Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del Bilag 126
Offentligt
1355304_0001.png
1355304_0002.png
1355304_0003.png
1355304_0004.png
1355304_0005.png
1355304_0006.png
1355304_0007.png
1355304_0008.png
1355304_0009.png
1355304_0010.png
1355304_0011.png
1355304_0012.png
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Branding Fur -erfaringer og det videre forløbv. Hanne Tanvig
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Nedgang i befolkningstal skyldes ikkefraflytningF.eks. i 2013:34 fraflyttere35 tilflyttere (46% ml. 20 og 59 år)15 døde2 fødte(Fur – i alt 809 (41% ml. 20 og 59 år) i 2014
Befolkningsfornyelse er ved at ske på Fur!
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Branding Furs formål og plan
Fur Sogneforening tog initiativ til det2 ½ årige projekt (2010-2012) og fik midler franuværende MBBL, Småøernes Aktionsgruppe, lokalfond og Skive Kommune – i alt kr. 900.000
Ønske om at fremme befolkningsudvikling gennemtilflytning
Planlagt i fire faser: Analysefase, udførelsesfase,formidlingsfase og resultatvurdering
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Branding Furs aktiviteterAnalyserTilflytterundersøgelseBesøgsundersøgelseLøbende evalueringFotokonkurrenceFur Ungdomsklub‘Bo på prøve’Fur uddannelseslegatDen gode modtagelseMediekursusMentorerÅben Ø-dag(Udvidelse af Fur Havn)(Innovation Fur)(Cykelsafari)
Udførelse – aktiviteterIdéseminarKampagne i HollandElektronisk værktøjskasse
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Branding Furs aktiviteterFormidlingStrategi for plan ogmarkedsføringPublicering af undersøgelserPjecer ogmarkedsføringsmaterialerUdvikling af øens første brandOpgradering af hjemmesideKåring som Danmarksskønneste øMasser af mediedækning (flereTV-udsendelser)
Workshop FurUdveksling af erfaringer medni andre udviklingsprojektermed succes i yderområder –selvstændig analyse
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Workshop Fur
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Workshop Fur
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Erfaringer fra Branding FurOpnåede meget mere og andet end planlagtUrealistiske mål for befolkningsudvikling (på så korttid)
Aktioner baseret på analyser og ny viden er en styrke
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Erfaringer fra Branding FurMyter om og blandt befolkningen på Fur erpunkteret - øens selvforståelse har ændret sig – modpå mere – projektet virket mobiliserende indadtil
Fur er blevet kendt som et godt sted med etmenneskeligt attraktivt miljø – og selvfølgelig naturen
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Det videre forløbUdfordring – ildsjælekultur og projektmageri versuslangsigtet udvikling - behov forstyrkelse af den lokalestrategiske kapacitet,hvis det skal føre til udvikling ‘påden lange bane’, dvs. at projekter ikke bare ophørerefter udløb af bevillinger (fælles erfaring fra de ti påWorkshop Fur)
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Det videre forløbSammen med Vestervig, Lundby, Rødding og Gedserdeltager Fur gået i et nyt, toårigt forløb kaldt‘Fem viservejen – fra småprojekter til lokal udvikling ‘støttet afMBBL.
Alle skal (i samarbejde) formulere en egentligudviklingsstrategi (inkl. erhvervsudvikling) og etablereen organisation, som kan agere strategisk (pålokalsamfundets vegne) og føre strategien ud i livet
Nye deltagere, bl.a. erhvervslivet
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kilderbl.a.John Brinch Bertelsen (2012): Befolkningsudvikling og tilflytningsmønstre på Fur. Enanalyse af de nuværende tilflytningsfaktorer udført for Indenrigs- ogSundhedsministeriet. Netpublikation påwww.byfornyelsesdatabasen.dkJohn Brinch Bertelsen, Hans Jeppesen og Morten Østergaard (2013):Branding afFur. Erfaringer fra et udviklingsprojekt 2010-12.Ministeriet for By, Bolig ogLanddistrikter (kan downloades fra livogland.dk under inspiration)Hanne Wittorff Tanvig (2012):Projekter og lokal udvikling i yderområder? Enanalyse af ti projekter med succes.Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter (kandownloades fra livogland.dk under inspiration)Hanne Wittorff Tanvig (2014):Nyt entreprenørskab påkrævet i yderområder.Videnblad 4.2-42, Planlægning og Friluftsliv. IGN, København UniversitetHanne Wittorff Tanvig (2014):Lokal strategisk kapacitet.Videnblad 4.2-43,Planlægning og Friluftsliv, IGN, Københavns Universitet