Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 73
Offentligt
Statusrapport for IC4 & IC2
Status pr. 31. oktober 2013
Rapportperiode: Oktober 2013
Indhold1.Program overordnet ..........................................................................................................................................31.1.Siden sidst ........................................................................................................................................................31.2.Største udfordringer .........................................................................................................................................41.3.Overordnet status IC4 og IC2 ...........................................................................................................................42.Status leverancer fra AnsaldoBreda ..................................................................................................................42.1.Samarbejde.......................................................................................................................................................42.2.Leverance IC4 MPTO ........................................................................................................................................52.3.Leverance IC2 ...................................................................................................................................................52.4.Leverance af NT-materialer..............................................................................................................................53.Fortsat udvikling i DSB-regi ..............................................................................................................................53.1.Havarikommissionens rapport og den efterfølgende ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen ...................53.2.Arbejde med Atkins- og DTU-anbefalingerne..................................................................................................53.3.Projektrapportering ..........................................................................................................................................53.4.Arbejde med DTU omkring glatte skinner er afsluttet.....................................................................................63.5.Design IC4.........................................................................................................................................................63.6.Design IC2.........................................................................................................................................................73.7.Myndighedsbehandling.....................................................................................................................................73.8.TCMS IC4 ..........................................................................................................................................................74.Produktion .........................................................................................................................................................84.1.Produktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2 ..........................................................................84.2.Produktion IC4 – opgradering af NT togsæt ....................................................................................................84.3.Produktion IC2 - opgradering med vinterpakken.............................................................................................85.Driftssimulering .................................................................................................................................................85.1.Driftssimulering IC4 ..........................................................................................................................................85.2.Driftssimulering IC2 ..........................................................................................................................................96.Drift og Vedligehold...........................................................................................................................................96.1.Vedligeholdelse af IC4/IC2................................................................................................................................96.2.Drift IC4 ............................................................................................................................................................96.3.Drift IC2 ..........................................................................................................................................................11
Side 2 af 12
1.1.1.
Program overordnetSiden sidst
GenereltƒProjektbeskrivelse og plan for opfyldelse af Trafikstyrelsens krav om bremseeffekt under ekstremt glatte forholder udarbejdet.ƒƒ
Kontrakt/samarbejdsaftale med Power Pack leverandøren i Italien er skrevet under, og samarbejde er indledt.Afklaring af den endelige og komplette leverance af IC4 og IC2, herunder af dokumentationen, er opstartet.
IC4ƒ
Det sidste IC4 togsæt er overdraget til DSB den 27. september 2013. Dermed har AnsaldoBreda leveret i alt 82IC4 togsæt.
ƒƒ
10 IC4 driftstogsæt er overdraget til AnsaldoBreda for TCMS udvikling og testI oktober har IC4 med passagerer kørt med en gennemsnitlig rettidighed på 87,2 % og en pålidelighed på 90,8 %
IC2ƒƒƒƒ
Det sidste IC2 togsæt er overdraget til DSB den 23. oktober 2013.1 IC2 driftstogsæt er overdraget til AnsaldoBreda for TCMS udvikling og testIC2 kørte i oktober med en gennemsnitlig rettidighed på 91,1 % og en pålidelighed på 92,2 %Projekt med at opgradere IC2 til samme konfigurationsniveau som IC4 pågår.
TCMSƒTCMS opgraderingspakke (2.1) er overdraget til DSB for myndighedsbehandling. Ændringen er erklæretsignifikant, hvilket udløser en rebehandling af CSM processen. Assessor er inddraget.ƒƒ
Processen med at oplære DSB til TCMS/IDU programmering pågår tilfredsstillende.Inden årsskiftet ventes pakke 2.2a med IDU fejlliste overdraget til DSB.
Multipel 3ƒ
Sikkerhedsarbejdet vedr. multipel 3 pågår. Multipel 3 forventes at være typegodkendt ultimo december 2013
Side 3 af 12
1.2.
Største udfordringer
De største udfordringer er aktuelt:
ƒƒƒƒƒ
Afslutning af togsætleverancen med tilhørende dokumentation og afklaring af uenighedspunkter medAnsaldoBredaLeverance af et stadig større antal togsæt til TCMS tests, samt vedligeholdelse af samme væk fra Sonnesgade.Der forestår et større testarbejde som følge af Trafikstyrelsens løvfaldsbegrænsning. DSB er i færd med atplanlægge og inddrage underleverandører og assessorerAt indarbejde forbedringer på togsættene således, at driftsstabiliteten stiger som ønsket og planlagtAt forbedre den daglige leverancesituation.
1.3.
Overordnet status IC4 og IC2
DSB havde ved udgangen af oktober overtaget 82 IC4- og 23 IC2 togsæt. 24 IC4-togsæt, og 4 IC2 togsæt vardisponeret til drift. De øvrige IC4-togsæt og IC2-togsæt bliver anvendt til andre formål, jf. tabellen herunder.Herunder fremgår status for IC4- og IC2-togsættene fredag den 31. oktober 2013. Det skal bemærkes, at der ertale om et dynamisk billede, som ændrer sig løbende.
IC4/IC2FærdiggørelseOvertagetAfventerUnderDrifts-Godkendt tilTCMSEftersyn1Inspektioner2Reparationer3Tilrådighedfor driften10-1012-213-3012-1202402404Køreplans-behov24--3
ombygning ombygningIC4-NT-MPTOIC28214682355037433
simulering passagerkørsel5119514110516
1) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.2) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.3) Inkl. nulstillinger.4) Tallet Indeholder driftsreserve, som er på 3 togsæt for IC4 og 1 togsæt for IC2. I juli er reserven dog 2 togsæt.
2.2.1.
Status leverancer fra AnsaldoBredaSamarbejde
Aktuel status på DSB’s og AnsaldoBredas aftale af december 2012 er:1.2.3.4.5.DSB’s annulleringsret er ikke aktuel, da alle 82 IC4- og 23 IC2-togsæt er leveret.DSB sikrer aftale om overdragelse af computersoftware mv. fortsættes.Rabataftalen er ophørt.DSB indkøb på vitale reservedele og opgradering af togcomputersoftware (mod sikkerhed) pågår.Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter.
Side 4 af 12
2.2.
Leverance IC4 MPTO
AnsaldoBreda har afsluttet leverancen af 82 MPTO-togsæt med den sidste leverance den 27. september 2013.2.3.Leverance IC2
AnsaldoBreda har afslutttet leverancen af 23 MPTO-togsæt med den sidste leverance den 23. oktober 20132.4.Leverance af NT-materialer
Alle materialer til opgradering af NT togsæt er leveret af AnsaldoBreda.
3.
Fortsat udvikling i DSB-regi
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. Ud over disse planlagte aktiviteter har DSB arbejdet med enrække opgaver affødt af undersøgelsesaktiviteter benævnt ”Atkins- og ”DTU anbefalingerne”. Dertil kommer dennyligt udstedte ibrugtagningstilladelse, hvor nye krav er introduceret. En del af disse input til forbedringer er delvissammenfaldne og en del af dem har DSB afsluttet.3.1.Havarikommissionens rapport og den efterfølgende ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen
Havarikommissionens rapport af 29. august konkluderer, at toget bremser tilfredsstillende under normaledriftsforhold, herunder i glat føre ned til 5 % adhæsion og dermed opfylder togsættene de specifikationer og normersom var gældende på tidspunktet for kontraktindgåelsen.Havarikommissionens rapport og den reviderede typegodkendelse for IC4 danner rammen for de fremtidigeaktiviteter, som forventes gennemført for at opnå en typegodkendelse for togsættet uden restriktioner.Der rejses fortsat spørgsmål om hvorvidt IC4 er i stand til at standse under alle tænkelige driftsforhold, specifikt underforhold med ekstrem lav adhæsion.Derfor skal DSB eftervise, at togets bremsesystem på bedst mulig måde kan bringe toget til standsning under dissemeget glatte forhold. Det er udtrykt ved, at DSB skal eftervise togets evne til at standse ved at opfylde denugældende normsæt på dette område.3.2.Arbejde med Atkins- og DTU-anbefalingerne
Den af Transportministeriets bestilte Atkins rapport, offentliggjort i oktober 2011, konkluderer, at de basalekomponenter og systemer i IC4 togsættene fundamentalt er sunde, og at toget gennem forbedringer med tiden kanindsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt.3.3.Projektrapportering
AnbefalingOptimering af koblings-Funktionaliteten.Fast koblingDriftskobling
StatusÅben
HandlingPrototypetest er gennemført. og der foretagesintensiv stresstest af kobling for at afdække evt.forhold, der ikke tidligere har vist sig.
PlanƒD 1. kvartal 2014:
Indbygning af resterende togsætpåbegyndes.
Side 5 af 12
Opdatering og udvikling afSoftware funktionalitet
Åben
Pakke 2.1: Test afsluttet. AnsaldoBreda harleveret dokumentation tilmyndighedsgodkendelse.Pakke 2.2 A: Under design og testPakke 2.2: Under design og testMultipel 4: Under design og testIC2 porting : Under design og test
Typegodkendelse af multipel 3 forventesmeddelt ved årsskiftet 13/14.
Typegodkendelse udenrestriktioner:Løvfaldsbegrænsning vækHæve til 180 Km/tPåvise bremseeffekt vedekstrem lav adhæssion
Åben
Aftale med Assessor etableresAssessor godkendes af TSPlanlægning af testaktiviteterAftale med bremseleverandørPlan-og gennemførelse af tests
Test forventes gennemført i marts 2014.
Vedligeholdelses-optimering7 døgn inspektion15.000 km inspektion
Åben
1 udestående punkt vedr. 7 døgns inspektion:Afprøvning af ny manchet på udstødning er iproces.
Ved accept af ny manchet efter 15.000km. kørsel med 2 togsæt annulleres kravom 7. døgns inspektion. Herefterkonstruktionsændringer på samtligetogsæt. Forventes at være indbyggetefter 1. kvartal 2014.
Nedbringelse af stationstidÆndring af procedureOptimering af dør-/skydetrinÅben
Indsats mod forbedring er besluttetVandring på skydetrin fikseres på fast mål.En række ændringer er identificeret og underproduktionsmodning
Plan er under udarbejdelse.Ændringer skal være etableret og leve optil forventningerne i Indsættelsesplanen..
3.4.
Arbejde med DTU omkring glatte skinner er afsluttet
Trafikstyrelsen har indgået kontrakt med DTU, der skal udrede begrebet lav adhæsion. Arbejdet er afsluttet ograpport afventes fortsat.3.5.Design IC4
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. Dette er frem mod 2012 foregået som design af ændringersamlet i "pakker", hvor hver ændring har rekonfigureret togsættene til et højere niveau.Herefter sker den videre udvikling af IC4 som enkeltændringer. Disse vil stepvis øge togenes driftsstabilitet med størrefleksibilitet og hurtigere gøre det muligt at indføre de ændringer, som efterspørges.3.5.1. Udvikling af ændringer til IC4Alle ændringer, der indføres efter, at opgraderingspakke 2 er monteret på de af AnsaldoBreda leverede togsæt, bliveri hovedtræk prioriteret således, at 1. prioritet er sikkerhedsforbedrende tiltag, 2. prioritet er driftsforbedrendeændringer og 3. prioritet er kundeforbedrende tiltag.Som tillæg til pakke 2 er indtil nu klargjort yderligere 24 ændringer. Disse bliver løbende monteret i pakkeproduktio-nen i Randers og på driftsværkstedet i Århus.
Side 6 af 12
Arbejdet med at verificere funktion og sikkerhed med 3 koblede togsæt er nær afslutning. Kørsel i tunnelen ergennemført uden overraskelser. Erfaringerne fra kørslerne er bearbejdet. Næste og afsluttende skridt erdriftssimulering med 3 koblede togsæt. DSB forventer fortsat at få indsat konfigurationen med 3 togsæt i blandettrafik inden nytår.3.6.Design IC2
I lighed med ændringer på IC4 har DSB med forliget i 2009 påtaget sig opgaven med at opgradere IC2 til højerekonfigurationsniveau.3.6.1. Udvikling af ændringer til IC2Dags dato har DSB gennemført 45 ændringer (pakke A), som har haft det primære mål at forbedre driftsstabiliteten ivinterperioden. Ændringerne blev frigivet til indbygning op mod vinteren 2012, og efterhånden som togsættene erankommet til DSB, bliver ændringerne løbende monteret på togsættene. DSB har besluttet at videreføre pakke A medde for IC4 besluttede forbedringer. Det indebærer, at DSB, i det omfang det er gældende for IC2, vil udpege deændringer og indbygge disse på IC2 flåden.Herefter vil udviklingen af IC2 ske som enkeltændringer, hvilket stepvis vil øge fleksibilitet og muligheder for ad hocat indføre ændringer.3.7.Myndighedsbehandling
På basis af typegodkendelserne, som løbende opdateres, udstedes der for hvert enkelt togsæt en ibrugtagnings-tilladelse, som frigiver togsættene til kørsel med passagerer i blandet trafik.I takt med, at DSB udvikler togets funktionalitet, skal der løbende etableres nye processer, der sikrer, at toget somindivid fortsat er sikkert. Der vil med udviklingen af sikkerhedsledelsessystemet og Trafikstyrelsens forvaltning aflovsættet løbende være behov for at justere anvendelse af assessorer til at foretage verifikation af processer for atsikre, at processer gennemføres korrekt og ens hver gang.Trafikstyrelsen har som nævnt udstedt permanent tilladelse til drift af IC4 den 30. august. Trafikstyrelsen har i derestilladelse inddraget de anbefalinger, der findes i Havarikommissionens endelige rapport.
3.8.
TCMS IC4
3.8.1. Udvikling af pakkerGrundlaget for den videre udvikling af TCMS er skabt gennem aftalen med AnsaldoBreda, og første skridt varansættelse af personale, der kan bidrage til, at viden om TCMS programmering kan overføres til DSB.I 2013 og langt ind i 2014 vil specielt opgaven med at overføre viden fra AnsaldoBreda til DSB kræve en indsats for,at DSB kan opnå uafhængighed af AnsaldoBreda. Processen mod at blive uafhængig af AnsaldoBreda er godtetableret, og AnsaldoBredas tilknyttede underleverandør, der udvikler TCMS på vegne af AnsaldoBreda, arbejdervelvilligt og konstruktivt med den fælles udfordring, det er at oplære de programmører DSB har tilknyttet.AnsaldoBreda anvender driftstogsæt til test og har oplyst, at de i den nærmeste fremtid skal anvende mere end 10togsæt til test af TCMS pakker. Årsagen er, at AnsaldoBreda udvikler flere softwarepakker sideløbende. Disse togsætvil ikke være til rådighed for passagertrafik.Fremadrettet agter DSB at søge ekstern bistand til at løfte opgaven med TCMS.
Side 7 af 12
3.8.2. Status på softwarepakkerneMed aftalen i december 2012 og kravspecifikationer til de ændringer, der ønskes gennemført, er grundlaget for denvidere udvikling etableret. Funktionalitetsudvidelserne omfatter følgende: Pakke 2.1, 2.2.a og 2.2, som primært erdriftsforbedringer, IC4 sammenkobling af 4 togsæt, tilpasning til det nye signalsystem ERTMS samt IC2 Porting, dvs.overførsel af TCMS forbedringer fra IC4 softwaren til IC2 softwaren.AnsaldoBreda/Starts arbejde med pakke 2.1 er afsluttet. DSB’s myndighedsbehandling pågår. Ændringen erklassificeret som signifikant, hvilket bl.a. indebærer øgede dokumentationskrav overfor myndighederne.Internt i DSB er der arbejdet med specifikationer af de mere komplekse punkter i pakke 2.2, så de bliver klar til viderebearbejdelse af AnsaldoBreda. Specifikationerne er sendt til AnsaldoBreda der har påbegyndt arbejdet.Testaktiviteter pågår i et TCMS testcenter i Fredericia, hvor 10 IC4 og 1 IC2 togsæt gennemgår indledende test underAnsaldoBredas ledelse.Til de dynamiske test i Fredericia og Vojens er tilladelse fra Trafikstyrelsen modtaget.3.8.3. ØvrigeAftalen af 18. december 2012 beskriver at DSB har ret til at ordre for 20 mio. kr. hardwarekomponenter efter DSB’seget valg. Den ordre er afgivet rettidigt.
4.4.1.
ProduktionProduktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2
Aktuelt er 70 togsæt opgraderet med pakke 2D/2.I oktober er 5 togsæt blevet opgraderet med pakke 2.4.2.Produktion IC4 – opgradering af NT togsæt
I NT-MPTO er alle omløbsdele modtaget fra AnsaldoBreda.Aktuelt færdiggøres alle MPTO-togsæt leveret fra AnsaldoBreda. Det betyder, at ombygningen af de sidste NT-togsæt kan ske i 2014.4.3.Produktion IC2 - opgradering med vinterpakken
Aktuelt er 17 togsæt opgraderet med vinterpakken.I oktober er 3 togsæt blevet opgraderet med vinterpakke.
5.5.1.
DriftssimuleringDriftssimulering IC4
Der er pt. 19 IC4 togsæt i driftssimulering puljen:ƒƒ
4 togsæt under driftssimulering2 togsæt er monteret med ny koblingsløsning, som skal igennem et testforløb, der forventes færdiggjort inovember 2013
Side 8 af 12
ƒ
13 togsæt har Trafikstyrelsens tilladelse til driftssimulering. Driftssimulering af disse togsæt er underplanlægning
5.2.Driftssimulering IC2DSB har 11 IC2 togsæt i driftssimuleringspuljen.Heraf:ƒƒ
7togsæt er under driftssimulering4 togsæt har Trafikstyrelsens tilladelse tildriftssimulering. Driftssimulering af disse togsæt er underplanlægning
6.6.1.
Drift og VedligeholdVedligeholdelse af IC4/IC2
Leverancen af materiel til drift var ustabil i starten af oktober, men dette blev håndteret ret hurtigt, og der er leveretstabilt i sidste halvdel af oktober. Den ustabile start på oktober skyldes et meget stort antal togsæt med størrefejlfinding og reparationer samt togsæt til større eftersyn.Der arbejdes fortsat på at kunne effektivisere inspektioner og at sikre en stabil leverance, men der udstår en rækketestkørsler, før inspektionsintervallerne kan reduceres.DSB vedligehold arbejder fokuseret med reservedelsforsyningen på IC4 og IC2, der løbende forsinker vedligeholdet oggiver togsæt ude af drift.Det sker i en plan, som har til formål at løse udfordringen med at sikre reservedele til IC4 og IC2 og som primærtbestår i at skabe prognoser for reservedelsbehov. Udfordringen opstår hyppigst i forhold til reservedele til uplanlagtereparationer og skyldes, at IC4 og IC2 har kørt få kilometer, hvorfor der er et spinkelt erfaringsgrundlag i forhold tiludarbejdelse af prognoser. Dertil er erfaringen fra blandt andet IC3, OTU og IR4, at der løbende opstår nye fejlhenover tid og dermed behov for nye reservedele og nye reparationer.Der har været fokus på at indgå leverandøraftaler. Aktuelt er aftaler med alle væsentlige leverandører i hus, ogprocessen omkring de sidste leverandører er langt fremme.Som nævnt giver manglende reservedele togsæt ude af drift, men da det aktuelt ikke er samtlige togsæt, deranvendes til drift, er den driftsmæssige effekt begrænset.
6.2.
Drift IC4
ƒIndsættelsesplanI forbindelse med K13 med start 9. december 2012 er IC4 blevet indsat i landsdelstrafikken. Efter en pause hen oversommer er IC4 blevet genindsat i landsdelstrafikken den 18. august. Den store ændring er, at der nu køres meddobbelttraktion i 4 X-Lyn afgange (8 togsæt) i landstrafikken.Yderligere indsættelse af IC4 og IC2 materiel i passager trafik vil ske til køreplanen for 2014 (K14), der træder i kraftsøndag den 15. december 2013.ƒDriftsstabilitet IC4
Side 9 af 12
Herunder ses den foreløbige indsættelse af IC4 i passagerdriften. Tallene er uden driftsreserven, som i øjeblikket er på3 togsæt.
Idriftsættelse IC4
Fase0123Fra11. juli 201213. august201224. september201209. december2012 (K13)KorridorAarhus-EsbjergAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-Frederikshavn1København-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-Frederikshavn1København-Aarhus X-lynX-lyn dobbelttraktion(udsat, ej behov)Aarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-FrederikshavnKøbenhavn-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-FrederikshavnKøbenhavn-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-FrederikshavnKøbenhavn-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-FrederikshavnSø – Lin (Aalborg nærbane)København-Aarhus X-lynKøbenhavn – SlagelseAntaltogsæt1224491329132091329130913483381
Driftsstabilitet år til dato
Pålidelighed97,7%93,7%98,0%Rettidighed95,7%96,1%93,2%Km. ml.hændelser3.2194.7153.394Km. ml.nedbrud57.94659.72827.526
96,8%
95,4%
3.745
42.567
4
25. februar2013
96,1%
98,2%
3.148
32.801
5
02. april 2013
95,4%
94,7%
3.469
45.460
6
30. juni2013
95,4%
94,8%
3.629
48.697
7
18 august2013
94,7 %
93,5%
4.309
56.413
8
15. December2013 (K14)
Bemærkning:Alle faser bygger på de tidligere gennemførte, og data i de enkelte faser er opgjort år til dato.Nedenstående graf viser udviklingen i daglige leverancer af IC4 togsæt til passagerdrift målt kl. 8.00 hver morgen.
Side 10 af 12
6.3.
Drift IC2
ƒIndsættelsesplanIC2 er indsat i regionaltogssystemet Vejle-Fredericia-Kolding.Yderligere IC2 indsættelse er udskudt indtil køreplanen for 2014 (K14) træder i kraft den 15. december 2013. Her vilindsættelse ske i det nuværende regionaltogssystem mellem Vejle-Fredericia-Kolding samt på Vestfyn.Fordelen ved at vælge mindre togsystemer er, at der vil være tale om små isolerede systemer, hvor eventuelledriftsproblemer i opstarten kun vil have begrænsede konsekvenser for andre større togsystemer.
ƒDriftsstabilitet IC2Herunder ses den foreløbige indsættelse af IC2 i passagerdriften. Tallene er uden driftsreserven, som i øjeblikket er på2 togsæt.
Side 11 af 12
Idriftsættelse IC2
FaseABCFra12. November201209. December2012 (K13)02. April 201318. August 201315. December2013 (K14)KorridorVejle-Frederica-Kolding--Vejle-Frederica-KoldingVejle-Frederica-KoldingVejle-Frederica-KoldingVejle-Frederica-KoldingOdense –FredericaTogsæt122222
Driftsstabilitet år til dato
Pålidelig-hed96,9%98,5%98,4%97,4%Rettidighed98,9%97,2%96,3%94,9%Km. ml.hændelser6643.1263.8495.149Km. ml.nedbrud1.99217.19230.79130.892
DE
Bemærkning:Alle faser bygger på de tidligere gennemførte, og data i de enkelte faser er opgjort år til dato.Nedenstående graf viser udviklingen i daglige leverancer af IC2 togsæt til passagerdrift målt kl. 8.00 hver morgen.
Side 12 af 12