Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
Afrapportering DSB S-tog 3. kvartal 20131.Antallet af rejser
I 3. kvartal 2013 blev der foretaget 24,7 mio. rejser på S-banen, hvilket er et fald på0,4 mio. rejser i forhold til samme kvartal sidste år. Årsagen hertil er at der i 2013 varmere omfattende sporarbejder på S-banen hen over sommeren end tilfældet var i2012. Ligeledes skal det fremhæves at sporarbejde på Kystbanen i sommeren 2012 fikmange passagerer over i S-toget hvilket påvirkede rejsetallet positivt i perioden.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2013 (mio.)3129Antal rejser (mio.)272523211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
Koncernsekretariat &Jura
28. oktober 2013200820092010201120122013
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 3. kvartal 2013 præsteret 299 mio. personkilometer, hvilket eret fald på 3 mio. personkilometer i forhold til samme kvartal sidste år. Årsagen er densamme som fremsat ovenfor.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2013 (mio.)360Præsterede personkm (mio.)3403203002802602402201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal200820092010201120122013
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tiltrafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på destrækningsafsnit, der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB S-togom S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014. Bilag 1vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den faktisk gennemførte trafik i 2. kvartal 2013 i alvæsentlighed svarer til den planlagte trafik.Den planlagte trafik var på Køge- og Hillerød strækningerne påvirket af sporarbejderhen over sommeren. Sporarbejderne påvirkede ligeledes det centrale afsnit.Resultatet af sporarbejderne var at DSB planlagde og gennemførte mindre trafik endden der køres under normale omstændigheder, og som er aftalt medTransportministeriet.
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens afdriftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2012 og 2013.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde170 timer i 3. kvartal 2013. I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse medplanlagte driftsændringer. Omfanget udgjorde 16.365 timer i 3. kvartal 2013.Årsagen til den store planlagte erstatningskørsel var to store sporarbejder på KøgeBugt banen og i Charlottenlund. På Køge Bugt banen medfører Banedanmarksomfattende brorenovationsprojekter af 15 broer, totalspærring mellem Åmarken ogVallensbæk, mens kommunens renovering af broen over Eivindsvej i Charlottenlundligeledes medfører totalspærring mellem Klampenborg og Svanemøllen.I forbindelse med sporarbejdet i Charlottenlund er der indsat erstatningsbusser meden frekvens der er ca. dobbelt så stor som den oprindelige togkøreplan. På Køge Bugtstrækningen finder erstatningsbefordringen sted som en kombination af busser ogændrede køreplaner på andre dele af S-togsnettet.I begge tilfælde er der indsat erstatningsbusser som udspecificeret i vedhæftedekøreplaner.
Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (målt i timer)20001800160014001200100080060040020001. kvartal2. kvart al20123. kvart al20134. kvart al
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer (målt i timer)1800016000140001200010000800060004000200001. kvartal2. kvartal20123. kvartal20134. kvartal
5.
Rettidighed
Rettidighed er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, somankommer rettidigt.Figur 5:Rettidighed for S-banen i 3. kvartal 2013.
Forsinkedeankomster3,7%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomster
Rettidigeankomster96,3%
Som det fremgår af figur 5, var rettidigheden 96,3 pct. på S-banen i 3. kvartal 2013hvilket er noget højere end trafikkontraktens krav på 94,0. Rettidigheden er målt påbaggrund af 2.088.512 ankomster hvoraf 77.664 var forsinkede.Rettidigheden i 3. kvt 2012 var på 96,7 pct og ligger dermed tæt på rettidigheden idette kvartal.Større enkelthændelser fremgår af tabel 1 herunder. Større enkelthændelser erhændelser som har påvirket mere end 100 tog.
Tabel 1:Større rettidighedspåvirkninger i 3. kvartal 2013DatoStedÅrsagAntal togØvrig påvirkning
03-07-201310-07-201327-07-201302-08-2013
BagsværdKøbenhavn HSvanemøllenDyssegård
StrømudfaldLkf holder fagligt mødeSporskiftefejlFejl på køreledningSprunget vandrørPerson tæt ved sporetSignalfejlKabeltyveriSignalfejlTræ i køreledningFejl på HKT anlægPerson i sporetTroljenedbrudKabeltyveriKabeltyveri
127381244173155228116157201193427262125253207
05-08-2013 Enghave13-08-2013 Vesterport14-08-2013 Nørreport15-08-2013 Ny Ellebjerg23-08-2013 Østerport27-08-2013 Birkerød01-09-2013 NørreportValby-04-09-2013 Enghave12-09-2013 Holte-Lyngby27-09-2013 Vallensbæk30-09-2013 Hundige
FarumAlle strækningerAlle strækningerKøge, Frederikssund og FarumHøje Taastrup, Frederikssund,Hillerød og KlampenborgAlle stræk. undtagen RingbanenAlle stræk. undtagen Hillerød ogRingbanenRingbanen og Køge strækningenHøje Taastrup, Frederikssund,Farum og KlampenborgHillerødAlle stræk. undtagen RingbanenKøge, Frederikssund, Farum ogKlampenborgKøge, Høje Taastrup,Frederikssund og HillerødKøge, Farum og HillerødKøge og Hillerød
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 97,7 i 3. kvartal 2013, hvilketopfylder kontraktkravet for pålidelighed i 2013 på 97,5 %.Korrigeres for force majeure i forbindelse med de overenskomststridigearbejdsnedlæggelser den 10. juli 2013 ender pålideligheden for 3. kvartal på 97,9 %Pålideligheden i 3. kvartal 2012 var 97,3 pct.Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 3. kvartal 2013
3. kvartal 20133. kvartalkorrigeret forforce majeureÅTDÅTD korrigeretfor forcemajeure
Planlagtestationsankomster2.137.611
Rettidigtvarsledeaflysninger0
Urettidigtvarsledeaflysninger49.344
Pålidelighed97,7
2.114.8196.523.487
00
43.484138.706
97,997,9
6.500.695
0
132.846
98,0
7.
DSB S-tog og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til rettidighedenopgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog i 3.kvartal 2013 var ansvarlig for 1,0 pct. af forsinkelserne af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til rettidighedenopgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.3,0
2,5
2,01. kvt 20122. kvt 20123. kvt 20121,54. kvt 20121. kvt 20132. kvt 20133. kvt 20131,0
0,5
0,0DSBBanedanmar kUdef r a
8.
Belægning
Belægningsopgørelsen er vedlagt som bilag 3.I 2013 er opgørelsen suppleret med en standardafvigelse for belægningsprocenterne.Standardafvigelsen er et udtryk for hvor stor spredning der er omkring middelværdien.Jo mindre standardafvigelse, des tættere ligger størstedelen af de observeredebelægningsprocenter på middelværdien.Middelværdien er gennemsnit af belægningsprocent pr. dato for hverdageLigeledes er det udarbejdet en supplerende tabel (bilag 3b) som viser antallet afpersoner der benytter de tog som kører på den pågældende strækning i detpågældende interval”, og ”antallet af sæder som er udbudt i de tog som kører på denpågældende strækning i det pågældende interval”.Der er tale om gennemsnitstal for hverdage.Den ændrede opgørelse har gjort bilag 3 for stor til at tage med i rapporten, hvorforden alene fremsendes som bilag i Excel.Grundet dataproblemer har det desværre ikke været muligt at levere data for ”år tildato”. DSB forventer at der kan gå op til 2 måneder før tilrettelsen er gået igennemalle trin.
Bilag 1
Hverdag
S-tog pr. 20. min. - hverdageTRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanenøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
Grundbetjening3. kvartal 2013ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Supplement3. kvartal 2013ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Ekstra kørsel3. kvartal 2013ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
3,04,64,63,62,61,01,01,61,01,01,02,01,01,01,61,61,00,82,02,0
2,94,54,53,52,51,01,01,51,01,01,02,01,01,01,51,51,00,82,02,0
3,04,84,83,82,81,01,01,81,01,01,02,01,01,01,81,81,00,92,02,0
2,94,84,83,82,81,01,01,81,01,01,02,01,01,01,81,81,00,92,02,0
2,04,04,04,03,01,02,02,01,01,01,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
2,03,63,63,62,41,01,51,61,01,01,01,01,01,01,61,61,00,92,02,0
1,93,43,43,42,31,01,51,51,01,01,01,00,90,91,51,51,00,82,02,0
2,03,83,83,82,81,01,81,81,01,01,01,01,01,01,81,81,01,02,02,0
2,03,73,73,72,71,01,71,71,01,01,01,00,90,91,81,81,00,92,02,0
1,01,01,01,0
1,01,01,01,0
0,80,80,81,0
1,01,01,01,0
0,90,90,91,0
1,01,0
1,01,0
0,80,8
1,01,0
0,90,9
1,01,0
1,01,0
1,01,0
1,01,0
1,01,0
Bilag 2LørdagGrundbetjening3. kvartal2013ÅTDPlan FaktiskPlan FaktiskSupplement3. kvartal2013ÅTDPlan FaktiskPlan FaktiskSøndagGrundbetjening3. kvartal 2013Plan FaktiskÅTDPlan Faktisk
S-tog pr. 20. min. - WeekendTRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanemøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
TRM
TRM
2,03,03,03,02,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,02,0
2,03,03,03,02,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,82,02,0
2,03,03,03,02,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,82,02,0
2,03,03,03,02,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,92,02,0
2,03,03,03,02,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,92,02,0
2,03,03,03,02,01,02,02,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,0
2,03,03,03,01,81,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,8
2,03,03,03,01,81,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,8
2,03,03,03,01,91,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,9
2,03,03,03,01,91,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,9
2,03,03,03,02,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,02,0
2,03,03,03,02,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,82,02,0
1,93,03,03,02,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,72,02,0
2,03,03,03,02,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,92,02,0
2,03,03,03,02,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,00,92,02,0