Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 77
Offentligt
1307481_0001.png
1307481_0002.png
1307481_0003.png
1307481_0004.png
Fleco truet på eksistensen af ulovlig konkurrencesag21. november 2013 -Af Stefan Buur Hansen
Frederikssund-virksomheden kæmper for livet som en konsekvens af eninternational konkurrencesag, der også omfatter DSB, Deutz og Diesel MotorNordic.Det har kostet flere samarbejdspartnere, et utal af søvnløse nætter og et tocifret millionbeløb at føreden konkurrencesag mod tyske Deutz AG og skandinaviskeDiesel Motor Nordic(DMN), som MichaelSjøgaard fra Fleco fik medhold i med Konkurrencerådets afgørelse i juni.Dermed er trængslerne dog ikke ovre for Michael Sjøgaard, der beskæftiger fem ansatte iFrederikssund-virksomheden, som har specialiseret sig i reservedele og tekniske produkter til diesel-og gasmotorer.I øjeblikket truer en stævning for landsretten i tyske Køln med at hive det økonomiske tæppe væk underhans forretning med en konkurs og uoverskuelige personlige konsekvenser til følge.- Jeg vidste godt, at det var de store drenge, jeg spillede mod. Jeg vidste, at det ville blive en svær ognæsten umulig mission. Men jeg vidste ikke, at de ville gå så langt, at de ville stævne mig i Tyskland,beskylde mig for at handle med hælervarer og ellers miskreditere mig i branchen, siger MichaelSjøgaard til Metal Supply om forløbet, som tog sin begyndelse i juli 2010.

Nederlandsk forhandler inddraget

Fleco havde på det tidspunkt vundet et udbud hos DSB, som stod foran at skulle renoverevirksomhedens 404 IC3-togs motorer. Motorerne var leveret af den tyske motormastodont Deutz, somsamtidig reelt er den eneste virksomhed i verden, der kan levere de reservedele, der er nødvendige forat vedligeholde motorerne.DSB kunne imidlertid ikke blive enige med Deutz om en tilfredsstillende løsning for renoveringen afmotorer, hvorfor opgaven tilfaldt et konsortium bestående af Fleco og tre andre danske virksomheder,der skulle sørge for at indkøbe reservedele til renoveringen af togmotorerne.Denne løsning behagede ikke Deutz, der havde ønsket, at DSB skulle foretage sine indkøb gennemDiesel Motor Nordic (DMN), som er Deutz’ danske forhandler. Få dage efter aftalen mellem DSB og detdanske konsortium vedtog ledelsen i Deutz derfor at afskære Fleco fra muligheden for at indkøbemotorreservedele ved blandt andet – ifølge Konkurrencerådets afgørelse – at forbyde dennederlandske forhandler, Equipco B.V., at sælge delene til Fleco.

Læs også:

DSB er offer i alvorlig konkurrencesagForløbet er beskrevet udførligt i den over 200 sider lange afgørelse, som Konkurrencerådet traf i juni,hvor Deutz og DMN kendes skyldige i flere overtrædelser af konkurrencelovgivningen i både Danmarkog EU ved blandt andet at have misbrugt en dominerende stilling på markedet samt overtrådt forbuddetmod konkurrencebegrænsende aftaler.
Alligevel er hverken Deutz eller DMN politianmeldt i sagen, da den efterfølgende blev anket og derfor iøjeblikket behandles hos Konkurrenceankenævnet, som forventer at træffe en afgørelse inden åretsudgang. Først herefter vil det altså være muligt for Michael Sjøgaard at føre en sag med krav omøkonomisk erstatning for de tab, han har lidt, og som erfaringsmæssigt kan være vanskelige at gøre op.Og som det fremgår længere nede i artiklen, forsøger Deutz med andre midler at afskære MichaelSjøgaard fra at opnå kompensation i sagen.Aftalen med DSB havde en værdi af 11 mio. kr. med mulighed for at stige til op mod 35 mio. kr., mendermed stopper rækken af negative konsekvenser for Michael Sjøgaard og Fleco langt fra. Som enkonsekvens af sagen valgte myndighederne i marts 2011 at foretage en række kontrolundersøgelserhos Deutz og flere af Deutz’ forhandlere i Tyskland, Sverige og Nederlandene.Aktionen gjorde, at forhandlerne i dag har et anstrengt forhold til Michael Sjøgaard, som i flere tilfældehar oplevet, at tidligere samarbejdspartnere ikke længere besvarer hans henvendelser.- Nogle af mine forretningsforbindelser mener helt sikkert, at jeg er for bøvlet. Og de er ligeglade medsagen. De synes bare, det er træls, at de har fået ødelagt deres dag med sådan en stor aktion, hvor defår beslaglagt computere og andet udstyr, siger Michael Sjøgaard, hvis samarbejde med DSB ogsåblev sat på en prøve.

”De ser på mig som en idiot”

Det var nemlig kun DSB’s topledelse samt den øverste strategiske indkøber, der kendte til det spil, somforegik i kulissen mellem Deutz og Fleco, og af hensyn til et retsligt efterspil i sagen, måtte MichaelSjøgaard spille med maskerade over for de øvrige indkøbere i DSB. De undrede sig derfor over, atMichael Sjøgaard og Fleco ikke kunne skaffe de reservedele, de havde lovet, når DSB uden problemerkunne bestille dem direkte gennem Deutz.- Alle i DSB, bortset fra topledelsen og den øverste strategiske indkøber, har jo set på mig som en idiot,så mit navn i DSB har fået et hak, som ikke kan repareres. Og så allokerer sagen jo bare enormeressourcer hos mig, konstaterer Michael Sjøgaard, som blandt andet tabte 10 kg. og mistede endeløsetimers nattesøvn, da sagen var på sit højeste.Et af højdepunkterne i sagen indtræf, da Deutz over for DSB beskyldte Fleco for at handle medhælervarer, som skulle være stjålet i Tyskland. Beskyldningen – som rettede sig mod reservedele, der iøvrigt var indkøbt på lovlig vis hos en af Deutz’ forhandlere i udlandet – blev aldrig dokumenteret, menden fungerede som et forvarsel om, hvad der siden skulle følge.I starten af oktober fik Michael Sjøgaard nemlig et brev fra Tyskland, som potentielt kan ødelægge helehans forretning.- Da jeg modtog konvolutten, kunne jeg godt se, at den så dyr ud med lak og stempel og det hele. Ogda jeg åbnede den og så stævningen på både tysk og dansk, fik jeg da ondt i maven, ind til jeg omeftermiddagen kom ind til min advokat med den, siger Michael Sjøgaard om stævningen, som kræver,at han stiller op ved retten i Køln.

Retssag i Tyskland en umulig omkostning

Michael Sjøgaard har – gennem sin advokat i hele forløbet – bedt om udsættelse i sagen, hvilket blevgivet af landsretten i Køln. Nu afventer han så svar på et brev til den tyske domstol med en anmodningom, at sagen helt droppes, da Michael Sjøgaard bestrider, at Deutz overhovedet har hjemmel til atindkalde ham for retten uden for Danmark.Formålet med den tyske retssag er, at Michael Sjøgaard skal frasige sig enhver ret til kompensation isagen og dermed afskæres fra at gennemføre en retssag i Danmark med krav om erstatning.Herudover har Deutz krævet, at Michael Sjøgaard skal betale sagsomkostninger til dem for den tyskeretssag.Alene ved at stævne Michael Sjøgaard i Tyskland har den tyske motormastodont altså vundet denhalve sejr i en armlægningskonkurrence, hvor forskellen i muskelstyrke er signifikant.- Jeg har da tænkt den tanke, at det er noget, de gør, fordi de ved, at jeg ikke har en jordisk chance forat betale alle omkostningerne ved at føre en sag i Tyskland med en en tysk advokat, der skal sættesind i forløbet for en sag, der er næsten fire år gammel og som er meget kompleks med et ekstremtomfangsrigt sagsmateriale. Udgifterne til advokat, oversættelser og alt andet løber op i et beløb, jeg påingen måde kan betale, lyder det fra Michael Sjøgaard.Han har derfor orienteret de ansatte i Fleco om den potentielle trussel mod forretningen, men ellers erholdningen den, at man i Fleco arbejder videre, mens kampen mod den økonomiske overmagtfortsættes på sidelinjen af Michael Sjøgaard.- Vi er jo stadig fem ansatte og har stadig en forretning, der skal køre. Men man kan sige, atskaktrækkene bliver tungere og tungere, siger Michael Sjøgaard, før han tænker længe overspørgsmålet om, hvorvidt han fortryder at have rejst sagen i første omgang.

Konkurs eller champagne

- Jeg vil sige det sådan, at når jeg bliver gammel og ser tilbage, så ville jeg sige til mig selv, at det ikkevar det rigtige og gøre, hvis ikke jeg havde reageret. Jeg syntes, det var dybt urimeligt, det, Deutz ogDMN gjorde. Og det var derfor, jeg startede sagen. Jeg har med andre ord ikke fortrudt, at jeg har gjortdet, og Konkurrencerådets afgørelse bekræfter mig da også i, at jeg har ret i min sag. Men jeg er hellerikke den naive skoledreng, der bliver ved og tror, at jeg kan gå på vandet. Jeg må erkende, at mankommer langt med en stor pengetank. Jo flere penge, du kan kaste efter et projekt, desto større erchancen for succes. Det gælder også her, fastslår Michael Sjøgaard, som nu i spænding afventerudfaldet af anken ved Konkurrenceankenævnet samt et svar fra landsretten i Køln.I værste tilfælde underkender Konkurrenceankenævnet afgørelsen fra Konkurrencerådet, så MichaelSjøgaards muligheder for kompensation forsvinder, samtidig med at han stævnes ved den tyskelandsret i Køln. I bedste fald stadfæster Konkurrenceankenævnet afgørelsen fra Konkurrencerådet, såDeutz og DMN kan meldes til bagmandspolitiet.Samtidig skal landsretten i Køln altså afvise Deutz’ stævning af Michael Sjøgaard, hvis det overhovedetskal være muligt for ham at føre en erstatningssag ved de danske domstole. Først herefter vil det væremuligt at få retten til at tage stilling til, om Michael Sjøgaard har krav på erstatning og – i så fald – hvorstort et beløb, der er tale om.
Eller som Michael Sjøgaard selv opsummerer situationen:- Det kan blive alt fra konkurs til champagne.
http://www.metal-supply.dk/article/view/116674/fleco_truet_pa_eksistensen_af_ulovlig_konkurrencesag