Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del Bilag 190
Offentligt
1395862_0001.png
J.nr. NST-4101-00652
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål
nr. AC og AD stillet af Folketingets
Miljøudvalg
Spørgsmål AC
”Vil ministeren uddybe sine udtalelser til TV2
Nyhederne torsdag den 17. april 2014 om
strandbeskyttelseslinjen?”
Spørgsmål AD
”Vil ministeren redegøre for de sager, der de
seneste uger har været omtalt i TV2 Nyhederne
om restriktioner?”
Svar
Indledning
Tak for de stillede spørgsmål om
strandbeskyttelseslinjen vi får lejlighed til at de
her regler om strandbeskyttelseslinjen her på et
samråd. Det er jo rigtig fint at vi får lejlighed til
det.
Jeg havde måske gerne set, at vi - når vi nu igen
skal drøfte strandbeskyttelseslinjen - kunne
måske have løftet os en lille smule op og prøve at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
markere – og det vil jeg prøve at gøre i talen og
det var i øvrigt også noget jeg gjorde i TV2 – og
slå en stå tyk streg under, at vores kyster er et
fælles anliggende og værdifuldt gode, som det er
vigtigt for os alle sammen at beskytte – både til
glæde for alle danskere, der har stor af at besøge
vores jo offentligt tilgængelige strande og kyster,
men også for de turister der måtte besøge vores
land.
Men jeg vil selvfølgelig gerne svare på de to
spørgsmål, som jeg vil besvare samlet, hvis det
er i orden med spørgerene.
Først, lad mig svare på spørgsmål AC om mine
udtalelser i TV2 Nyhederne den 17. april 2014
Som jeg sagde til TV2 Nyhederne, så kan jeg
godt forstå, at de historier, som TV2 bragte
gennem nogle dage der i påsken, kunne få nogle
seere til at undre sig.
Hvorfor kan man dog ikke bygge et højbed men
godt et shelter? Og hvorfor må man ikke sætte et
stort vindue i sit sommerhus eller plante nogle
træer? Det vil jeg vende tilbage til senere.
I mine udtalelser til TV2 Nyhederne der
benyttede jeg jo så altså lejligheden til at minde
om, hvorfor vi har regler om beskyttelse af
kysterne og strandene.
Og det vil jeg også gerne minde om her. Det har
vi jo, fordi vi i Danmark betragter det som en
national interesse at beskytte vores kyster og
friholde de mest kystnære dele for mere byggeri
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og mere tilplantning og anlæg af forskellig slags.
De åbne kyster er et fælles og værdifuldt gode,
som det er vigtigt at beskytte til glæde for hele
den danske befolkning. Det er ikke bare mig, der
siger det. Det er jo skiftende regeringer sagt
siden 1937 har stået vagt om de her regler.
Ligesom beskyttelse af vores skove og vores
naturarealer er der en stor almen interesse i at
beskytte vores kyster, som vi alle kan færdes ved
og glæde os over. Også alle dem, der ikke bor
langs kysterne og ikke mindst de turister, der
besøger Danmark.
Det er en linje, som et stort flertal i Folketinget
har stået vagt om i mange år. Men det har
samtidig været meningen, at der i visse sager
skal være mulighed for at få dispensation.
Derfor har det også ind i mellem undret mig de
sager, der har været omtalt i pressen, og jeg har
haft behov for at sikre mig, at vi udnytter
dispensationsmulighederne godt nok.
Derfor har jeg som bekendt sagt til
Naturstyrelsen, at muligheden for at dispensere
skal udnyttes fuldt ud. Det er det spørgeren
citerede mig for i motivationen. Det er vigtigt, at
der rent faktisk gives de dispensationer, som
lovgivningen giver mulighed for.
Samtidigt at der vigtigt for mig at sige, at jeg står
vagt om strandbeskyttelsen og klitfredningen, og
at der er tale om en forbudszone, som har til
hensigt at sikre uforstyrrede kyster. Men er der
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
muligheder inden for disse, så lad os udnytte
dem.
Jeg har sagt det før og siger det gerne igen, der
gives rigtig mange dispensationer. I 2013 gav
Naturstyrelsen dispensation i 2 ud af 3
dispensationssager. Og optællingen for første
halvår 2014 viser, at der gives endnu flere, hvor
ca. 3 ud af 4 dispensationssager faktisk er en
dispensation.
Og så er det vigtigt, at folk sørger for at søge
dispensation på forhånd, så vi ikke skal se disse
kedelige sager, hvor naboer eller foreninger
klager til Naturstyrelsen over ulovlige forhold.
Jeg er overbevist om, at vi kunne undgå mange
af disse sager inden tingene blev etableret og
pengene blev brugt. For ofte findes løsningerne i
dialogen mellem ansøger og Naturstyrelsen, og
jeg har derfor også understreget over for
Naturstyrelsen, at det er vigtigt at sikre en god
og grundig dialog med borgerne om netop de
her sager. Men det fordrer selvfølgelig, at
borgerne henvender sig til Naturstyrelsen på
forhånd.
Nu vil jeg besvare spørgsmål AD om de sager,
der var omtalt i TV2 Nyhederne
Lad mig først gøre opmærksom på, at
fremstillingen af de 5 sager i TV2 Nyhederne i
påsken – og det er måske sådan
omstændighederne er med TV, at fremstillingen
var ikke fuldstændig.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I alle 5 sager har ejerne opført bebyggelse eller
anlæg uden forudgående ansøgning om
dispensation.
Alle 5 sager var blevet anmeldt, enten af andre.
Naturstyrelsen bruger ikke ressourcer på at
opsøge ”sager”, men skal selvfølgelig tage sig af
anmeldelser om lovovertrædelser.
I flere af sagerne er der tale om en række
overtrædelser, hvor Naturstyrelsen har givet
dispensation efterfølgende til nogle forhold, men
ikke til andre.
Alle 5 sager blev påklaget til Natur- og
Miljøklagenævnet. Og alle 5 sager er stadfæstet
af klagenævnet, dvs. at sagerne er grundigt
behandlede og endelig afgjorte. Jeg kan som
minister ikke gå ind og sagsbehandle de her
sager. Nævnet er som bekendt et uafhængigt
organ og Naturstyrelsens afgørelser står således
jo heller ikke alene når nævnet har taget stilling
til dem.
Sagen om ”de to æbletræer” på Langeland
handlede i virkeligheden om udvidelse af en have
og ikke, om man må plante træer i sin eksisterende
have. Det drejer sig altså om, hvorvidt kystarealer
kan inddrages en parcelhushave.
”Højbedene” var en del af et omfattende
haveanlæg til brug for privat virksomhed, hvor der
blev etableret højbede, jordvolde, befæstede stier
og bebyggelse uden for haven på en
landbrugsejendom.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Panoramavinduet” var en del af en omfattende
ombygning af sommerhuset med terrasser, skur,
hegn mv., hvor der i øvrigt blev givet dispensation
til en del af terrassen og dele af ombygningen af
sommerhuset.
”Legepladsen” var et stort anlæg, der lige så vel
kunne have været lagt uden for
strandbeskyttelseslinjen og ”bænken” var placeret
langt fra huset, i modstrid med fast praksis om at
bænke kun må placeres tæt ved huse.
Og hvad vil jeg så sige med det. Sådan nogle
sager, hvor en grundejer, der allerede har
etableret et bed, en legeplads, et hegn eller
lignende og efterfølgende bliver pålagt at fjerne
det, bliver oftest fremstillet meget forsimplet i
pressen, når de bliver fremstillet kort som det
nu jo er. Dermed kan de være vanskelige at
gennemskue dem til fulde.
Det er selvfølgelig ærgerligt, at vi ikke får et
retvisende billede af sagerne. Men for mig, er
det mest ærgerlige, at sagerne først afklares for
sent – når skaden er sket.
Skulle man stadig sidde med det spørgsmål om
der alligevel ikke er for mange restriktioner i
forhold til småting?
Så lad mig sige det sådan her:
I nogle tilfælde der kan det være svært for den
enkelte borger at forstå, at en terrasse eller et
skur isoleret set kan være et problem. Og ja, det
kan være, at der i enkelte tilfælde er truffet nogle
lidt strenge afslag isoleret set. Men pointen er jo,
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at der er et hav af enkeltsager, så vi er nødt til at
hæve os op og spørge os selv:
Skal man f.eks. generelt have lov at udvide sin
private have og inddrage landbrugsjord eller
naturområder til private haver med bede, hegn,
terrasser, pavilloner, spabade og hvad der ellers
kan være af ønsker på de kystnære arealer? Her
må jeg understrege at vi er nødt til at behandle
alle lige.
Problemstillingen er jo langt fra ny. Mange af
sagerne er jo oprindeligt opstået og behandlet
under den tidligere regering. Men man har jo
ikke benyttet sig af muligheden for på
daværende tidspunkt at ændre på reglerne.
Og det er der også en god grund til, for sagerne
var mere nuancerede, og hensigten med reglerne
er, at vi sikrer de åbne kyster til gavn for os alle.
Mit fokus det er, at vi står vagt om den
beskyttelse, som har været med til at give os de
fantastiske kyster og strande, som vi har i
Danmark, og som både danskere og turister
gerne vil opleve. Den skal vi ikke sætte over styr
grund af enkeltsager, som dem der blev
fremstillet i TV2.
Noget andet er, at vi selvfølgelig nogen gange
skal tænke, om dét vi har, er det rigtige og om vi
kan gøre mere.
Derfor har vi i regeringen aftalt to nye initiativer
på dette område i forbindelse med
vækstaftalerne før sommerferien:
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den ene er, at det indgår i regeringens aftale
med Venstre, Dansk Folkeparti, SF,
Enhedslisten og de Konservative om vækstpakke
fra juni måned, at der skal ses på
erhvervsvirksomheders muligheder for vækst i
kystzonen.
Vi vil igangsætte et arbejde på baggrund af den
aftale, der skal se på, om reglerne vedr.
kystnærhedszonen og strandbeskyttelseslinjen
indeholder barrierer for kystnære erhverv, der
går længere end hensynet til natur og miljø
tilsiger.
Derudover vil vi, for at fremme turismen i de
danske kystzoner, lempe administrationen af
strandbeskyttelseslinjen. Det kan f.eks. være
formidlingsmæssige installationer og
mulighederne for f.eks. kiosker i tilknytningen
til havne.
Det andet initiativ er, at regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti og de Konservative har aftalt,
at der laves en forsøgsordning for op til 10
projekter, der skal fremme kyst- og
naturturismen ved kysterne uden at det går ud
over naturoplevelsen.
En stor del af de udenlandske turister kommer
jo på grund af den danske natur, de åbne kyster
og de rene strande. Men vi bidt mærke i at
Sverige og Norge har man lavet sådan nogle
målrettede forsøg på udvalgte steder, hvor man
så har kunnet etablere nye tiltag for at fremme
kyst og naturturismen.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der synes jeg er en god ide og det synes de
partier bag den her aftale altså var en god ide.
Derfor igangsætter vi sådan en forsøgsordning,
der skal gøre det muligt på udvalgte steder at
etablere faciliteter og anlæg, som kan styrke
kvaliteten i turismeproduktet i dansk kyst- og
naturturisme.
Så sammenfattende ja så mener jeg, at vi skal 1)
stå vagt om strandbeskyttelseslinjen og
klitfredningen, fordi hensigten med reglerne er
at bevare de åbne og smukke kyststrækninger i
Danmark, som et fælles og værdifuldt gode.
Det budskab håber jeg, at vi alle sammen kan
være med til at bringe videre.
Og så punkt 2, så skal vi – som nævnt ovenfor –
altid være vågne over for, om vi balancerer
rigtigt mellem beskyttelse og benyttelse. Vi skal
dispensere i de tilfælde, hvor man kan. Det har
jeg som bekendt allerede sagt til Naturstyrelsen,
og det er jeg glad for at vi allerede kan se, at
Naturstyrelsen agerer efter. Og vi skal punkt 3
være åbne over for at se på, om vi kan give bedre
mulighed for kyst- og naturturismen, hvilket vi
jo så nu gør gennem de tiltag, der er aftalt i
vækstaftalen.
9