Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1301122_0001.png
1301122_0002.png
1301122_0003.png
1301122_0004.png
1301122_0005.png
1301122_0006.png
1301122_0007.png
1301122_0008.png
1301122_0009.png
1301122_0010.png
1301122_0011.png
1301122_0012.png
Statusrapport for IC4
Status pr. 30. september 2013
Rapportperiode: September 2013
Indhold1.Program overordnet ..........................................................................................................................................31.1.Siden sidst ........................................................................................................................................................31.2.Største udfordringer .........................................................................................................................................41.3.Overordnet status IC4 og IC2 ...........................................................................................................................42.Status leverancer fra AnsaldoBreda ..................................................................................................................42.1.Samarbejde.......................................................................................................................................................42.2.Leverance IC4 MPTO ........................................................................................................................................52.3.Leverance IC2 ...................................................................................................................................................52.4.Leverance af NT-materialer..............................................................................................................................53.Fortsat udvikling i DSB-regi ..............................................................................................................................53.1.Havarikommissionens rapport og den efterfølgende ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen ...................53.2.Arbejde med Atkins- og DTU-anbefalingerne..................................................................................................53.3.Projektrapportering ..........................................................................................................................................63.4.Arbejde med DTU omkring glatte skinner er afsluttet.....................................................................................63.5.Design IC4.........................................................................................................................................................63.6.Design IC2.........................................................................................................................................................73.7.Myndighedsbehandling.....................................................................................................................................73.8.TCMS IC4 ..........................................................................................................................................................84.Produktion .........................................................................................................................................................84.1.Produktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2 ..........................................................................84.2.Produktion IC4 – opgradering af NT togsæt ....................................................................................................84.3.Produktion IC2 - opgradering med vinterpakken.............................................................................................95.Driftssimulering .................................................................................................................................................95.1.Driftssimulering IC4 ..........................................................................................................................................95.2.Driftssimulering IC2 ..........................................................................................................................................96.Drift og Vedligehold...........................................................................................................................................96.1.Vedligeholdelse af IC4/IC2................................................................................................................................96.2.Drift IC4 ..........................................................................................................................................................106.3.Drift IC2 ..........................................................................................................................................................11
Side 2 af 12
1.1.1.
Program overordnetSiden sidstDe restriktioner Trafikstyrelsen har meddelt på 140 km/t. i løvfaldsperioden er under afklaring.Kontrakt/samarbejdsaftale med Power Pack leverandøren i Italien er underskrevet.
ƒƒ
IC4ƒƒƒ
Det sidste IC4 togsæt er overdraget til DSBAnsaldoBreda har med udgangen af september leveret i alt 82 IC4 togsæt.I september har IC4 med passagerer kørt med en gennemsnitlig rettidighed på 90,4 % og en pålidelighed på 92,3%
ƒƒ
5 IC4 driftstogsæt er overdraget til AnsaldoBreda for TCMS-udvikling og testAfklaring af den endelige og komplette leverance af IC4 med hele dokumentationspakken er opstartet
IC2ƒ
AnsaldoBreda har sendt det sidste IC2-togsæt ud af Italien.Dermed er der leveret 20 ud af 23 togsæt. 3 udestår til overdragelse til DSB inden udgangen af oktober
ƒ
Mandag den 16. september blev passagerkørslen med IC2 genoptaget efter sommerperioden samt efterfølgendesporarbejde.
ƒƒ
IC2 kørte i september med en gennemsnitlig rettidighed på 94,0 % og en pålidelighed på 98,6 %2 IC2 driftstogsæt er overdraget til AnsaldoBreda for TCMS udvikling og test
TCMSƒTCMS opgraderings (pakke 2.1) er afsluttet og overdraget til DSB for myndighedsbehandling.ƒ
Processen ”at oplære DSB til TCMS/IDU programmering” pågår tilfredsstillende.
Multibel 3ƒ
Sikkerhedsarbejdet vedr. multipel 3 pågår. Multipel 3 forventes at være klar til kørsel i blandet trafik december2013
Side 3 af 12
ƒ
1.2.
Største udfordringer
De største udfordringer er aktuelt:ƒƒƒƒƒSikring af den endelige leverance af togsæt med tilhørende dokumentation og afklaring af uenighedspunktermed AnsaldoBredaFrigivelse af et stadig større antal togsæt til TCMS tests. Aftræk forventes udvidet til ca.10 inden for kort tid.Der forestår et større testarbejde som følge af Trafikstyrelsens løvfaldsbegrænsning. DSB er i færd med atplanlægge og inddrage underleverandører og assessorerAt indarbejde forbedringer på togsættene således, at driftsstabiliteten stiger som ønsket og planlagtAt forbedre den daglige leverancesituationAt få afdækket løsningsrummet omkring støj fra udstødningen.
ƒ
1.3.
Overordnet status IC4 og IC2
DSB havde ved udgangen af september overtaget 82 IC4 - og 20 IC2 togsæt. 14 IC4-togsæt var disponeret til driftfredag den 30. september 2013. For IC2’s vedkommende var der ikke disponeret togsæt til drift. De øvrige IC4-togsæt og IC2-togsættene blev anvendt til andre formål, jf. tabellen herunder.Herunder fremgår status for IC4- og IC2-togsættene fredag den 30. september 2013.Det skal bemærkes, at der er tale omet dynamisk billede, som ændrer sig løbende.ABKontraktIkkeleveretAfmeldtOvertagetAfventerombygningUnderombygningDrifts-simulering
DSBTCMSEftersyn1Inspektioner2Reparationer3Dispo- Køreplans-neretbehovtil drift4
IC4-NT-MPTOIC2
83146923
0003
1010
82146820
11835
6151
155107
5-52
5-5-
9-92
17-173
140140
15--2
1) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.2) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.3) Inkl. nulstillinger.4) Tallet Indeholder driftsreserve, som er på 3 togsæt for IC4 og 1 togsæt for IC2. I juli er reserven dog 2 togsæt.5) 4 NT-togsæt afventer opgradering til MPTO, mens 4 NT-togsæt er opgraderet men afventer pakkeindbygning
2.2.1.
Status leverancer fra AnsaldoBredaSamarbejde
DSB og AnsaldoBredas aftale af december 2012 indebærer bl.a., at:1.2.3.4.5.6.DSB får annulleringsret for de togsæt, der ikke er leveret til en bestemt dato (ultimo september 2013 for IC4og ultimo oktober 2013 for IC2). Dog indtræder forsinkelsesregimet igen pr 31 marts.AnsaldoBreda anerkender DSB’s kompensationstilgodehavende på 550 mio. kr. for de forsinkede togsætDSB sikrer aftale om overdragelse af computersoftware mv.Rabataftalen på 500 mio. kr. (hvoraf ca. 200 mio. kr. er udnyttet) forlænges til ultimo september 2013.DSB afgiver ordre på en række vitale reservedele og opgradering af togcomputersoftware (mod sikkerhed)Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter
DSB's bestyrelse gav tilslutning til at indgå aftale den 18. december 2012.
Side 4 af 12
Med afregning af det togsæt, der henstår i Libyen, er den officielle reviderede kontraktleverance 82 IC4 togsæt.
2.2.
Leverance IC4 MPTO
AnsaldoBreda har i september leveret 2 MPTO-togsæt, så der nu er leveret i alt 82 MPTO-togsæt til DSB. Dermed harAnsaldoBreda tilendebragt den fysiske togleverance til DSB, der jf. aftalen fra december 2012 skulle være leveretsenest ultimo eptember 2013.
2.3.
Leverance IC2
AnsaldoBreda har leveret 2 IC2-togsæt i september. Status er, at der i alt er leveret 20 IC2 togsæt til DSB, og at derudestår 3 togsæt, som jf. aftalen fra december 2012 skal være leveret senest ultimo oktober 2013. Alle 3 togsæt er iAnsaldoBreda’s besiddelse i Danmark.
2.4.
Leverance af NT-materialer
NT-leverancen er en integreret del af aftalen fra december 2012. Her forpligtede AnsaldoBreda sig til inden udgangenaf marts at levere samtlige de materialer, der er nødvendige for, at DSB selv kan opgradere de NT-togsæt, som endnuikke er opgraderet til MPTO-togsæt.
3.
Fortsat udvikling i DSB-regi
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. Ud over disse planlagte aktiviteter har DSB arbejdet med enrække opgaver affødt af undersøgelsesaktiviteter benævnt ”Atkins- og ”DTU anbefalingerne”. Dertil kommer dennyligt udstedte ibrugtagningstilladelse, hvor nye krav er introduceret. En del af disse input til forbedringer er delvissammenfaldne og en del af dem har DSB afsluttet.Derfor har DSB foretaget en selektering af de helt specifikke udestående emner, som alle udspringer af tidligereoplistede aktiviteter og organiseret disse i en håndfuld projekter.3.1.Havarikommissionens rapport og den efterfølgende ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen
Havarikommissionens rapport af 29. august konkluderer, at toget bremser tilfredsstillende under normaledriftsforhold, herunder i glat føre med ned til 5% adhæsion og dermed som oprindeligt specificeret.Havarikommissionens rapport og den reviderede typegodkendelse for IC4 danner rammen for de fremtidigeaktiviteter, som forventes gennemført for at opnå en typegodkendelse for togsættet uden restriktioner. Der rejsesfortsat spørgsmål om, hvorvidt IC4 er i stand til at standse under forhold med lav adhæsion. Derfor skal DSB eftervise,at togets bremsesystem på bedst mulig måde kan bringe toget til standsning under disse meget glatte forhold. Det erudtrykt ved, at DSB skal eftervise toget standsningsevne ved at opfylde et nyere normsæt på dette område.3.2.Arbejde med Atkins- og DTU-anbefalingerne
Den af Transportministeriets bestilte Atkins rapport, offentliggjort i oktober 2011, konkluderer, at de basalekomponenter og systemer i IC4 togsættene fundamentalt er sunde, og at toget gennem forbedringer med tiden kanindsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. DSB har tidligere rapporteret på disse anbefalinger, ligesomtilsvarende har været gældende for DTU anbefalingerne.
Side 5 af 12
3.3.
Projektrapportering
Tidligere rapportering af ovenstående aktiviteter er stoppet og åbne emner er overført til ny rapportering, dersammen med Havarikommissionens rapport og Trafikstyrelsens ibrugtagningstilladelse sikres ved gennemførelse affølgende 5 stk. projekter:
AnbefalingOptimering af koblings-Funktionaliteten.Fast koblingDriftskobling
StatusÅben
HandlingEU-udbud, kontrakt, first article, og prototypetestgennemført .Certifikat for brandtest er modtaget.
PlanƒDe første 3 prototypetogsæt er
opgraderetƒ1. kvartal 2014:
Indbygning færdig (ved 2 togsæt -indbygninger pr. uge)
Opdatering ogudvikling af Softwarefunktionalitet
Åben
Pakke 2.1: Test afsluttet. AB har leveretdokumentation til myndighedsgodkendelse.Pakke 2.2 A: Under design og testPakke 2.2: Under design og testMultipel 4: Under designIC2 porting : Under design og test
Typegodkendelse af Multibel 3 indenårsskiftetØge antal af togsæt til TCMS test
Typegodkendelse udenrestriktioner:Løvfaldsbegrænsning vækHæve til 180 Km/tPåvise bremseeffekt vedekstrem lav adhæssion
Åben
Aftale med Assessor etableresAssessor godkendes af TSPlanlægning af testaktiviteterAftale med bremseleverandørPlan-og gennemførelse af tests
Test gennemført maj 2014. .
Vedligeholdelses-optimering7 døgn inspektion15.000 km inspektion
Åben
1 udestående punkt vedr 7 døgns inspektionenafprøvning af ny manchet på udstødning er iproces.
Ved accept af ny manchet efter 15.000km kørsel med 2 togsæt, annuleres kravom 7. døgns inspektion.
Nedbringelse af stationstidÆndring af procedureOptimering af dør-/skydetrinÅben
Indsats mod forbedring er besluttet:Ændring af måde, hvorpå skydetrin kører.Under sikkerhedsbehandling.En række ændringer er identificeret og underproduktionsmodning
Ny
3.4.
Arbejde med DTU omkring glatte skinner er afsluttet
Trafikstyrelsen har indgået kontrakt med DTU, der skal udrede begrebet lav adhæsion. Arbejdet er afsluttet ograpport afventes. Banedanmark, DSB og Trafikstyrelsen var repræsenteret i styregruppen og arbejdet gennemføres afDTU.3.5.Design IC4
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. Dette er frem mod 2012 foregået som design af ændringersamlet i "pakker", hvor hver ændring har rekonfigureret togsættene til et højere niveau.
Side 6 af 12
Herefter sker den videre udvikling af IC4 som enkeltændringer. Disse vil stepvis øge togenes driftsstabilitet med størrefleksibilitet og hurtigere gøre det muligt at indføre de ændringer, som efterspørges.3.5.1. Udvikling af ændringer til IC4Alle ændringer, der indføres efter, at opgraderingspakke 2 er monteret på de af AnsaldoBreda leverede togsæt, bliveri hovedtræk prioriteret således, at 1. prioritet er sikkerhedsforbedrende tiltag, 2. prioritet er driftsforbedrendeændringer og 3. prioritet er kundeforbedrende tiltag.Som tillæg til pakke 2 er indtil nu klargjort yderligere 24 ændringer. Disse bliver løbende monteret i pakkeproduktio-nen i Randers og på driftsværkstedet i Århus.Arbejdet med at verificere funktion og sikkerhed med 3 koblede togsæt er nær afslutning. Kørsel i tunnelen ergennemført uden overraskelser. Erfaringerne fra kørslerne er bearbejdet. Næste og afsluttende skridt erdriftssimulering med 3 koblede togsæt - ansøgningen om dette er drøftet med Trafikstyrelsen, der har krævetyderligere assesment af driftssimuleringen. DSB forventer at kunne køre driftssimuleringen i løbet af oktober månedog forventer fortsat at få indsat konfigurationen med 3 togsæt i blandet trafik inden nytår.3.6.Design IC2
I lighed med ændringer på IC4 har DSB gennemført 45 ændringer for IC2 togsættene (pakke A), som har haft detprimære mål at forbedre driftsstabiliteten i vinterperioden. De er godkendt internt iht. den nye bekendtgørelse 56 omgodkendelse af jernbanemateriel.3.6.1. Udvikling af ændringer til IC2Som for IC4 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af IC2-togsættene ud over den med AnsaldoBreda aftalteleveringsstandard. Dette er frem mod 2012 foregået i en samlet pakke ”Pakke A”, hvor hver ændring har rekonfigu-reret togsættene til et højere niveau.Herefter sker udviklingen af IC2 som enkeltændringer, hvilket stepvis vil øge fleksibilitet og muligheder for ad hoc atindføre ændringer.3.7.Myndighedsbehandling
På basis af typegodkendelserne, som løbende opdateres, udstedes der for hvert enkelt togsæt en ibrugtagnings-tilladelse, som frigiver togsættene til kørsel med passagerer i blandet trafik.I takt med, at DSB udvikler togets funktionalitet, skal der løbende etableres nye processer, der sikrer, at toget somindivid fortsat er sikkert. Der vil med udviklingen af sikkerhedsledelsessystemet og Trafikstyrelsens forvaltning aflovsættet løbende være behov for at justere anvendelse af assessorer til at foretage verifikation af processer for atsikre, at processer gennemføres korrekt og ens hver gang.Trafikstyrelsen har som nævnt udstedt permanent tilladelse til drift af IC4 den 30. august. Trafikstyrelsen har i derestilladelse inddraget de anbefalinger, der findes i Havarikommissionens endelige rapport.
Side 7 af 12
3.8.
TCMS IC4
3.8.1. Udvikling af pakkerGrundlaget for den videre udvikling af TCMS er skabt gennem aftalen med AnsaldoBreda, og første skridt varansættelse af personale, der kan bidrage til, at viden om TCMS programmering kan overføres til DSB.Hen over de kommende år vil specielt opgaven med at overføre viden fra AnsaldoBreda til DSB kræve en indsats for,at DSB kan opnå uafhængighed af AnsaldoBreda. Processen mod at blive uafhængig af AnsaldoBreda er sat i værk, ogAnsaldoBredas tilknyttede underleverandør, der udvikler TCMS på vegne af AnsaldoBreda, arbejder velvilligt med denfælles udfordring, det er at oplære de programmører DSB har tilknyttet.Videre er aftalens indhold analyseret og det eksakte antal togsæt, der skal anvendes til TCMS test, er fastsat.AnsaldoBreda har netop oplyst at de i den nærmeste fremtid skal anvende 10 togsæt til test af TCMS pakker. Detogsæt vil, når de anvendes til test, ikke være til rådighed for passagertrafik.3.8.2. Status på softwarepakkerneMed aftalen i december 2012 og kravspecifikationer til de ændringer, der ønskes gennemført, er grundlaget for denvidere udvikling etableret. Funktionalitetsudvidelserne omfatter følgende: Pakke 2.1, 2.2.a og 2.2, som primært erdriftsforbedringer, IC4 sammenkobling af 4 togsæt, tilpasning til det nye signalsystem ERTMS samt IC2 Porting, dvs.overførsel af TCMS forbedringer fra IC4 softwaren til IC2 softwaren.AnsaldoBreda/Starts arbejde med pakke 2.1 bevæger sig mod afslutning.Internt i DSB er der arbejdet med specifikationer af de mere komplekse punkter i pakke 2.2, så de bliver klar til viderebearbejdelse af AnsaldoBreda. Specifikationerne er sendt til AnsaldoBreda.Aktiviteter pågår i et TCMS testcenter i Fredericia, hvor 5 IC4 og 1 IC2 togsæt under AnsaldoBredas ledelsegennemgår indledende test.Til de dynamiske test i Fredericia og Vojens er tilladelse fra Trafikstyrelsen modtaget.3.8.3. ØvrigeAftalen af 18. december 2012 beskriver at DSB har ret til at ordre for 20 mill. kr. hardwarekomponenter efter DSB’seget valg. Den ordre er afgivet rettidigt.
4.4.1.
ProduktionProduktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2
Aktuelt er 65 togsæt opgraderet med pakke 2D/2.I september er 2 togsæt blevet opgraderet med pakke 2.
4.2.
Produktion IC4 – opgradering af NT togsæt
I NT-MPTO er alle omløbsdele modtaget fra AnsaldoBreda.Aktuelt færdiggøres alle MPTO-togsæt leveret fra AnsaldoBreda. Det betyder, at ombygningen af de sidste NT-togsæt vil ske i 2014.
Side 8 af 12
4.3.
Produktion IC2 - opgradering med vinterpakken
Aktuelt er 14 togsæt opgraderet med vinterpakken.I september er 1 togsæt blevet opgraderet med vinterpakke.
5.5.1.
DriftssimuleringDriftssimulering IC4
Der er pt. 15 IC4 togsæt i driftssimulering puljen:ƒƒ
7 togsæt under driftssimulering2 togsæt er monteret med ny koblingsløsning, som skal igennem et testforløb, der forventesfærdiggjort i november 20136 togsæt har Trafikstyrelsens tilladelse til driftssimulering. Driftssimulering af disse togsæt er underplanlægning
5.2.Driftssimulering IC2DSB har 7 IC2 togsæt i driftssimuleringspuljen.Heraf:ƒƒ
4togsæt er under driftssimulering3 togsæt har Trafikstyrelsens tilladelse tildriftssimulering. Driftssimulering af disse togsæt er underplanlægning
6.6.1.
Drift og VedligeholdVedligeholdelse af IC4/IC2
Leverancen af materiel til drift har i slutningen af september været ustabil og leverancerne har ikke opfyldt målet.Dette skyldes et meget stort antal togsæt med større fejlfinding og reparationer samt togsæt til større eftersyn.Denne negative udvikling i leverancerne er vendt og stabil i oktober. Der arbejdes fortsat på at kunne effektivisereinspektioner og at sikre en stabil leverance, men der udstår en række testkørsler, før inspektionsintervallerne kanreduceres.Reservedelssituationen forsinker løbende vedligeholdet og giver togsæt ude af drift. Dette problem vil blive mereudtalt efterhånden som kilometerproduktionen stiger. Dette vil udgøre en flaskehals i fejludbedringerne et stykke tidfrem i 2013. Der er løbende dialog om problemstillingen, men hele indkøbsorganisationen med identificering ogindgåelse af leveranceaftaler med tidligere AnsaldoBreda underleverandører er en omfattende og langsommeligproces.Der arbejdes ligeledes med at optimere eftersynsintervaller. Ud fra løbende opfølgning på togsættenes dagligepræstationer arbejdes der desuden med forbedringer af delsystemer og enkeltkomponenter på togsættene, sådriftsstabiliteten og pålideligheden øges.
Side 9 af 12
6.2.
Drift IC4
ƒIndsættelsesplanI forbindelse med K13 med start 9. december 2012 er IC4 blevet indsat i landsdelstrafikken. Efter en pause hen oversommer er IC4 blevet genindsat i landsdelstrafikken den 18. august. Den store ændring er, at der nu køres meddobbeltraktion i 4 X-Lyn afgange (8 togsæt) i landstrafikken.Yderligere indsættelse af IC4 og IC2 materiel i passager trafik vil ske til køreplanen for 2014 (K14), der træder i kraft idecember 2013.ƒDriftsstabilitet IC4Herunder ses den foreløbige indsættelse af IC4 i passagerdriften. Tallene er opgjort pr. 10. oktober 2013 og er udendriftsreserven, som i øjeblikket er på 3 togsæt.I september måned har der på fredage også været gennemført skolerejser med IC4 materiel fra Kastrup til Århus.
Idriftsættelse IC4Fase0123Fra11. juli 201213. august201224. september201209. december2012 (K13)KorridorAarhus-EsbjergAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-Frederikshavn1København-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-Frederikshavn1København-Aarhus X-lynX-lyn dobbelttraktion(udsat, ej behov)Aarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-FrederikshavnKøbenhavn-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-FrederikshavnKøbenhavn-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-FrederikshavnKøbenhavn-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-FrederikshavnSø – Lin (Aalborg nærbane)København-Aarhus X-lynKøbenhavn – SlagelseAntaltogsæt1224491329132091329130913483381
Driftsstabilitet år til datoPålidelighed97,7%93,7%98,0%Rettidighed95,7%96,1%93,2%Km. ml.hændelser3.2194.7153.394Km. ml.nedbrud57.94659.72827.526
96,8%
95,4%
3.745
42.567
4
25. februar2013
96,1%
98,2%
3.148
32.801
5
02. april 2013
95,4%
94,7%
3.469
45.460
6
30. juni2013
95,4%
94,8%
3.629
48.697
7
18 august2013
94,2 %
95,2%
4.193
56.709
8
15. December2013 (K14)
Bemærkning:Alle faser bygger på de tidligere gennemførte, og data i de enkelte faser er opgjort år til dato.
Side 10 af 12
Nedenstående graf viser udviklingen i daglige leverancer af IC4 togsæt til passagerdrift målt kl. 8.00 hver morgen.
6.3.
Drift IC2
ƒIndsættelsesplanIC2 er indsat i regionaltogssystemet Vejle-Fredericia-Kolding.Yderligere IC2 indsættelse (Fase C og D) er udskudt indtil videre, pga. manglende materiel. Indsættelsen vil ske inuværende regionaltogssystem mellem Vejle-Fredericia-Kolding samt på Vestfyn, ved K14 start d. 15. dec. 2013.Fordelen ved at vælge mindre togsystemer er, at der vil være tale om små isolerede systemer, hvor eventuelledriftsproblemer i opstarten kun vil have begrænsede konsekvenser for andre større togsystemer.
Idriftsættelse IC2FaseABCFra12. November201209. December2012 (K13)02. April 201318. August 201315. December2013 (K14)KorridorVejle-Frederica-Kolding--Vejle-Frederica-KoldingVejle-Frederica-KoldingVejle-Frederica-KoldingVejle-Frederica-KoldingOdense –FredericaTogsæt122222
Driftsstabilitet år til datoPålidelig-hed96,9%98,5%98,4%98,3%Rettidighed98,9%97,2%96,3%95,6%Km. ml.hændelser6643.1263.8493.936Km. ml.nedbrud1.99217.19230.79134.673
DE
Bemærkning:Alle faser bygger på de tidligere gennemførte, og data i de enkelte faser er opgjort år til dato.
Side 11 af 12
Nedenstående graf viser udviklingen i daglige leverancer af IC2 togsæt til passagerdrift målt kl. 8.00 hver morgen.
ƒDriftsstabilitet IC2I sommerperioden og frem til den 16. september kørte regionaltogssystemet mellem Vejle og Kolding ikke på grundaf sporarbejde.
Side 12 af 12