Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del Bilag 157
Offentligt
1375648_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 26
Offentligt
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-101-01577
17. december 2013
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har i brev af 20. november 2013
stillet følgende spørgsmål nr. 26 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 26 (alm. del)
Ministerens kommentarer udbedes til henvendelsen af 28/10-13 fra Orø
Beboerforening om helårsbeboelse på Orø, jf. ULØ alm. del - bilag 33. Ministeren
bedes herunder:
a. Skitsere, hvordan en lovændring, som imødekommer forslaget i henvendelsen
om en dispensationsadgang fra forbuddet mod helårsbeboelse i sommerhuse for så
vidt angår små øer, kan udformes.
b. Redegøre for, hvordan ministeren forholder sig til et sådant forslag.
Svar
Planlovens forbud mod helårsbeboelse i sommerhuse er med til at modvirke
tilfældig byspredning til skade for en planmæssig og samfundsøkonomisk
hensigtsmæssig udvikling og til at sikre, at sommerhusområder anvendes til
rekreative formål. Samtidig hindrer forbuddet et øget pres for at udlægge nye
sommerhusområder i landskabeligt værdifulde områder, især ved de ubebyggede
kyststrækninger, og beskytter sårbare landskabstyper mod slid. Herudover indgår
helårsforbuddet i den såkaldte værnslovgivning omkring loven om erhvervelse af
fast ejendom, der administreres af Justitsministeriet.
Derfor kan kun særlige hensyn til ejere og disses tilknytning til deres sommerhus
begrunde en fravigelse af helårsforbuddet, som loven og praksis er i dag.
Kommunerne har pligt til at håndhæve helårsforbuddet efter faste retningslinjer i
planlovens § 51 a, men kan meddele dispensation i særlige tilfælde, dog kun til
ejere og ikke lejere af grundene nævnt ovenfor.
Der er dog lempeligere muligheder for helårsbeboelse på de vanskeligt stillede små
øer – hvoraf nogle også gælder for lejere.
For det første henstillede Miljøministeriet i 1986 til kommunalbestyrelserne om at
være mere imødekommende med at meddele helårstilladelse til ejere af sommer-
huse i sommerhusområder på de små øer. Denne henstilling gælder fortsat.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For det andet kan kommunerne give tilladelse til ejeres og lejeres helårsbeboelse i
et fritidshus i landzone efter planlovens landzoneregler. Også her henstiller
landzonevejledningen til kommunalbestyrelserne om at være imødekommende
med at meddele landzonetilladelser til helårsbeboelse på de vanskeligt stillede små
øer.
For det tredje giver ”landdistriktsbestemmelsen”, som trådte i kraft den 11. april
2013, nye muligheder for ejeres og lejeres helårsbeboelse i vanskeligt stillede land-
distrikter. Bestemmelsen omfatter også de vanskeligt stillede små øer og muliggør
etablering af helårsboliger i alle typer overflødiggjorte bygninger og nybyggeri af
helårsboliger i umiddelbar tilknytning til eksisterende landsbyer eller anden
tilsvarende bebyggelse.
Hvis man ville ændre planloven, kunne det ske ved at indsætte et nyt stk. i
planlovens § 40, der muliggør dispensation til lejeres helårsbeboelse i
sommerhuse i sommerhusområder på de små øer.
De små øer har dog helt særlige vanskeligheder, og på den baggrund agter jeg at
bede Naturstyrelsen om at undersøge, om det er muligt og hensigtsmæssigt at
foretage en lempelse af dispensationsbestemmelsen for lejere på de små øer uden
at komme i væsentlig konflikt med de hensyn, der er nævnt ovenfor, herunder også
Justitsministeriets erhvervelseslovgivning.
Ida Auken
/
Sven Koefoed-Hansen
2