansk bidrag. Der er fortsat tale om forsinkelser i udskibningen af kemiske stoffer fraSyrien, men på det seneste er der kommet et øget momentum i udskibningen. Fra flere lande,herunder Danmark, presses der på for at undgå yderligere forsinkelser.3. Formål og indholdRådet forventes at drøfte udviklingen iSyrien,herunder den manglende fremdrift i det politiskespor og den humanitære situation set i kølvandet på FN’s sikkerhedsråds resolution 2139. Der-udover vil man muligvis diskutere OPCW og FN’s arbejde med at indsamle og destruere Syrienskemiske våben.6
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserDrøftelsen afSyrienforventes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser.8. HøringIkke relevant9. Generelle forventninger til andre landes holdningerI forhold tilSyrienforventes det, at der i EU-kredsen vil blive udtrykt støtte til de fortsatte be-stræbelser på at nå en politisk løsning, herunder vil man diskutere hvad man kan gøre for at læg-ge yderligere pres på regimet for oprigtigt at engagere sig i forhandlingerne, eventuelt også hvor-dan regionale nøgleaktører kan bidrage til dette. Det forventes, at den mangelfulde implemente-ring af Sikkerhedsrådsresolution 2139 vil blive drøftet, herunder hvordan EU kan bidrage til im-plementeringen af den. Endelig forventes fortsat opbakning til missionen, der skal fjerne det syri-ske regimes kemiske våben.10. Regeringens generelle holdningDanmark deltog i Geneve II-konferencen d. 22. januar, og bakker op om en politisk løsning ba-seret på Geneve-kommunikéet. Fra dansk side ser man positivt på en eventuel tredje forhand-lingsrunde mellem oppositionskoalitionen og regimet. Der er kun en politisk løsning på konflik-ten. Danmark betragter med skepsis regimets kritisable tilgang til forhandlingerne, eksempelvisillustreret ved de optrappede angreb på byområder. I forhold til den humanitære situation hilserDanmark Sikkerhedsrådets resolution 2139 velkommen. Danmark arbejder vedholdende for for-bedret humanitær adgang, herunder også på tværs af kamplinjer og grænser. Siden konfliktensstart har Danmark givet tilsagn om mere end 680 mio. kr. til den humanitære indsats i Syrien ognabolandene (opdatering fra HCP inden oversendelse). Danmark støtter desuden arbejdet medat fjerne og destruere Syriens kemiske våben. Dels med 4 mio. kr. til finansiering af arbejdet, delsmed en fregat og et transportskib til udskibningen af de kemiske våben. Fsva. destruktionen afSyriens kemiske våben lægger regeringen vægt på at yderligere forsinkelser undgås, og at der skeren fuld implementering af FN og OPCW’s beslutninger.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Syrienhar senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til skriftlig orientering den 14. marts2014.
7