Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1306322_0001.png
1306322_0002.png
NOTAT
DatoJ. nr.
28. november 20132013-Selskabscentret

Lars Abild - Økonomisk Ugebrev

I Økonomisk Ugebrev af 24. november 2013 opstiller Lars Abild en række usik-kerhedspunkter ved DSB’s effektiviseringsplan. Lars Abild antyder i sammeforbindelse, at DSB skulle have misinformeret Transportudvalget om opnåel-sen af rationaliseringspotentialet.Lars Abild blander tingene noget sammen. Der er forskel på 1) det mål og der-med de besparelser der ligger i DSB’s effektiviseringsplan, 2) den måde bespa-relsen beregnes og 3) den forbedring som lukningen af de svenske togkontrak-ter bidrog til.DSB’s genopretningsplan har som mål at forbedre DSB’s driftsresultat pådendanske forretningmed godt 1 mia. kr. inden udgangen af 2014. Det vil sige, atplanen skal forbedre resultatet før af- og nedskrivninger og dermed før de storeekstraordinære udgifter, som DSB havde i 2011 til fx nedskrivning af IC4. LarsAbild synes derfor ikke at være opmærksom på, hvordan effektiviseringsmåletopgøres, når han antyder, at DSB kan hente en halv milliard gennem disse en-gangsomkostninger, når milliarden gøres op.Det fremgår af de plancher, som DSB i efteråret 2012 fremlagde for Transport-udvalget, og som Lars Abild også henviser til i sin artikel, at DSB ville se fremtil en yderligere forværring af sit resultat, hvis ikke der blev foretaget drastiskeændringer. Det ses af planche 3 – hvor det i øvrigt også fremgår, at der er taleom forbedringer på den danske del af forretningen.Det er altså dette, som effektiviseringsmålet på godt 1 mia. kr. skal rette op på.Milliarden fordeles på følgende indsatsområder: Kommerciel (forbedring afindtægtsgrundlag) 175 mio. kr., Indkøb (mere effektivt indkøb) 175 mio. kr. ogLøn 650 mio. kr.DSB har rapporteret konsistent over det sidste 1½ år på genopretningsplanen,hvor DSB nu samlet har nået ca. 80 % af sit besparelsesmål. DSB er såledeskommet langt, men er stadig ikke i mål og skal bl.a. hente en del af det reste-rende via besparelser på lønomkostningerne.Den svenske del af forretningen har DSB taget hånd om og lukket ned. Detteindgår naturligvis som en del af den samlede strategi i DSB om en sund forret-
ning, men hænger ikke sammen med besparelsesmålet på 1 mia. kr., som alenegår på rationalisering af den danske forretning.
Side 2/2