Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 51
Offentligt
1298423_0001.png
1298423_0002.png
Notat
Odense og trafikkenBredt budgetforlig i OdenseEt bredt budgetforlig i Odense Kommune blev indgået 13. september 2013.27 ud af byrådets 30 medlemmer står bag budgetaftalen. Det er S, SF, K, V, DF. Kun Enhedslisten og DenFrie Liste står udenfor. I Odense er der tradition for, at alle de store partier indgår budgetforlig.Først og fremmest vil Odense investere massivt i jobskabelse ved at prioritere 100 mio. kr. i en rækkevækstinitiativer. Odense vil i den forbindelse afskaffe byggesagsgebyret. Kommunen ønsker også atinvestere i den kollektive trafik.På det trafikale område går Odense kommune i gang med at realisere de for flere år siden vedtagne planerom at lukke en af byens største trafikårer, Thomas B. Thriges gade. Det er en firesporet motorgade somtransporterer cirka 23.000 biler i døgnet tværs gennem bymidten. På stedet skal opføres "ensammenhængende og bæredygtig bymidte bestående af boliger, butikker, erhverv, letbane,parkeringskældre og byrum."Oprindelig var der total politisk enighed om lukningen af Thomas B. Thriges gade, men Venstre har sidenskiftet standpunkt og ønsker nu at holde gaden åben, i det mindste i to spor.Den 9. maj tog Borgmester Anker Boye sammen med by- og kulturrådmand Steen Møller første spadestik tilde arkæologiske udgravninger, før der tages fat på lukning af gaden.Lukningen af Thomas B. Thriges gade har delt vandene i Odense. Den er blevet kaldt et sår i bymidten, menvurderes samtidig at bære en masse trafik, som nu skal ledes af andre kanaler.
Konsekvenser for biltrafikken i OdenseByrådsmedlem Lars Chr. Lilleholt (V) "frygter trafikkaos i centrum, når trafikken fra Thomas. B. Thriges gadeskal presses ud på en række veje i centrum, der slet ikke er bygget til det."Han er desuden bekymret for konsekvenserne for byens detailhandel, læger, tandlæger og andre liberaleerhverv."Hvis ikke borgerne let og ubesværet kan komme ind til byen for at handle og gå til læge, så lukkerbutikkerne og lægerne flytter uden for centrum," siger han på sin egen hjemmeside.Lilleholdt håber, at der efter kommunalvalget vil vise sig et flertal for at ændre beslutningen om at lukkeThomas B. Thriges gade, så den i en eller anden form kan holdes åben.Odenses borgmester Anker Boye ser anderledes positivt på lukningen af Thomas B. Thriges gade."Omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade er et afgørende skridt i Odenses forvandling fra stor dansk by tildansk storby… Vores ambition er, at projektet skal forvandle den trafikerede gade til en fortættet bymidte,der binder Odense sammen - til gavn for både borgere, besøgende og erhvervsliv," siger han på kommunenshjemmeside.

Notat Odense og trafikken, udarbejdet af DAF, CAD, DSK, DBFR, 30. oktober 2013

1
Lukningen af Thomas B. Thriges gade kalder på følelser, både hos tilhængere og modstandere af lukningen,og gaden er ved at blive et af emnerne i kommunalvalgkampen. Odense Kommune har indrettet et helt hustil informationscenter om byens trafikale ændringer. Han kan man se modeller i træ, benytte interaktiveskærme til at se forandringerne og få skriftligt materiale samt en snak med kommunensinformationsmedarbejdere.På den ene side kan man hævde, at nye P-huse og den kommende letbane vil gøre det let for bilister atkomme til og fra bymidten. På den anden side kan man hævde, at gå-afstandene fra P-husene til bymidtenvil være ret store. Eftersom planen endnu ikke er iværksat, er det svært at spå om de nøjagtigekonsekvenser.Under de kommende bolig- og erhvervsarealer skal der anlægges underjordiske P-pladser. Det er meningen,at der skal være mulighed for såkaldt "sivetrafik", så biler kan sive gennem P-anlæggene fra nord til syd ogomvendt. Det skønnes at dreje sig om 2.000 biler i døgnet. Det er her et spørgsmål, om der kunne indrettesen egentlig vejføring gennem det underjordiske P-område, så transportkapaciteten kunne forøges.
Konsekvenser for forretningslivet i OdenseFor forretningslivet i Odense City, både butikker og kontorer, betyder lukningen af Thomas B. Thriges gade,at den bysøgende del af den samlede trafikmængde på 23.000 biler i døgnet presses ud på en fordelingsringet stykke fra fra centrum. Fordelingsringen i Odense hævdes at have en diameter på op til 2½ kilometer,hvor den i Aarhus er 900 meter. Det er dog også et diskussionspunkt medlem tilhængere og modstandere.Alt andet lige bliver der dog længere at gå fra P-plads til bymidte.Man må forvente, at det med lukningen af Thomas B. Thriges gade ikke bliver lettere at komme til og framål i Odense centrum med en bil. Det vil kunne ramme butikker i selve Odense by, mens store og størrebutikscentre placeret 10-25 kilometer fra byen ikke i samme grad vil være presset.Worst case scenario ser således ud:Erhvervsdrivende med kontorer vil presses ud af bykernen med deraf følgende omsætningstab fornæringslivet og byen selv. Klinikker vil også blive ramt. Når det bliver for svært at komme til lægen,tandlægen, motionscentret med videre i bil, må de flytte.Autobranchen, (bilforhandlere og -værksteder, dækforhandlere og -værksteder med videre) vil på lignendemåde blive ramt, fordi kunderne har svært ved at komme frem samt finde parkeringsplads. Det betyder tabaf omsætning for forretningslivet, lukninger af virksomheder og nedlæggelse af arbejdspladser samt tab afet levende erhvervsmiljø i selve Odense By.

Notat Odense og trafikken, udarbejdet af DAF, CAD, DSK, DBFR, 30. oktober 2013

2