Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. november 20132011-4279
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
DSB strækningsøkonomi 2012Jeg genfremsender hermed en redegørelse for DSB's hovedregnskabsopstillingog strækningsregnskab for 2012, som jeg første gang fremsendte til udvalgetsorientering den 22. august 2012.Jeg lovede ved fremsendelsen i august at eftersende en uddybende opgørelse aftilskudsbehovet fordelt på DSB's togsystemer. Jeg har nu fra DSB modtaget ensådan opgørelse af økonomien for hvert togsystem, som vedlægges som nytbilag.På siderne 9 - 13 i rapporten vil man fortsat kunne finde økonomien i 5 grupperaf DSB's togsystemer. Hertil kommer DSB S-tog, som har aflagt selvstændigtregnskab for 2012.Resultaterne kan opsummeres i nedenstående tabel, som for 2012 viser stræk-ningsresultatet eller tilskudsbehovet pr. personkm for 6 grupper af DSB's tog-systemer. Tilskudsbehovet giver en indikation af den nødvendige kontraktbe-taling for de forskellige togsystemer. Endvidere angives, hvor stor en del afomkostningerne, der dækkes af indtægterne fra passagererne.DSB strækningsregnskab på hovedgrupper før kontraktbetaling 2012Mio.kr.LyntogIC-togRegio-naltogØstPassagerindtægter8231626570Regio-naltogVest237Interna-tionaletog1721290S-tog1
Omkostninger
1250
2171
1573
928
216
2225
Tilskudsbehov
427
545
1003
691
44
935
Indtægtsdækning (pct.)
66
75
36
26
80
58
Tilskudsbehov pr. per-sonkm. (kr./personkm)
0,44
0,28
1,11
2,11
0,22
0,73
1) I forhold til opgørelsen af 22. august er DSB S-tog nu opgjort i henhold til det bogførteresultat i DSB SOV ekskl. trafikkontraktindtægter og konkurrenceudsatte aktiviteter i S-tog.Side 2/2
Fra og med regnskabet fra 2013 vil oplysningerne i det nye bilag direkte indgå irapporten om strækningsøkonomien, og erstatte tabellen på side 11 i rapporten.Opgørelsen af den detaljerede strækningsøkonomi viser indtægter og nettoud-gifter ved de angivne togsystemer i 2012, og dermed også det økonomiske re-sultat for togsystemerne – dvs. tilskudsbehovet - før indregning af kontraktbe-talingen. Desuden relateres det økonomiske resultat til hvor mange togkm, derkøres i hvert togsystem samt hvor mange personkm, der bliver udført i togsy-stemerne.Det bemærkes, at der i forbindelse med opgørelse af indtægter og udgifter ersket en fordeling af økonomiposter, som ikke entydigt kan henføres til ét be-stemt togsystem. En sådan fordeling vil altid være omgærdet med en vis usik-kerhed, hvilket bør tages i betragtning ved fortolkning af tallene.Der arbejdes til stadighed på at udvikle instrumentet og øge validiteten af ma-terialet med henblik på at give et bedre grundlag for eksempelvis prioriteringeraf trafikken.Jeg skal endelig også gøre opmærksom på, at opgørelsen netop handler om2012, mens DSB i 2013 og 2014 forventer at forbedre sin økonomi yderligere.