Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 97
Offentligt
NOTAT
Nøgletal for strækningen Helsingør – Peberholm for november 2013
DatoJ. nr.
20.12.20132013-3506
Tabel 1 – Operatør og kundeoplevede rettidighed (procent)
Jan. Feb. Mar. Apr.OperatørBod-/bonustrin(jf. tabel 2)KundeoplevedeKontrakt1KundeoplevedeBanedanmark2
Maj98,0
Jun. Jul. Aug. Sep. Okt. Nov.97,8 96,4 97,497,098,598,3
98,5 98,9
98,8
99,1
+3
+3
+3
+4
+1
+1
-3
0
-1
+3
+2
92,9 92,891,891,9
91,989,1
92,791,6
89,389,3
89,3 88,6 89,589,4 87,0 89,4
91,391,1
90,787,7
92,692,4
Note:Alle tal er baseret på data fra Banedanmark.Bemærk at tallene for Kundeoplevede Kontrakt er steget fra 87,9 % til 90,7 % iforhold til notatet for oktober måned. Dette skyldes anerkendelse af forcemajeure for stormen d. 28. oktober 2013. DSB Øresund har påberåbt sig forcemajeure for stormen ”Bodil” d. 5. december 2013.I forhold til notaterne for september og oktober måned har Transportministeriet valgt ogsåat inkludere den kundeoplevede rettidighed målt i henhold til Banedanmarksresultatkontrakt med Transportministeriet – i tabellen benævnt ”Kundeoplevede[rettidighed] Banedanmark” – som beskrevet nedenfor.Operatørrettidigheddefineres som den rettidighed, DSB Øresund er ansvarlig for.Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresundsoperatørrettidighed i 3 ud af 5 på hinanden følgende måneder ligger på bodtrin 5 eller under(dvs. under 95 %).Grønne positive tal angiver månedens bonustrin, som Transportministeriet udbetaler tilDSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden. Røde negative tal angiver det bodtrin,som Transportministeriet opkræver fra DSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden.Den kundeoplevede rettidigheder den rettidighed, som kunden/passageren oplever.Der findes forskellige mål herfor:1: Dette mål for den kundeoplevede rettidighed er særligt for DSB Øresunds kontrakt, hvorder korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for fx force majeure. Detteses bedst i oktober måned 2013, hvor rettidigheden i henhold til kontrakten med DSBØresund måles højere end rettidigheden i henhold til Banedanmarks resultatkontrakt. Dette
skyldes hovedsageligt stormen d. 28.10.2013, som DSB Øresund fik anerkendt force majeurefor. Fra kontraktstart kunne DSB Øresund opnå bonus (men ikke bod) for dette mål.Transportministeriet og DSB Øresund har aftalt, at DSB Øresunds mulighed for at opnåbonus for den kundeoplevede rettighed er suspenderet, så længe Transportministerietkompenserer DSB Øresund økonomisk for ekstra robusthedstiltag på strækningen.2: Dette mål for den kundeoplevede rettidighed måles i henhold til Banedanmarksresultatkontrakt med Transportministeriet og er således ikke relevant for DSB Øresundskontrakt med Transportministeriet. I dette mål korrigeres der ikke for selv større eksternepåvirkninger som fx stormen d. 28.10.2013.Bemærk, at den kundeoplevede rettidighed hos DSB Øresund medtager alle aflysninger, ogrettidighed opgøres ud fra kriteriet 4 minutter og 59 sekunder. Hos DSBs fjern- ogregionaltog tæller aflysninger ikke med og opgøres ud fra kriteriet 5 minutter og 59sekunder. Set i forhold hertil vurderes DSB Øresunds kundeoplevede rettidighed at værenogenlunde på niveau med DSBs fjern- og regionaltog.Tabel 2 – Kontraktuelle bod- & bonustrin for operatørrettidighed (døgn)
Side 2/4
Bod/bonus trinBonustrin 4Bonustrin 3Bonustrin 2Bonustrin 1NeutraltBodtrin 1Bodtrin 2Bodtrin 3Bodtrin 4Bodtrin 5
Fra ogmed99,0 %98,5 %98,1 %97,7 %97,3 %96,9 %96,5 %96,0 %95,0 %
Til og ikkemed
Bod/bonus omfang% af vederlag+ 5,0 %
99,0 %98,5 %98,1 %97,7 %97,3 %96,9 %96,5 %96,0 %95,0 %
+ 3,0 %+ 2,0 %+ 1,0 %Ingen regulering- 1,0 %- 2,0 %- 3,0 %- 5,0 %Under -5,0 %
Tabel 3 – Gennemsnitligt antal Øresundstogsæt på værksted – 2013
Måned
Gennemsnit
Afslag mio. kr.
Note:
Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Jun. Jul. Aug. Sep. Okt. Nov.
15,6 15,312,210,5 10,4 10,7 17,714,00,811,80,412,7 13,00,60,6
Gennemsnittet er regnet ud for hverdage, eftersom DSB Øresund har brug for langt færretogsæt på weekender. Bemærk at afslaget er afrundet, og at de flere hverdage i oktober end inovember påvirker opgørelsen.Afslagsordningen for togsæt på værksted trådte i kraft den 1. august 2013. I henhold tilkontrakten med Transportministeriet må DSB Øresund maksimalt have 6 Øresundstogsætude af drift. Afslagsordningen er eksponentielt stigende, hvilket afspejler, at DSB Øresundstadig kan realisere deres trafikale forpligtigelser, selvom de holder flere togsæt på værksted
end de 6 togsæt, som DSB Øresund oprindeligt har tilbudt. Transportministeriet harindskærpet overfor DSB Øresund, at de seneste måneders tendens til et stigende antaltogsæt på værksted ikke er tilfredsstillende. Transportministeriet har ligeledes indskærpet,at det forventes, at tendensen vendes.
Side 3/4
Tabel 4 – Aflyste tog-km som skyldes DSB Øresund – 2013
Note:Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresund forårsager,at over 10 % af alle planlagte tog-km ikke realiseres.For november 2013 blev 98,6 % af alle planlagte tog-km realiseret (bemærk at DSB Øresundikke nødvendigvis er skyld i samtlige aflyste tog-km – fx aflysninger, der er forårsaget aff.eks. infrastrukturfejl og forsinkelser fra Sverige).
Figur 1 - Hovedstadsområderejser på Kyst- og Kastrupbanen ekskl.øresundsrejser og rejser til/fra Sjælland
Note:Estimeret ud fra manuelle stikprøvetællinger. Der er korrigeret for overtælling.Trafikstyrelsen har i skrivende stund ikke opgjort de endelige tal for november måned 2013.Dette forventes fremsendt i forbindelse med fremsendelsen af nøgletal for december måned2013.
Figur 2 – Passagerudviklingen over ØresundsbroenSide 4/4
Note:Baseret på salgstal. Det er ikke alle kunder, der opfanges i salgsstatistikken, detgælder fx rejser på frikort og medfølgende børn under 7 år. For at tage højde for dette erantallet af rejser over Øresundsbroen derfor tillagt 5 %.Trafikstyrelsen har i skrivende stund mod forventningen ikke opgjort de endelige tal foroktober måned 2013 for Øresundsbroen. Dette forventes fremsendt i forbindelse medfremsendelsen af nøgletal for december måned 2013.