Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del Bilag 186
Offentligt
1394036_0001.png
Høringssvar fra Dansk Travsport Centralforbund (DTC), Dansk Galop (DG) samt Dansk Hestevæddeløb
(DH)
København d.15/8-2014
Den 6. maj 2014 indgik Regeringen (Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Konservative en stemmeaftale, hvis formål var at
tilvejebringe midler til bl.a. Antidoping Danmark, SportEvent Danmark mv.
En stor del af stemmeaftalen bestod i, at hestevæddeløbssporten skulle afgive midler mod, at HFF og
Danske Spil på politisk opfordring skulle afsøge alternativ finansiering og nye spilformer og dermed opnå
selvstændighed og egenfinansiering inden for en kort årrække.
Bemærkninger til lov om ændring af lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og
hundevæddemål fremsendes hermed til Kulturministeriet.
DTC, DG og DH finder fire overordnede forhold mangelfulde og kritisable:
1.
2.
3.
4.
Ny finansieringsmodel for fremtidens hestevæddeløbssport
Kraftig forringelse af hestevæddeløbssportens økonomi
Banespilsprovision
Bestyrelsesposter i HFF
1. Ny finansieringsmodel for fremtidens hestevæddeløbssport
Som følge af kraftige besparelser er hestevæddeløbssporten nødsaget til at finde alternative
finansieringsmodeller for at fastholde det nuværende aktivitetsniveau samt øge sportens
udviklingsmuligheder på sigt.
Af den politiske stemmeaftale om idræt af 6. maj 2014 pkt. 4 side 7 fremgår det, at de politiske partier bag
aftalen opfordrer HFF og Danske Spil til at undersøge alternative finansieringsmuligheder, der sandsynliggør
bæredygtige modeller og muliggør selvstændighed.
Af stemmeaftalen pkt. 4 side 7 fremgår det, at partierne bag aftalen vil se positivt på en alternativ
finansieringsmodel, der muliggør selvstændighed.
Af stemmeaftalen pkt. 5 side 7 fremgår det, at i det omfang der i 2018 er grundlag for en alternativ
finansieringsmodel der muliggør selvstændighed for hestesporten, vil parterne fordele det råderum, der
opstår herved, med henblik på at styrke idrætten.
DTC, DG og DH anbefaler, at politikernes opfordring i stemmeaftalen om at undersøge alternative
finansieringsformer bliver skrevet ind i den endelige lovtekst.
Ydermere bør det politiske ønske om at undersøge alternative finansieringsmuligheder i stemmeaftalen
beskrives i lovforslaget ved, at en undersøgelse af alternative finansieringsmuligheder skal færdiggøres i
den kommende folketingssamling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394036_0002.png
2. Kraftig forringelse af hestevæddeløbssportens økonomi
Stemmeaftalen har givet hestevæddeløbssporten en væsentlig forringet økonomi. Dette anses for at få
katastrofale følger for hestevæddeløbssporten.
Faktuelt vil det betyde:
Hestesporten modtager i 2014 i alt 96 mio. kr., dette har været stabilt i næsten et årti. Den nye aftale
bevirker, at det økonomiske grundlag forringes med hhv. 15, 20, 25 og 30 mio. årlig kr. i perioden fra 2015 -
2018. Denne beslutning vil derfor medføre voldsomme forandringer i hestevæddeløbssportens struktur og
omfang.
Desuden er DTC, DH og DG blevet oplyst, at hestevæddeløbssporten på trods af tidligere udmeldte
beskæringer skal afgive yderligere 1 % af vores støtte til en samlet pulje, hvilket forringer sportens
økonomiske vilkår svarende til én mio. kr. om året.
En af de afledte effekter af stemmeaftalen er, at der mistes ca. 800-900 arbejdspladser i yderområder i
Danmark.
3. Banespilsprovision
Banespilsprovisionen har aldrig været drøftet i relation til de forhandlinger, der pågik forud for
stemmeaftalen, og den er heller ikke nævnt i den indgåede stemmeaftale. Det er DG, DTC samt DH´s
holdning, at ændringen ikke er omfattet af stemmeaftalen og derfor anmodes ministeriet om at etablere en
klar hjemmel til at opretholde den eksisterende ordning.
Samtidig bør banerne sikres provision for internetspil fra f.eks. mobile platforme o. l. der foregår på disse.
Hestevæddeløbssporten modtog tidligere 5,45 % af de samlede udlodningsmidler samt 21,25 % af
banespilsprovision. Dette har i en årrække medført, at sporten årlig har modtaget ca. 97 mio. kr. samt
21,25% af det samlede banespil i Danmark. I 2013 var banespillet på 51,548 mio. kr., og derfor androg
banespilsprovisionen ca. 12 mio. kr.
Det er værd at påpege, at muligheden for at opnå banespilsprovision i dag er et vigtigt incitament for den
enkelte væddeløbsbane i bestræbelserne på at rekruttere nyt banepublikum samt skabe forskellige
kulturelle events på lokale løbsdage.
4. Bestyrelsesposter i HFF
I Kulturministeriets efterfølgende bearbejdning af stemmeaftalen fremgår det, at hestevæddeløbssporten
ikke fremadrettet har indstillingsret til pladserne i HFF´s bestyrelse.
Hidtil har HFF´s bestyrelse bestået af fem personer, hvoraf tre har været udpeget af Kulturministeriet og to
har været udpeget af sportens to hovedforbund, DG og DTC.
DG, DH samt DTC mener, det er urimeligt at samtlige bestyrelsesmedlemmer udpeges af Kulturministeriet
uden indstillingsret og indflydelse fra hestevæddeløbssporten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394036_0003.png
Det har oprindeligt været intentionen, at sporten skal have direkte indflydelse i HFF. Det er vores holdning
at sporten forsat bør være repræsenteret i HFF´s bestyrelse, så sporten på den måde har mulighed for at
påvirke egen fremtid.
Anbefalingerne
Jf. ovenstående anbefaler DTC, DG og DH derfor at følgende korrigeres i den endelige lovtekst.
-
-
-
-
Det skal understreges, at hestevæddeløbssporten gives mulighederne for at opnå alternative
finansieringsformer allerede indenfor ét til to år.
Banespilsprovisionen fastholdes. § 11 bevares, da det anses ikke have været hensigten med
stemmeaftalen.
Hestevæddeløbssporten bør kunne modtage midler for sportens sociale indsats.
Hestevæddeløbssporten garanteres, at udgangspunktet før de varslede beskæringer er 96 mio. kr.
og ikke procentdel af Danske Spils overskud (dvs. variabel), da dette vil gøre grundlaget for sporten
endnu mere usikkert.
Tilskuddet på 1 % til den samlede pulje bør hestevæddeløbssporten fritages for, da sporten
allerede er beskåret og derfor skæres dobbelt.
-
På vegne af:
Dansk Travsport Centralforbund
Dansk Galop
Dansk Hestevæddeløb
Spillets betydning
Der er i rapporten ”Konsekvensberegning på mulige ændringer af tilskud til Hestevæddeløbssportens
FinansieringsFond” udeladt spillemæssig betydning samt samfundsmæssig betydning af reduktion af
hestevæddeløbssportens midler.
Det er værd at henlede opmærksomheden på, at hovedårsagen til, at hestevæddeløbssporten i sin tid blev
placeret på ”Tipsnøglen”, var for at beskytte Lotto-spillet i Danmark. Der opleves nu kraftig nedgang i Lotto-
omsætningen, men hestevæddeløbssporten har ikke spilprodukter, der udhuler denne.
Det bør derfor indføres i bemærkningerne til lovforslaget, at hestevæddeløbssporten skal have retten til at
undersøge mulighederne for at skabe et nyt hestespilleselskab – evt. i samarbejde med udenlandske
aktører.
Det skal bemærkes, at i perioden, hvor hestespillet har været en del af Danske Spil, er omsætningen i
Danmark på danske løb halveret på trods af sportslige forbedringer og gunstige økonomiske konjunkturer
undervejs i perioden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der henvises desuden til finansministerens bemærkninger af 2. maj 2003, især § 18. Her fremgår det
tydeligt, at daværende finansminister Thor Pedersen angiver, at Danske Spils overtagelse medførte, at der
ikke vil blive udbudt yderligere spiltyper i tæt samarbejde med ATG, der ellers vil have haft en positiv
udvikling af spillet på heste.
Således er sporten blevet frataget indtægtsmuligheder tilbage i 2001, og disse muligheder ønskes tilbage
hurtigst muligt, således at sporten kan blive selvfinansierende.
Den samfundsmæssige betydning
De beskæringer, der rammer hestevæddeløbssporten jf. stemmeaftalen, vil uvilkårligt medføre et lavere
aktivitetsniveau, og flere af landets væddeløbsbaner må lukke. Der er totalt 18.000 væddeløbsheste i
Danmark, og en reduktion hestevæddeløbsportens midler på 30 % vil give et tab på 800-900 arbejdspladser.
Samfundsmæssigt har landets væddeløbsbaner ligeledes en aktiv rolle i lokalsamfundene, da især unge med
forskellige sociale og psykiske problemer med stor succes arbejder på og omkring væddeløbsbanerne. Dette
giver værdi, ikke blot for hestevæddeløbssporten, men for hele samfundet.
Det er også værd at være opmærksom på, at hestevæddeløbssporten som følge af beskæringerne vil tabe
sin status som kulturbærende institution i de landsdele, hvor væddeløbsbaner lukkes.