Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del Bilag 140
Offentligt
1362332_0001.png
1362332_0002.png
1362332_0003.png
TilMedlemmerne afUdvalget for Landdistrikter og ØerCC: de bornholmske folketingsmedlemmer Jeppe Kofod (S) og Peter Juel Jensen (V)
Bornholm, den 22. april 2014Vedr.:Pendlergruppens foretræde den 29. april 2014 for Udvalget for Landdistrikter og Øer.Udfordringer og ønsker til ligestilling af indenlandsk distancependling, hvis Bornholm som udkantsområ-de/kommune skal fastholde ressourcestærke, skattebetalende borgere.Pendlergruppen under Bornholms Passagerforening ønsker med sit foretræde for Folketingets Udvalg for Landdistrik-ter og Øer at gøre opmærksom på den kritiske situation pendlere til og fra Bornholm efterhånden er kommet i, hvorgode politiske hensigter kun har øget udfordringerne i en sådan grad, at en markant fraflytning af de ressourcestærke,skattebetalende borgere efterhånden er den faktiske barske realitet.Problemstillingerne har en tværministeriel karakter, hvorfor Pendlergruppen gerne ser, at medlemmerne af Udvalgetfor Landdistrikter og Øer beder ministeren for By, Bolig og Landdistrikter om at kortlægge mulighederne på tværs afministerierne forBy, Bolig og Landdistrikter og Nordisk samarbejdeØkonomi- og IndenrigsministerietFinansministerietSkatteministerietErhvervs- og Vækstministeriet ogTransportministeriet,1der kan styrke ligestillingen for distancependleren på både kort og lang sigt, hvis mobiliteten ikke skal hæmmes ogmulighederne for at fastholde ressourcestærke familier i yderområderne øges.Pendlergruppen har siden opstart i 2008 jævnligt været i dialog med diverse ministre og folketingsmedlemmer, for atgøre opmærksom på de øgede udfordringer distancependlere udsættes for. Reducering af skattefradrag, øgede om-kostninger til transport, nødvendig dobbelt husførelse, manglende regularitet, ingen dækning af rejsegaranti ved kon-kurs, rabatordninger, forsikringsvilkår og senest krav om privat rejseforsikring, som vanskeligt kan tegnes – og herhenvises der (fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse) til, at problemstillingen hører til under andet ressortområ-de, eller der henvises til manglende finansiering på Finansloven. Dermed lander den fremførte problemstilling»mel-lem to stole«, hvorimod stramninger og udfordringerne for distancependlerne»fint«har kunnet finde sted. Senestved at det gule sygesikringskort ikke længere dækker for pendling gennem Sverige, således at pendlere til og fra Born-holm, som eneste sted i Danmark skal tegne en privat rejsesygeforsikring (for at komme til og fra arbejde), hvor enalmindelig privat rejseforsikring endda ikke dækker, ligesom udgiften heller ikke vil være fradragsberettiget.Pendlergruppen ønsker, at der skabes et vitaliseret og ligestillet arbejdsmarked for personer, som fx er bosiddende påBornholm – på en ikke-brofast ø – og som har et arbejdssted i nærmeste nabokommune i samme Region. Her oplevervi kun en større og større økonomisk skævvridning i de senere år, hvor vilkårene for pendleren er blevet en økonomiskog mental byrde, der har medført at flere og flere fraflytter øen eller opgiver pendlertilværelsen.
1
En distancependler defineres som: En ansat, der har job i nabokommunen inden for samme region, hvor det er nødvendigt enten at anvende
flytransport for at komme frem og tilbage fra arbejdet samme dag (børnefamilie), eller hvor overnatning i nærheden af arbejdspladsen er nødven-dig, for at kunne passe arbejdet til arbejdsgiverens fulde tilfredshed (ikke brofast ø).
Her ser vi gerne, at et af Folketingets udvalg fik til særlig opgave (eller påtog sig) at varetage distancependlingen ogsikre en koordinering mellem beslutningstagerne således, at der sikres fokuserede løsninger, som ikke forringer fx detbornholmske lokalsamfunds leve- og bæredygtigt; men kan styrke arbejdskraftens frie bevægelighed uden urimeligeøkonomiske og personlige omkostninger for den enkelte.
Distancependlerens kerneudfordringerListen herunder er ikke udtømmende, men giver et indtryk af, hvor omfattende udfordringerne er:Høje omkostninger til rejse og dobbelt husførelseManglende regularitet i vinterhalvåret for offentligt transportUmuligt at pendle dagligt frem og tilbage med offentlig transport og samtidig have samvær med familienReduktion af rejsefradrag, der alene rammer Bornholm, når der pendles mellem to nabokommunerSom eneste kommune i Danmark, hvor pendlere er afhængige af kommerciel transport. (Cimbers konkurs,hvor udmeldingen var, at flytransporten alene skal styres af markedsvilkårene)Eneste destination for DSB, hvor pendlere ikke kan få 10 turs- eller månedskort med pendler rabatHertil kommer, at IC Bornholm ikke er blevet en del af regeringen infrastrukturplanBornholmske pendlere får ikke glæde af de 28,5 mia. til investering i infrastrukturen.Negativ særbehandlingDer skal tegnes privat sygesikring for transportInternet til udlandstakst under rejseMobiltelefon til udenlandstakst under rejseKan ikke komme frem og tilbage ved normal arbejdsdag med offentlig trafikReduktion af rejsefradrag, som redskab mod social dumpning, rammer alene BornholmEneste kommune i Danmark, hvor overnatning uden for hjemmet er nødvendig, når der arbejdes i nabo-kommunen; men opholdsomkostningerne er ikke fradragsberettigedeTvunget afhængighed af kommerciel flytransport, hvis bopæl alene opretholdes på BornholmIkke en integreret del af Movia-området for Region Hovedstaden.Eksempler på en distancependlers årlige netto-omkostning til transport ved pendling i arbejdsmæssig sammenhæng(til og fra arbejde) efter skattemæssig udligning, og når offentlig transport anvendes, sammenlignet med kollegaers påsamme arbejdsplads:Pendler bosiddende i Hillerød med job i Hovedstaden udgør kr. 6.460,-Pendler bosiddende i Odense med job i Hovedstaden udgør kr. 13.837,-Pendler bosiddende på Lolland med job i Hovedstaden udgør kr. – 7.599,-Pendler bosiddende på Bornholm med job i Hovedstaden udgør kr. 77.267,- (når fly anvendes, for at»bohjemme« -børnefamilie)Pendler bosiddende på Bornholm med job i Hovedstaden udgør kr. 57.375,- (når Færgen anvendes – kræver natlogi iugens hverdage).Case: Hvis Danish Crown i Rønne lukker, og en slagteriarbejder af nød vælger at pendle til tilsvarende job i RegionHovedstaden, betyder det et dramatisk fald i den disponible indkomst (hertil kommer de personlige omkostninger):Ved arbejde på Bornholm er den disponible indkomst efter skatkr. 183.140,-Ved tilsvarende arbejde i nabo kommunen bliver den disponible indkomstkr. 105.730,-Ved ledighed bliver den disponible indkomstkr. 100.450,-.Sigtet må være ligestilling, så Bornholm bliver en reel forstadskommune i Regionen, der samlet set kan modvirke fra-flytning af borgere og Bornholm gennem pendlererhvervet bliver en tilflytter-ø i stedet for en fraflytter-ø.
Løsningsorienterede forslagAt der eventuelt nedsættes en hurtigarbejdende, tværministeriel arbejdsgruppe, som får repræsentation fra Pendler-gruppen og Bornholms Kommune. Arbejdsgruppen skal have til opgave at kortlægge og anvise hurtige og effektiveløsninger, der sikrer ligestilling af distancependling fra udkantområderne, når der pendles over kommunegrænser isamme region. Eksempel på tværministeriel deltagelse i arbejdsgruppen: Finansministeriet, Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet, Transportministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Erhvervs- og Vækstministeriet, Social- ogIntegrationsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og Skatteministeriet.Pendlergruppen takker på forhånd Udvalget for positiv modtagelse af de fremførte synspunkter og imødeser en poli-tisk løsning, der imødekommer de stigende udfordringer distancependlerne har, så lovgivningen giver incitamenterom tilflytning og ikke fraflytning.
På vegne af distancependlerne – med de venligste hilsnerAnn HartlLeder af Pendlergruppen[email protected]4068 4888
Kim KettnerNæstleder af Pendlergruppen[email protected]
Preben HolmPendlergruppens ambassadør[email protected]
Vedhæftede bilag:Bilag 1 Statistik - pendling over kommunegrænserBilag 2 Beregning over pendleromkostningerBilag 3 Kort over Togfondens infrastruktur
PS:Alene transportomkostningen for en distancependler – fx bosiddende på Bornholm med små børn, der daglig skal følgeog/eller hente deres børn i børneinstitution – andrager udgift til fly pt. ca. 120.000,- kr. årligt. Fly er eneste muligetransportform, når jobbet på arbejdspladsen skal passes og man samtidig ønsker at opholde sig på bopælen sammenmed familien om aftenen/natten. Dette er komplet umuligt ved brug af offentlige transportformer (færge, bus og tog).