Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1299593_0001.png
1299593_0002.png
1299593_0003.png
1299593_0004.png
1299593_0005.png
1299593_0006.png
1299593_0007.png
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 3. kvartal 2013
1.
Antallet af rejser
I 3. kvartal 2013 blev der foretaget 12,2 mio. rejser med DSB's fjern- og regionaltoghvilket er et fald på 0,1 mio. i forhold til 3. kvartal 2012. Faldet skyldes at der i 3. kvt.2013 var mere omfattende sporarbejder end tilfældet var i 3. kvt. 2012.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2010 - 201320,018,016,014,0Mio. rejser12,010,08,06,04,02,00,0va2. rtakv l 20a3. rta 10l2kv0a4. rta 10kv l 20a1. rta 10kv l 20a2. rta 10kv l 20a3. rta 11kv l 20a4. rta 11kv l 20a1. rta 11kv l 20a2. rta 11kv l 20a3. rta 12l2kv0a4. rta 12l2kv0a1. rta 12kv l 20a2. rta 12kv l 20a3. rta 13kv l 20arta 13l2013
Koncernsekretariat &Jura
28. oktober 2013
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk
2.
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen.kvartalet var præget af mange sporabejder, hvilket kommer til udtryk i bilag 1, hvorder på mange strækninger er kørt væsentligt mindre end niveauet i trafikkontrakten.Blandt de væsentligste sporarbejder var:-Et sporarbejde på Lillebæltsbroen medførte at der kun var en enkelt kanal itimen efter kl. 20. Sporarbejdet påvirkede alle strækninger mellem Kastrupog Vejle.Sporarbejde på Norvestbanen i perioden 18. maj til 1. september iforbindelse med anlæg af dobbeltspor, medførte totalspærring påstrækningen. Der kørte tog i selvstændige løb, og den højerealiseringsprocent mellem Roskilde og Holbæk skyldes at togene der kørtefra Roskilde Vest i perioden registreres som et kørt tog i tabellen.Sporombygning totalspærrede dele af strækningen Roskilde - Køge i perioden3. august til 30. september.
-
-
1.k
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
Side 2/7
28. oktober 2013
3.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2013.DSB har i 1. kvartal 2013 genberegnet gennemsnitsprisen som ligger til grund foropgørelsen af erstatningsbuskørsel. Fra 2013 er der derfor ikke medtaget historik datallene ikke kan sammenlignes tilbage i tiden.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel i 3. kvartal 2013 fremgår af figur 2nedenfor og udgjorde 1.936 timer. Omfanget af den planlagte buskørsel udgjorde32.405 timer i 3. kvartal, og skyldes primært sporarbejderne på Nordvestbanen og påLille syd.Figur 2:Buskørsel i 2013 (målt i timer)i forbindelse med driftsforstyrrelserIkke planlagt
Figur 3:Buskørsel i 2013 (målt i timer)i forbindelse med planlagte ændringerPlanlagt
1200010000800060004000200001. kvartal2. kvartal20133. kvartal4. kvartal
350003000025000200001500010000500001. kvartal2. kvartal20133. kvart al4. kvart al
4.
Rettidighed
Rettidighed er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, somankommer rettidigt. Af figur 4 nedenfor fremgår det, at 91,8 pct. af togene i 3. kvartal2013 totalt set var rettidige inden for intervallet 0 - 5.59 minutter. Rettidigheden erberegnet på baggrund af 250.242 ankomster, hvoraf 20.547 var forsinkede.Fjern- og regionaltogs rettidighedsmål er for 2013 aftalt til 90,5 % indenfor intervallet0 – 5:59 minutter, hvorfor målsætningen er opfyldt i 3. kvartal 2013.I 3. kvartal 2012 var rettidigheden 94,9 pct. Afvigelsen i forhold til 3. kvartal 2012skyldes en generel stigning i forsinkelser for såvel DSB som Banedanmark og eksterneforhold. For DSB skyldes afvigelsen især en stigning i driftsledelsens disponeringer,som følge af sommerens sporarbejder, fejl- og nedbrud på materiel samt en stigning ipassagerrelaterede forsinkelser.Inden for intervallet 0 - 4.59 minutter var 89,9 pct. af togene rettidige jf. figur 5. I 3.kvartal 2012 var rettidigheden 93,6 pct.
Figur 4:Rettidighed hele landet3. kvartal 2012, 0-5.59 minutter

F o r si n k e d e

a n k o m st e r

8,2%

Figur 5:Rettidighed hele landet3. kvartal 2012, 0-4.59 minutter
Side 3/7
28. oktober 2013

Fo r si n k e de

a nk om st e r

10 , 1%

R e t t i di ge

a n k o m st e r

9 1, 8 %

Re t t idige

a nk om st e r

89,9%

I tabel 2 nedenfor fremgår rettidigheden opdelt på forskellige dele af landet.Rettidigheden i østtrafikken var bedst med 95,4 pct.Tabellen viser en væsentlig forskel på rettidigheden mellem landsdelstrafikken oglokaltrafikken. Dette skyldes primært forhold i relation til sporarbejdet påLillebæltsbroen.Tabel 2:Rettidighed 3. kvartal 2013 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster250.242134.76176.65344.191År til dato92,0 %88,7 %94,7 %95,0 %
Heraf forsinkede20.54715.9663.5172.269
Rettidighed91,8 %88,2 %95,4 %94,9 %
Hele landetFjerntrafikØstVest5.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. DSB har fastsat en procedure, som sikrer, at rettidigt varslede aflysninger regi-streres, så de efterfølgende kan dokumenteres. Samtidig annonceres aflysninger vianedenstående medier:ƒ
På stationen:På internettet:
ƒ
Der gemmes specifik dokumentation for,at opslag på stationer er sket.Trafikken til rejseplanlæggeren loggeselektronisk og lagres, så den er lettilgængelig.
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Pålideligheden i 3. kvartal 2013 var på 99,0 pct. hvilket er på niveau med 2.kvartal 2013 (99,1) og udgør et fald i forhold til det meget høje niveau i 3. kvartal2012 (99,5).
Side 4/7
Faldet i pålideligheden i forhold til samme periode i 2012 skyldes en række storehændelser i juli måned, herunder den overenskomststridige arbejdsnedlæggelseblandt lokomotivførerne den 10. juli 2013. Korrigeret for force majeure på baggrundaf arbejdsnedlæggelsen ender pålideligheden på 99,2.Målet i trafikkontrakten er i 2013 på 99,3 %, hvorfor målsætningen ikke er opfyldt.Det skal dog generelt fremhæves at pålideligheden i de seneste to år er den bedsteder er registreret i kontraktperioden, og at den manglende målopfyldelse i høj gradskyldes en ambitiøs målsætning i trafikkontrakten.Tabel 3:Pålidelighed 3. kvartal 2013
28. oktober 2013
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
296.193292.1774.0161.7512.26599,1%
6.
Andele af forsinkelser
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 3. kvartal 2013 opdelt efter, hvorvidt de erforårsaget af DSB, BaneDanmark eller eksterne forhold.I 3. kvartal 2013 forårsagede DSB 38,0 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er1,8 procent point højere end 3. kvartal 2012. DSB’s andel af forsinkelserne varnogenlunde jævnt geografisk fordelt med en lille overvægt i den fynsk/jyskeregionaltogstrafik. DSB forårsagede 35,9 pct. i fjerntrafikken, 39,1 pct. i densjællandske regionaltrafik og 43,0 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.DSB’s væsentligste forsinkelsesårsager var materielfejl og driftsledelsensdisponeringer i bestræbelserne på at få trafikken afviklet bedst muligt i forbindelsemed sommerens sporarbejder.Figur 6:Andele af forsinkelser i 3. kvartal 2013100%90%80%70%60%Ekster ne f or hol d50%40%30%20%10%0%Banedanmar kDSB
Side 5/7
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til rettidigheden ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
28. oktober 2013
I figur 7 herunder vises udviklingen i forsinkelsesandele for DSB, Banedanmark ogeksterne forhold.DSB havde ansvaret for 3,1 procent point af de samlede forsinkelser på 8,2 pct. i 3.kvartal 2013.Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til rettidigheden opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.4,5
4,0
3,51. kvar t al 20122. kvart al 20122,53. kvart al 20124. kvart al 20122,01. kvar t al 20132. kvart al 20131,53. kvart al 2013
3,0
1,0
0,5
0,0DSBBanedanmarkEkst erne f or hold
8.
Belægningsprocent
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.I bilag 2a erandelenaf togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 pct. fremhævet. Endviderevises andelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’,standard og på strækninger hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt.Bilag 2b viserantalletaf overbelagte tog på de samme strækninger med de sammekriterier.Bilag to er opgjort på tællesnit og vedhæftet separat.Det fremgår af bilag 2 at der var problemer med belægningen på strækningenmellem København og Odense i myldretiden, hvilket skyldes passagerudviklingensamt DSB’s generelle materielsituation.
Uden for myldretiden var der kapacitetsproblemer på strækningen mellemKøbenhavn og Aarhus. Den primære årsag hertil var sporarbejdet påLillebæltsbroen. Der opstod en skæv passagerfordeling idet de fleste passagerforetrak lyntogene der, som konsekvens heraf, blev overfyldte, mens der var plads iInterCity togene.På strækningen mellem Brønderslev og Hjørring skyldes kapacitetsproblemerne atder var gratis transport i september, hvilket medførte en væsentligpassagertilstrømning.
Side 6/7
28. oktober 2013
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.3. kvartal 2013TrafikRealiseretRealiseretkontraktift. plan5.9145.61094,9 %29.52726.85991,0 %5.3185.15697,0 %5.3181.87535,3 %5.3181.87535,3 %5.9385.55093,5 %4.0903.86494,5 %21.74519.06687,7 %21.70919.01787,6 %6.5066.20695,4 %6.4826.18195,4 %6.4826.15995,0 %1.7861.77299,2 %10.5409.86393,6 %10.5449.90393,9 %14.29512.05984,4 %11.1937.49467,0 %14.21613.42294,4 %10.60010.39498,1 %6.6276.58399,3 %8.4198.35499,2 %9.5519.39298,3 %4.2494.24099,8 %4.2494.23399,6 %6.1786.02997,6 %3.1682.75887,1 %6.9606.91899,4 %4.0094.029100,5 %1.9981.97798,9 %2.1562.14799,6 %3.5113.50299,7 %4.1714.15599,6 %4.0394.02599,7 %9.2329.06198,1 %5.6965.58698,1 %5.8225.75298,8 %3.4843.45299,1 %3.4843.40797,8 %795795100,0 %394394100,0 %36836498,9 %18418298,9 %
Side 7/7
StrækningKøbenhavn H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - Padborg
28. oktober 2013