Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del Bilag 196
Offentligt
1399784_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
KUN DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd i ULØ den 16. september 2014 – Spørgsmål S stil-
let efter ønske fra Mette Hjermind Dencker (DF)
Spørgsmål S:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan mobildækningen er i landets
yderdistrikter, hvor der er registreret mobilhuller, og hvad regeringen vil
gøre for at få disse mobilhuller dækket.
Svar:
Tak for invitationen til at komme i dag og redegøre for
mobildækningen i landets yderområder, og hvad rege-
ringen gør for at styrke dækningen.
[Mobildækning i yderområderne]
Lad mig begynde med den del af spørgsmålet, der ved-
rører, hvordan mobildækningen er i landets yderområ-
der.
Erhvervsstyrelsens kortlægning af mobil-taledækningen
viser, at vi i Danmark generelt har en god digital infra-
struktur, også i internationalt perspektiv, og den samlede
dækning stiger.
Der var i 2013 en samlet udendørs tale-dækning på 99,2
pct., hvis der er tale om en telefon med god antennekva-
litet. For en telefon med mindre god antennekvalitet var
dækningen 96 pct. i 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/8
Samtidig viser Mobilkortlægningen dog, at der findes
steder uden dækning, altså mobilhuller, og at områderne
med mindre god taledækning oftere er i yderområderne.
Desuden er Mobilkortlægningen behæftet med usikker-
hed, idet den er beregnet på baggrund af indrapporterin-
ger fra mobilselskaberne. Derfor kan der være forskel på
det, man som forbruger oplever, og det kortlægningen
viser.
I 2013 lavede Erhvervsstyrelsen desuden en særskilt un-
dersøgelse, hvor man fulgte op på kommunernes ind-
meldinger om 417 steder med dårlig dækning.
Undersøgelsens hovedresultater var, at oplevelsen af, om
der var dækning de pågældende steder eller ej, i høj grad
afhang af valget af mobilselskab og valget af mobiltele-
fon. Til gengæld var det yderst begrænset, hvor mange
mobilhuller, der kunne identificeres, forstået som områ-
der, hvor der ikke er mobilsignal fra noget selskab.
Ud over denne enkeltstående undersøgelse laver vi ikke
særskilte opgørelser over udviklingen i yderområder.
[Regeringens indsats]
Dækningen forbedres løbende, men der er stadig lokale
områder rundt om i landet, hvor både bredbånds- og
mobiltale-dækningen ikke er tilfredsstillende. Samtidig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/8
stiller vores stærkt stigende anvendelse af mobildata
krav til fortsat udbygning af nettene.
Jeg vil derfor nu vende mig til, hvad regeringen gør for
at forbedre dækningen i hele Danmark.
[Dækningskrav i 800MHz-frekvensauktionen]
Udbygning af den digitale infrastruktur tager tid, så der
går ofte flere år, fra vi træffer beslutning om noget, til vi
kan se resultaterne i praksis.
Ét sted, hvor vi begynder at se resultaterne af vores ind-
sats, er de dækningskrav, som regeringen stillede i for-
bindelse med auktionen over 800 MHz-frekvenserne i
2012.
Dækningskravene betyder, at TDC senest i 2015 skal
tilbyde mobilt bredbånd med minimum 10 megabit per
sekund download i de 207 postnumre, som har dårligst
dækning.
Udbygningen er i fuld gang, og flere steder har det alle-
rede betydet væsentlige forbedringer for både mobildata
og mobiltale.
Denne indsats for at forbedre forholdene for dem med
dårligst dækning er noget, vi vil bygge videre på, ved de
kommende frekvensauktioner i 2016 og 2018.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/8
[Bedre bredbånd og mobildækning i hele Danmark]
En anden ting jeg vil nævne er regeringen omfattende
udspil, ”Bedre bredbånd og mobildækning i hele Dan-
mark” fra sidste år. Her er i alt 22 konkrete initiativer,
der styrker bredbånd og mobildækning – ikke mindst i
landdistrikterne og de tyndt befolkede områder af landet.
Initiativerne i udspillet har tre ben:
1. For det første skaber vi gode rammer for, at teleselska-
berne fortsat investerer i udbygningen af mobilnettene.
2. For det andet styrker vi det offentliges rolle i forhold til
at fremme mobildækning, bl.a. gennem dækningskrav.
3. Og for det tredje skaber vi større gennemsigtighed på
markedet, så forbrugerne kan træffe et aktivt valg.
[1. Gode rammer for teleselskabernes investeringer]
Først i forhold til at skabe gode rammer for at selskaber-
ne fortsat investerer i en udbygning af mobilnettet.
Her har vi gennem en ændring af planloven gjort det
nemmere at få tilladelse til at udbygge mobilnettet i
landområder, således at der ikke længere kræves landzo-
netilladelse til etablering af mobilantenner på eksiste-
rende master og bygninger.
Samtidig har vi ændret teleloven, så der kan fastsættes
en meget lav lejepris for grunde til mobilmaster i tyndt-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/8
befolkede områder, hvor det ellers ikke kunne betale sig
for teleselskaberne at investere. Det er en mulighed, som
en række kommuner allerede har taget i brug.
[2. Styrkelse af det offentliges rolle]
For så vidt angår det offentliges rolle, gjorde vi det med
bredbånds- og mobiludspillet klart, at kommuner og re-
gioner kan stille dækningskrav, når de køber ind til egne
institutioner og medarbejdere. Derved kan kommuner og
regioner spille en aktiv rolle i at fremme bredbånd og
mobildækning lokalt.
Et konkret resultat er, at 65 kommuner tidligere i år til-
sluttede sig en ny rammeaftale om mobiltale gennem
Statens og Kommunernes Indkøb. Aftalen indeholder
både billigere priser og væsentlig stærkere dækningskrav
end tidligere aftaler.
Herudover er en række kommuner gået i gang med at
forberede kommunale indkøb med dækningskrav til for-
bedring af bredbånds- og mobildækning. Det arbejde
understøtter vi med hjælp og vejledning, hvis kommu-
nerne efterspørger det.
Endelig har regeringen – bl.a. som en del af sommerens
vækstpakke – samlet afsat lånepuljer på 150 mio. kr. i
årene 2014-16, som kommunerne kan søge i forbindelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/8
med deres meromkostninger ved at stille dækningskrav i
yderområder.
Den første lånepulje på 50 mio. kr. er allerede dispone-
ret. Den giver 8 kommuner mulighed for at igangsætte
projekter i yderområder, der kan give bedre mobildæk-
ning og hurtigere internet. Der er ansøgningsfrist for sid-
ste del af puljen i februar 2015.
[3. Aktive forbrugere]
Endelig har vi med regeringsudspillet sat fokus på, at
forbrugerne skal have mulighed for at træffe et kvalifice-
ret valg. Det gælder både, når de skal købe mobiltelefon,
og når de skal købe mobilabonnement.
Med hensyn til mobiltelefoners antennekvalitet er der
meget stor forskel på de bedste og de dårligste. Studier
fra Aalborg Universitet viser, at antennerne i de bedste
telefoner klarer sig 10 gange bedre end de dårligste.
Det er vigtigt at forbrugerne har denne information. Der-
for arbejder vi for, at der indføres en mærkningsordning
på EU-plan for mobiltelefoners antennekvalitet.
Et andet vigtigt parameter for den enkelte forbruger er,
at man køber sit mobilabonnement hos et mobilselskab,
der tilbyder dækning dér, hvor man bruger sin telefon
mest.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/8
Derfor skal vi have en bedre mobilkortlægning, så den
enkelte forbruger får overblik over hvilke selskaber, der
giver den bedste dækning i netop hans lokalområde.
Erhvervsstyrelsen samarbejder derfor med teleselska-
berne, kommunerne og regionerne om at udvikle en ny
og mere detaljeret mobil- og bredbåndskortlægning.
Målet er, at forbrugeren for første gang får mulighed for
at se de forskellige udbyderes dækning helt ned på den
enkelte adresse.
Jeg forventer, at vi omkring årsskiftet er klar med en ny
hjemmeside, hvor denne information gøres frit tilgænge-
lig på nettet. Dermed bliver det let for forbrugerne at
vælge det selskab, der giver den bedste løsning, netop
der hvor de bor.
[Indendørs dækning – signalforstærkere]
Når vi taler mobildækning generelt, er det som oftest
udendørs dækning. Det skyldes, at den indendørs dæk-
ning afhænger af mange faktorer som fx byggemateria-
lerne, husets isoleringsgrad, om der er kælder mv. Man
kan derfor godt måle dækning i den konkrete bygning,
man befinder sig i, men det er ikke praktisk muligt at
kortlægge indendørs dækning på samme måde som
udendørs dækning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8/8
Generelt er det vurderingen, at op til 70 pct. af trafikken
i mobilnettene kommer fra indendørs brug. Og vi ved, at
bygninger generelt dæmper signalerne, så selv med god
udendørs dækning kan det halte indenfor.
For at imødegå denne udfordring giver mobilselskaberne
i fx Sverige forbrugerne mulighed for at bruge såkaldte
signalforstærkere, der kan give en markant forbedret in-
dendørs dækning til en pris ned til 1400 danske kroner.
Mobilselskaberne i Danmark tilbyder imidlertid ikke
danske forbrugere tilsvarende løsninger, hvilket jeg har
givet udtryk for, er meget utilfredsstillende.
Jeg har derfor bedt Erhvervsstyrelsen om snarest - sam-
men med mobilselskaberne - at finde en løsning, så bru-
gen af signalforstærkere i private hjem også bliver en
mulighed i Danmark. Det tror jeg vil give en mærkbar
forskel i dækningen i mange hjem.
[Afslutning]
Det var et udpluk af de mange initiativer, regeringen har
taget for at forbedre mobildækningen i hele Danmark.
Og som tidligere annonceret vil regeringen i efteråret
fremlægge en vækstplan for IKT på baggrund af arbejdet
i det nedsatte vækstteam.
Tak for ordet.