Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del Bilag 173
Offentligt
1385113_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2014 - 15908
Doknr.
149306
Dato
30-06-2014
Orientering om anvendelsen af ekstra midler til kommuner med små øer i 2014
Som led i udmøntningen af aftalen om justering af den kommunale udligningsordning
fra 2012 er det såkaldte § 20 tilskud til kommuner med små øer fra og med 2014 for-
højet med 15 mio. kr.
§ 20 tilskuddet ydes som et generelt tilskud og er således ikke øremærket til en be-
stemt anvendelse. Partierne bag forhøjelsen af tilskuddet tilkendegav imidlertid i afta-
len, at de øgede midler blev givet mhp., at de bl.a. ville kunne bruges til finansiering af
f.eks. gratis godstransport, gratis persontransport i turistydersæsonen samt til etable-
ring af et færgesekretariat.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har nu spurgt de kommuner, der modtager § 20-
tilskud, hvad de ekstra midler anvendes til i 2014, jf. min besvarelse af ULØ spm. 165
(alm.del).
Det skal indledningsvis bemærkes, at der i forbindelse med forhøjelsen af § 20-
tilskuddet også blev foretaget en ændring af fordelingsnøglen. Ændringen af forde-
lingsnøglen betyder, at to kommuner, Skive og Kalundborg kommuner, modtager fær-
re midler i driftsstøtte. Esbjerg Kommune har ingen udgifter til færgedrift og dermed
heller ikke andel i de ekstra 15 mio. kr.
Kommunerne har indsendt en kort redegørelse, som er sammenfattet i oversigten i
bilag 1. Det fremgår af oversigten at den samlede forhøjelse af tilskuddet mellem 2013
og 2014 er på 16,3 mio. kr. Det skyldes, at tilskuddet ud over forhøjelsen på 15 mio.
kr. også er PL-reguleret.
Mere overordnet gør en række kommuner opmærksom på, at det statslige tilskud ikke
fuldt ud dækker kommunens udgifter til færgedrift mv. Det skal her for god ordens
skyld understreges, at det heller ikke er hensigten med tilskuddet. Der er tale om et
tilskud, hvor det er forudsat, at der også er en kommunal egenfinansiering af udgifter
til færgedrift og de øvrige kommunale udgifter til at varetage de kommunale funktioner
på øerne.
Oversigten viser, at kun et begrænset antal af kommunerne på nuværende tidspunkt
har anvendt midler til nedsættelse af taksterne. Nogle kommuner har anført, at midler-
ne er medgået til bl.a. at annullere en tidligere besluttet reduktion i afgange, opsparing
til ny færge, øgede driftsbudgetter til færgerne, nyt billetsystem, samt generel dækning
af udgifter ved at have en ø i kommunen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385113_0002.png
For god ordens skyld skal det bemærkes, at etableringen af et fælles færgesekretariat
som bekendt er forsinket, hvorfor kun få kommuner har oplyst om midler hertil.
Grundlæggende finder jeg, at der er mange fordele ved, at et tilskud som dette ydes
som et generelt tilskud. Først og fremmest giver det den enkelte kommune frihed til at
beslutte den bedste anvendelse af midlerne set ud fra de lokale forhold og prioriterin-
ger. Med et generelt tilskud er der også givet et incitament til at effektivisere opgave-
varetagelsen, idet kommunen beholder evt. effektiviseringsgevinster. Samtidig er ord-
ningen enkel og billig at administrere.
Alligevel må det give anledning til eftertanke, når de ekstra midler, som et flertal i Fol-
ketinget har tilvejebragt, på nuværende tidspunkt kun i et begrænset omfang er ud-
møntet i initiativer i forhold til intentionerne om udvikling af færgedriften.
Jeg vil derfor tage sagen op med KLs formandskab ved først kommende lejlighed.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385113_0003.png
Bilag 1 redegørelse for anvendelsen af de ekstra midler i § 20-tilskuddet
Kommune
Kalundborg
Forskel i
tilskud
2013-2014
(mio. kr.)
Gratis gods-
transport
Gratis personbefordring
Færgesekretariat
Andet
Ingen ændringer.
Kalundborg Kommune har i 2014 fået udbetalt mindre i tilskud end i 2013
pga. opdateret fordelingsnøgle for tilskuddet.
Ingen ændringer.
§ 20 tilskuddets størrelse er ikke afgørende for, hvor mange penge, der
bruges på færgen og de forskellige velfærdsydelser på øen. Vi har generelt
brugt flere midler på ”at drive” Orø – i forhold til det tilskud vi har fået. Vi
ser tilskuddet som et tilskud, ikke nødvendigvis en finansiering af alle vores
udgifter. Af samme grund har vi heller ikke sat nye initiativer i gang – selv-
om vi har fået et større tilskud.
Ingen ændringer
I Slagelse kommune er der til budget 2014-2017 ikke taget konkret politisk
beslutning om anvendelse af midlerne. De indgår som et tilskud til kommu-
nen, hvor de kun dækker en mindre del af ekstraomkostning ved drift af
øerne.
Ingen ændringer.
En påtænkt besparelse i 2014 er aflyst som følge af de ekstra midler. Det
betyder fastholdelse af serviceniveauet med et uændret antal overfarter til
hver af de tre øer i kommunen.
-0,3
Holbæk
3,0
Slagelse
1,4
Lolland
1,4
Assens
Nye rabatordninger med klippekort.
Private kunder kan i vintermånederne
få deres bil t/r for et klip. Der er indført
en ny billet for grupper med minimum
15 voksne.
0,3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385113_0004.png
Kommune
Forskel i
tilskud
2013-2014
(mio. kr.)
Gratis gods-
transport
Gratis personbefordring
Færgesekretariat
Andet
Faaborg-
Midtfyn
1,6
Ærø
Der er planer om
rabatordninger i
2015
Langelandske Skoler og institutioner
befordres gratis.
Langelændere befordres til �½ takst.
Festivalgæster befordres til �½ takst.
Der er afsat 124.000 kr.
til deltagelse i det fælles
færgesekretariat.
Generel forhøjelse af tilskud til Bjørnø-færgen samt reparationer på havnen
305.000 kr.
Det resterende beløb på 1,188 mio. kr. anvendes til delvis finansiering af
kommunens øvrige udgifter forbundet med øer.
Kommunen påtænker at etablere fri internet på Birkholm og Ærø overfar-
ten.
Kommunens udgifter til færgetransport mellem Birkholm og Ærø lå allerede
inden forhøjelsen af § 20-tilskuddet på et relativt højt niveau.
Planer om at indsætte flere aftenafgange.
Langeland Kommune har i 2014 afholdt udgifter alene til færgefart, der
overstiger det forhøjede § 20-tilskud.
Større investeringer og renoveringsprojekter i havnene på Drejø og Skarø
til i alt mere end 4 mio. kr.
De tilførte nye midler er lagt i kassen, så opsparingen kan anvendes til
investering i færger og færgelejer senere.
Færgens motorer er nedslidte, og der er afsat 0,93 mio. kr. til udskiftning af
motorerne.
0,2
Langeland
Deltager og har foreslået
placering på Ærø
1,1
Svendborg
1,1
Haderslev
1,5
Aabenraa
0,6
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385113_0005.png
Kommune
Forskel i til-
skud 2013-2014
(mio. kr.)
0,1
Gratis godstransport
Gratis personbefordring
Færgesekretariat
Andet
Esbjerg
Horsens
Ingen færge til Mandø. Esbjerg Kommune har ikke andel i de
ekstra 15. mio. kr.
Simulatorkursus til en pris af 125.000 kr. for færgens personale.
En månedlig tur til Horsens i stedet for Snaptun (cirka 25.000 kr.)
To årlige ”kulturfærger”, hvor der ydes gratis overfart ifm. kultur-
arrangementer (cirka 30.000 kr.)
Kommunen og øboere har i fællesskab identificeret tiltag, for at
bringe økonomien i balance. Det omfatter bl.a. en forlængelse af
overfartstiden med cirka 7 minutter og en mindre reduktion af
passagerkapaciteten. Den økonomiske ramme er ikke blevet
udvidet. Ø-tilskuddet dækker ikke de kommunale driftsudgifter
eller afskrivninger.
Der er igangsat en proces, der forventes at munde ud i anskaf-
felsen af en ny færge. Analyser viser at passagerkapaciteten er
overdimensioneret og at færgens brændstoføkonomi kan forbed-
res markant.
Ingen ændringer.
Hedensted Kommune afholder årligt mere i driftstilskud til færge-
fart m.v., end kommunen modtager i tilskud – også efter forhø-
jelsen af § 20-tilskuddet.
Der er indført enhedstakster,
hvilket giver en fast pris pr.
køretøj uanset antal personer.
Nyt 20 turs kort, med yderligere
rabat for returbillet for en per-
sonbil.
Forsøg med en betalingsfri
måned for person- og biltrans-
port i september med tilhørende
indtægtstab på cirka 200.000 kr.
Reduceret pris for høje, lange
køretøjer (ikke lastbiler) med
cirka 10.000 kr. i reduceret
indtægt til følge.
0,5
Hedensted
0,9
Struer
Prisen for løs gods er
sænket med 20 pct. i
forbindelse med ny
takstsystem.
1,0
Kr. 65.000,- årligt
Der er fremsat et forslag til politikerne, som højner serviceni-
veauet på færgefarten med sikring af ekstra færge i forbindelse
med driftsstop, årlig kølhaling osv.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385113_0006.png
Kommune
Forskel i til-
skud 2013-2014
(mio. kr.)
Gratis godstransport
Gratis personbefordring
Færgesekretariat
Andet
Norddjurs
1,0
Odder
Gratis erhvervsfragt,
gældende for øboere
og gældende for alle
varer, der fragtes med
henblik på videresalg
på Tunø eller fastlan-
det.
128.000 kr.
Ingen ændringer
Statstilskuddet efter forhøjelsen dækker stadig ikke kommunens
merudgifter ved at være ø-kommune. De ekstra midler har
Norddjurs Kommune indtil videre valgt at bruge på at mindske de
udækkede kommunale udgifter til Anholt.
Anvendelse 2014:
Tunø Færgens driftsbudget er tilført 340.000 kr.
464.000 kr. er afsat som en pulje under Miljø- og Teknikudval-
get. Tunø området fik eftergivet det fulde underskud på 644.900
kr. i forbindelse med overførsel af driftsover-/underskud fra 2013
til 2014.
Anvendelse 2015:
Tunø Færgens driftsbudget tilføres yderligere 300.000 kr. til
dækning af fald i indtægter og til dækning af værftsbesøg (har
været på værft i 2014 og skal igen i 2016).
Skive Kommune har i 2014 fået udbetalt mindre i tilskud end i
2013 pga. opdateret fordelingsnøgle for tilskuddet.
Moderne og kundevenligt billetsystem der letter rejsen og nu
modtager forskellige typer af betalingskort. Der er endvidere
indført elektroniske tur-kort.
På trods af kommunens egen-investering i ny færge, er det
besluttet at fastholde taksterne på det hidtidige niveau.
0,8
Skive
-0,8
Aalborg
50.000 kr.
0,8
I alt
16,3
6