Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1313063_0001.png
1313063_0002.png
1313063_0003.png
1313063_0004.png
1313063_0005.png
1313063_0006.png
1313063_0007.png
1313063_0008.png
1313063_0009.png
1313063_0010.png
1313063_0011.png
1313063_0012.png
1313063_0013.png
1313063_0014.png
1313063_0015.png
1313063_0016.png
1313063_0017.png
1313063_0018.png
1313063_0019.png
1313063_0020.png
1313063_0021.png
1313063_0022.png
1313063_0023.png
1313063_0024.png
1313063_0025.png
1313063_0026.png
1313063_0027.png
Udkast af 8. december 2013ForslagtilLov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Køge(Ombygning m.v. af Ringsted Station)§1I lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Køgeforetages følgende ændringer:1.I§ 1indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk.2.Transportministeren bemyndiges til at foretage ændringer af Ringsted Station med dertilhørende anlæg.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.2.I§ 1indsættes somstk. 4:»Stk.4.Kort over ændringerne vedr. Ringsted Station fremgår af bilag 1 a.«3.I§ 2, 2. pkt.ændres »bilag 2 og 3« til: »bilag 2-5«.4.Sombilag 1 a, 4og5indsættes bilag 1, 2 og 3 til denne lov.§2Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Transportministeriet, Banedanmark j.nr. 13-06488.
1
Bilag 1”Bilag 1 aOmbygning af Ringsted Station med dertil hørende anlæg
2
Bilag 2”Bilag 4Naturlokaliteter
Bilag 3
3
”Bilag 5Kulturhistoriske forhold
4
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Baggrund og hovedindhold2. Trafikale forbedringer og muligheder2.1. Tidsplan3. Anlæggets udformning og linjeføring3.1. Trafikale forhold i anlægsfasen3.1.1. Togtrafikken3.1.2. Veje og stier4. Ekspropriationer5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Ligestillingsmæssige konsekvenser8. Administrative konsekvenser for borgerne9. Miljømæssige konsekvenser9.1. Miljømæssige konsekvenser i driftsfasen9.1.1. Visuelle forhold og arkitektur9.1.2. Støj og vibrationer9.1.3. Emissioner9.1.4. Naturforhold9.1.5. Kulturhistoriske forhold9.1.6. Rekreative interesser9.2. Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasen9.2.1. Støj og vibrationer9.2.2. Grundvand og drikkevand9.2.3. Natur og overfladevand9.2.4. Affald, ressourcer og råstoffer9.2.5. Jordforurening9.2.6. Jordhåndtering9.2.7. Kulturhistoriske forhold9.2.8. Rekreative interesser10. Forholdet til EU-retten11. Høring12. Sammenfattende skema
1. Baggrund og hovedindhold
5
Ved lov nr. 527 af 26. maj 2010 blev transportministeren bemyndiget til at anlægge en nyjernbanestrækning mellem København og Ringsted over Køge med dertil hørende anlæg (Folketingssamling2009-2010 Tillæg A). Anlægget af jernbanen, der har fået betegnelsen »Den nye bane København-Ringsted«, er en del af transportaftalen af 22. oktober 2009 »En moderne jernbane« og aftalen af 29.januar 2009 om »En grøn transportpolitik« mellem den daværende regering (Venstre og Det KonservativeFolkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og LiberalAlliance.Anlægsarbejdet er under udførelse af Banedanmark efter delegation fra transportministeren.Med henblik på at skabe mulighed for at kunne øge hastigheden yderligere gennem Ringsted Stationforeslås, at Ringsted Station med dertil hørende anlæg ombygges ved at etablere en ny jernbanebro vestfor Ringsted Station med nye spor mod Odense henover broen og etablering af nye spor mod Næstvedunder broen. Samtidig foreslås, at der anlægges nye spor i eksisterende niveau mod henholdsvis Odense ogNæstved. Kort over den foreslåede ombygning, herunder forløb af spor og placering af ny jernbanebro,fremgår af bilag 1 a til loven.Som konsekvens af forslaget vil det blive muligt at hæve hastigheden fra 120 km/t til 200 km/t gennemRingsted for gennemkørende tog mellem den nye bane København-Ringsted og Odense. Derved reduceresrejsetiden mellem København og Odense med ca. 1 minut. Hvis det er muligt at bygge sporene fra den nyebane København-Ringsted til 230 km/t frem for 200 km/t fra Østre Ringvej og ind til stationsområdet,foreslås dette medtaget i ombygningen af Ringsted Station, hvis udgiften hertil er marginal og kan afholdesinden for det afsatte beløb til ombygningen af Ringsted Station. Herved kan opnås en mere glidendeovergang fra den nye bane København-Ringsted som anlægges til en maksimalhastighed på 250 km/t.Ombygningen vil reducere trafikale konflikter for tog, der kører ud fra Ringsted Station mod henholdsvisNæstved og Odense. Derved vil regulariteten blive forbedret, hvilket medvirker til at realisere målet om enrejsetid på 1 time mellem København og Odense. Endelig vil den foreslåede ombygning forbedrekapaciteten.Beslutningen om at ombygge Ringsted Station med henblik på hastighedsopgradering er en del af denpolitiske aftale »En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.« af 21. marts 2013 mellem regeringen(Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, LiberalAlliance og Det Konservative Folkeparti. I aftalen er afsat 346 millioner kr. til anlægget, der påtænkesfinansieret fra Infrastrukturfonden.Ved at igangsætte anlægget nu og koordinere det med etableringen af den nye bane København-Ringsted kan der opnås en samlet besparelse på ca. 90 millioner kr.Kort over udfletningen, herunder forløbet af nye spor og placeringen af ny jernbanebro, fremgår af bilag1 a til loven. Anlægsarbejdet forventes udført af Banedanmark efter delegation fra transportministeren.De primære anlæg foreslås placeret i den vestlige del af den nuværende station og hovedsagelig indenfor banens areal. Der foreslås dog også ekspropriation af enkelte private arealer til baneanlægget.Den foreslåede ombygning har i sommeren og efteråret 2013 gennemgået en omfattende VVM-analyse.Herigennem er der foretaget undersøgelser og vurderinger af anlæggets konsekvenser for miljøet og
6
omgivelserne i øvrigt. Anlægget (benævnt Hastighedsopgradering gennem Ringsted) var i første offentligehøring, idéfasehøring, fra 21. juli til 11. august 2013 og anden offentlige høring fra 1. oktober til 6.november 2013 forud for miljøredegørelsen, der blev udgivet i november 2013 (Folketingssamling 2013-2014, TRU alm.del – bilag ….).På baggrund af modtagne bemærkninger fra offentligheden (godsoperatører) i forbindelse med denoffentlige høring forud for miljøredegørelsen foreslås desuden et nyt mindre godsspor øst for RingstedStation. Udgiften hertil forventes at kunne afholdes inden for det samlede budget for den ny jernbaneKøbenhavn-Ringsted.Det bemærkes, at de gældende regler i lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted overKøge vedr. beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og bevaringsmæssige hensyn eftermuseumsloven, støj samt ekspropriation også finder anvendelse i forbindelse med ombygningen afRingsted Station.2. Trafikale forbedringer og mulighederForløbet af den nye bane København-Ringsted ind på Ringsted Station vil ske således, at der via den nyejernbanebro opnås 200 km/t, evt. op til 230 km/t ved den østlige indføring, som nævnt i afsnit 1, gennemhele stationen for banen mod Odense. Øvrige spor bibeholder hastighed på op til 120 km/t. Hermed opnåsen reduktion i køretiden på ca. 1 minut for gennemkørende tog mellem den nye bane København-Ringstedog Odense. For de øvrige forbindelser sker der generelt mindre reduktioner i køretiden.Den eksisterende bane fra Roskilde får sit forløb til banen mod Næstved under den nye jernbanebro, ogde nuværende hastighedsforhold bevares.Ombygningen af stationen vil muliggøre kørsel mellem den eksisterende bane fra Roskilde og banenmod Odense og omvendt med 120 km/t. Tilsvarende etableres en forbindelse med banen fra Næstved fortog, som skal videre til den nye bane København-Ringsted.Hastighedsopgraderingen gennem Ringsted vil fjerne de væsentligste krydsningskonflikter og sikre enmere flydende trafikafvikling igennem Ringsted Station. Der vil desuden ske en forbedring af regularitetenog kapaciteten, og der vil kunne opnås en større fleksibilitet i køreplanlægningen, idet det vil være muligt atplanlægge tog fra Næstved og Odense til at ankomme/afgå samtidig til og fra Ringsted Station. Derudoverkan en højere hastighed gennem Ringsted udnyttes til en bedre køreplan og til reduktion af rejsetiden.Som følge af terrænforskelle i forbindelse med den kommende jernbanebro vest for Ringsted vil det ikkevære muligt at etablere en direkte indkørsel til godsområdet (Ringsted Gods) fra Odense på samme mådesom i dag. For at lette adgangen til Ringsted Gods foreslås bl.a. på baggrund af høringssvar vedr.miljøredegørelsen etableret et nyt selvstændigt spor fra Ringsted Gods til spor 93-96 parallelt medkommende hovedspor.Herved opnås, at det ikke bliver nødvendigt for godstog fra Odense at skifte kørselsretning i hovedporetinden de kan ankomme til Ringsted gods. Ændringen vil kunne skabe grundlag for en kortereekspeditionstid, mindre mandskabsforbrug og beslaglæggelse af mindre kapacitet på hovedsporet. Godstogkan anvende spor 93-96 som vendespor og fra disse køre til Ringsted Gods uden at beslaglægge kapacitet
7
på hovedsporene. Sporet vil også kunne forbedre rangeringsmulighederne mellem Ringsted Gods og spor93-96 væsentligt.2.1. TidsplanDesign- og udbudsfasen for anlægget forventes at kunne gennemføres på 1½ år og vil med sigte på atoverholde tidsplanen skulle påbegyndes primo 2014.Selve anlægsaktiviteterne for ombygningen af Ringsted Station med henblik på hastighedsopgraderingforventes påbegyndt i midten af 2015 og afsluttet, således at anlægget er klar til brug i 2018, samtidig medat den nye bane København-Ringsted planlægges åbnet.Anlægsarbejdet ved omlægning af skinner udføres i stadier, så det skaber mindst mulig gene fortogtrafikken.Overordnet starter anlægsarbejdet i 2015-16 med sporarbejder øst for Ringsted Station og vest forSkellerødvej. I perioden 2016-18 arbejdes der desuden med stationsområdet, broerne over Skellerødvej ogRingsted Å, samt arbejdet med den nye jernbanebro på baneområdet.Eksproprierede arealer overtages af Banedanmark i 2015. Geotekniske undersøgelser og arkæologiskeforundersøgelser vil blive igangsat før ekspropriation efter § 21 e i den gældende jernbanelov adgang tilmod erstatning at iværksætte sådanne undersøgelser af udendørs arealer.3. Anlæggets udformning og linjeføringI forbindelse med ombygningen af Ringsted Station med henblik på hastighedsopgradering gennemRingsted foreslås etableret en jernbanebro vest for Ringsted Station, og der foreslås endvidere foretaget enombygning af spor og broer, som tillader hastighedsopgradering til 200 km/t gennem Ringsted og op til 230km/t øst for Ringsted Station. Endvidere foreslås et nyt mindre godsspor øst for Ringsted Station.På Ringsted Station foreslås en ombygning af perronen mellem spor 4 og 5, hvor perronen gøresbredere. Perronen er i dag ca. 7 m bred og foreslås udvidet med 2 m for at leve op til sikkerhedskrav vedpassage af tog, der kører 200 km/t. Der foreslås desuden flyttet et trappetårn med elevator og halvtag, forat opfylde sikkerhedsafstanden. Desuden foreslås alle perronerne forlænget. Ombygning af perronenmellem spor 4 og 5 foretages i henhold til regler om tilgængelighed for handikappede.For at gøre plads til en bredere perron mellem spor 4 og 5 samt at få ændret forløbet af skinner i øvrigtpå Ringsted Station, foreslås flere spor syd for perronerne på Ringsted Station omlagt.Vest for Ringsted Station foreslås etableret en jernbanebro, hvor togene mod Odense kan køre oversporene mod Næstved. Endvidere etableres også spor på begge sider af jernbanebroen. Banedæmningenforeslås udvidet både på nordsiden og sydsiden af banen, for at gøre plads til nye spor, og derfor foreslåsbroen over Ringsted Å udvidet. Sporene under jernbanebroen foreslås sænket i forhold til terræn, så denmaksimale højdeforskel mellem sporene på henholdsvis bro og Sydbanen bliver 8,5 m. Der foreslås gjortplads til støjskærme på den nye jernbanebro.
8
Den nye bro foreslås planlagt på en spunsvægkonstruktion. Der foreslås sporomlægninger, så der skabesbyggeplads til broen mellem banen mod Næstved og banen mod Odense. Der foreslås etableret adgang tilbiler og materielleverancer via Skellerødvej og via arbejdsvej langs banen fra Ringsted Station.Den sydligste af de to broer over Skellerødvej foreslås gjort bredere for at give plads til nye spor fraRingsted Station under jernbanebroen. Den nordligste af de to broer over Skellerødvej foreslås ogsåudvidet.Sporene under Rønnedevej, Næstvedvej og Sorøvej foreslås sænket for at skabe tilstrækkelig højdeunder broen til køreledningsanlæg. Der foreslås foretaget en undersøgelse af mulighederne for hævning afbroerne ved Næstvedvej og Sorøvej som alternativ til sporsænkning, hvilket vil blive afklaret i en seneredetailprojekteringsfase. Hvis der som foreslået etableres et nyt mindre godsspor, vil det medføreombygning af broerne ved Næstvedvej og Rønnedevej. Med hensyn til det foreslåede nye mindre godssporøst for Ringsted Station foreslås dette etableret med en længde på ca. 650 m etableret inden for deteksisterende baneareal, således at forholdene for godshåndteringen ved stationen optimeres mest muligtogså efter ombygningen af Ringsted Station. Sporet foreslås at ligge syd for de kommende hovedspor ogtilsluttes hovedsporet mellem Rønnedevej og Næstvedvej.Det foreslåede anlæg vil desuden betyde, at der skal etableres en ca. 520 m lang støttemur, samt atbroerne ved Rønnedevej og Næstvedvej skal ombygges.Forslaget skal ses på baggrund af modtagne bemærkninger fra offentligheden (godsoperatørerne) tilVVM-analysen. I forbindelse med detailprojekteringen vil det nærmere blive overvejet, om anlægget skalgennemgå en VVM-screening med henblik på en vurdering af et evt. behov for en egentlig VVM-redegørelse. Ændringen forventes på baggrund af erfaringer fra lignende tilsvarende tilfælde ikke atnødvendiggøre en ny VVM-redegørelse.Det forventes, at anlægget af det foreslåede nye godsspor kan etableres inden for det eksisterendebaneareal, men det kan evt. vise sig nødvendigt at ekspropriere med pålæggelse af servitutter omjordankre under privat ejendom. Der vil i givet fald blive ydet fuld erstatning efter gældende regler.Forslaget om at udvide banedæmningen samt behov for arbejdspladser, arbejdsveje, jorddepoter m.v.vil medføre behov for at gennemføre permanente og midlertidige ekspropriationer af arealer relativt tætved banen.Forslaget indebærer behov for arbejdspladser til anlægsarbejde ved broer og ved perronudvidelse og -forlængelse. Endvidere er der behov for midlertidig arealanvendelse til mellemdeponering afindbygningsegnet overskudsjord, oplag af materialer, opstilling af skurvogne mv. Langs banen foreslåsgenerelt anlagt en arbejdsvej med en bredde på ca. 10 m. Vejadgang til byggepladserne vil blive drøftetmed Ringsted Kommune.Forslaget indebærer, at der vest for Ringsted Station skal etableres 5 mindre arbejdspladser, hvoreksisterende broer enten skal ombygges eller sporet skal justeres for at skabe tilstrækkeligt fritrumsprofil.Dertil kommer en større arbejdsplads i området mellem banen mod Næstved og banen mod Odense, hvorden nye jernbanebro foreslås etableret samt en materiale- og oplagsplads på marken øst for Skellerødvej.
9
Ved stationsområdet foreslås etableret materiale- og oplagspladser på Banedanmarks areal. Endvidereforeslås en mindre arbejdsplads ved Næstvedvej i forbindelse med sænkning af sporene.På marken øst for Skellerødvej foreslås etableret en materiale- og oplagsplads. Arealet foreslåsendvidere benyttet som afsætningsområde for jord. Der vil således foregå forskellige aktiviteter medentreprenørmateriel, herunder kørsel med jord og diverse materialer. Aktivitet på pladsen knytter sig tilaktiviteterne med etablering af den foreslåede nye jernbanebro og det foreslåede sporarbejde på banenmod Næstved. Aktiviteternes varighed vurderes at være 6 måneder. Skal pladsen benyttes til oplag af jord,kan det i detailprojekteringen overvejes at placere jorden, så den skærmer i forhold til boligerne påSkellerødvej.Den foreslåede placering af udfletningen i forhold til Ringsted Station, herunder forløbet af nye spor ogplaceringen af ny jernbanebro, fremgår af bilag 1 a til loven.3.1. Trafikale forhold i anlægsfasenDen foreslåede omlægning af spor vil blive tilrettelagt, så der kommer mindst mulig gene fortogtrafikken. Der vil dog ikke kunne undgås perioder med spærringer af spor, samt gener for den lokaletrafik på vejene nær anlægsarbejdet.3.1.1. TogtrafikkenOmlægning af spor m.v. udføres primært fra banen og planlægges udført på tidspunkter der minimererpåvirkningen af togdriften.I 2015 forventes udført anlægsarbejde, der kræver enkelte sporspærringer og planlagt således, at detikke medfører væsentlig påvirkning af trafikafviklingen. I 2016 forventes en del ændringer af togtrafikkenpå banen mod Odense, samt en del weekendsporspærringer på banen mod Næstved. I 2017 vil der kunvære ét spor til afvikling af trafik på banen mod Næstved ved Ringsted Station.3.1.2. Veje og stierTrafikken på veje, der krydser og ligger nær banen, forventes kun påvirket i begrænset omfang ianlægsfasen. Størsteparten af generne sker som følge af kørsel med entreprenørmaskiner og lastbiler medmateriale til og fra arbejdspladserne. Der vil forekomme få midlertidige spærringer, på grund afanlægsarbejder på broer, hvor bane og vej krydses.SkellerødvejVed den nordlige del af Skellerødvej (banen mod Odense) betyder forslaget, at eksisterendesporbærende bro udbygges med yderligere et spor. Der er tale om en bro med et smalt profil, så derfor mådet påregnes, at vejen lukkes for biltrafik, og at der kun opretholdes passage for cykler og fodgængere ibyggeperioden, der er estimeret til ca. 4 måneder.Ved den sydlige del af Skellerødvej (banen mod Næstved) foreslås den eksisterende rammebroudbygget, så den kan bære yderligere to spor. Vejen sænkes under broen, men i hele anlægsperioden,
10
estimeret til ca. 5 måneder, vil der være åbent for al trafik under broen, dog gennem et enkeltsporetvejforløb..Bro over Ringsted ÅBygværket foreslås udvidet både på nord- og sydsiden.Der foreslås etableret adgangsvej fra Korsevænget til den nordlige udvidelse og fra Skellerødvej til densydlige.Gangtunnelen langs Ringsted Å opretholdes længst muligt. Ved tilrettelæggelse af arbejdet tages derhensyn til, at gangtunnelen også anvendes som skolesti, så lukninger begrænses mest muligt og fortrinsvis iskolesommerferierne. I perioder vil stien ved Ringsted Å være lukket for gennemgang. Perrontunnelen vedRingsted Station vil kunne anvendes i stedet.VestervejParkeringspladsen nord for Ringsted Station ved Dagmarskolen foreslås anvendt som arbejdsplads. Dervil være en del trafik ind til arbejdspladsen.Næstvedvej/RønnedevejDet er i anlægget forudsat, at sporene sænkes ca. 20 cm under Næstvedvej. Det vil foregå uden generfor trafikken på Næstvedvej og Rønnedevej. Hvis det sporteknisk ikke kan lade sig gøre at sænke sporene,er alternativet at hæve broen, hvilket vil medføre, at Næstvedvej spærres i ca. to måneder. Hvis broen overNæstvedvej skal ombygges som følge af etablering af nyt mindre godsspor, vil den blive spærret delvist i enperiode på ca. 2-3 måneder, og der vil i den forbindelse blive etableret omvejskørsel via Rønnedevej.Der foreslås etableret arbejdsplads i området mellem sporene vest for postterminalen vedsporoverkørsel fra Dyssegårdsvej.4. EkspropriationerI forbindelse med etableringen af ombygningen m.v. af Ringsted Station vil det eksisterende banearealblive udvidet, og der vil være behov for arbejdsarealer, arbejdsveje og arealer, hvor der kan deponeres jordi forbindelse med anlægsarbejdet.En stor del af anlægsaktiviteterne vil ligge inden for Banedanmarks egne arealer. Det vil dog værenødvendigt at foretage både permanent og midlertidig ekspropriation af private arealer og ejendomme.Permanent ekspropriation foretages til nyt sporareal samt udvidelse af dæmning ved nye/ændredebroer og arealer til permanent oplagring af det overskudsjord, der opstår i den sidste del af anlægsarbejdet.Behovet for jorddeponeringsområder er fastlagt ud fra et skøn over den forventede jordbalance og vil blivefastlagt endeligt senere i anlægsarbejdet.Der påregnes eksproprieret ca. 4,1 ha permanent fra 14 matrikler. Heraf totaleksproprieres toejendomme.
11
Der vil blive foretaget ekspropriationer ved Østre Ringvej, hvor der eksproprieres et areal tiljorddeponering syd for banen, og af arealer syd for den eksisterende bane mellem Østre Ringvej ogRingsted Station, som følge af en baneudvidelse. Herudover eksproprieres arealer nord for banen på beggesider af Ringsted Å. Arealerne skal bruges til den bredere dæmning som er en følge af nye spor samtudbygning af broen over Ringsted Å. Syd for den nye jernbanebro eksproprieres et større areal langs banenmod Næstved. Arealet skal benyttes til henholdsvis dæmningsanlæg og jorddeponering. Fra Skellerødvej og300 meter mod syd eksproprieres på banens vestside til udbygning af banedæmningen. Skellerødvej 16totaleksproprieres til arbejdsplads og sporudvidelse. På nordsiden af banen mod Odense eksproprieres dertil udvidelse af banedæmningen fra Skellerødvej og 150 meter mod vest. Skellerødvej 10 totaleksproprierestil arbejdsplads og sporudvidelse.Det forventes, at anlægget af det foreslåede nye mindre godsspor kan etableres inden for deteksisterende baneareal, men det kan evt. vise sig nødvendigt at ekspropriere med pålæggelse af servitutom jordankre under privatpersoners ejendom.Mindre ændringer i det anslåede behov for eksproprierede arealer kan forekomme i forbindelse meddetailprojekteringen.Anlægget af et ekstra spor medfører at der sker en forøgelse af områder underlagt en tinglysteldriftsservitut, der foreskriver begrænsninger i beplantning, bebyggelse og lignende på ejendomme afhensyn til køreledninger og højspænding. Denne forøgelse af areal pålagt eldriftsservitut har primærtindflydelse på private ejendomme ved Korsevænget og beplantning langs banen.30 matrikler svarende til ca. 6,7 ha påregnes berørt direkte af midlertidig ekspropriation. De arealer,som eksproprieres midlertidigt til brug i anlægsfasen, vil blive retableret og tilbageleveret til ejerne, nåranlægget er færdigt.Erstatning for såvel midlertidig som permanent ekspropriation, herunder pålæg af tinglysteldriftsservitut og servitut om jordankre, vil blive ydet efter gældende regler. Udgifter, der vedrører det nyemindre godsspor øst for Ringsted Station, afholdes inden for det samlede budget for den nye jernbaneKøbenhavn-Ringsted.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeMerudgifterne til ombygning m.v. af Ringsted Station er vurderet til 346 millioner kr.Forslaget indebærer udgifter for staten til anlæg af den nye udfletning og til ekspropriation af de foranlægget nødvendige arealer. Erstatning som følge af ekspropriation vil finde sted i overensstemmelse medlov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.Anlægsoverslag er udarbejdet efter Ny Anlægsbudgettering som beskrevet i aktstykke 16 af 24. oktober2006. Resultatet er, at anlægsomkostningerne inkl. reserver udgør 346 mio. kr. i 2013-priser.De samlede udgifter forventes at fordele sig som følger:År:Udgifter i mio. kr.(2013-priser)
12
2014:2015:2016:2017:
21,643,9136,4144,1
Ovennævnte beløb inkluderer ikke udgiften til etableringen af det nye mindre godsspor øst for RingstedStation, idet udgiften hertil forventes afholdt inden for det samlede budget til den nye jernbaneKøbenhavn-Ringsted.Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDet foreslåede anlæg vil øge mobiliteten på et bæredygtigt grundlag. Forbedring af togbetjeningen påstrækningen kan øge mobiliteten for persontrafikken til gavn for erhvervslivet.Forslaget betyder, at eksisterende ledninger, der ligger på gæsteprincip, vil skulle omlægges forledningsejernes regning, og det vurderes, at dette kan beløbe sig til ca. 2-3 mio. kr. Gæsteprincippet erbetegnelsen for en udfyldende regel, der finder anvendelse, hvor der uden vederlag, er givet tilladelse til atanbringe en ledning på en ejendom, der ikke tilhører ledningsejeren. Reglen indebærer, at ledningsejerensom ”gæst” skal bekoste ledningsarbejder, der er nødvendiggjort af arealejerens ændrede benyttelse af detareal, hvor ledningen er anbragt. Det betyder fx, at en ledningsejer, som ejer en ledning, hvor en flytning afledningen er nødvendiggjort af anlægget vedrørende ombygningen m.v. af Ringsted Station, selv skal betalefor flytningen af ledningen. Dette gælder dog kun, hvis ledningsejeren ikke har betalt vederlag for, atledningen ligger i det pågældende areal, dvs. at ledningen ligger som ”gæst”.Der ved Ringsted Å forventes omlægning af vand og afløb op ad åen af hensyn til udvidelsen af eksisterendebaneareal, og omlægningen forventes at kunne være kompliceret. Arbejdet, der skal betales af de privateledningsejere vurderes at kunne beløbe sig til ca. 1 mio. kr. Eksisterende gasledning langs banen er placeretpå areal, der i fremtiden skal bruges til jorddeponi/etablering af vold. Ledningen forventes derfor at skulleomlægges over en strækning på ca. 400 meter. Arbejdet skal betales af den private ledningsejer ogvurderes at kunne beløbe sig til ca. 800.000 kr.Generelt forventes ledninger (vand, el, tele og afløb) i Skellerødvej at skulle omlægges i forbindelse medsænkning af Skellerødvej. Arbejdet skal betales af de private ledningsejere og vurderes at kunne beløbe sigtil mellem ½ og 1 mio. kr.Lovforslaget medfører herudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.7. Ligestillingsmæssige konsekvenserUndersøgelser af transportvaner viser, at kvinder i højere grad end mænd rejser med kollektiv trafik. Derer dog en tendens til, at mænd, når de vælger kollektiv trafik, i højere grad benytter de kollektivetransportmidler ved lidt længere rejser. Det er forventningen, at ombygningen af Ringsted Station vil kunnebidrage til at tiltrække nye passagerer af begge køn. Det er således forventningen, at anlægget vil kunnevære med til at øge både kvinders og mænds samlede benyttelse af kollektiv transport og dermed væreligestillingsmæssigt afbalanceret.
13
8. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.9. Miljømæssige konsekvenserOmbygningen af Ringsted Station med henblik på hastighedsopgradering har i sommeren og efteråret2013 gennemgået en omfattende VVM-analyse. Herigennem er der foretaget undersøgelser og vurderingeraf anlæggets konsekvenser for miljøet og omgivelserne i øvrigt. Anlægget var i første offentlige høring,idéfasehøring, fra 21. juli til 11. august 2013 og anden offentlige høring fra 1. oktober til 6. november 2013forud for miljøredegørelsen, der blev udgivet i november 2013 (Folketingssamling 2013-2014, TRU alm.del– bilag ….).De miljømæssige konsekvenser, som er blevet klarlagt med VVM-redegørelsen, beskrives nedenfor i detvæsentlige i afsnit 9.1. (for driftsfasen) og i afsnit 9.2. (for anlægsfasen). Herudover henvises til VVM-redegørelsen, der er offentliggjort påwww.banedanmark.dk.9.1. Miljømæssige konsekvenser i driftsfasenI driftsfasen forventes miljømæssige konsekvenser i form af visuelt forandrede omgivelser, støj ogvibrationer, som der vil blive taget passende afværgeforanstaltninger overfor.9.1.1. Visuelle forhold og arkitekturJernbanebroen skal etableres hvor banen mod Odense grener ud fra banen mod Næstved. Det skernetop hvor banen passerer en nord-sydgående tunnelfloddal, som rummer Ringsted Å. I dag ligger banenderfor på en 8-10 m høj dæmning over ådalen. Dæmningen afbryder tunneldalen og den visuellesammenhæng.Strukturelt vil landskabet ikke ændres af ombygningen af Ringsted Station, idet banen ligger i sammelinjeføring som før, og der ikke grundlæggende ændres i landskabsstrukturen.Anlægget vil dog alligevel have landskabelige og visuelle konsekvenser. Anlægget bliver højere end detnuværende og vil derfor være mere synligt end i dag. Der vil desuden blive fældet en del træer påbaneskråningerne på begge sider af banen over en ca. 900 m lang strækning. Der vil endvidere bliveetableret støjskærme langs banen, som udover at begrænse støjen tillige visuelt vil gøre banen mere synlig.9.1.2. Støj og vibrationerVed støjberegningerne er anvendt den fællesnordiske metode Nord 2000, der kendetegnes ved storsikkerhed og nøjagtighed samt høj detaljeringsgrad. I beregningerne indgår bl.a. trafikmængde,trafiksammensætning, toghastighed, lokale terrænforhold, meteorologiske forhold samt eksisterendestøjafskærmning.På baggrund af beregningerne udføres der støjdæmpning i forhold til Miljøstyrelsens vejledendegrænseværdi på 64 dB for årsmiddelværdien og 85 dB for maksimalniveauet.
14
Det foreslåede anlæg vil medføre behov for etablering af nye støjskærme. I alt bliver der etableret 1.520m nye støjskærme, hvoraf ca. 670 m relaterer sig til den nye jernbanebro. Skærmhøjden vil blive 2 m overnærmeste skinneoverkant. Yderligere skal der sideflyttes ca. 720 m eksisterende støjskærm mellemRingsted Å og Sorøvej.Støjbelastede boligerAntallet af støjbelastede boliger er opgjort efter opsætning af støjskærme.I 2018, efter åbningen af hastighedsopgraderingen vil de gennemkørende tog køre med 200 km/t påstrækningen. Dette vil betyde, at der vil være 83 støjbelastede boliger. Heraf er 17 etageboliger og 66 en-familieboliger.I 2021, efter åbningen af Femernforbindelsen vil godstogene begynde at køre via banen modNæstved/Femern. Dette vil betyde, at der vil være 87 støjbelastede boliger. Heraf er 20 etageboliger, 67en-familieboliger.I 2028, efter åbningen af dobbeltsporet i Nordtyskland vil al international godstrafik køre via banen modNæstved/Femern. Dette vil betyde, at der vil være 130 støjbelastede boliger. Heraf er 20 etageboliger, 110er en-familieboliger.Tabellen viser en sammenligning af antallet af støjbelastede boliger i henholdsvis dagens situation oghastighedsopgradering 2018, 2021 og 2028. Alle boliger, der overskrider grænseværdierne i blot en af defremtidige situationer, vil få tilbudt støjbeskyttelse.BygningsanvendelseParcel- og rækkehuse,stuehuse m.m.Etageboliger ogkollegielejlighederBoligenheder i altHeraf støjisoleret afBanedanmarkBoligenheder udenstøjisoleringDagens situation20123119501436Hastighedsopgradering201820216617831766672087167120281102013017113
Stigningen i antallet af støjbelastede boliger er en kombination af højere hastighed, øget trafikering ogændret sporbenyttelse. Støjberegningerne har medregnet konsekvenserne af, at sporene fra »Den nyebane København-Ringsted« bygges til 200 km/t fra Østre Ringvej og ind til stationsområdet, men ikke til 230km/t. Hvis strækningen bygges til 230 km/t, vil det i forbindelse med detailprojekteringen blive vurderet,om en hastighedsforøgelse fra 200 km/t til 230 km/t på denne strækning vil medføre, at flere boliger vilblive støjbelastet.Opgørelserne viser, at der vil være en stigning i antallet af støjbelastede boliger fra 71 med denuværende forhold til 130 i 2028 efter etablering af hastighedsopgraderingen.Støjbelastede boliger vil blive støjisoleret og støjisoleringen betales af anlægsprojektet.
15
Blandt de støjbelastede boliger i beregningerne for støjen i henholdsvis 2021 og 2028 er der viaBanedanmarks Støjpulje henholdsvis 16 og 17 boliger, som tidligere har modtaget tilskud til støjisolering.Hvis hastighedsopgraderingen realiseres, vil boliger, der allerede er støjisoleret med tilskud viaStøjpuljen, ikke komme i betragtning i en ny støjisoleringsordning. Boliger, der allerede har støjisolering,indgår dog i vurderingen af, om der er grundlag for en støjskærm på den givne strækning.Kortlægning af vibrationerVibrationer fra jernbaner opstår, når et tog i bevægelse fremkalder svingninger i skinner og underlag.Vibrationer breder sig gennem jorden til nærliggende bygninger.Det kan medføre, at bygningerne ryster svagt, at glas klirrer mm. For mærkbare vibrationer anvendes envejledende grænseværdi for boliger i boligområder og blandede bolig- og erhvervsområder (kl. 18-07) samtfor børneinstitutioner og lignende på Law= 75 dB. Grænseværdien er en vægtet værdi baseret påmiddelværdien af niveauet fra den togtype, som giver de højeste niveauer. Føletærsklen for netopmærkbare vibrationer ligger på 71-72 dB, hvilket betyder, at man normalt kan mærke vibrationer selv omgrænseværdien overholdes. Beregning af vibrationer er forbundet med stor usikkerhed. Lokale geologiskeforhold samt den enkelte bygningskonstruktion vil i høj grad påvirke resultatet. Der eksisterer ingenstandardiseret metode for beregning af vibrationsudbredelse fra jernbaner.Banedanmark er ved at færdiggøre en beregningsmodel, som skal anvendes ved alle fremtidigejernbaneprojekter. Beregningsmodellen vil blive anvendt i forbindelse med detailprojekteringen foropgørelse af antal vibrationsbelastede boliger samt som grundlag for vurdering af muligafværgeforanstaltning. [Den nye model forventes færdig ultimo 2013.]Vibrationsbelastede boligerDer er til brug for det foreslåede anlæg foretaget orienterende beregninger på baggrund aferfaringsværdier om vibrationers udbredelse fra jernbaner på andre lokaliteter.Det vurderes, at vibrationsniveauet øges og antallet af belastede boliger stiger lidt ved gennemførelse afanlægget. Det vurderes, at i størrelsesordenen 5-10 boliger, som i dagens situation ikke ervibrationsbelastet, kan forvente et vibrationsniveau over den vejledende grænseværdi, Law= 75 dB.Det øgede antal vibrationsbelastede boliger skyldes dels hastighedsforøgelsen for de gennemkørendetog, dels at der etableres nye spor tættere på boligområder.Banedanmark vil i detailprojekteringsfasen tage stilling til behovet for evt. afværgeforanstaltninger.Bygningsskadelige vibrationer vurderes ikke at være aktuelle i det foreliggende anlæg.Afværgeforanstaltningerne forventes at være ændret sporkonstruktion, og tilbud om ekspropriation kani visse tilfælde også anvendes som afværgeforanstaltning. En forudsætning herfor er dog, at detberegningsmæssigt kan konstateres, at der er sket en væsentlig forøgelse af vibrationsniveauet og niveauetoverstiger den vejledende grænseværdi, Law = 75.9.1.3. Emissioner
16
Efter bygning af anlægget og færdiggørelse af Ringsted-Femern banen i 2021 vil alle baner omkringRingsted Station være elektrificeret. Dette betyder at der er mulighed for kørsel med el-drevne tog, somdermed vil betyde mindre udledning af NOX, SO2og CO2. Det vil betyde et renere miljø omkring banen tilgavn for lokalsamfundet.9.1.4. NaturforholdKonsekvenser i forhold til naturområder og levesteder for dyr og planter er begrænsede, idet der i detforeslåede anlæg er indarbejdet alle nødvendige afværgeforanstaltninger. Områdernes økologiskefunktionalitet for habitatdirektivets bilag IV-arter vil blive opretholdt, og udpegningsgrundlaget for Natura2000-områder skades ikke.Kort over naturforhold med forekomsten af beskyttede søer, moser, enge, vandløb samt fredskovfremgår af bilag 4.Ringsted ÅRingsted Å har en vigtig funktion som spredningskorridor for dyr og planter. Den er i dag ført under deneksisterende jernbane i et stort åbent rør, der tillader passage af de mest lavtflyvende arter af flagermus.Der er god passage for vandlevende dyr. Den eksisterende faunapassages funktion er stærkt begrænset forlanddyr på grund af manglen af tørre banketter.Hastighedsopgraderingen forøger faunapassagens bredde over Ringsted Å fra ca. 60 m til ca. 90 m, ogøger dermed barrierevirkningen. Passagen opretholdes derved med samme funktion for flagermus ogvandlevende dyr. Som afværgeforanstaltning for den forlængede faunapassage tilføjes en flydebanket i denmodsatte side af gangbroen. Banketten forbedrer passagemulighederne for landdyr og mindsker banensvirkning som barriere.AfvandingAfvandingsforhold for strækningen ændres ikke væsentligt. Banedæmningen udvides, og der etablereset nyt afvandingssystem, der via banegrøfter afleder til Ringsted Å. Udledning af drænvandet til Ringsted Åsker på vilkår fastlagt i en udledningstilladelse, der udstedes af Ringsted Kommune. Det vurderes, atanlægget ikke vil påvirke Ringsted Ås muligheder for at nå opfyldelse af målsætningen i Regionplanen.9.1.5. Kulturhistoriske forholdI driftsfasen er der ingen påvirkning af kulturhistoriske interesser.9.1.6. Rekreative interesserI driftsfasen er der ingen påvirkninger af friluftsområder, rekreative anlæg eller stier.9.2. Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasen9.2.1. Støj og vibrationerBanedanmark forsøger at tilrettelægge anlægsarbejdet, så det giver færrest mulige gener for jernbanensnaboer.
17
StøjRingsted Kommune har ikke fastlagt grænser for støj fra bygge- og anlægsarbejder, men tager stilling tildet konkrete anlægsarbejde, når det anmeldes.Så vidt muligt bliver arbejdet udført i dagtimerne på hverdage. Det begrænser generne for naboerne oger samtidig den billigste løsning. Imidlertid betyder hensynet til opretholdelse af togtrafikken, at der i etvæsentligt omfang også bliver arbejdet i aften- og nattetimerne og i weekender.Der vil blive udført anlægsaktiviteter på baneområdet igennem hele Ringsted, men med hovedvægten iområdet vest for stationen, hvor alle spor ombygges/fornyes. Vest for stationen etableres et nyt spor nordfor de eksisterende spor og en ny jernbanebro. Ombygning og flytning af spor medfører endvidere, at derskal rammes nye fundamenter for køreledningsmaster på hele området.På baggrund af de gennemførte beregninger vurderes det, at ombygning og fornyelse af spor kangennemføres uden at give anledning til væsentlige overskridelser af de 70 dB i dagperioden. Af hensyn tilopretholdelse af togdriften vil det dog i nogen udstrækning være nødvendigt også at gennemføre debanetekniske arbejder i mere støjfølsomme perioder, dvs. aften, nat og weekend. I de situationer vilindsatsgrænsen på 40 dB ikke kunne overholdes.De mest støjende arbejder vil være ramning af spuns i forbindelse med etablering af den nyejernbanebro, som vil medføre, at størstedelen af boligerne i Korsevænget-kvarteret vil være belastet over70 dB. Hvis der skal udføres en spunsvæg i forbindelse med etablering af et nyt godsspor, kan dette ogsåmedføre en støjbelastning.Etablering af nye fundamenter til køreledningsmaster skal udføres langs sporene i området vest forstationen og langs det nye hovedspor mod Køge. Ved ramning af fundamenterne vil de nærmeste naboerblive belastet over 70 dB, mens arbejdet står på. Støjgenen vil dog være overstået hurtigt, for den enkelteejendom da aktiviteten rykkes hurtigt langs banen.Boligerne omkring Skellerødvej vurderes at være mest støjudsatte i forhold til støj fra arbejdspladserneved de to broer, som skal udvides samt støj fra materiale og oplagspladsen øst for Skellerødvej.De steder, hvor støjen forventes at overskride grænserne og genere mange naboer, bliver det vurderet,om anlægsarbejdet kan tilrettelægges, så det støjer mindre. Det kan blandt andet ske ved at benyttearbejdsmetoder, der støjer mindre, eksempelvis ved at støjdæmpe maskiner og ved at opsætte midlertidigestøjskærme.I praksis er det ved et større anlægsarbejde vanskeligt at holde støjen under støjgrænserne, fordi der erbegrænsede muligheder for at bruge mindre støjende arbejdsprocesser, og fordi arbejdet nødvendigvis måudføres tæt på boligområder.For at forberede naboerne på støjgenerne, informerer Banedanmark løbende om anlægsarbejdet. Hvisanlægsarbejdet forventes at overskride støjgrænserne, indeholder informationen også en varsling om,hvornår anlægsarbejdet forventes at give støjgener. I særlige tilfælde kan der tilbydes ophold på en andenadresse mens arbejdet står på.
18
VibrationerDet er Banedanmarks vurdering, at naboer til anlægsarbejdet kun i begrænset omfang vil oplevemærkbare vibrationer over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi. Grænseværdien for mærkbarevibrationer er 75 dB hele døgnet for boliger i boligområder, børneinstitutioner og lignende. For boliger iblandede bolig- og erhvervsområder er grænseværdien 80 dB i dagperioden og 75 dB i natperioden.Det vurderes, at de mest kritiske processer i forhold til risiko for vibrationsgener og -skader pånabobygninger er ramning og vibrering af spuns i forbindelse med dæmningsudvidelsen mellemSkellerødvej og Sorøvej samt ved etablering af støttevægge til den nye jernbanebro. Ramning i forbindelsemed etablering af fundamenter til køreledningsmaster kan ligeledes give anledning til gener. Dette arbejdeer dog relativt hurtigt overstået i forhold til den enkelte bolig.Kraftigere vibrationer med risiko for bygningsskader kan forekomme enkelte steder, hvor arbejdetkommer tæt på nabobygninger. Der vil, før anlægsarbejdet starter blive foretaget fotoregistreringer af debygninger, som ligger helt tæt på byggeområderne. Endvidere kan der i særlige tilfælde etableres enløbende overvågning af de mest udsatte bygninger, mens anlægsarbejdet står på. Det sikrer, at man kankontrollere og forebygge skader under anlægsarbejdet og i fornødent omfang stoppe arbejdet midlertidigt.9.2.2. Grundvand og drikkevandAnlægget skønnes ikke at påvirke drikkevandsforsyningen. I anlægsfasen implementeres følgendegenerelle afværgeforanstaltninger for at undgå påvirkninger i forbindelse med spild og ulykker: Der vil bliveetableret midlertidige arbejdspladser og skurbyer så vidt muligt ikke i de sandede områder. Brændstof- ogkemikaliedepoter vil blive etableret på centrale steder, som er spildsikrede. Flytning af mobileentreprenørtanke vil blive minimeret til det absolut nødvendige. Der vil blive foretaget regelmæssigvedligeholdelse af entreprenørmaskiner med henblik på at forebygge brud på hydraulikslanger ogvedvarende oliedryp og udarbejdet beredskabsplaner, jordhåndteringsplaner og miljøledelsessystemer.
9.2.3. Natur og overfladevandKort over naturforhold med forekomsten af beskyttede søer, moser, enge, vandløb samt fredskovfremgår af bilag 4.Konsekvenser i forhold til naturområder og levesteder for dyr og planter er begrænsede, idet der i detforeslåede anlæg er indarbejdet alle nødvendige afværgeforanstaltninger. Områdernes økologiskefunktionalitet for habitatdirektivets bilag IV-arter vil blive opretholdt, og udpegningsgrundlaget for Natura2000-områder skades ikke.Naturområder nær anlægget kan påvirkes direkte ved inddragelse af areal til selve anlægget eller tilmidlertidige arbejdspladser. Ved det foreslåede anlæg påvirkes primært fredskov.På bebyggede arealer skal regnvandet ledes væk. For jernbaner ledes det typisk til de vandløb sombanen krydser, i dette tilfælde ledes afvanding til Ringsted Å, som er et § 3 beskyttet vandløb medtilhørende beskyttelseslinje. Vandløbet leder endvidere til Natura 2000-området Suså med Tystrup-BavelseSø og Slagmosen.
19
For at afbøde eventuelle miljøpåvirkninger gennemføres en række afværgeforanstaltninger, der vilreducere eller kompensere for påvirkningerne. Sammenfattende etableres der følgendeafværgeforanstaltninger i forhold til naturinteresser:Faunapassage under banen langs Ringsted ÅDrænvand fra sporareal kan eventuelt føres til olieudskiller og sandfang inden det ledes til RingstedÅErstatningsskov etableres i forholdet 1:2 som afværgeforanstaltning for fældning af eksisterendefredskovFlagermuskasser opsættes som midlertidig afværgeforanstaltning for fældning af flagermusegnedetræer
Natura 2000Det nærmeste Natura 2000 område er habitatområde H194 Suså med Tystrup-Bavelse Sø og Slagmosen.Den ligger ca. 5 km i fugleflugt syd for banestrækningen. Det er vurderet, at anlægget ikke vil give anledningtil nogen direkte eller indirekte påvirkning af Natura 2000 området på grund af den store afstand oganlæggets begrænsede påvirkning af Ringsted Å.Beskyttede arterDer er fundet 5 arter flagermus, som er beskyttet efter Habitatdirektivets bilag IV. De fundne arter erdværg-, vand-, syd-, brun- og troldflagermus. De er alle almindeligt forekommende i området. Især vedRingsted Å blev der registreret høj aktivitet af flagermus. Det tyder på at Ringsted Å bruges af områdetsflagermus både som fødesøgningsområde og som spredningsvej.Flere steder langs anlægsstrækningen findes der egnede træer til flagermus. Dette er mest relevant vedkrydsningen af Ringsted Å, hvor der fældes områder med fredskov.Der bliver taget forskellige relevante hensyn for at beskytte de flagermus, der lever i projektområdet.Ved anlægsarbejdet minimeres træfældningen så vidt muligt. Flagermusegnede træer må kun fældes iperioden 1. september til d. 31. oktober. Som midlertidig afværgeforanstaltning for fjernelse afflagermusegnede træer, opsættes der flagermuskasser. Forud for rydning af bygninger vurderesmuligheden for flagermus og hvis nødvendigt foretages der en undersøgelse for flagermus. Eventuelleflagermus udsluses efter retningslinjer fra Naturstyrelsen.Natur beskyttet efter naturbeskyttelseslovenInden for undersøgelseskorridoren, der er 200 m bred, ligger 4 naturområder beskyttet afnaturbeskyttelseslovens § 3. Det drejer sig om én mose, to vandhuller og Ringsted Å.Det ene vandhul er på ca. 110 m2og ligger i erhvervsområdet nord for Balstrup. Vandhullet er stærkttilgroet og domineres af almindelige plantearter. Det vurderes ikke at indeholde væsentlige naturværdier.Det andet vandhul ligger vest for banen mod Næstved, nord for Havrebjerg Huse. Det har et vandspejlpå ca. 1.300 m2og bærer præg af at være næringspåvirket. Almindeligt forekommende plantearterdominerer i og omkring vandhullet.
20
Mosen ligger overfor vandhullet nord for Havrebjerg Huse, på østsiden af banen mod Næstved. Mosener på ca. 5.600 m2og ligger midt i en mark. Den er under kraftig tilgroning og vurderes ikke at være etvigtigt levested for bilag-IV arter.Hverken mosen eller de to vandhuller påvirkes af anlægget.Ringsted Å er beskyttet af naturbeskyttelseslovens § 3 og har også en åbeskyttelseslinje efternaturbeskyttelseslovens § 16.FredskovDer er registeret fredskov ved Ringsted Å, på begge sider af jernbanen. Samlet er der ca. 2,4 ha fredskov,som fældes. Spredt igennem skoven er der flere ældre træer, der vurderes at være egnet for flagermus.Fredskoven vurderes at have væsentlige naturværdier i form af lavtliggende fugtige naturtyper,kratområder, ældre piletræer og træer med spættehuller, der tilsammen giver grundlag for at fugle,flagermus og insekter kan trives. Langs banen mod Næstved er der fredskovsregistrerede læbælter vedHavrebjerg Huse samt 500 meter nord for Havrebjerg Huse. Dele af de to fredskovsarealer ved HavrebjergHuse kan blive berørt af anlægget. Hvis det bliver tilfældet, vil der blive etableret erstatningsskov.Som afværgeforanstaltning for fældet fredskov etableres erstatningsskov i forholdet 1:2 efter nærmereaftale med Naturstyrelsen.OverfladevandRingsted Å er et mellemstort vandløb, der slynger sig igennem ådalen mod syd, hvor den løber ud iSusåen. Det er vigtigt at undgå, at der skylles sand/jord ud i Ringsted Å i forbindelse med anlægsarbejderne.Dette kan sikres ved udlægning af geotekstil på ubevoksede skråninger eller ved etablering af midlertidigesandfang med tilstrækkelig opholdstid til, at sand/jord kan bundfælde.Ligeledes er det vigtigt at undgå tilførsel af miljøfremmede stoffer som kemikalier og olie. Påarbejdspladserne ved Ringsted Å kan der derfor anlægges en jorddæmning ud mod Ringsted Å for at sikremod spildhændelser og udvaskning af spildt olie, sand o.a. ved regn.9.2.4. Affald, ressourcer og råstofferAffald som følge af projektetDer vil generelt opstå begrænsede mængder affald, bl.a. fordi der ikke skal nedrives større bygværker.De væsentligste affaldsmængder er stål fra skinner på eksisterende spor og køreledningsmaster, beton frakøreledningsfundamenter og sveller samt granitskærver fra eksisterende sporkasse.Det vurderes, at der ikke vil være konsekvenser for miljøet i forbindelse med bortskaffelsen af affald iprojektet, når gældende regler for affaldshåndtering overholdes.Ressource og råstofforbrug i projektet
21
Anlægget kræver forbrug af ressourcer og råstoffer til selve baneanlægget og til broanlæg. Materiale-,ressource- og råstofforbruget vil primært være grus, beton, stål og granitskærver samt metaller som kobberog aluminium.Samlet set vurderes det forventede ressourceforbrug ikke at have alvorlige miljømæssige konsekvenser.9.2.5. JordforureningAnlægget medfører behov for at håndtere større mængder jord. Foruden Banedanmarks arealer harRegion Sjælland kortlagt to lokaliteter med forurenet jord. De kortlagte arealer benyttes kun tilarbejdsarealer til brug for etableringen af anlægget, hvor der ikke skal graves, og det vurderes atforureningen ikke vil få betydning for anlægsarbejdet.9.2.6. JordhåndteringBanedanmark udarbejder en indledende jordhåndteringsplan der fremsendes til kommunen.I forbindelse med anlægsarbejderne etableres der 2 permanente jorddepoter – ét ved Østre Ringvej ogét syd for banen ved Skellerødvej. Syd for sidstnævnte jorddepot etableres endvidere et midlertidigt depot.Nødvendige tilladelser efter jordforureningslovens § 8 og efter miljøbeskyttelseslovens § 19 tiljordhåndteringen vil blive indhentet.Det vil blive overvejet, om der er mulighed for at udveksle jord med den nye bane København-Ringsted.Risici for jord og grundvandsforureningDer vil blive stillet krav til entreprenøren om at udarbejde en beredskabsplan, for spild bl.a. i forbindelsemed håndtering og oplagring af olieprodukter i anlægsfasen.9.2.7. Kulturhistoriske forholdGenerelt medfører etableringen af anlægget kun i begrænset omfang en påvirkning af dekulturhistoriske interesser. Det skyldes dels, at størstedelen af anlægsarbejdet udføres inden for deteksisterende baneterræn, og dels, at det kun er enkelte kulturhistoriske elementer, der findes inden forundersøgelseskorridoren.Forud for anlægsarbejderne gennemføres eventuelle arkæologiske undersøgelser, jf. § 26 imuseumsloven. Omfang og praktisk gennemførelse af de arkæologiske undersøgelser aftales nærmere medSydvestsjællands Museum.Der er fundet spredte forhistoriske bosættelsesspor mod nord og vest for banen. Mod syd er derregisteret metaldetektorfund fra yngre jernalder-middelalder.En enkelt overpløjet gravhøj er registreret syd for banen, og det vurderes, at uberørte arealer vedRingsted Å kan indeholde væsentlige arkæologiske interesser bl.a. fra ældre vadesteder og evt. broer m.v.Imellem strækningen mod Odense og strækningen mod Femern ligger et lokalt højdepunkt, hvorundersøgelser har påvist en gravplads fra ældre jernalder. En tilhørende boplads må formodes at ligge i
22
tilknytning til gravpladsen. Desuden skal der være sløjfet en dysse ved anlæggelse af jernbanen, og der kanvære bebyggelsesspor fra stenalderen indenfor arealet.Øst for banestrækningen mod Næstved findes et beskyttet moseområde med en lokal hævning. Der kanvære potentiale for fortidsfund fra en bebyggelse fra stenalderen.På baggrund af den arkivalske kontrol har Sydvestsjællands Museum vurderet, at der kan værevæsentlige arkæologiske interesser inden for undersøgelseskorridoren. Museet anbefaler derfor enarkæologisk forundersøgelse for at afklare, om der forefindes væsentlige arkæologiske interesser.Hvis der gøres fund under selve anlægsarbejdet, vil anlægsarbejdet straks blive stoppet, ogSydvestsjællands Museum/Kulturstyrelsen vil blive kontaktet.To nedlagte jernbanestrækninger, der ligger tæt op ad den eksisterende bane er udpeget somkulturmiljøer. Det drejer sig om den nedlagte jernbane mellem Ringsted og Køge (Ringsted-Køge banen), ogden nedlagte Midtsjællandske jernbane (Midtbanen).Ingen bevaringsværdige bygninger eller de historiske jernbanestrækninger berøres direkte i anlægsfasen(eller i driftsfasen) af ombygningen m.v. af Ringsted Station.Kort over kulturhistoriske forhold med angivelse af fredede fortidsminder, beskyttede diger,kulturmiljøer og kulturarvsarealer samt bygge- og beskyttelseslinjer fremgår af bilag 5.9.2.8. Rekreative interesserDe væsentligste rekreative interesser i området knytter sig til omgivelserne omkring Ringsted Å med enmeget anvendt gang- og cykelsti. Desuden er der to kolonihaveforeninger nær banen.De rekreative stier påvirkes i anlægsfasen, hvor stien langs Ringsted Å påvirkes midlertidigt. Stien lukkesi en periode, hvor der vil være adgang ad andre stier. Derudover kan cykelstien langs Næstvedvej afspærresi op til to måneder, såfremt alternativet med hævning af Næstvedvej gennemføres.Kolonihaverne langs banen i Ringsted By vil blive påvirket af støj og støv fra anlægsarbejderne.Legepladsen i forbindelse med stisystemet øst for Ringsted Å vil blive nedlagt midlertidigt iarbejdsperioden, men vil blive genetableret efterfølgende.10. Forholdet til EU-rettenVVM-undersøgelsen opfylder kravene i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet (kodifikation)(EF-Tidende 2012, nr. L 26, side 1). VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene i habitatdirektivet,Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter (EF-tidende1992, nr. L 206, side 7-50) og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vildefugle (fuglebeskyttelsesdirektivet) (EU-Tidende 2009, nr. L 20, side 7).Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henhold til Rådets direktiver skønnes at blive påvirketnegativt af ombygningen m.v. af Ringsted Station. Det sikres således gennem afværgeforanstaltninger og
23
kompenserende tiltag, at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt afanlægget.11. HøringLovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:Advokatsamfundet, Arriva Danmark A/S, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, CFL cargo DanmarkApS, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Byggeri, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Erhverv, DanskeHandicaporganisationer, Dansk Handicap Forbund, Dansk Jernbaneforbund, Dansk Ledningsejerforum,Danske Regioner, Dansk Skovforening, Danske Speditører, DB Schenker Rail Scandinavia A/S, DI –Organisation for Erhvervslivet, DONG Energy, DSB, DSB Øresund A/S, Energinet.dk, Fredningsnævnet forVestsjælland, Friluftsrådet, Hector Rail AB, HK Trafik & Jernbane, Hovedstadens Lokalbaner A/S,Jernbanernes Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening, LO – Hovedorganisation forfagforeninger, Lokalbanen A/S, Metroselskabet, Metro Service A/S, Midtjyske Jernbaner A/S, Midttrafik,Movia, NEG Niebüll GmbH, NOAH-trafik, NOB, Nordjyske Jernbaner A/S, Regionstog A/S, Region Sjælland,Ringsted Kommune, Rådet for Bæredygtig Trafik, SEAS, Sund & Bælt, Sydvestsjællands Museum,Teknologisk Institut, Transport & Service Handel, TX Logistik, Vestbanen A/S, Det økologiske Råd ogØresundsbro Konsortiet.12. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/mindreudgifterAnlægget indgår som endel af den politiske aftale»En ny Storstrømsbro,Holstebromotorvejenmv.« af 21. marts 2013 ogfremmer mulighedernefor øget mobilitet på etbæredygtigt grundlag.IngenAnlægget øgermobiliteten på etbæredygtigt grundlag.Forbedring aftogbetjeningen påstrækningen kan øgemobiliteten forpersontrafikken til gavnfor erhvervslivet.Negative konsekvenser/merudgifterAnlægsudgifterne anslås til 346 mio. kr. i 2014-2017.Hertil kommer udgiften til et nyt mindre godssporøst for Ringsted Station. Udgiften hertil forventesafholdt inden for det samlede budget for den nyejernbane København-Ringsted.
Økonomiskekonsekvenser forstat, kommuner ogregioner
Administrativekonsekvenser forstat, kommuner ogregioner
Ingen
Økonomiskekonsekvenser forerhvervslivet
Merudgifter i begrænset omfang for ledningsejere,der ligger på gæsteprincip på ca. 2-3 mio. kr.
24
Administrativekonsekvenser forerhvervslivet
IngenEfter etableringen afanlægget ogfærdiggørelse af den nybane København-Ringstedsamt Ringsted-Femernbanen i 2021 vil alle baneromkring Ringsted Stationvære elektrificeret. Dettebetyder, at der ermulighed for kørsel medel-drevne tog, somdermed vil betyde mindreudledning af NOX, SO2ogCO2. Det vil betyde etrenere miljø omkringbanen til gavn forlokalsamfundet.Ingen
Ingen
Miljømæssigekonsekvenser
Konsekvenser i forhold til naturområder oglevesteder for dyr og planter er begrænsede, idetder i anlægget er indarbejdet alle nødvendigeafværgeforanstaltninger. Områdernes økologiskefunktionalitet for habitatdirektivets bilag IV-arter vilblive opretholdt, og udpegningsgrundlaget forNatura 2000-områder skades ikke.Afværgeforanstaltninger er f.eks. nyeerstatningsvandhuller, flagermuskasser ogfaunapassager.
Administrativekonsekvenser forborgerne
Ingen
Forholdet til EU-retten
VVM-undersøgelsen opfylder kravene i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og privateprojekters indvirkning på miljøet (kodifikation) (EF-Tidende 2012, nr. L 26, side1). VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene i habitatdirektivet, Rådetsdirektiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr ogplanter (EF-tidende 1992, nr. L 206, side 7-50) og Rådets direktiv 2009/147/EF af30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle (fuglebeskyttelsesdirektivet)(EU-Tidende 2009, nr. L 20, side 7).Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henhold til Rådets direktiverskønnes at blive påvirket negativt af »Hastighedsopgradering gennem Ringsted«.Det sikres således gennem afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag, atde arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt afanlægget.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Den foreslåede bestemmelse bemyndiger transportministeren til at foretage ændringer af RingstedStation med dertil hørende anlæg. Det foreslås således, at Ringsted Station med dertil hørende anlægombygges ved, at der etableres en ny jernbanebro vest for Ringsted Station med nye spor mod Odensehenover broen og etablering af nye spor mod Næstved under broen. Endvidere foreslås, at der anlægges
25
nye spor i eksisterende niveau mod henholdsvis Odense og Næstved. Endelig foreslås, at der anlægges nytmindre godsspor øst for Ringsted Station.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 1-3.Til nr. 2Det foreslås, at der i bilag 1 a til loven indsættes et kort, der viser den foreslåede placering af ombyggetudfletning m.v. fra Ringsted Station.Til nr. 3Det foreslås, at henvisningen til bilagene i lovens § 2, 2. pkt., ændres til bilag 2-5. Den foreslåedeændring er en konsekvens af, at der indsættes to nye bilag, bilag 2 og 3, der viser henholdsvisnaturlokaliteter og kulturhistoriske forhold i forbindelse med ombygningen af Ringsted Station.Til nr. 4Den foreslåede ændring medfører, at bilag 1, 2 og 3, der viser kort over henholdsvis placering afombygget udfletning m.v. fra Ringsted Station, samt naturlokaliteter og kulturhistoriske forhold iforbindelse hermed, optages som henholdsvis bilag 1 a, 4 og 5 til loven.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det ønskes, at loventræder i kraft så hurtigt som muligt af hensyn til fremdriften af det foreslåede anlæg og koordineringenmed anlægsarbejderne vedr. jernbanestrækningen København-Ringsted (lov nr. 527 af 26. maj 2010).
26
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg af enjernbanestrækning København-Ringsted over Køgeforetages følgende ændringer:§ 1.Transportministeren bemyndiges til atanlægge en ny dobbeltsporet jernbane mellemKøbenhavn og Ringsted over Køge med dertilhørende anlæg.Stk. 2.Kort over jernbanens linjeføring ogplacering af en ny station ved Køge Nord fremgår afbilag 1.
1.I§ 1indsættes efterstk. 1som nyt stykke:»Stk.2.Transportministeren bemyndiges til atforetage ændringer af Ringsted Station med dertilhørende anlæg.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
2.I§ 1indsættes somstk.4:»Stk.4.Kort over ændringerne vedr. RingstedStation fremgår af bilag 1 a.«§ 2.Beskyttelsesmæssige hensyn efternaturbeskyttelsesloven og bevaringsmæssigehensyn efter museumsloven, for så vidt angårarealer, der er nødvendige for gennemførelsen afanlægget nævnt i § 1, varetages alene aftransportministeren efter denne lov. Kort overnaturlokaliteter og kort over kulturhistoriskeforhold, for så vidt angår anlægget nævnt i § 1,fremgår af bilag 2 og 3.
3.I§ 2, 2. pkt.,ændres »bilag 2 og 3« til: »bilag 2-5«.
4.Sombilag 1 a, 4og5indsættes bilag 1, 2 og 3 tildenne lov.
§2Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende.
27