Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del Bilag 66
Offentligt
1336336_0001.png
1336336_0002.png
1336336_0003.png
1336336_0004.png
1336336_0005.png
1336336_0006.png
1336336_0007.png
1336336_0008.png
1336336_0009.png
1336336_0010.png
1336336_0011.png
1336336_0012.png
1336336_0013.png
1336336_0014.png
1336336_0015.png
1336336_0016.png
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRABORNHOLM
Jeppe Rich
17-12-2013DTU Transport og Center for Regional- og Turismeforskning
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
Indholdsfortegnelse1Introduktion ............................................................................................................................................... 31.12Begrænsninger................................................................................................................................... 4
Etablering af Basis 2012............................................................................................................................. 52.12.22.3Kalibrering til tællinger ...................................................................................................................... 6Fremskrivninger ................................................................................................................................. 8Nedbrydning på måneder.................................................................................................................. 9
3456
Modelfølsomheder i LTM ........................................................................................................................ 11Scenarier .................................................................................................................................................. 13Konklusion og diskussion ......................................................................................................................... 15Literatur ................................................................................................................................................... 16
2
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
1 IntroduktionI dette notat beskrives trafikken til og fra Bornholm. Analysens formål er at belyse hvordan ændredetakster på færgerne til og fra Bornholm vil ændre antallet af rejsende i fremtiden. Rejsende er her dettotale antal rejsende og indeholder både rejsende med bil og kollektiv. Det kan være med til at understøttebeslutninger i forbindelse med en eventuel takstændring på færgen.Dette involverer;-En basis fremskrivning hvor trafikken til og fra Bornholm fremskrives frem til 2035 med 5 årsintervaller med LINE modellen (en regionaløkonomisk model).Kalibrering/tilpasning af basisfremskrivningen fra LINE (CRT, 2013) således at den er ioverensstemmelse med den observeret færgestatistik i 2010/2012.Delvist tilretning og detaljering af basis femskrivningen med udgangspunkt i LTM(Landstrafikmodellen, DTU).Analyse af trafikken til og fra Bornholm som den forventes at ændre sig med ændredeprisforudsætninger på færgetrafikken på forbindelsen Rønne-Ystad. Denne analyse er baseret påkørsler med Landstrafikmodellen (LTM) version 1.05. Der anvendes model-følsomheder på basis af3 modelberegninger i LTM for henholdsvis 20%, 40% og 60% reduktioner i billetprisen på færgerne.
-
-
-
Således anvender notatet data fra CRT, Danmarks Statistik samt LTM. Følsomhedsberegningerne i denneanalyse konstrueres ved at ”påtrykke” modelfølsomheder på den kalibrerede basisberegning.Fremskrivningen af trafikstrømmene på basis af udviklingen i befolkning, arbejdspladser og turisme erbaseret på de overordnede LINE fremskrivninger, men er kalibreret til basisåret 2012. Man kunne også(som beskrevet i et første arbejdsnotat) have anvendt LTM på basis af LINE fremskrivninger fordemografien og de regionale indkomster. Dette ville imidlertid fordre en del arbejde med at nedbryde datafra kommuner til zoner. Desuden er rejsetid og rejseomkostninger i LTM ikke påvirket af befolkning fordider ikke er trængsel på trafikken til og fra Bornholm. Det er derfor nemmere at beregne rejsetid ogrejseomkostninger i LTM som derefter påtrykkes resultaterne fra LINE.Denne fremgangsmåde betyder også at analysen ikke udlægges på et mere detaljeret zonesystem, menforankres på kommuneniveau. Vi opfatter hovedsigtet med denne opgave at kigge på den overordnedetrafik til og fra Bornholm1.
1
Fremskrivning over 20-30 år på små zoner og for specifikke udkantsområder er notorisk usikre og derfor giver detgod mening at opererer med aggregere resultater.
3
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
1.1 BegrænsningerDer er anvendt en række forsimplede antagelser i analysen hvilket skyldes mangelfulde data. Disse ernævnt nedenfor.-Vi anvender en række aggregerede elasticiteter (mål for modelfølsomheder) fra LTM til atbestemme den generelle følsomhed af trafikken.Vi antager at ruter mellem Tyskland, Polen og Sverige ikke påvirkes af prisnedsættelsen på Ystad-Rønne. Antallet af ture på disse overfarter følger derfor den generelle basis fremskrivning og er ikkepåvirket af nye takster på overfarten Rønne-Ystad.Vi opfatter alle ruter der ikke er konkurrenceudsatte som turister med overnatning. Dette berørerudelukkende de udenlandske ruter.Vi antager implicit at ruten mellem Rønne-Ystad (som er den langt dominerende i forhold tiltrafikmængderne til og fra Bornholm) dikterer priserne for Køge-Rønne i den forstand atreducerede priser for Rønne-Ystad vil lede til samme relative reduktion i priser på overfarten Køge-Rønne. Det er således implicit antaget at trafikken mellem Bornholm og resten af Danmark er fuldtkonkurrenceudsat. Køge-Rønne udgjorde kun 5% af markedet i 2012.Vi opfatter ikke flytrafikken som konkurrenceudsat. Det er et ganske andet prissegment end påfærgerne og udgør en relativt lille del af trafikken. Når vi derfor præsenterer fremskrevne estimaterpå hvordan trafikken påvirkes som følge af prisændringer på færgerne er flytrafikken ekskluderet.Modelfølsomheder er baseret på 2010 LTM, mens vi anvender en 2012 basis. Det skønnes ikke athave nævneværdig betydning.Vi antager at stigningen i netto-pendling, dvs. hvor mange personer der faktisk pendler (tal fraLINE), er lig væksten i brutto-pendlingen. Formentligt er dette et overestimat da nyinformationsteknologi betyder at man har øget mulighed for hjemmearbejde.Følsomhederne er i LTM baseret på følsomheden i biltrafikken og det er antaget at den sammefølsomhed holder for den kollektive trafik. Et problem i LTM er at rutevalget for de kollektive rejserikke kan pålægges en specifik omkostning. Det er derfor besluttet at anvende elasticiteterne forbilpassagerer og bilfører mere generelt.Forskellige turformål (fordelt på turisme, pendlere og erhvervsrejsende) har forskelligefølsomheder og fordelingen på turformål er forskellige for fly og færge. Derfor har det væretnødvendigt at bestemme en ”skønnet” andel af turformålene der går med fly eller færge på deenkelte formål.Der anvendes i konverteringen mellem overnatninger (fra LINE) og transport målt som turegennemsnitsopholdsvarighed fra Visit Danmark.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
2 Etablering af Basis 2012Det første trin i analysen er at etablerer en transport basis for 2012, dvs. finde ud af, hvor mange rejsendeder er fordelt på formål og overfarter (færge/fly). De fleste output fra CRT er ikke transportrelateret output.Disse output, som typisk er målt i ”antal overnatninger” skal derfor konverteres til ture til/fra Bornholm. Envigtig information er derfor den gennemsnitlige rejsevarighed, således at der tages højde for at en turist deropholder sig på øen i 7 dage kun rejser t/r én gang og ikke dagligt.Ud fra tal fra Visit Denmark er beregnet gennemsnitlige rejsevarighed som vist nedenfor.Tabel 1: Rejsevarighed for 2012.TypeDanske overnatningstureUdenlandske overnatningstureDanske forretningstureUdenlandske forretningsture
Gennemsnitlig rejsevarighed7,28 dage8,89 dage14
Antal ankomster86.02127.10264.4491.872
Et andet problem er at konverterer ”brutto-pendlingstal” til ”netto-pendlingstal”. Selvom man har arbejdepå Bornholm, men bor i København vil man oftest ikke pendle så ofte på grund af rejseafstanden.Tabel 2: Antal af brutto-pendlere fra LINE for udvalgte fremskrivningsår.TypeBrutto - indpendlingBrutto - udpendlingÅr20102012 2015 2020 2025 2030 30355065345696056426791.021 1.050 1.084 1.117 1.146 1.179
Konverteringen til netto-pendlerture sker på basis af Hedetoft og Marcussen (2012). Nedenfor vises netto-pendlere i tabel 3 og væksten i tabel 4.Tabel 3: Antal netto-pendlerture per år for udvalgte fremskrivningsår. Det viste tal er enkelt passager jf.Hedetoft og Marcussen (2012).ÅrType2010201220152020202520302035Netto – indpendling15.398 15.39816.24017.32918.41919.52620.562Netto – Udpendling23.800 23.80024.46725.25826.04926.71527.485
Tabel 4: Vækst i ind og udpendling for udvalgte fremskrivningsår.Type201520202025Netto – indpendling5.47%12.54%19.62%Netto – Udpendling2.80%6.13%9.45%
203026.81%12.25%
203533.54%15.48%
Ved at anvende den gennemsnitlige opholdslængde samt netto-pendlingen som vist ovenfor kan der, påbasis af LINE, opstilles en fremskrivning af transporten opdelt på forskellige transporttyper og for forskellige
5
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
år som vist nedenfor i tabel 5Fejl!Henvisningskilde ikke fundet..Det kan være problematisk at antagesamme vækst i netto-pendlingen som brutto-pendlingen fordi forbedret IT infrastruktur tiludkantsområderne formentlig vil betyde at det bliver nemmere at arbejde på afstand. Eftersom der ikke erkendt forskning der kan kvalificere dette har vi anvendt samme vækstrater, men noterer i samme sætning,at dette formentligt er et overestimat for nettopendlingen.Tabel 5: Fremskrivninger af antal årlige rejser (ud/hjem tæller kun en gang) på basis af LINE samt deberegnede netto-pendlerture for udvalgte fremskrivningsår. 2010 er beregnet ved at tilbageføre væksten iden faktiske udvikling.ÅrType2010201220152020202520302035Netto – indpendling7.6997.6998.1208.6659.2109.76310.281Netto – Udpendling11.900 11.90012.23412.62913.02513.35813.743DK dagsturister23.525 24.86825.12627.70329.37830.40930.795DK overnatning – ankomst252.873 267.308 276.923 316.071 344.505 369.505 390.110Udland dagsturister7.0387.4407.9409.92011.09011.65011.560Udland overnatning – ankomst77.255 81.66589.539 121.710 140.382 149.381 147.919DK Forretning overnatning –ankomst25.638 27.10228.58530.50032.42034.36836.191Udland Forretning overnatning– ankomst442468493526560593625DK Forretning – dagsture25.638 27.10228.58530.50032.42034.36836.191Udland - Forretning – dagsture111117123132140148156Total årlige ture432.119 455.669 477.668 558.356 613.130 653.543 677.571Transport/Årsdøgn1.1841.2481.3091.5301.6801.7911.856
I 5 ovenfor er andelen af forretningsrejsende med overnatning og dagsture ens. Dette er baseret påobserverede LTM andele hvor det fremgår at disse andele er tilnærmelsesvist ens. I tabellen er talleneopgjort som ture (frem og tilbage) og ikke som enkelt-ture. Således vil vi i resten af dokumentet betragte”ture” som bestående af en ud- og hjemtur, mens enkelt ture er enten ud eller hjemturen. Transport perårsdøgn er opgjort som årlige ture divideret med 365 dage.Det bemærkes også at forretningsrejser følger udviklingen i indpendling som er på ca. 33% i perioden fra2012 til 2035.
2.1 Kalibrering til tællingerDer kan både kalibreres til 2010 eller 2012 da begge tal foreligger. Det er besluttet at kalibrere til 2012 daLINE beregningen foreligger for 2012 som basis. Kalibreringen betyder at analysen i 2012 passer med denobserverede færgestatistik. Dette er for ikke at ”glemme” observationer i analysen som af en eller andengrund ikke er medtaget i data. Analysen i prognoseår er også kalibreret ved at antage samme forholdmellem observerede basis og kalibrerede basis som i basisåret.Ovenstående beregnede tal fra LINE og med udgangspunkt i gennemsnitlige opholdslængder stemmer somudgangspunkt ikke overens med færge og flystatistik og derfor kalibreres basisåret til observeret færge- og
6
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
flystatistik. Ovenfor var antallet af enkeltture i 2012 angivet til 475.267*2 = ca. 950.000 passager. Deoverordnede observerede antal passagerstrømme (både frem og tilbage) er vist nedenfor.
Tabel 6: Overordnede passagerstrømme i 2010. *Tallene fra 2010 er delvist modelberegnet.Type2012Flypassagerer (trafikstyrelsen)249.000Færgepassagerer (Statistikbanken)1.519.000Ystad-Rønne1.310.000Rønne-Køge59.000Andre (ikke i konkurrence med Ystad-Rønne)150.000Årligt talte/modellerede ture 2012* (VisitDenmark, TU, LTM)950.000
Vi antager at det kun er Ystad-Rønne samt Køge-Rønne der er i konkurrence. De andre færgeruter somprimært er mellem kontinentet og Bornholm forventes ikke at være konkurrenceudsat med prisændringermellem Ystad-Rønne. Dvs. vi vil nu kalibrere til rejser svarende til 249.000 + 1.310.000 + 59.000 = 1.618.000i 2012.For at gennemføre en kalibrering anvendes nedenstående skønnede andel af luftfart fordelt på deforskellige rejsetyper. Dette er udelukkende for at kunne beregne andelen af den konkurrenceudsat trafikfordelt på formål. Eftersom elasticiteterne ikke er meget forskellige fra formål til formål vil effekten afdenne antagelse være ganske minimal2.Tabel 7: Skønnede andele af luftfart for rejsetyper i 2012.TypeEstimeret andel af luftfartNetto – indpendling51.59%Netto – Udpendling51.59%DK dagsturister51.59%DK overnat – ank.1.88%Udland dagsturister51.59%Udland overnat – ank1.88%DK Forretning overnat – ank42.21%Udland Forretning overnat - ank42.21%DK Forretning - dagsture75.04%Udland - Forretning - dagsture75.04%
2
Disse andele kunne kvalificeres yderligere ved at kigge på TU data. Dette er ikke gjort af 2 årsager. Dels erresultaterne meget lidt følsomme i forhold til denne antagelse og dels er der betydelige usikkerheder i TU dagrundlaget for flyrejser mellem Bornholm og København er særdeles tyndt.
7
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
På basis af de skønnede andele beregnes nu en kalibreret færge- samt luftandel i 2012. Som det ses erfærgeandelen opjusteret betydeligt for at passe med tællinger. Kalibreringen er derfor ganske vigtigeftersom man ellers ville se bort fra en ganske stor andel af passager. Pendling er bibeholdt fra tidligereberegning da der ikke er grund til at tro at denne beregning er fejlbehæftet.
Tabel 8: Kalibreret basis for 2012. Vi har i kalibreringen ekskluderet trafikken til og fra kontinentet svarendetil 150.000 årlige passager.Type2012 (Model) 2012 (kal.) Færge (kal.)Luft (kal.)Netto – indpendling7.6997.6993.7273.972Netto – Udpendling11.90011.9005.7616.139DK dagsturister24.86851.15224.14928.232DK overnat – ank.267.308549.839526.16011.035Udland dagsturister7.4406.3793.0123.521Udland overnat – ank81.66570.02567.0091.405DK Forretning overnat – ank27.10255.74831.41925.174Udland Forretning overnat – ank468401226181DK Forretning – dagsture27.10255.74813.57044.754Udland - Forretning – dagsture1171002481Total årlige ture455.669808.991675.056124.495Årlige passageroverfarter911.3381.617.9821.350.113248.990
Bemærk at tallene er ”kalibreret” til basis på ca. 1.618.000 passager og der kan forekomme mindreafvigelser som følge af unøjagtigheder i kalibreringen (1.617.982 ~ 1.618.000).Ved at anvende samme vækstrater som LINE kan vi nu beregne den kalibrerede færgetrafik for allefremskrivningsår. Dette er gjort i afsnit 2.2 nedenfor.
2.2 FremskrivningerDe generelle vækstrater var vist i tabel 5 og på baggrund af disse og den kalibrerede basis er det nu muligtat konstruerer en fremtidig prognose. Bemærk at det antages at væksten i antallet af forretningsrejsendefølger væksten i indpendling.Tabel 9: Generelle vækstrater for LINE i forhold til 2012.2015Type3.65%Danske med overnatninger (turisme)9.37%Udenlandske med overnatning (turisme)5.47%Indpendling2.80%Udpendling5.47%Forretning for DK overnatning5.47%Forretning for andre lande overnatning
202018.29%49.72%12.54%6.13%12.54%12.54%
202528.88%74.93%19.62%9.45%19.62%19.62%
203038.18%85.26%26.81%12.25%26.81%26.81%
303545.84%80.30%33.54%15.48%33.54%33.54%
8
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
Tabel 10: Kalibreret færgestatistik for fremskrivningsår på basis af LINE vækstrater. Tallene er kun forfærger og er eksklusiv estimeret flytrafik samt færgetrafik der ikke er konkurrenceudsat.TypeFormål2012201520202025203020353.7273.9314.1944.4584.7264.977Netto – indpendling15.7615.9226.1146.3056.4676.653Netto – Udpendling124.14924.39926.90228.52929.53029.905DK dagsturister2526.160 545.087 622.145 678.114 727.323 767.880DK overnatning – ankomst33.0123.2154.0164.4904.7174.680Udland dagsturister267.00973.46999.867 115.188 122.572 121.373Udland overnatning – ankomst 3DK Forretning overnatning –ankomstUdland Forretning overnatning– ankomstDK Forretning – dagstureUdland - Forretning – dagstureTotal årlige tureÅrlige passageroverfarter1111
31.419
33.138
35.358
37.584
39.841
41.955
22623925427128730213.57014.31215.27116.23317.20818.121242527293032675.057 703.738 814.149 891.200 952.700 995.8781.350.114 1.407.476 1.628.298 1.782.401 1.905.401 1.991.755
Ovenfor er formålskategorierne således at 1=pendling/forretningsrejsende, 2=dagsturisme (fritid), og3=turisme med overnatning.Her er det antaget at fly og færgetrafik vokser med samme vækstrate i basisscenariet3.
2.3 Nedbrydning på månederDe ovenstående tal er alle totaler for året og da der er store sæsonvariationer i trafikken til/fra Bornholmgennemføres i det følgende en beregning for en måned i højsæsonen og en måned i lavsæsonen, herrepræsenteret ved juli og november måned.Det antages at antal personer med formålene pendling og forretningsrejsende er konstante over året. Deandre følger fordelingen fra LINE. Dernæst antager vi samme opholdsvarighed som fra tidligere samt atdenne er uændret over året. Heraf mængden af ture som er målt i ”LINE ækvivalenter” og derfor ikke erkalibreret.
3
En detaljering af dette kunne ske via LTM når modellen er fuldt udbygget og også indeholder indenrigsfly fordagsture.
9
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
Tabel 11:Estimerede ture for turister fordelt på overordnede LINE kategorier, måneder ogfremskrivningsår. Kun konkurrenceudsatte færgeture er vist.Type201220152020202520302035Juli måned3.7123.7504.1354.3854.5394.596DK dagsture (turist)106.074 109.999 125.424 136.572 146.483 154.574DK overnatning (turist)564602753841884877Udland dagsture (turist)Udland overnatning17.32918.95525.67629.60331.45231.096(turist)127.679 133.306 155.988 171.402 183.357 191.143SubtotalNovember måned1.6831.7011.8751.9882.0582.084DK dagsture (turist)28.46529.48933.65836.68639.34841.542DK overnatning (turist)156167208233244242Udland dagsture (turist)Udland overnatning2.2582.4913.4153.9394.2044.187(turist)32.56333.84739.15742.84645.85548.056SubtotalOvenstående tabel viser det totale antal ture for de respektive kategorier per måned.På basis af ovenstående kan vi beregne andelen af ture for turister i juli og november i forhold til LINEtotalen af turister for hvert år.Tabel 12: Estimerede andele af ture fordelt på overordnede LINE kategorier for de to udvalgte måneder ogfremskrivningsår.TypeMåned20122015202020252030203515.37% 15.37% 15.37% 15.37% 15.37% 15.37%DK dagsture (turist)Juli20.16% 20.18% 20.16% 20.14% 20.14% 20.13%DK overnatning (alle)18.74% 18.73% 18.75% 18.74% 18.74% 18.74%Udland dagsture (turist)25.86% 25.80% 25.71% 25.70% 25.66% 25.62%Udland overnatning (alle)Gennemsnit18.91% 18.94% 19.16% 19.23% 19.25% 19.19%6.97%6.97%6.97%6.97%6.97%6.97%DK dagsture (turist)November5.41%5.41%5.41%5.41%5.41%5.41%DK overnatning (alle)5.18%5.18%5.18%5.18%5.18%5.18%Udland dagsture (turist)3.37%3.39%3.42%3.42%3.43%3.45%Udland overnatning (alle)4.82%4.81%4.81%4.81%4.81%4.83%Gennemsnit
I ovenstående tabel summer procenterne over året til 100% for de enkelte kategorier. Dvs. for juli måneder der 15,37% af alle Danske dagsturister set henover året.Dette kan dernæst anvendes til at beregne en kalibreret trafikmængde for de udvalgte måneder. Nedenfori tabel 13 er dette vist hvor den kalibrerede færgetrafik er udskilt.
10
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
Tabel 13:Kalibrerede månedstotaler opdelt på typer og måneder for 2012. Viste tal er kunkonkurrenceudsatte færgetrafik.Type2012 Juli 2012 NovemberNetto – indpendling311311Netto – Udpendling480480Danske dagsturister3.7121.683Danske med overnatninger – ankomster106.07428.465Udenlandske dagsturister564156Udenlandske med overnatning – ankomster17.3292.258Forretning DK overnatning – ankomster2.6182.618Forretning udland overnatning – ankomster1919Forretning DK dagsture1.1311.131Forretning udland dagsture22Total årlige ture132.24037.123Årlige passager264.47974.245
Det er i den ovenstående tabel antaget at antallet af personer med formålet pendling ogforretningsrejsende er konstant over året.Ovenfor vises de ”kalibrerede” månedstotaler for trafikstrømme4.
3 Modelfølsomheder i LTMModelfølsomhederne er baseret på komplette beregninger med LTM. Der er anvendt 10 iterationer mellemudbud og efterspørgsel. Nedenfor vises forskellige aggregeringer af modelfølsomheder baseret på tre LTMmodelberegninger. Beregningerne er i tabel 14 rapporteret som elasticiteter og udført for henholdsvis 20%,40% og 60% reduktion af færgepriserne. En elasticitet viser hvor meget efterspørgslen stiger når prisernefalder. Hvis elasticiteten er 0.705 som i tabel 14 (vægtet snit i 20% kolonnen) betyder det at ved enreduktion af priserne på 20% stiger efterspørgslen med 0.705*0.2 ~ 14%.Tabel 14: LTM modelfølsomhed ved reducerede færgepriser til og fra Bornholm fordelt på kombinationer affra/til.ElasticitetFraTilFærge priser (-20%) Færge priser (-40%) Færge priser (-60%)BornholmInternational0.7900.7480.745BornholmVestdanmark0.4650.2700.207BornholmØstdanmark0.7910.4980.404Vestdanmark Bornholm0.4430.2480.1854
Det kan overvejes at indsamle månedsbaseret statistik for færger og fly for at få eksakte månedstotaler i basis. Detvirker dog som om at DST har nedlagt den månedsopdelte statistik hvorfor dette vil være et større arbejde.
11
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
Østdanmark
BornholmVægtet snit
0.6060.705
0.4000.471
0.3380.400
Ovenstående elasticiteter anvendes ikke i dette dokument da det er skønnet at visse kombinationer erbaseret på et relativt tyndt grundlag og at der er mere hensigtsmæssigt at sondre mellem formål som vistnedenfor. Elasticiteterne er medtaget for sammenligningens skyld.Tabel 15: LTM modelfølsomhed ved 20% reduceret færgepris til og fra Bornholm fordelt på overordnedeformål.FormålBilerBilpassagerer Basis -20%Direkte elasticitet bilPendling og business166.594.3203.71.118Andre dagsture96.8171.9104.10.378Andre overnat151.2267.8165.50.470Gennemsnit414.6534.1473.40.709
Biler der vises er absolutte tal taget fra LTM. Disse tal er ikke kalibreret, men blot medtaget for at illustrererelasticitetsberegningen. I kolonnen ”Basis -20%” er vist modellens rå output til/fra Bornholm for de visteformål.Tabel 16: LTM modelfølsomhed ved 40% reduceret færgepris til og fra Bornholm fordelt på overordnedeformål.FormålBilerBilpassagerer Basis -40%Direkte elasticitet bilPendling og business166.594.3208.70.646Andre dagsture96.8171.9108.90.318Andre overnat151.2267.8177.90.449Average414.6534.1495.60.498
Tabel 17: LTM modelfølsomhed ved 60% reduceret færgepris til og fra Bornholm fordelt på overordnedeformål.FormålBilerBilpassagerer Basis -60%Direkte elasticitet bilPendling og business166.594.3213.20.467Andre dagsture96.8171.9114.70.308Andre overnat151.2267.8191.10.439Average414.6534.1519.10.420
12
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
4 ScenarierNedenfor gennemgås en række scenarier der baseres på LTM modelfølsomheder samt den opstillede(kalibrerede) basis for færgetrafikken. Bemærk at tabel 20 udelukkende indeholder trafik på denkonkurrenceudsatte del af trafikken til og fra Bornholm. Til denne trafik skal lægges den del af trafikken derkommer fra Tyskland, Polen og Sverige. Den ikke-konkurrenceudsatte del udgjorde i 2012 150.000 passagerog hvis det antages at denne del primært er udenlandske overnatningsturister bliver væksten i denne andelsom vist i tabel 18 hvor stigning er fremskrevet som i basisfremskrivningen.
Tabel 18: Vækst i ikke konkurrenceudsatte ture som alle antages at være turisme med overnatning.20152020202520302035TypeAbsolut vækst for ikke164.055 224.580 262.395 277.890 270.450konkurrenceudsatte tureVækst i udenlandske ture med9.37% 49.72% 74.93% 85.26% 80.30%overnatning (turisme)
For den resterende del (den ikke-konkurenceudsatte del) af trafikken anvendes elasticiteterne for detilknyttede turformål. I tabel 19 og 20 er vist hvorledes færgetrafikken påvirkes i de forskelligefølsomhedseksperimenter.Tabel 19: Estimerede overfarter til/fra Bornholm i basis 2012 ved forskellige prisscenarier og fordelt påoverordnede formål.TypeFormål Færge Base Færge (20%) Færge (40%) Færge (60%)Netto – indpendling13.7274.5614.6904.772Netto – Udpendling15.7617.0497.2507.375DK dagsturister224.14925.97527.22128.612DK overnat – ank.3526.160575.619620.658664.750Udland dagsturister23.0123.2403.3953.568Udland overnat – ank367.00973.30879.04484.660DK Forretning overnat – ank131.41938.44539.53840.223Udland Forretning overnat - ank 1226277284289DK Forretning - dagsture113.57016.60417.07617.372Udland - Forretning - dagsture124303131Total årlige ture675.057745.108799.187851.652Årlige passageroverfarter1.350.1141.490.2161.598.3741.703.304
13
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
Tabel 20: Relative procentvise ændringer i passagerstrømme i forhold til basis for udvalgte scenarier i 2012fordelt på overordnede formål.TypeFormålFærge (20%) Færge (40%) Færge (60%)Netto – indpendling122.36%25.84%28.02%Netto – Udpendling122.36%25.84%28.02%DK dagsturister27.56%12.72%18.48%DK overnat – ank.39.40%17.96%26.34%Udland dagsturister27.56%12.72%18.48%Udland overnat – ank39.40%17.96%26.34%DK Forretning overnat – ank122.36%25.84%28.02%Udland Forretning overnat - ank122.36%25.84%28.02%DK Forretning – dagsture122.36%25.84%28.02%Udland - Forretning – dagsture122.36%25.84%28.02%Total årlige ture10.38%18.39%26.16%
Ud fra det ovenstående kan man skønne ”omkostningen” for en given politik ved at holde indtægter(omsætning) op mod øget efterspørgsel. Mere specifikt, hvis der for en given politik er en ganske svageffekt (lav elasticitet) ved en given politik vil det være relativt dyrt at sænke priserne da mer-efterspørgslenikke står mål med de reducerede indtægter. Baseret på ovenstående tabel ser det derfor ud som om at derer mest gevinst ved en 20% reduktion af omkostningen, mens 40% og 60% reduktioner er dyre fordi de ikkebidrager stort til en øget efterspørgsel, men på den anden side reducerer omsætningen markant.De ovenstående følsomheder kan sammenholdt med den kalibrerede basis anvendes til at lavefremskrivninger af trafikken på basis af LINE fremskrivninger og de ovenstående følsomheder. Endviderekan man lave månedsopdelte prognoser.I table 21 vises den estimerede trafik i 2030 med udgangspunkt i de forskellige prisscenarier.Tabel 21: Estimeret trafik i 2030 for forskellige prisscenarier.TypeNetto – indpendlingNetto – UdpendlingDK dagsturisterDK overnat – ank.Udland dagsturisterUdland overnat – ankDK Forretning overnat – ankUdland Forretning overnat - ankDK Forretning – dagstureUdland - Forretning – dagstureTotal årlige tureÅrlige passageroverfarterFormål1123231111Færge Base Færge (20%) Færge (40%) Færge (60%)3.7274.5614.6904.7725.7617.0497.2497.37524.14925.97427.22128.612526.160575.619620.658664.7503.0123.2403.3953.56967.00973.30879.04484.65931.41938.44539.53840.22322627628428913.57016.60417.07617.37224293031675.057745.105799.186851.6511.350.1141.490.2091.598.3711.703.301
14
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
5 Konklusion og diskussionI dette notat anvendes LTM og LINE modellen til at fremskrive trafik til/fra Bornholm med ændredeprisforudsætninger. Analysen er en relativ forsimplet fremstilling af de trafikale effekter som rummer enhvis usikkerhed fra modeller og data. Det skal også understreges at væksten i turisme som den ermodeleret i LINE er drevet af ADAM turismeforudsætninger.De historiske tal for færgetrafikken til/fra Bornholm er vist nedenfor.Tabel 22: Historiske færgepassagertal til og fra Bornholm i udvalgte år. Kilde: DST.ÅrKøbenhavn-BornholmSverige-BornholmTotal1984476.000420.000896.0001987464.000435.000899.0001990437.000893.0001.330.0001992372.000909.0001.281.0001995358.000712.0001.070.0001999370.000727.0001.097.0002000312.000803.0001.115.00020031.397.61720061.422.00020101.275.00020121.369.000
Som det ses skete der betydelige ændringer historisk set. Med Øresundsforbindelsen i 2000 sker der etboom i trafikken (indfasning til 2003), men fra 2003 til 2012 har trafikken ligget nogenlunde konstant. Frafør 2000 er trafikken stærkt varierende og formentligt afhængigt af færgeruter samt flyruter. Det erusikkert hvorfor tallene i 90 og 92 stikker så voldsomt ud (tallene er taget fra Statistisk Årbog). Faldet fra2006 skyldes effekten af finanskrisen.Uanset om LINEs fremskrivninger, hvori der er indlejret en turisme vækstantagelse (CRT, 2013), fra ADAMskønnes optimistiske eller ej vil man kunne anvendes følsomhedsanalysen på en alternativ basisfremskrivning.Elasticiteterne fra LTM er umiddelbart rimelige hvis de sammenholdes med international litteratur og detkan konkluderes at følsomhederne kan bruges i videre analysearbejde i denne sammenhæng.
15
ANALYSE AF TRAFIKKEN TIL OG FRA BORNHOLMDecember 17, 2013
6 LiteraturHedetoft, A., Marcussen, C.H. (2012) Pendlingsanalyse for Bornholm. CRT rapport.http://www.crt.dk/media/Pendlingsanalyse_Bornholm_nov2012_CRT.pdfCRT (2013) Regionalmodel fremskrivningsnotat, november 2013.
16