Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1306164_0001.png
1306164_0002.png
1306164_0003.png
Folketinget - Transportudvalget
Dato
14. november 2013
Stevns KommunePostboks 834660 Store Heddingewww.stevns.dkBorgmesteren
Foretræde for Folketingets TrafikudvalgKøge og Stevns kommuner anmoder herved om snarlig foretræde for Folke-tingets Trafikudvalg.1)For at uddybe og nuancere den samfundsmæssige udfordring, somvi ser for både vores vækstmuligheder og pendlertrafik.2)For at forelægge et enigt løsningsforslag.I Køge eksisterer en meget tæt og gennempasserende trafik, som på stræk-ninger i og omkring Køge midtby ligger på hhv. 18.000 og 25.000 biler målti årsdøgn, som dagligt skaber kødannelser også langt ind i Stevns Kommu-ne. Især Køge men også Strøby Egede rammes hårdt og områderne bela-stes både miljø- og støjmæssigt i en uhørt grad. Til sammenligning er deten årsdøgnstrafik, som svarer til trafikbelastningen på Øresundbroen. Pålige fod med andre kommuner anser vi en sådan belastning som urimelig. Iden sammenhæng har vi naturligvis med stor interesse og forhåbning note-ret os, at da Folketinget så sent som i april 2011 vedtog Anlægsloven indgikNæstveds omfartsvej, med en trafikbelastning på omkring 12 – 13.000 bilermålt i årsdøgnstrafik.Stevns Kommune bidrager helt væsentligt til den eksisterende flaskehals-problematik i Køge Kommune med sin høje andel af udpendlere, som samti-dig pendler meget langt med en gennemsnitlig pendlingsafstand, der liggerblandt Regionskommunernes top. Ca. 1/3 pendler til Køge, 55% pendler viaKøge og videre til andre nordlige og vestlige kommuner, hvor med kun godt10% pendler syd og udenom Køge.Udover de tunge trafikale gener, og den unødvendigt lange transporttid fordem, som i forvejen transporterer sig langt, så isolerer de trafikale forholdogså Stevns Kommune og de udviklingsmuligheder, som eksisterer gennemen trafikal lettere adgang. I den sammenhæng rammes Stevns Kommunedobbelt, da den infrastrukturelle udfordring berører såvel udpendlere somindpendlere. Det gælder især adgangen til og fra København samt mulighe-den for synergieffekten ved at understøtte vækstpotentialet i og omkringSkandinavisk Transport Center i Køge og det kommende Universitetssyge-hus. Men det gælder ligeledes muligheden for at øge produktiviteten ved atfå højtuddannede i vores erhvervsvirksomheder. Den viden skal tiltrækkesudefra og i og med, at denne gruppe loyalt bosætter sig i København ogstore byer, er vi afhængige af, at transporttiden for disse er overkommelig.Vækst og produktivitet er centralt for alle landets kommuner. Imidlertid erRegion Sjælland hårdere ramt og ligger med en lavere produktivitetsudvik-
Hovedgaden 464652 HårlevTelefon: +45 56 57 57 57Fax:+45 56 57 57 59E-mail: [email protected]Find åbnings- og telefontiderpå www.stevns.dk.CVR-nr.: 29 20 86 54Bank: 4343 - 4343 019 203
ling end de øvrige regioner. I Region Sjælland ligger Stevns Kommune yder-ligere svagt. Det er især en afledt effekt af erhvervssammensætningen, somigen er afledt af infrastrukturen. Derfor ligger en af de helt centrale nøglertil øget produktivitet og vækst i vores område netop i infrastrukturen.Med erkendelsen af ovenstående har Køge og Stevns kommuner for alvorsamarbejdet siden sommeren 2012 og er nu nået frem til et løsningsforslag,som kan være det fælles middel for kommunernes individuelle mål. Det erdette løsningsforslag, kommunerne kan blive enige om, da det mindst mu-ligt kolliderer med kommunernes øvrige og modstridende interesser. Til det-te arbejde har der været tilknyttet ekstern og uvildig konsulentbistand, hvil-ket også var tilfældet allerede i 2008 og 2009, hvor Køge og Stevns Kom-mune fik udarbejdet en rapport med fem forslag til linjeføringer. Dengangstrandede arbejdet imidlertid, da vores to kommuner ikke kunne opnå enig-hed om linjeføringen, hvor der derimod i dag, er bred opbakning til dennealternative linjeføring.Linjeføringen forbinder Sydmotorvejen fra Tågerødvejs krydsning af motor-vejen til Hårlev og Klippinge via en linjeføring syd om Herfølge. I dette al-ternativ genbruges i størst mulig omfang eksisterende veje, men ud af i altca. 19 km, er der behov for nyanlæg af ca. 10 km vej.Løsningsforslaget fremmer yderligere især følgende forholdAflaster antageligt i 2022 Køges indfaldsvej fra Stevns med mi-nimum 4.400 biler. En vej som i dag er belastet med hele 18.400biler. Aflastningen kan forventes forøget, såfremt det bliver min-dre attraktivt at køre af de nuværende veje gennem St. Tårnbyog Valløby.Bidrager til opløsning af flaskehalsproblematikken for de øvrigebilister.Øger den samfundsøkonomiske effektivitet ved kortere trans-porttid samt den enkeltes livskvalitet.I løsningsforslaget opgraderes eksisterende veje til landeveje,hvor der etableres cykelstier langs store dele af strækningen.Understøtter brugen af kollektiv trafik, idet der ved Herfølge Sta-tion kan etableres et stort nyt Parker og Rejs anlæg til betjeningaf Stevns-området, Herfølge-området og bilister på Sydmotorve-jen. Derved vil Danmarks mest belastede motorvej, Køge BugtMotorvejen blive aflastet.Formindsker udledningen af kvælstofoxider og partikelforurenin-gen, hvor særligt borgere i Køge og Strøby Egede er ramte.Åbner op for byudviklingsmuligheder syd for Herfølge og nord forHårlevLinjeføringen giver yderligere god mulighed for at forbinde Syd-motorvejen ved Herfølge med Vestmotorvejen ved Borupafkørs-len.Linjeføringen indbefatter imidlertid også en række udfordringer.De samlede anlægsomkostninger for anlæg af ny vej og opgraderingaf eksisterende er estimeret til at være i størrelsesordenen af 260mio. kr.Vejstrækningen vil skulle ramme dele af de fredede områder vedVallø Gods, hvor fredningen specifikt sigter på, at der ikke må an-lægges nye veje.
Side 2/3
Afslutningsvis skal vi gentage vores anmodning om foretræde for udvalgethurtigst muligt. Der har i mange år været stor interesse for at komme fremtil en løsning og trafikudvalget har tidligere været venlige og mødes med os.Den store forskel er imidlertid som sagt, at det nu er lykkedes Stevns ogKøge kommuner, at komme til enighed om et løsningsforslag. Et løsnings-forslag som understøtter øvrige planlagte investeringer, og bidrager til enhelhedsorienteret og hensigtsmæssig løsning for det samlede øst og midt-sjælland.
Med venlig hilsen
BorgmesterPoul Arne NielsenStevns
BorgmesterMarie StærkeKøge
Side 3/3