1
Landsbyer vil ikke dø.
Danmark er det eneste EU-land, der har en aktiv lovgivning, der skal få os borgere til
at bo i byer.
Kommunalreformen med by- og landzoneloven (planloven) fra 1970 var redskabet,
der skulle afvikle landsbyerne og udvikle byerne. Den politiske holdning var, at vel-
færdssamfundet, der stod for døren, kun kunne skabes i bysamfund, hvor borgerne
boede tæt, ikke på landet med en spredt bebyggelse.
Derfor blev Danmark i 1970 opdelt i landzone, byzone og sommerhusområder. I
landzonen var kun landbrug, skovbrug og fiskeri tilladt. Alle andre erhverv og al an-
den udvikling skulle være i byzonen. Også bosætning og gamle landsbyerhverv som
håndværk og småindustri skulle placeres i byzone.
Men for mange iværksættere, håndværk og småindustri er det for dyrt at etablere sig i
byzone. Først skal familien have en bolig, f. eks. i et parcelhuskvarter. Så skal der
købes en industrigrund af kommunen, bygges en hal, installeres inventar m. v. Og så
har kreditgivningen for længst sagt nej.
Anderledes økonomisk overkommeligt vil det være, hvis iværksættere, håndværk og
småindustri kunne etablere sig på landet, f. eks. i en nedlagt gård, med familien bo-
ende i stuehuset og med de tomme landbrugsbygninger som foreløbigt værksted og
lager.
Men får virksomheden på landet succes, og der bliver behov for udvidelser, bliver der
problemer med planloven.
Det er ikke så sært, at Danmark har en af EUs laveste iværksætterprocent. En sådan
bundplacering er til stor skade for erhvervslivet og samfundsøkonomien, koster tu-
sindvis af arbejdspladser, og gør det svært for landsbysamfundene at overleve som
aktive og levende lokalsamfund. Planloven må liberaliseres.
Danmark har siden den første grundlov i 1849 haft et decentralt samfund, hvor der
ikke er langt mellem borger og politiker, og hvor de kommunale enheder er overskue-
lige. Ganske almindelige borgere, der interesserer sig for samfundet, har kunnet del-
tage i den kommunale debat og udvikling.
Men med de to sidste kommunalreformer i 1970 0g 2007 er den kommunale verden
blevet en anden. På fire årtier er vi gået fra at have ca. 15.000 folkevalgte sogneråds-
medlemmer til i dag kun at have ca. 2.000 folkevalgte politikere, og fra 1388 sogne-
kommuner til i dag 98 storkommuner.
Med så få politikere og så store kommuner har mange borgere mistet det kommunale
engagement og
den kommunale overskuelighed og er ”gået hjem”.
Kommunalpoliti-
kerne er blevet ensomme og usynlige. Storkommunen er blevet en administrativ en-
hed uden folkelig identitet.
Men mange borgere på landet vil det anderledes. De ønsker at deltage i debatten og at
have indflydelse på hverdagen. Beboerforeninger, borgerforeninger, landsbyråd, lo-