Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 51
Offentligt
1298394_0001.png
1298394_0002.png
1298394_0003.png
1298394_0004.png
1298394_0005.png

Fra:

"Michael Eisenberg, Intercom" <[email protected]>

Til:

"Benny Engelbrecht" <[email protected]>

Emne: Bedre fremkommelighed for alle / Et levende erhvervsliv kun muligt, hvis også bilerne

kan komme frem

Kære Benny EngelbrechtVi vil gerne informere dig og dine kolleger i Transportudvalget om den pressemeddelelse, som enkreds af erhvervsorganisationer (DAF, DSK, CAD, DBFR) her til morgen har udsendt omfremkommeligheden i landets tre store byer.Det er vores håb, at man også i Folketinget vil overveje, om bilerne får en fair behandling i de storebyer. Når fremkommeligheden for biler, ikke mindst som følge af politiske initiativer, går mod nul,så skader det butikslivet og hele erhvervslivet i bykernerne, når kunder og varer ikke kan kommefrem.Nedenstående pressemeddelelse anbefaler derfor, at man optimerer fremkommeligheden for alletrafikformer.Læs gerne mere i det følgende.30. oktober 2013: På vegne af brancheorganisationerne Danmarks Automobilforhandler Forening,Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, De Samvirkende Købmænd og DækbranchensFællesråd udsender Intercom pressemeddelelse om trafikal fremkommelighed i landets tre storebyer.Bemærk: Der er fine muligheder for fotos og videointerviews på de lokationer i Odense, Aarhus ogKøbenhavn, som er angivet i billedteksterne.Pressemeddelelsen bringer et grelt eksempel på, hvordan biltrafikken sættes totalt i stå. Det er iGothersgade i København.Bedre fremkommelighed for alleEt levende erhvervsliv kun muligt, hvis også bilerne kan komme fremEn bred kreds af erhvervsorganisationer går nu ind i debatten om trafikforholdene i Danmark. Deopfordrer til, at man fordeler trafikken på flest mulige platforme og optimerer fremkommelighedenfor alle trafikformer så meget som muligt, så alle kan komme hurtigt og bekvemt frem.Brancheorganisationer repræsenterende salg af biler, reparation af biler, butikslivet i Danmark samtdækbranchen har i et stykke tid fulgt fremkommeligheden for biler i landets tre store byer, ikkemindst i relation til butikslivet og erhvervslivet som helhed.Selv om der er meget store forskelle i den måde, bystyret i Odense, Aarhus og København gribertrafikken an på, så er der også visse ligheder:"Biltrafikken er på tålt ophold i landets storbyer. Alle byerne ønsker et levende erhvervsliv, men erikke meget for at acceptere, at fremkommelighed for biler er vigtig, både når det gælder distributionaf varer, firmabilisters kørsel til og fra møder, og privatpersoners brug af bilen til at køre børn tilskole, til indkøb, til besøg hos læger, tandlæger, motionscentre med mere," siger direktør JensBrendstrup fra Danmarks Automobilforhandler Forening (D¶A¶F).
De fire brancheorganisationer har lagt resultatet af deres indledende undersøgelser frem i trenotater, en for hver af de tre store byer. Organisationerne noterer samtidig, at København indtageren beskæmmende placering som nummer som nr. 86 ud af 96 registrerede kommuner i DI's senesteopgørelse over erhvervsvenligheden i landets kommuner. For et år siden var København nr. 70.Aarhus er nr. 63 og Odense nr. 57 på DI's liste over erhvervsklimaet i landets kommuner.Brancheorganisationerne har set nærmere på storbyernes holdninger til bilismen:"I Odense er hele byrådet markant optaget af at skabe økonomisk vækst gennem et erhvervsvenligtklima. I Aarhus vil man være Vestdanmarks Vækstcenter, men byrådet plejer i høj grad interesserpå det sociale og kulturelle område. I København ser mange medlemmer af Borgerrepræsentationenbilerne som et problem i stedet for en ressource, og her skaber man mange hindringer for bilismen,imens Folketinget gør sig parat til at sende signaler om, at København ikke kun er københavnernesby, men hele landets hovedstad," vurderer direktør Erik S. Rasmussen, Centralforeningen afAutoreparatører i Danmark.Brancheorganisationerne anerkender, at regeringen er meget opmærksom på den måde, vejarbejderhåndteres på i storbyerne, og at regeringen vil hjælpe med at løse de dermed forbundnetrængselsproblemer. Men regeringen må gerne komme meget mere aktivt ind over ud fra ethelhedssyn, mener man i erhvervslivet.I København sættes biltrafikken totalt i stå"I København kan vi dokumentere steder, hvor offentlige anlægsopgaver generer biltrafikken, såden går helt i stå," siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, De Samvirkende Købmænd, og hanpeger helt konkret på både Østerport og Nørreport Station som eksempler. Ved Nørreport har manindskrænket den stærkt trafikbærende Gothersgade til kun at passere Nørrevold i ét spor."Bilisterne må på skift køre den ene vej og den anden vej, lige som når der er vejarbejde på ensognevej. Resultatet er total trafikforstoppelse hver eneste dag i arbejdsugen fra kl. 7 til kl. 20, ogud over de ekstra miljøbelastninger det skaber i form af unødvendige udstødningsgasser, så erkonsekvenserne af den slags trafikstyring, der ofte står på i månedsvis, dokumenterbart dybtnegative både for butikslivet og for hele erhvervslivet i bykernerne, når kunder og varer ikke kankomme frem," fortsætter Claus Bøgelund Nielsen.Spildtiden i trafikken i Hovedstadsregionen kan omregnes til godt 22.000 fuldtidsstillinger påårsbasis. På landsplan er det opgjort, at ventetiden koster samfundet 13 milliarder kroner årligt.Desuden peger et studie på, at folk arbejder 10-15 minutter længere for hver time, de sparer irejsetid."Vores ønske er at få regering og folketing, og ikke mindst medlemmerne af Transportudvalget tilat interessere sig aktivt for at skabe fremkommelighed for alle trafikformer. Med det trafikale pres,vi er oppe på i dag, gælder det ikke om ud fra ideologiske eller grønne agendaer at begrænse enkeltetrafikformer, men om at lede den samlede trafik ud på flest mulige platforme og gøre det så let sommuligt for alle trafikanter og trafikformer at komme hurtigt og bekvemt frem. På den måde støtterman målsætningen om bedre erhvervsklima, flere arbejdspladser og vækst i forretningen Danmark,"konkluderer direktør Volker Nitz, Dækbranchens Fællesråd.
De fire brancheorganisationer, Danmarks Automobilforhandler Forening, Centralforeningen afAutoreparatører i Danmark, De Samvirkende Købmænd og Dækbranchens Fællesråd, vil følgesituationen i den kommende tid.Billeder og billedtekster:Download:Billeder er vedlagt denne pressemeddelelse i mellemhøj opløsning (1800x1200 pixel).Du kan også hente billederne i fuld opløsning her:https://www.dropbox.com/sh/6etv4j1ddxba59a/L5qAaAsoD2Vil du downloade et foto, så klik på det og klik på ikonet "More actions" i skærmens nederste højrehjørne og dernæst på "Download."Fotos København:Gothersgade foto 1.jpgGothersgade er en stærkt trafikbærende hovedfærdselsåre i Københavns centrum. Hvor den krydserNørre Voldgade, er den på grund af vejarbejde gjort ensporet. Bilisterne må på skift køre frem frahver sin side, lige som ved vejarbejde på en sognevej. Her er der imidlertid tale om en afhovedstadens vigtige trafikårer. På dette billede, taget den 7. oktober kl. 13.51, altså længe førmyldretiden sætter ind, holder bilerne ganske unødvendigt i kø helt ned til Kongens Nytorv (foto:Intercom).Gothersgade foto 2.jpgUnder vejarbejdet har Københavns kommunes planlæggere valgt at gøre Gothersgade langtsmallere end nødvendigt. Vejbanen er her seks meter bred, faktisk bred nok til at biler kan passere ibegge retninger, og der er to meter yderligere at tage af uden for vejarbejdet. På dette billede, tagetden 21. oktober kl. 15.36, vælger en cyklist at benytte den tomme vejbane i udgående retning, mensbilister holder i kø helt ned til Kongens Nytorv og venter på, at køreretningen skal skifte (foto:Intercom).Fotos Aarhus:Viborgvej.jpgViborgvej er en af syv ind- og udfaldsveje til og fra Aarhus. På en længere strækning, her mellemØstjydske Motorvej og Anelystvej, har den ellers firesporede vej kun to spor, og der ermyldretidstrafik i begge retninger hele dagen, så trafikken går i stå ved hver rundkørsel ellerlyskryds. En udbygning af Viborgvej til fire spor som ønsket af Teknik og Miljø vil koste 170millioner kroner. Billedet er taget den 21. oktober kl. 17.48 i retning ud af byen (foto: MortenAlstrup).Ormslevvej.jpgHvor Aarhus Syd Motorvejen krydser Ormslevvej, ville af- og tilkørselsramper kunne fordeletrafikken meget bedre via Ringvej Syd til og fra den østlige del af Aarhus. I stedet er resultatettrafikpropper på den hårdt pressede Skanderborgvej, der sander til hver dag ved Viby Torv. Teknikog Miljø har ønsket at bruge 136 millioner kroner på at forbedre fremkommeligheden her. Billedeter taget den 21. oktober kl. 15.22 i retning mod Viby (foto: Morten Alstrup).
Fotos Odense:Thomas B Thriges gade foto 1:Dilemmaet med Thomas B. Thriges gade: Den transporterer en masse trafik, men den skærerOdenses gamle bydel over i to. Kunne den graves ned? (foto: Intercom)Thomas B Thriges gade foto 2:Dilemmaet med Thomas B. Thriges gade: Den transporterer en masse trafik, men den skærerOdenses gamle bydel over i to. Kunne den graves ned? (foto: Intercom)Informationscenter:Odense Kommune har indrettet en hel bygning til informationscenter om trafikken i Odense. Herkan besøgende få informationer og tale med kommunens medarbejdere om de mange trafikaleprojekter i byen (foto: Intercom).Noter:Spildtid i trafikkenA) Kommission for reduktion af trængsel og luftforurening samt modernisering af infrastrukturen ihovedstadsområdet (Trængselskommissionen) beskæftiger sig i et notat fra 14. juni 2012 medspildtiden i trafikken i Hovedstadsregionen.Forsinkelsestimer i Hovedstadsregionen pr. hverdagsdøgn i 2010 opgøres for hele regionen til128.017 timer.Heraf tegner København og Frederiksberg kommuner sig for 50.758 timer. Af de timer, falder de28.990 timer i myldretidsperioder, mens 21.767 timer falder i øvrige dagtimer.København og Frederiksberg kommuner har 10,6% af vejnettet i Hovedstadsregionen, men tegnersig for 39,6% af regionens spildtid.Denne overrepræsentation er der naturligvis mange årsager til. Vejnettet i selve København ogFrederiksberg er mindre egnet til at afvikle store mængder trafik, og samtidig gøres der iKøbenhavn anstrengelser for at begrænse udnyttelsen af det vejareal, der nu en gang er til stede.Når forsinkelsestimerne på et hverdagsdøgn omregnes til årsbasis, bliver det til cirka 29 millionertabte køretøjstimer. Det er på den baggrund beregnet, at den samfundsøkonomiske værdi afforsinkelsestimerne i regionen svarer til ca. 6,8 mia. kr.Tabet af timer kan omregnes til godt 22.000 fuldtidsstillinger på årsbasis.Kilde: COWI : ”Trængselsindikatorer for hovedstadsregionen”B) DI’s Vision 2050 oplyser, at der på hverdage spildes omtrent 250.000 timer i trafikken iDanmark, hvilket – fordelt på den samlede arbejdsstyrke i Danmark – svarer til i gennemsnit femminutter per dansker. Ventetiden koster samfundet 13 milliarder kroner årligt.Kilde: DI’s Vision 2050, kapitel 1 side 21, marts 2011
C) Infrastrukturprojekters betydning for arbejdstiden, er et studie, hvor Transportministeriet i 2010bad Copenhagen Economics analysere, om bedre infrastruktur får pendlere til at arbejde flere timer.Konkret peger resultaterne på, at en time sparet rejsetid medfører en stigning i arbejdstiden iomegnen af 10-15 minutter, dvs. 17-25 procent.Kilde: Infrastrukturprojekters betydning for arbejdstiden, juni 2011D) København og Erhvervslivet: En aktuel undersøgelse foretaget af Berlingske Research blandt1.373 københavnske virksomheder viser, at næsten 31 procent af virksomhederne mener, aterhvervsklimaet i København er blevet forværret i de seneste fire år, mens 17,3 procent vurderer, atdet er blevet forbedret. På spørgsmålet om, hvad der er Københavns største kommunalpolitiskeudfordring i forhold til at tiltrække nye investeringer og arbejdspladser, peger præcis en tredjedel afde adspurgte som det væsentligste punkt på utilstrækkelig infrastruktur, fremkommelighed og for fåparkeringspladser.Kilde: Berlingske Tidende, 23. oktober, Business, side 6-7.Bilag:Notat København og trafikken.pdfNotat Aarhus og trafikken.pdfNotat Odense og trafikken.pdfYderligere informationer:Vicedirektør Claus Bøgelund K. Nielsen, De Samvirkende Købmænd (DSK), 23 45 30 59,[email protected]<mailto:[email protected]>, www.dsk.dk<http://www.dsk.dk>Direktør Erik S. Rasmussen, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD), 43 99 66 33,[email protected]<mailto:[email protected]>, www.cad.dk<http://www.cad.dk>Kommunikationschef Lisa Sandager Ramlow, Danmarks Automobilforhandler Forening (D¶A¶F),60 56 83 85,[email protected]<mailto:[email protected]>, www.daf.dk<http://www.daf.dk>Direktør Volker Nitz, Dækbranchens Fællesråd (DBFR), 39 63 97 79,[email protected]<mailto:[email protected]>, www.dbfr.dk<http://www.dbfr.dk>Fotos af kontaktpersoner rekvireres hos de pågældende organisationer.Michael EisenbergIntercomGrønnegade 43DK-1107 København KDanmarkTlf: (+45) 33 15 65 95Mobil: (+45) 22 21 43 17Mail:[email protected]<mailto:[email protected]>Web:www.intercom.nu<http://www.intercom.nu/>