Det Udenrigspolitiske Nævn 2013-14
UPN Alm.del Bilag 139
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0Den 5. marts 2014
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. marts 2014SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014.......................................................22. Det Europæiske Semester – Synteserapport 2014 ........................................................................53. Præsentation af Rule of Law mekanismen...................................................................................7
1
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméPå rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. marts 2014 vil udkast til kommenteret dagsorden for mødet iDet Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 blive præsenteret.Et af de vigtigste emner på dagsordenen forventes at blive fastsættelse af den klima- og energipolitiske ramme for 2030. Iforlængelse heraf forventes en drøftelse af industriel konkurrenceevne. Herudoverforventes Det Europæiske Råd at drøfteDet Europæiske Semester, herunder Europa 2020-strategien. Det styrkede banksamarbejde samt spørgsmål omskatteunddragelse forventes også at blive drøftet. Den seneste udvikling i Ukraine samt det kommende EU-Afrika topmø-de forventes ligeledes drøftet. Afhængigt af udviklingen vil der kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
2. BaggrundDet Europæiske Råd mødes den 20.-21. marts 2014. I henhold til forretningsordenen for DetEuropæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det EuropæiskeRåd.3. Formål og indholdPå rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. marts 2013 vil udkast til konklusioner for mødeti Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 blive præsenteret.I. Det Europæiske SemesterDet Europæiske Semester udgør rammen for de økonomisk-politiske samarbejdsprocesser i EU.Det Europæiske Råd forventes at skulle evaluere fremskridtene med gennemførelse af de lande-specifikke henstillinger fra 2013. Herudover forventes det, at der på forårstopmødet udstikkes deøkonomisk-politiske retningslinjer til brug for medlemslandenes nationale reform- og konver-gensprogrammer. De nationale reform- og konvergensprogrammer skal afleveres til Kommissio-nen medio april 2014. Som en del af drøftelserne af Det Europæiske Semester skal der desudengøres status for EU’s vækststrategi ”Europa 2020”. Statusdrøftelsen vil blive baseret på et evalu-eringspapir fra Europakommissionen.II. Industriel konkurrenceevneDrøftelsen af industriel konkurrenceevne i Europa forventes at tage udgangspunkt i Kommissi-onens meddelelse fra den 22. januar 2014, ” En industriel renæssance i Europa”, som er en del afKommissionens industripakke. Det Europæiske Råd forventes at understrege vigtigheden af enstærk og konkurrencedygtig europæisk industriel base, som kan være en motor for økonomiskvækst og beskæftigelse med fokus på for eksempel større mainstreaming af industrihensyn i an-dre politikker, betydningen af at fokusere på nye teknologier og centrale støtteteknologier samtbehovet for øget fokus på kompetencer og uddannelse. Herunder forventes Det Europæiske Rådblandt andet at fokusere på energipriser i industriel produktion, infrastruktur og globale værdi-kæder.III. Klima- og energipolitik2
Kommissionens klima- og energipakke, der blev fremlagt den 22. januar i år, forventes at blive etaf mødets vigtigste emner. Kommissionens klima- og energipakke for 2030 indeholder flere for-skellige forslag. Udledning af drivhusgasser skal reduceres med 40 % i forhold til niveauet i 1990.Mindst 27 % procent af energiforbruget kommer fra vedvarende energi i 2030. Dette foreslås afKommissionens som et fælles EU-mål for vedvarende energi. Herudover er der fokus på energi-effektivitet, hvor Kommissionen foreslår, at man afventer resultatet af et review senere i år ved-rørende hidtidige erfaringer.Som opfølgning på Det Europæiske Råd i maj 2013 vil energipolitikken, herunder det interneenergimarked, blive evalueret i forhold til implementering af målsætningen om etablering afDet Indre Marked for energi i 2015. Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvilken drøftelse af2030-pakken, der vil finde sted på marts-mødet.IV. Styrket banksamarbejde og fælles bankafviklingsmekanismeDer forventes en status på forhandlingerne om en fælles afviklingsmekanisme. Rådet nåede den18. december 2013 til enighed om forslag vedr. etablering af en fælles afviklingsmekanisme(SRM) og sektorfinansieret afviklingsfond for nødlidende banker for de lande, der deltager i detfælles banktilsyn. Forslaget om afviklingsmekanismen forhandles nu med Europa-Parlamentet.Sideløbende er der intensive forhandlinger i EU om en mellemstatslig aftale, der skal fastlæggereglerne for anvendelse og indfasning af en fælles afviklingsfond.V. SkatteunddragelseDer forventes en opfølgning på det intensiverede arbejde med at bekæmpe skatteunddragelsesom også blev behandlet på Det Europæiske Råd i maj og december 2013. Hovedemnet forven-tes at være automatisk udveksling af information, herunder er rentebeskatningsdirektivet et væ-sentligt udestående.VI. Eksterne relationerUkraineI lyset af de seneste udviklinger må det forventes, at Ukraine kommer på dagsordenen for DetEuropæiske Råd. Situationen udvikler sig løbende, og det forventes, at Det Europæiske Råd vildrøfte situationen.EU-Afrika topmødeDet Europæiske Råd forventes at have en drøftelse af forholdet mellem EU og Afrika forud fortopmødet i april. Det fjerde EU-Afrika topmøde afholdes i Bruxelles den 2.-3. april 2014. Top-mødet forventes at løfte vigtige dagsordener i forhold til partnerskabet mellem EU og Afrika,herunder i forhold til kapacitetsopbygningen af den afrikanske freds- og sikkerhedsarkitektur, pådet udviklingspolitiske område og med kommercielle perspektiver.Afhængigt af udviklingen vil der kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. Nærhedsprincippet3
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserUdkastet til konklusioner ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser ellerkonsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Deter dog muligt, at Det Europæiske Råds konklusioner vil blive fulgt op af konkrete retsakter, mål-sætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikkevurderes på nuværende tidspunkt.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerAndre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.10. Regeringens generelle holdningRegeringen forventes at hilse formandskabets præsentation af udkastet til konklusioner velkom-men. Fra dansk side arbejdes der for, at EU fastholder en ambitiøs klima- og energipolitik, og atder snarest træffes beslutning om den fremtidige ramme for EU’s klima- og energipolitik.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Mødet i Det Europæiske Råd den 20. – 21. marts har tidligere været forelagt Folketingets Euro-paudvalg den 11. februar 2014 til orientering.
4
2. Det Europæiske Semester – Synteserapport 2014KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat1. ResuméFormandskabet ventes på GAC at præsentere den årlige synteserapport, som sammenfatter drøftelserne af vækst-undersøgelsen fra en række rådsformationer. Udkast til formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke.2. BaggrundKommissionens årlige vækstundersøgelse 2014 blev offentliggjort den 13. november 2013 ogudgør startskuddet til det europæiske semester 2014. Vækstundersøgelsen skitserer de overord-nede økonomisk-politiske udfordringer i EU og opstiller en række prioriteter og generelle poli-tikanbefalinger for medlemslandene for det kommende år i forhold til at få de europæiske øko-nomier tilbage på sporet og fremadrettet sikre vækst og jobs i EU og i de enkelte medlemslande.Vækstundersøgelsen har været præsenteret og drøftet i en række rådsformationer, herunderECOFIN, Konkurrenceevnerådet, EPSCO og Det Generelle Råd, og der er vedtagetrådskonklusioner fra ECOFIN og EPSCO.3. Formål og indholdFormandskabet sammenfatter drøftelserne af vækstundersøgelsen fra de forskellige rådsforma-tioner i en synteserapport, som ventes forelagt for Det Generelle Råd den 18. marts 2014 somled i forberedelsen af Det Europæiske Råd.Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2014, de foreliggende rådskonklusioner og formand-skabets synteserapport forventes at danne grundlag for Det Europæiske Råds generelle økono-misk-politiske retningslinjer i konklusionerne fra topmødet den 20.-21. marts. På baggrund afdisse udarbejder medlemslandene stabilitets- eller konvergensprogrammer samt nationale re-formprogrammer i april. Kommissionen præsenterer en vurdering af programmerne i maj ogfremlægger udkast til udtalelser om programmerne og landespecifikke anbefalinger med henblikpå behandling og enighed på Det Europæiske Råd i juni.Udkast til formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke.4. Europa-Parlamentets udtalelserIkke relevant.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. Konsekvenser5
Det styrkede makroøkonomiske samarbejde og overvågning ventes at have positive samfunds-økonomiske konsekvenser, i det omfang en sådan overvågning gennem en konsistent implemen-tering bidrager til at understøtte makroøkonomisk stabilitet, og sikrer en bæredygtig vækst ogbeskæftigelse i medlemslandene.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerFormandskabets synteserapport foreligger endnu ikke, men der må forventes opbakning framedlemslandene til synteserapporten.10. Regeringens generelle holdningRegeringen er enig i de fem overordnede prioriteter, der er fremlagt i Kommissionens årligevækstundersøgelse for 2014, og som for at sikre kontinuitet er de samme som i 2013. Regerin-gens politik og reformdagsorden er generelt i overensstemmelse med Kommissionens overord-nede prioriteter og anbefalinger.Fra dansk side støttes en rettidig gennemførelse af det europæiske semester med vægt på kvaliteti anbefalinger og stærkt fokus på implementering af strukturreformer.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6
3. Præsentation af Rule of Law mekanismenKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat1. ResuméKommissionen forventes den 12. marts at vedtage en meddelelse om en fremtidig retsstatsmekanisme, som kanudløses, hvis der foregår alvorlige og systemiske brud på retsstatsprincipperne i et medlemsland. Meddelelsen er enudløber af et brev fra den tyske, danske, nederlandske og finske udenrigsminister fra marts 2013, der opfordredetil en bedre monitorering af og dialog om beskyttelsen af EU som værdifællesskab. Indholdet af Kommissionensmeddelelse kendes endnu ikke.2. BaggrundDen tyske, danske, nederlandske og finske udenrigsminister sendte i marts 2013 en fællesskrivel-se til kommissionsformanden med opfordring til en bedre monitorering af og dialog om beskyt-telsen af EU´s grundlæggende værdier, demokrati og retsstatsprincipper i medlemslandene. For-målet med initiativet var overordnet at bevare EU som værdifællesskab og sikre, at alle lande iEU fortsat er baseret på EU’s grundlæggende værdier. Tanken er at skabe en bedre dialog indenfor EU om eventuelle problemer, som medlemslandene måtte have med efterlevelse af EU'sværdier.Traktatens artikel 7 (TEU) indeholder allerede en procedure for håndteringen af grove overtræ-delser af EU’s grundlæggende værdier, men iværksættelse af proceduren i denne bestemmelsetillægges nu så stor politisk betydning, at dette reelt bliver en hindring for at anvende proceduren,som til tider beskrives som ”den nukleare løsning” (bl.a. fordi den giver mulighed for at fratageet land sine stemmerettigheder i Rådet). Der er derfor behov for et alternativ, så respekten forEU’s fælles værdier, demokrati og retsstatsprincipper kan drøftes på et sagligt grundlag, indenproblemet har udviklet sig så vidt, at artikel 7-proceduren bliver taget i brug. Mekanismen skaludarbejdes inden for rammerne af den eksisterende traktat.Initiativet blev drøftet på rådsmødet (almindelig anliggender) den 22. april 2013, hvor et flertal afmedlemslandene udtrykte støtte til, at der blev arbejdet videre med initiativet.Den 4. september 2013 holdt kommisæren for retlige anliggender, Viviane Reding, en tale, derbekræftede, at Kommissionen ville tage bolden op fra de fire udenrigsministres initiativ og lance-re en mekanisme, der adresserede overtrædelser af EU’s grundlæggende værdier. Redings udtalel-ser blev bekræftet i Kommissionsformand José Manuel Barrosos State of the Union-tale den 11.september 2013.3. Formål og indholdKommissionens meddelelse om en retsstatsmekanisme forventes vedtaget den 12. marts, og detkonkrete indhold kendes således endnu ikke. Barroso udtalte i sin State of the Union-tale den 11.september 2013, at der er grundlæggende værdier i EU, der ikke står til forhandling, og dem måEU og medlemslandene stå vagt om. En mekanisme skal baseres på lighed imellem medlemslan-dene og kun udløses, hvis der er et alvorlig systemisk brud på retsstatsprincipperne i et medlems-land.7
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserKommissionens meddelelse ventes ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konse-kvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerTyskland, Nederlandene og Finland har sammen med Danmark opfordret Kommissionen til atfremlægge en meddelelse om beskyttelse af EU’s grundlæggende værdier.10. Regeringens generelle holdningRegeringen forventes at hilse Kommissionens meddelelse varmt velkommen, da den er svar påinitiativet fra de fire lande. Fra dansk side vurderes det at være vigtigt at etablere en ramme forpolitiske drøftelser på et tidligt tidspunkt, hvis situationen i et medlemsland er ved at udvikle sig ien uhensigtsmæssig retning, og inden forholdene bliver så alvorlige, at proceduren i artikel 7 eraktuel.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgInitiativet vedrørende grundlæggende værdier, demokrati og retsstatsprincipper i EU blev sidstbehandlet i Folketingets Europaudvalg den 18. juni 2013. Kommissionens meddelelse har ikketidligere være forelagt udvalget.
8