Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
Vallø Stift, anmodning om foretræde for Folketingets Trafikudvalg, 28. nov. 2013
Bilag 1: Foretræde for Folketingets Transportudvalg om omfartsvej ved Køge
Omfartsvej for trafikken til og fra Stevns – fælleskommunal løsningsmodel virker ikke
Den af Køge og Stevns kommuner i fællesskab besluttede placering af omfartsvejen løser ikke dethelt centrale problem med 18.000 biler i døgnet på Strandvejen mellem Stevns og Køge!Den valgte løsning er placeret alt for sydligt til at aflaste trafikken fra Stevns.Den fælleskommunale vejplacering har yderligere den særdeles negative effekt, at den i et nyttracé gennemskærer et enestående herregårdslandskab ved Vallø Slot, der i 1981 netop blev fredetfor at undgå fremtidige gennemskærende vejanlæg (overfredningsnævnsafgørelse af 14. juli 1981).Der skal søges en løsning inde i Køge by (alternativ 1 på s. 2) eller så tæt på Køge som muligt, idet:••••en helt overvejende del af trafikken kommer op langs kysten og støder til Strandvejen tætpå Køge, hvorfor man ikke fanger disse biler ved en sydlig løsningkøreafstanden målt frem til motorvejen nord for Køge herved bliver betragtelig korteretrafikpsykologien gør, at man ikke kører sydpå eller langt vestpå for at komme ud på enofte trafikbelastet motorvejder er taget højde for en nordlig løsning via Billesborgvej (alternativ 2 på s. 2) i:fredningen af området omkring Vallø SlotFingerplan 2013 med den nye vej nord-øst om HerfølgeKommuneplan Køge 2013, hvor der endnu ikke er planlagt byudvikling nord-vestfor Køge samt reserveret areal til bro over banen•kommunalt hyret rådgiver anbefaler ud fra en samlet trafik- og miljøbelastningsvurderingalternativ 2 som den bedste løsning
Skulle det vise sig, at man alligevel ønsker en sydlig løsning, så bør man vælge alternativ 3 (s. 2) istedet for den fælleskommunale løsning (alternativ 6, s.2), idetoooooden kommunale løsning (alt. 6) grundliggende ikke afløfter flere bilenheder end alternativ 3– servicerer samme bysamfundalternativ 3 er billigere at etablereder er allerede gode forbindelsesveje til Herfølge og over mod Ringsted som med storfordel kan benyttes i stedet for at anlægge nye vejeder er direkte adgang til eksisterende bro over og ramper ned til motorvejen (afk. 34)alternativ 3 ikke gennemskærer det fredede herregårdslandskab
1
Vallø Stift, anmodning om foretræde for Folketingets Trafikudvalg, 28. nov. 2013
Løsningsalternativer for aflastning af Stevnstrafikken på Strandvejen:
2
Vallø Stift, anmodning om foretræde for Folketingets Trafikudvalg, 28. nov. 2013
Ændring i trafikmængde ved alternativ 2
Samlet virkning for alternativ 2
Kilde: ”Stevns trafikken”, for Køge og Stevns kommuner, Rambøll, april 2008, med tilføjelse
3
Vallø Stift, anmodning om foretræde for Folketingets Trafikudvalg, 28. nov. 2013
Ændring i trafikmængde ved alternativ 3 i samme analyse
Alt. 3
Alt. 6
Kilde: ”Stevns trafikken”, for Køge og Stevns kommuner, Rambøll, april 2008, med tilføjelse af alt. 6
4
Vallø Stift, anmodning om foretræde for Folketingets Trafikudvalg, 28. nov. 2013
Køreafstande for de nordlige løsninger
Alternativ 1
18.500 biler
Alternativ 2
Kilde: ”Stevns trafikken”, for Køge og Stevns kommuner, Rambøll, april 2008, med tilføjelser
5
Vallø Stift, anmodning om foretræde for Folketingets Trafikudvalg, 28. nov. 2013
Ingen betydende forskel i aflastet trafik mellem alternativ 3 og 6
Ændringen i trafikmængden ved alternativ 3 og den fælleskommunale løsning (alternativ 6) er stort set ens,idet den ændrede tracé for den kommunale løsning ikke afløfter trafik fra flere eller større byer endalternativ 3. Dette kan man danne sig et overblik over på nedenstående kort:
6
Vallø Stift, anmodning om foretræde for Folketingets Trafikudvalg, 28. nov. 2013
Fordeling af trafikken, antal biler pr. hverdagsdøgn
Strandvejen
Stevns
Kilde: ”Stevns trafikken”, for Køge og Stevns kommuner, Rambøll, april 2008, med tilføjelser
7