Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 88
Offentligt
1314969_0001.png
1314969_0002.png
Hurtigere togforbindelser til Hamburg er gratisRejsetiden mellem Østjylland og Hamburg kan reduceres med mere end en time –helt uden det koster en krone, men alene ved at ændre administrative procedurer.DATO: 16.12.2013
Der er et stort behov for hurtigere og bedre togforbindelser mod Hamburg, som er et af Danmarksvigtigste eksportmarkeder og porten mod resten af Europa. Det mener 17 østjyske borgmestre. JacobBundsgaard, borgmester i Aarhus, siger:- Velfungerende infrastruktur er en helt fundamental rammebetingelse for erhvervslivet og dermed envæsentlig forudsætning for at skabe vækst, udvikling og job i Danmark. I takt med at den internationaleby-konkurrence stiger, bliver nødvendigheden af moderne infrastruktur mellem de store byeraltafgørende for at sikre konkurrenceevnen.I dag tager det 4½ time fra Aarhus til Hamburg med det hurtigste tog, hvor det med bil kun tager knap3½ time. Der er kun to afgange om dagen, og der er ingen planer om forbedringer.En ny rapport fra konsulentfirmaet Atkins viser, at man helt gratis kan forkorte rejsetiden væsentligt.Faktisk kan rejsetiden fra alle stationer ned gennem Jylland mod Hamburg umiddelbart reduceres meden time eller mere - udelukkende ved at togoperatørerne ændrer i administrative procedurer, prioritererforbindelsen mellem Østjylland og Hamburg samt reducerer i antallet af de 12 stop. Rejsetiden mellemAarhus og Hamburg kan dermed komme ned på ca. 3� time – hurtigere end man kan kørestrækningen i bil.- Når vi kan gøre det uden, at det koster en krone, er der ingen undskyldning for ikke at optimeretogforbindelsen mellem Østjylland og vækstområdet i Hamburg og Nordtyskland. Det er af storbetydning for Aarhus og for hele Østjylland,siger Jacob Bundsgaard.Politisk prioriteringDe østjyske borgmestre undrer sig over den mangel på balance, der er i at sikre hurtige togforbindelsermellem Jylland og Hamburg, i forhold til det fokus der er på hurtige forbindelser til og fra København.Mellem København og Hamburg planlægges der med Femern Bælt-forbindelsen 20 tog påstrækningen, der forventes at skulle betjene de 27.500 daglige rejsende. Til sammenligning betjenes deca. 73.000 daglige rejsende mellem Jylland og Nordtyskland i dag kun af 2 tog. Med Timemodellenplanlægges det at anvende 13-14 mia. kr. på at reducere rejsetiden med ca. 1 time til/fra København,for de knap 100.000 rejsende der dagligt passerer Storebælt eller Kattegat.- Det er ikke godt nok kun at bruge milliarder på at sikre togforbindelser fra København. Vi har brug forpolitikere, der prioriterer forbindelsen mellem Østjylland og Hamburg, og som også pålægger DSB atgøre det samme.Isærdeleshed når man kan gøre det omkostningsfrit,siger Jørn Pedersen,borgmester i Kolding og formand for Trekantområdet Danmark.I rapport vurderer Atkins, at de nævnte tiltag for hurtigere og bedre togforbindelser kan resultere i, attogtrafikken mellem Østjylland og Hamburg kan stige med op mod 100 % i takt med at forbedringernetages i brug. Det svarer til ekstra ca. 500.000 togrejser årligt mellem Østjylland og Hamburg.Derudover vurderer rapporten, at der vil kunne komme en yderligere passagerstigning på op mod 60 %i den regionale passagertrafik på strækningen.
1
FAKTAOm rapportenDet er 17 østjyske kommuner, der er gået sammen om at få foretaget en analyse af hurtigere og bedretogforbindelser mellem Østjylland og Hamburg: Billund, Favrskov, Fredericia, Haderslev, Hedensted,Horsens, Kolding, Middelfart, Norddjurs, Odder, Randers, Silkeborg, Skanderborg, Syddjurs, Vejen,Vejle, Aarhus.Tal fra rapportenCa. 27 minutter kan spares ved, at toget fra Aarhus mod Hamburg kører med sammehastighed, som de hurtigste tog på strækningen allerede gør.Ca.17 minutter kan spares ved at reducere antallet af stop til fem mellem Aarhus og Hamburg.Ca.25 minutter kan spares ved at ændre køretidstillægget. Det er den usikkerhedsmargen, mangiver togførerne for at overholde køreplanen. UIC, der er jernbaneselskabernes internationalesamarbejdsorganisation, anbefaler et køretidstillæg på 5 %. Men DSB og DB har valgt enkøretidsreserve på hele 19 % på strækningen mellem Aarhus og Hamburg.Yderligere rejsetidsforbedringer på op mod 15-27 minutter med allerede besluttede ellerplanlagte forbedringer i perioden 2015-25 – herunder dobbeltspor i Sønderjylland, elektrificeringog nye signaler samt timemodellens baneudretninger i Østjylland.
Rejsetidsreduktioner mod Hamburg fra stationer mellem Aarhus og grænsenStationerNuværende rejsetid tilHamburg Hbf.4:304:154:053:453:303:152:15Rejsetid til HamburgHbf. med alle tiltaggennemført2:532:452:352:252:202:101:25Minimum reduktion irejsetid med alle tiltaggennemført1:371:301:301:201:101:050:50
AarhusSkanderborgHorsensVejleFredericiaKoldingPadborg

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Borgmester Ib Kristensen, Billund, 40 54 80 90Borgmester Nils Borring, Favrskov, 30 12 59 24Borgmester Kenny B. Olsen, Fredericia, 25 47 04 97Borgmester Jens Chr. Gjesing, Haderslev, 21 25 22 00Borgmester Kirsten Terkilsen, Hedensted, 24 49 38 20Borgmester Peter Sørensen, Horsens, 76 29 20 00Borgmester Jørn Pedersen, Kolding, 51 48 27 38Borgmester Steen Dahlstrøm, Middelfart, 40 15 18 58Borgmester Jan Petersen, Norddjurs, 27 85 24 51Borgmester Elvin J. Hansen, Odder, 20282000Borgmester Henning J. Nyhuus, Randers, 51 56 29 00Borgmester Hanne Bæk Olsen, Silkeborg, 24 47 49 19Borgmester Jørgen Gaarde, Skanderborg, 40 22 61 40Borgmester Kirstine Bille, Syddjurs, 40 22 53 46Borgmester Egon Fræhr, Vejen, 20 16 26 69Borgmester Arne Sigtenbjerggaard, Vejle, 27 13 15 01Borgmester Jacob Bundsgaard, Aarhus, 21 80 71 19
For spørgsmål af teknisk karakter kontakt Niels Græsbøll Olesen, udviklingskonsulent ved Trekantområdet Danmark, påtelefon 79 79 78 78.
2